Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 101 [ 2506 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 101  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie rijd er hier met een beperking?

 
Profiel   

Hoikes

ik vraag me af wie er paardrijd, ondanks een beperking...
Misschien een rare vraag, maar zou ik mogen weten wat uw beperking is en welke oplossingen je hebt? Ook enkele foto's lijkt me leuk Lachen

Niet om te gebruiken hoor (daar vraag ik wel toestemming voor) maar ik zou graag iets uitbouwen voor mensen met een (fysieke) beperking die hun hobby (paardrijden) terug willen opnemen.
En omdat ik me er veel kan bij voorstellen, maar in de praktijk zo weinig voorbeelden vind, vraag ik langs deze weg wat steun...

(als u het niet publiek wilt maken, dan is een persoonlijk berichtje ook tof hoor)

groetjes
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-08 13:29 



 
Profiel   

ik heb posttraumatische spierdystrofie. Niemand die het ziet dus ook geen "leuk" hulpmiddel. Gewoon niet rijden als het pijn doet of een pijnstiller. Wel ben ik hierdoor al aan mijn 3e paard in 2 jaar bezig. Beestje moet erg lief zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-08 13:33 



 
Profiel   

en kwestie van rijden... kan je dan ook 'alles' wat iemand anders kan? of zijn er grenzen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-08 21:28 



 
Profiel   

heey!
ik rij zelf ook met een beperking. ik heb een erbse parese zegt je waarschijnlijk niks maar hierbij zijn mijn zenuwen bij mijn geboorte gescheurd in mijn hals met als gevolg een verlamming hier ben ik gelukkig aan geopereerd en nu werkt deze weer voor zo'n 75% ongeveer Knipoog maar met rijden heb ik eigenlijk geen last van met sommige dingen alleen. hij is bv korter wat wel is moeilijk is, en ik voel niet hoeveel kracht ik ermee zet dus dat is wel eens moeilijk maar gaat voor de rest eigenlijk heel goed;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-08 20:29 



 
Profiel   

oke, ik heb ook een beperking
al vind het zelf wel meevallen
ik heb door zeer ernstige brandwonden (toen ik 4 jaar was, ben nu bijna 40) geen bespiering meer in mijn onderbenen, dus geen kuiten. Vooral mijn rechtervoet is helemaal misvormt, ik draag dus orthopedische schoenen. Rijlaarzen kan ik niet op lopen/rijden. Omdat ik dus ook hele kleine voeten heb, blijven mijn voeten niet in de stijgbeugels zitten. Nu hebben ze op de manege waar ik rijd, toevallig een soort van riempjes die ze om de beugel doen en dan met ee postelastiek achter mijn hakken langs. Zo blijft de beugel netjes zitten en mocht ik eraf vallen, dan knapt de elastiek. Ik heb dus ook heel weinig kracht in mijn onderbenen, en een best groot beenlengte verschil.
Maar ondanks dat, kan ik best goed rijden (al zeg ik het zelf, hihi)
Foto heb ik hier ooit ergens geplaatst.......... moet ik even zoeken hoor

Ohja, ik ben eigenlijk op zoek naar veilige stijgbeugels waar mijn kleine voetjes wel in blijven zitten (het moet een beugel zijn waar mijn voet meer ondersteuning in krijgt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-08 11:40 



 
Profiel   

Goed topic.

Morgen ga ik voor het eerst weer verder met mijn passie.

Na 2 jaar schouderproblemen heb ik mijn paard 2 jaar geleden moeten verkopen. Na 2 jaar operaties en revalideren ben ik weer op het 'kriebel' punt aangekomen. Helaas zit paardrijden er niet meer in omdat ik een beperking heb aan mijn rechterarm. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Morgen komt mijn nieuwe welsh a pony en mijn menkar. Ik ga mennen! Dit gaat wel redelijk met mijn beperking al zal ik wel af en toe een handje nodig hebben. Ik kijk er naar uit!

