Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoeveel pech kun je hebben? Never Give Up

 
Profiel   

Elvirawortel schreef
maria1990 schreef
Daar zit zeker een kern van waarheid in. Ze is zo gereden als jij beschrijft. Echter, zal de oorzaak altijd een raadsel blijven voor ons hoe het zover heeft kunnen komen. Het stretchen van de hals bestaat uit meerdere buigoefeningen zodat ze leert haar halsspieren te ontspannen en op te rekken. Het buigen en omstellen naar links gaat heel moeizaam, dus daar moet ze bij geholpen worden omdat ze dat van nature niet uit zichzelf wil doen.


Dan is de oorzaak voor mij geen raadsel meer. Neem eens contact op met Monique de Rijk of Karin Leibbrandt

Ik sluit mij aan bij een paar vorige sprekers.

Ten eerste : +:)+ dat jemhaar houdt en dat ze gewoon oud bij jou mag worden! !

2e: ...ik weet niet hoe oud de foto is die in dit topic staat, maar daar zie ik een kuiltje voor de schoft.

Een paard dat in klassieke dressuur is gereden heeft daar een enorme spierbundel (en als je bovenop zit loopt de hals van breed bij de schoft naar smal bij de oren). Dit hoort bij wat tegenwoordig de 'schoftlift' heet (en gaat kissing spines tegen).
Uiteraard is die 'schoftlift' iets wat een paard uiteindelijk met het hele lichaam doet: buikspieren actief, bekken kantelt, bovenlijn wordt lang en bol, etc.

Met een hele rustige, langzame opbouw is er vaak veel aan te doen! Het dier leren om alsnog die bovenlijn bol en los te maken ondanks de pijn, liefst geholpen met 'verticaal evenwicht' (even veel gewicht op beide voorbenen, dat helpt enorm om te ontspannen in beweging) en nog zo wat zaken kan artrose zo ongeveer pijnloos worden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-19 12:34 



 

Suzanne F. schreef
Ik vind het hier te ver gaan om met namen aan te komen die jouw kissing spines paard kunnen genezen. Het paard hier heeft zeer ernstige KS, artrose in de hals, iets met de atlas en nog iets aan het SI gewricht.
Hier moet je nooit meer op willen zitten, met dit wetende is dat pure mishandeling. Dat dier moet wel heel lief en braaf zijn dat ze hier nooit volledig op in de staak is gegaan.

Je moet met niemand contact zoeken maar dat dier lekker in de wei laten lopen totdat dit ook niet meer zou gaan. Dit valt niet te revalideren. Misschien werkt dit bij een lichte vorm waarbij de wervels elkaar heel licht raken, dat zou door andere training kunnen verbeteren. Dit niet meer.
En KS hoeft niet standaard te komen door achter de loodlijn te rijden want anders had de volledige Nederlandse top zware KS.


De combinatie ks, si gewricht, halsartrose en problemen aan de eerste halswervel is wel duidelijk een gevalletje achter de loodlijn en ik vind ook dat de top in Nederland de paardjes naar de knoppen rijdt, maar dat is een andere discussie. Waarom is van der Schaft gestopt als bondscoach? Ldr is een top methode voor mensen die graag snel hoog in de sport willen komen en die het niet boeit dat het paard op zn 8e half dood is, dan kunnen ze het paard immers wel weer aan een naïeveling verkopen die niks ziet, valt voor de prestaties die het paard heeft neergezet en gewoon ook even snel naar het z denkt te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-19 12:50 



 

Elisa2 schreef
Achter de loodlijn rijden is denk ik niet zo zeer het probleem (want dat kan ook terwijl het paard wel goed over de rug blijft) , rijden met een weggedrukte rug en in een gedwongen houding (valse knik) kan wel een probleem zijn/ worden bij paarden die (denk ik) al aanleg hebben voor KS in hun bouw. En ik heb zelf een vermoeden dat een valse knik ook schade aanricht aan de gewrichten in de hals.

Ik ben wel benieuwd welke (behandel)mogelijkheden er nog zijn voor dit paard en of inderdaad die spuiten herhaald kunnen worden etc.


Ben wel benieuwd hoe jij je paard dan over de rug achter de loodlijn rijdt zonder valse knik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-19 12:53 



 
Profiel   

maria1990 schreef
Jij hebt ook 7 jaar lang gestudeerd met de basisschool niet inbegrepen? Mijn dierenarts vertrouw ik volkomen in haar kundigheid. Ik ben er niet van gediend dat jij zulke gemene opmerkingen loopt te maken over dierenmishandeling. De feiten zijn dat dit paard prima kan functioneren met behulp van therapie.


Dat is geen gemene opmerking. Het kan niet anders of het paard heeft pijn. Anders vertoont ze niet dat vluchterige gedrag. Ze is waarschijnlijk zo braaf en lief met een fantastisch karakter dat ze niet staakt. Maar ze maakt je wel duidelijk dat ze ongemak voelt, pijn dus. Een paard met een minder karakter had in de stop gegaan. Die wervels doen zeer. Heb je zelf wel eens rugwervels tegen elkaar aan gehad? Laat staan dat er nog iemand op gaat zitten. En dit in combinatie met artrose, botwoekering en nog een SI probleem? Ik vind dat je dan iets eerlijker naar je paard mag zijn en haar het niet aan moet doen om nog te willen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-19 13:43 



 
Profiel   

Blijkbaar is het jouw hobby om topics te vervuilen met kwetsende opmerkingen maken? Ik vind het prima dat jij je eigen mening erop na houdt. Maar dit schiet mij gewoon in het verkeerde keelgat. Het gaat mij te ver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-19 14:27 



 
Profiel   

TS, ik wens je veel wijsheid toe.

Zet je paard eens op buut en kijk of ze ander gedrag gaat vertonen. Ik heb een paard gehad met dezelfde problemen maar ik heb hem laten gaan. Pas toen hij buut kreeg, ik wilde nog wat tijd om afscheid te nemen, zag ik hoe hij was zonder pijn. Een wereld van verschil!

Mijn dierenarts wilde ook nog wel dingen proberen maar was eerlijk genoeg om toe te geven dat dit niet iets is wat geneest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-19 14:39 



 
Profiel   

Ik heb zelf ontzettend veel problemen (gehad) met mijn SI gewricht en ruggenwervels en dat doet echt vreselijk veel pijn. Ik had goede dagen, maar ook dagen dat ik amper wist hoe ik van de bank op moest staan of de trap op moest komen. Rechtop staan en vriendelijk blijven is dan al een grote uitdaging.

Dus ik kan mij de reacties van bokkers voor mij heel goed voorstellen. Dat is niet gemeen, dat is gewoon de (harde) waarheid, en die is nu niet altijd leuk om te horen.
Dit paard zou ik ook nooit meer op gaan zitten, van wat er verteld wordt laat dit paard toch duidelijke pijn signalen zien, ook al blijft ze zo braaf. Dat zegt meer over haar karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-19 14:59 



 
Profiel   

Elvirawortel schreef
Elisa2 schreef
Achter de loodlijn rijden is denk ik niet zo zeer het probleem (want dat kan ook terwijl het paard wel goed over de rug blijft) , rijden met een weggedrukte rug en in een gedwongen houding (valse knik) kan wel een probleem zijn/ worden bij paarden die (denk ik) al aanleg hebben voor KS in hun bouw. En ik heb zelf een vermoeden dat een valse knik ook schade aanricht aan de gewrichten in de hals.

Ik ben wel benieuwd welke (behandel)mogelijkheden er nog zijn voor dit paard en of inderdaad die spuiten herhaald kunnen worden etc.


Ben wel benieuwd hoe jij je paard dan over de rug achter de loodlijn rijdt zonder valse knik?


Neusje er uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-19 15:59 



 
Profiel   

Elvirawortel schreef
Elisa2 schreef

Ben wel benieuwd hoe jij je paard dan over de rug achter de loodlijn rijdt zonder valse knik?


Neusje er uit


Dan is het niet achter de loodlijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-19 16:04 



 
Profiel   

Dat is waar, ik bedoel meer dat je wel laag, diep en "rond" kunt rijden mits je het neusje er uit houdt zonder dat dat schade aanricht aan de nek/ hals. Maar zodra het een geforceerde houding word waarin het paard met de neus naar de borst toegetrokken word en er daar geen ruimte meer is (en dus de neus er niet uit is) dat dat imo schade aanricht.

Maar wellicht is LDR niet de juiste term voor wat ik omschrijf en moet je dat gewoon ronder instellen noemen/ hals laten vallen oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-19 16:11 



 

Elisa2 schreef
Dat is waar, ik bedoel meer dat je wel laag, diep en "rond" kunt rijden mits je het neusje er uit houdt zonder dat dat schade aanricht aan de nek/ hals. Maar zodra het een geforceerde houding word waarin het paard met de neus naar de borst toegetrokken word en er daar geen ruimte meer is (en dus de neus er niet uit is) dat dat imo schade aanricht.

Maar wellicht is LDR niet de juiste term voor wat ik omschrijf en moet je dat gewoon ronder instellen noemen/ hals laten vallen oid.


Dan is het wel laag, maar niet rond omdat je het neusje niet richting de borst brengt. Dan is het lang en laag, dat is stretchen, dat is heel goed voor je paard en helpt hem echt te ontspannen, je moet het alleen niet te lang doen omdat hij met zijn hoofd zo Laag ook veel gewicht op zijn voorhand neemt :) maar voor een paard met ks is het wel een goede methode omdat je de bovenlijn stretcht en de wervels daarmee verder uit elkaar komen te liggen, de prioriteit ligt dan niet bij de voorbenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-19 16:27 



 
Profiel   

Hebben jullie jezelf wel eens verdiept in wat mesotherpie precies in houdt? Ze is pijnvrij nu! Ik ga vanaf nu alleen nog in op reacties van mensen die wel over inhoudelijke kennis beschikken over deze therapie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-19 20:55 



 
Profiel   

maria1990 schreef
Hebben jullie jezelf wel eens verdiept in wat mesotherpie precies in houdt? Ze is pijnvrij nu! Ik ga vanaf nu alleen nog in op reacties van mensen die wel over inhoudelijke kennis beschikken over deze therapie.


Ik weet wat mesotherapie is en ook wat het doet. Het vermindert de pijn, maar het haalt niet de oorzaak weg. Het is een ondersteuning van een behandeling. Het is een tijdelijke vermindering van pijnprikkels zodat de oorzaak kan worden behandeld. Hoe of wat je ook probeert, een ernstige vorm van Kissing Spines krijg je niet behandeld. En zoals al eerder gezegd, het is niet alleen de KS, ze heeft artrose, botwoekering en een SI probleem.
Ik krijg een beetje het gevoel dat je er niet meer nuchter en objectief naar kan kijken. Probeer uit te kijken met hoeveel geld je hier nog in gaat steken.
Dit is niet naar bedoeld maar gebaseerd op vele jaren ervaring door schade en schande helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-19 22:28 



 
Profiel   

Elvirawortel schreef
Elisa2 schreef
Dat is waar, ik bedoel meer dat je wel laag, diep en "rond" kunt rijden mits je het neusje er uit houdt zonder dat dat schade aanricht aan de nek/ hals. Maar zodra het een geforceerde houding word waarin het paard met de neus naar de borst toegetrokken word en er daar geen ruimte meer is (en dus de neus er niet uit is) dat dat imo schade aanricht.

Maar wellicht is LDR niet de juiste term voor wat ik omschrijf en moet je dat gewoon ronder instellen noemen/ hals laten vallen oid.


Dan is het wel laag, maar niet rond omdat je het neusje niet richting de borst brengt. Dan is het lang en laag, dat is stretchen, dat is heel goed voor je paard en helpt hem echt te ontspannen, je moet het alleen niet te lang doen omdat hij met zijn hoofd zo Laag ook veel gewicht op zijn voorhand neemt :) maar voor een paard met ks is het wel een goede methode omdat je de bovenlijn stretcht en de wervels daarmee verder uit elkaar komen te liggen, de prioriteit ligt dan niet bij de voorbenen


Nou nee, het is niet lang laag...hals laten vallen is zeker wel rond maken aan de voorkant. Maar het verschil is het neusje er wel of niet uit hebben. http://www.correctedressuur.nl/page/nag ... n-loodlijn Ik heb de verschillen mooi uitgelegd op mijn site. :)
En zolang je je paard in horizontaal evenwicht houd kun je hem zo laag instellen als je wilt maar krijg je niet per definitie meer gewicht op de achterhand.

TS, ik ben niet bekend met meso therapie en ik wil ook niet oordelen over wat je met je paard doet. Imo geef je haar een kans..of dat realistisch is of niet, dat zal de tijd uitwijzen. Ik vind het interessant om te volgen in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-19 09:48 



 
Profiel   

Schitterend dat ze pijnvrij is...!
(Al zegt een klein duiveltje in mij: heb je cortisolwaaden gemeten? :o)
Citaat
je ook probeert, een ernstige vorm van Kissing Spines krijg je niet behandeld. En zoals al eerder gezegd, het is niet alleen de KS, ze heeft artrose, botwoekering en een SI probleem.
Ik krijg een beetje het gevoel dat je er niet meer nuchter en objectief naar kan kijken. Probeer uit te kijken met hoeveel geld je hier nog in gaat steken.
Dit is niet naar bedoeld maar gebaseerd op vele jaren ervaring door schade en schande helaas.


Over woorden kun je eindeloos debatteren - hoe ernstig is ernstig?
(De vraag is belangrijk, maar het antwoord is lastig.)

Zeker bij artrose geldt, dat wat je ziet op de foto nauwelijks correspondeert met de hoeveelheid pijn. Dat is geen kwestie, vaak, van vele duizenden euro's uitgeven, maar van goed management.
(Er zijn dieren die hoog in de sport lopen met klasse 4 artrose, intensieve controle op pijnstilling, doping, etc en geen dag kreupel. In de humane geneeskunde hetzelfde.)

Vwb de KS: als het dier een kuiltje in de hals, pal voor de schoft heeft, is revalidatie ala Leibbrandt veelbelovend.
Of ze met opbouw van de correcte spieren (een van de aspecten) weer pijnloos rijpaard wordt is natuurlijk altijd gokken, maar KS die samenhangt met ontbrekende spieren op cruciale punten komt helaas vaak voor en is wel te verhelpen/ verminderen.

Persoonlijk zou ik op dit punt voor de botwoekeringen en het SI gewricht 'grijpen naar' de zachtere middelen als homeopathie en massage met essentiële olie.
(Ik ben geneigd om te denken dat dit gevolgen zijn, pak je de oorzaak aan, is een beetje ondersteuning met wat mazzel genoeg. Wat de pecuniën beterft kost het de wereld niet.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-19 10:46 



 
Profiel   

Omdat hier een hoop gespeculeerd wordt wat van geen kanten klopt ga ik voor de laatste keer uitleggen hoe de vork in de steel zit. Ze is onbespierd op de hele bovenlijn omdat ze geen spieren kon kweken vanwege het compenseren in de rug en hals. Welke trainingsmethodes er ook gebruikt zouden worden de spieren konden niet groeien om de bovenstaande reden. Het (SI-gewricht) is overbelast, maar dit gaat vanzelf weer over. Er is geen sprake van artrose of botwoekering in het SI-gewricht.

De artrose die zich in de hals bevindt heeft ze in hele lichte mate; er was nauwelijks artrose te zien op de echobeelden. Ik ben mij ervan bewust dat deze aandoeningen nooit zullen genezen. We proberen alles zo comfortabel mogelijk te maken voor haar met behulp van therapie die ze heeft gehad zodat ze pijnvrij blijft.

Als ik een vermoeden had dat ze niet meer bereden zou kunnen worden dan had ik dat wel gemeld aan jullie. Ik kijk hier realistisch naar en ik kijk niet door een roze bril omdat het mijn eigen paard is. Respect voor het paard staat voorop. Ik zal hier ten alle tijden eerlijk in handelen dus maken jullie je daar maar geen zorgen om.

Alle voordelen op een rij wat de mesotherapie doet en inhoudt:

- De bespiering neemt toe i.p.v. af

- Ze voelt geen pijn meer

- Haar gangen worden ruimer omdat ze niet meer gaat compenseren in de bewegingen

- De rug- en halsspieren blijven ontspannen omdat ze geen pijn meer voelt in haar hals en rug

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-19 21:04 



 

Ze kan geen spieren opbouwen omdat ze compenseert in de rug, volgens mij werkt het andersom, door een gebrek aan goede training heeft ze geen spieren op essentiële plaatsen dus compenseert ze op andere plekken...
Zoals ik al eerder zei, ks kan pech zijn, halsartrose kan pech zijn, en si gewrichten kunnen pech zijn, maar alles bij elkaar is gewoon een foutief getraind paard. Als de pijn heel erg is zou ik er niet meer op gaan rijden, maar als de pijn redelijk dragelijk is, kun je onder goede begeleiding je paard zo trainen dat hij zijn lichaam efficiënt gaat gebruiken. En dat hoeft dan niet gelijk onder het zadel, maar kan ook aan de hand. Maar hoe erg de pijn is is een inschatting die je moet maken en dat is heel moeilijk voor alle paardeneigenaren met paarden met allemaal soorten ziekten en problemen. de atletische rijkunst heeft ook een prachtig filmpje op YouTube staan over een paard met KS dat ze gerevalideerd hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-19 21:19 



 
Profiel   

Is Mesotherapie eenmalig en dan bv fysio/osteo of training of moet zo iets herhaald worden?
Ik had er nog niet eerder van gehoord!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-19 00:45 



 
Profiel   

Letizia schreef
Is Mesotherapie eenmalig en dan bv fysio/osteo of training of moet zo iets herhaald worden?
Ik had er nog niet eerder van gehoord!



De kans bestaat dat het herhaald moet worden, maar dat gaat in samenspraak met de dierenarts omdat ze daar onder controle staat. Ik weet ook niet hoe de uitkomst er op langere termijn uitziet. Pijnvrij is het belangrijkste voor mij en of er nog lichte arbeid mogelijk is. Ze blijft onder de behandeling staan van de dierenarts en fysiotherapeut en wie daar maar verder bij nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-19 10:43 



 
Profiel   

Wat interessant is om te weten:
Gemiddeld worden er per kant 3 rijen injecties met hele dunne naaldjes geplaatst, wat resulteert in een totaal van zo’n 200-300 injecties per behandeling. Vanaf morgen mag ze weer aan het werk. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan en of ik verschil ga zien in de bewegingen.

Mesotherapie hals

[ img ]


Mesotherapie rug
[ img ]


De rug van ons paard 1 week na de behandeling
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-19 17:02 



 

Ik snap je niet TS. Je bent helemaal in de wolken over Mesotherapie en opent een topic. Vervolgens krijg je reacties oa van mij over revalidatie training maar daar wil je niks van weten. Je doet niks met de tips en wil alleen maar over Mesotherapie praten en op reacties reageren die over Mesotherapie gaan. Als Mesotherapie de enige weg voor je is, hoef je ook geen topic te openen waar je tips krijgt. In dat geval kan je beter maar doorgaan met je Mesotherapie en vooral niet luisteren naar anderen die misschien ook wel 7 jaar gestudeerd hebben met de basisschool niet inbegrepen. Alle dierenartsen hebben dat overigens en niet alle dierenartsen zijn het zelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-19 18:19 



 
Profiel   

Ik heb jou niet gevraagd om je trainingsmethodes te komen uitleggen aan mij? Dat je dat uit jezelf wel doet vind ik prima en het zal vast oprecht goed bedoeld zijn, maar dat betekend niet dat ik jou een verantwoording verschuldigd ben over welke trainingsmethodes ik wel of niet toepas. Hoe weet jij nou wat ik met de tips wel of niet doe? Heb je een glazen bol? Gelukkig zijn er genoeg mensen die ons verhaal reuze interessant vinden en daar dingen van willen leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-19 19:11 



 
Profiel   

Ik vind het zeker interessant! Ik ben niet bekend met deze therapie en ben heel benieuwd naar het verloop :)
Ik hoop iprecht dat dit uitkomst biedt aan je paard Maria!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-19 20:51 



 
Profiel   

Bedankt dat hopen wij ook! Ik hou je op de hoogte :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-19 22:18 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar [MD]Medisch omdat het daar beter past.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-19 20:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen