Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 19 van de 23 [ 574 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG]Team alpenquarter Jim en paint horse veulen Noura

 
Profiel   

Aah wat fijn zeg! Schattige foto ook die eerste, geconcentreerde oortjes.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-21 22:28 



 
Profiel   

Elke maand neem ik de camera mee. Vandaag was het weer zo ver.
Niets spannends, maar ik vind het wel erg leuk om Noura's groei vast te leggen op deze manier.
En Jims groei ook :=
Alleen wat minder positief :+ :Y)
[ITP] "Ik heb geen paard gekocht om naar te kijken..."

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 12:36 



 
Profiel   

Net even met Jim aan de hand gewerkt en nu genieten van de zon nu het nog kan <3
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 16:28 



 
Profiel   

Zo in de zon is het toch eigenlijk best wel fijn om rustig naar je paarden te kijken die lekker aan het grasmaaien zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 16:45 



 
Profiel   

Ja ik zit regelmatig zo van het uitzicht te genieten. Heerlijk!

Jim en Charly hadden nog niet in de gaten dat de wei open was. Noura stond er al. En toen kwamen ze aanrennen. Jim in de rechtergalop, met zijn slechte rechterachterbeen. Reden voor een voorzichtig dansje *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-21 11:56 



 
Profiel   

Noura mag onder toezicht van mij en kip :)) even de parkeerplaats snoeien.
Jim snapt maar niet dat hij aan de andere kant van het hek moet blijven :(:)
[ img ]

De trailer staat normaal hier. Maar om te snoeien hebben we ‘m even aan de kant gezet :D
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 09:16 



 
Profiel   

Aaw was Jim helemaal 'vergeten' :(:) sielug hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 10:35 



 
Profiel   

Ja echt sneu hè :(:)

We hebben sinds kort nieuwe buren. Het schept een band, die vlekken :j :))
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 12:22 



 
Profiel   

Vandaag lekker met de paarden gerommeld. Ik had bij By Baukje een kaptoom in de sale gekocht. Precies mijn kleur! En past mooi bij allebei. Het is bij neus, kaak en achter de oren verstelbaar. Ideaal voor Noura met haar korte hoofd, smalle neusje en brede kaken :D
Voorlopig mag zij hem dus gebruiken. Gelijk wat puppygrondwerk gedaan. Beetje meelopen, ho = stop, pasje achteruit en pasje opzij met de billen zowel links als rechts. Ze vindt het zo enorm leuk, snapt alles heel snel. Na 5 minuten weer gestopt, want het is wel een typje van korte snelle sessies. Teveel is snel een overload, terwijl ze wel een pleaser is. Dus we doen de dingen niet te lang achter elkaar :D
[ img ]

Ze is echt zo’n sprietje momenteel :))
Er komt echt enorm veel veulenpluis vanaf. De voorkant is al mooi zwart en glad. Haar buik is echt nog verschrikkelijk. Kont is weer redelijk glad. Maar man, wat komt er een haar vanaf. En het blijft echt overal aan plakken. Lang leve de Furminator :D
[ img ]

Een paar keer per week krijgt ze slobber met lijnzaad en/of speedibeet. Dat kan ze echt niet normaal eten :x
Alles mag mee genieten. Neus, oren, voeten, stenen :+
[ img ]

Ook Jim mocht even spelen. Beetje vrijheidsdressuur. Hij stond met poetsen al de spaanse pas te doen en toen ik zijn hoeven wilde krabben probeerde hij een buiging te maken. Dus maar los gemaakt en de hoeven maar na het spelen gedaan :')
[ img ]

Hij wordt er erg eehm.... opgewonden van := :o
[ img ]

Hij mag niet teveel doen, dus verwend met een appel en lijnzaad koekje en toen aan het werk gegaan. Iets met uitmesten en hooi geven enzo.
In goed gezelschap <3
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 19:31 



 
Profiel   

Ik heb de basisopleiding paardenvoeding afgerond. Super interessant!
Nu nog een aantal verdiepingen en dan kan ik rantsoenberekeningen maken.
Dat heb ik natuurlijk even getest op Jim en Noura.
Ik heb 2 berekeningen gemaakt: met gras en zonder gras.
Beiden krijgen voordroog (droge structuur) en gerstestro in slowfeeders in de kudde. Als de wei het toelaat krijgen ze overdag nog wel stro in de slowfeeders, maar geen voordroog omdat ze dan gras hebben.
Jim krijgt daarnaast nog Marstall Force, een halve schep Agrobs Alpengrün muesli om te mengen en magnesium en glucobalance.
Noura krijgt daarnaast dagelijks 700gr Vitalbix Breed en Grow en 4x per week een emmer slobber bestaande uit 300gr (droog) speedibeet en 200gr Marstall Bergwiesen mash en 1x