Gr. Hester

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-08 21:02 



 
Profiel   

toppie Hes, pony is helemaal leuk, gaat allemaal goed komen!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-08 16:07 



 
Profiel   

per ongeluk kom ik op dit topic terecht(heb een jonge kat die over mijn toetsenbord wandelende). Ik kan me voorstellen dat voor sommige beperkingen, een gangenpaard een oplossing kan zijn, deze draven niet, je word dan niet uit het zadel "gegooit" waardoor blijven zitten, makkelijker is.
Veel mensen met rugproblemen, die toch willen blijven paardrijden, kiezen voor een gangenpaard.

ik ga ook nadenken over een aangepaste beugel, zou het zo 123 ook niet weten.
denk denk denk

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-08 07:48 



 
Profiel   

hier loopt toch al een topic over? en er is een hk-topic...

ik heb dystrofie en dystonie en rjd ook nog paard. (zie roze link in mijn onderschrift voor film die laatst op tv is geweest. daar zie je mijn hulpmiddel om er op te komen Knipoog )

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-08 07:59 



 
Profiel   

Door een zuurstof tekort bij mijn geboorte heb ik een motorische handicap. Dit uit zich in oncontroleerbare bewegingen. En ik loop ook wel wat moeilijk. Misschien kennen jullie Floortje v/d Wal wel van de (mis)sverkiezing van een paar jaar terug. Ik heb eigenlijk hetzelfde als haar. Met het paardrijden heb ik eigenlijk nergens last van. Alleen kan ik wel eens onhandig overkomen. Clown Vooral met grondwerk. Mensen zijn vaak verrast als ze me zo op het eerste zicht zien en me dan zo zien paardrijden. Ik heb de basiscursus Freestyle gedaan bij Emiel Voest. Dit bestaat grotendeels uit grondwerk waar ik best wel moeite mee had. In 1 v/d laatste dagen mochten we rijden en het commentaar van de cursusleider was "goh, dat jij zo goed rijd, dat had ik niet verwacht" Haha!....Ik heb de basis intructrise opleiding van Orun gedaan en de dressuur scoorde ik wel leuke cijfers mee maar het onderdeel springen een stuk minden omdat ik onhandig met die zware balken omging. Op het protocol stond "Gaat onhandig met materiaal om"Dit terwijl mijn cursusleidster van te voren het jury hokje ingegaan was om te vertellen wat ik had Boos! Ook heb ik ondanks mijn lichamelijke handicap/beperking paarden beleerd (waaronder een paar hengsten) en moeilijke paarden gereden heb waar mensen met een "gezond"lichaam zelf niet uitkwamen. Maar ik moet wel eerlijk zeggen nu heb ik zelf een paard wat lichamelijk ook wat heeft waardoor het me veel meer kracht kost om hem te rijden en daar heb ik wel heel veel moeite mee hoor. Ik vecht liever een beetje met een paard dat te voorwaards is dan dat ik het beestje maar pushen en pushen moet. Slapen ....

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-08 11:37 



 

hiphopje wellicht dat van die dichte endurance beugels wat voor jou zijn?

http://www.trekkingsaddles-webshop.com/ ... arduse.jpg
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dnl

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-08 11:41 



 
Profiel   

@ Inèske - wat wil je gaan uitbouwen voor mensen die weer verder willen met hun hobby maar toch een beperking hebben?

Ben er wel nieuwgierig naar. Groetjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-08 12:58 



 
Profiel   

suze_ schreef
hiphopje wellicht dat van die dichte endurance beugels wat voor jou zijn?

http://www.trekkingsaddles-webshop.com/ ... arduse.jpg
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dnl

ja, die had ik ook al gevonden op internet Haha!
het lijken me op zich geen verkeerde beugels, het voetbed is in ieder geval breder dan bij gewone beugels. Maar mijn probleem is dat mijn rechtervoet in een giga spitsstand staat, en ik daar ook geen tenen meer heb. Ik loop dus op de bal van mijn voet, en de neus van mijn schoenen is gewoon vullen, nep (kan een paard op staan, ik voel het lekker niet Haha! ) De bal van mijn voet zit dus net niet in de stijgbeugel, ik steun dus op de vulling van mijn schoen, en dat is irritant. De beugel zou dus verder naar mijn hakken toe meer ondersteuning moeten hebben. Uh, ben ik nog te volgen................

ik rijd nu op een manege, heb dus geen eigen paard (meer) en daar hebben ze speciale riempjes voor me, lijkt hier wel een beetje op. Maar dan gaat er nog een postelastiek achter mijn hielen want anders schiet ik constant uit de beugel. Met westernrijden was het ook even puzzelen hoe we het probleem op gingen lossen, want om die brede beugels pasten die riempjes niet van de manege. Maar met western moet ik dus van die grote sporen aan en daar kan dan mooi het elastiek achter, en dan onder de beugel door over de neus van mijn voet. Tadaaaaaaaaaa Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-08 16:32 



 
Profiel   

Ik heb autisme, dus ook een beperking. Ik heb ook altijd begeleiding als ik naar mijn paard toe ga, maar rijden lukt tegenwoordig ook erg goed! Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-08 16:37 



 
Profiel   

xjox schreef
Ik heb autisme, dus ook een beperking. Ik heb ook altijd begeleiding als ik naar mijn paard toe ga, maar rijden lukt tegenwoordig ook erg goed! Lachen

wat goed van je. je rijd wel zonder hulp, of loopt er dan iemand met je mee?
En wat doet je begeleider dan als je naar je paard toe gaat?
En wat zijn de dingen waar jij tegen aan loopt, waar je moeit mee hebt?
Ik vraag dit omdat ik een zoontje heb met autisme, en waarschijnlijk mijn dochter ook (is nog in onderzoek). Mijn dochter rijd ook paard. In het begin moest ik altijd mee de stallen in, omdat ze zelf niets durfde te vragen. Nu, bijna een jaar later, gaat het al stukken beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-08 16:43 



 
Profiel   

Ik vind het wel moeilijk om zelfstandig in de bak te rijden, dan weet ik niet meer goed wat ik moet doen. Meestal rijdt ik dan ook echt als mijn instructrice komt en anders maak ik een buitenrit (ook met mijn begeleider) Mijn begeleider(s) helpen mij om mijn paard uit de weide te halen en lopen vaak met mij mee als ik spullen nodig heb. Ik heb ook eigenlijk geen contacten met andere mensen op stal, want dat ligt toch wel wat anders/moeilijk bij mij. Ik probeer wel steeds meer zelf te doen, dat gaat in kleine stapjes Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-08 16:51 



 
Profiel   

Ik heb lesgegeven op een manege en heb daar een aantal leerlingen gehad met beperkingen (oa halfzijdige spasme, open rug, autisme, zeer slecht horend, slecht ziend (ook groepjes begeleid die minder dan 20% konden zien van een blindeschool)).
Zelf heb ik wel een kleine beperking aan mijn hand door een peesontsteking waar ik 2x aan geopereerd ben. Daardoor heb ik tijden niet kunnen rijden, maarja kan het niet laten dat als het goed gaat en ik genoeg kracht heb om weer op een paardenrug te klimmen. Ik moet alleen echt niet rijden op paarden die niet te remmen zijn of heel erg gaan hangen in je hand of veel struikelen en trekken aan de teugels. Dan rij ik met 1 hand, ben er ondertussen aan gewend en kan er bijna net zo makkelijk de oefeningen mee rijden als met 2 handen (al ligt dat ook wel weer aan het paard waar je op rijdt natuurlijk).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-08 17:03 



 
Profiel   

Meldt zich...

Heb hemisyndroom, wat eigelijk niet meer wil zegge dan dat door hersenbloeding links, mijn motoriek rechts redelijk om zeep is.
Heb zelf niet echt hulpmiddelen, en ok, zal wss nooit topruiter worden Knipoog , maar ik red me prima hoor. En je ziet t wel hoor, maar heb nog geen enkel paard geweten dat er moeite mee had, zelf ook paarden opgeleerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-08 18:14 



 
Profiel   

ff een stipje,zal later mijn verhaal typen Knipoog

oja de stijgbeugels met steun,al aan de spaanse beugels gedacht? Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-08 18:20 



 
Profiel   

wat voor iets wilde gaan doen TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-08 18:56 



 
Profiel   

ik heb epilepsie als beperking en ben al 14 jaar aanval vrij en mag gewoon paardrijden en ben daar bkij om
en wil andere beginners ook les geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-08 21:07 



 
Profiel   

thorreke schreef
Meldt zich...

Heb hemisyndroom, wat eigelijk niet meer wil zegge dan dat door hersenbloeding links, mijn motoriek rechts redelijk om zeep is.
Heb zelf niet echt hulpmiddelen, en ok, zal wss nooit topruiter worden Knipoog , maar ik red me prima hoor. En je ziet t wel hoor, maar heb nog geen enkel paard geweten dat er moeite mee had, zelf ook paarden opgeleerd


Bij mij is door dat zuurstof tekort dus ook een hersenbloeding ontstaan maar dan in de kleine hersenen. Het zijn vaker andere mensen die er last van hebben dan paarden Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-08 15:28 



 
Profiel   

Nja ik heb hier nog een russisch rijpaard staan (hij staat te koop)
Maar omdat het echt zo'n extreem rustig paard is (op wandeling als ook pistewerk, kan goed dressuur) zou ik hem willen trainen voor iemand met een fysieke beperking. Omdat een rustig paard ook niet altijd gemakkelijk te vinden is... (vind ik dan he Knipoog)
Desnoods niet om te verkopen dan (nja hij blijft natuurlijk wel te koop staan als die persoon hem dan eventueel wilt kopen...)

Maar om zoiets te doen, lijkt me super! De vreugde die er vanuit gaat en zo...

Want hier in België zie je dit niet vaak... Ik zie zeer weinig mensen met een fysieke beperking die rijden... Je ziet veeleer de hippotherapie en het tinkerbed dan dat je eigenlijk mensen met een beperking ziet rijden tussen gewoon andere mensen...

Langs deze weg vind ik het ook interessant wat voor hulpmiddelen er zijn, welke beperkingen en hoe opgelost, eventuele training van het paard, ...

dus mensen Knipoog laat me maar leren!!! Haha!

groetjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-08 16:48 



 
Profiel   

Hallo

Ook ik heb medische problemen: torsiscoliose, hypermobiliteit, artrose van nek tot heup en daardoor ook gemakkelijk ontstekingen in meerdere gewrichten (rug, bekken,...).
Mijn oplossingen: een smal gevoelig paardje (arabiertje) waarvoor je niet veel kracht moet gebruiken, een boomloze zadel (of westernzadel maar dan geeft opzadelen problemen), westernrijden (geen spanning in schouders, nek). Heel regelmatig rijden om de spieren van de "bekkengordel" te verstevigen, maar niet te lang, instappen en uitstappen ernaast.

groetjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-08 19:40 



 
Profiel   

Ik rij samen met een jongetje met een beperking. Hij heeft een stoornis in de kleine hersenen waardoor hij niet kan lopen en praten (kort samengevat Knipoog) Door het paardrijden gebruikt hij andere spieren (vooral zijn rug en buikspieren en zij beenhouding is anders). Hij zit voorop en ik zit er achter om het 'vast te houden' of iig ervoor te zorgen dat hij er niet afkukkelt Lachen

Zelf heb ik een kleine beperking, ik ben al 6 keer geopereerd aan mijn linkerbil (laatste stukje van mijn darm) waardoor ik met een seatsaver moet rijden maar dat is heel erg goed te doen Lachen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-08 15:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 101 [ 2506 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 101  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen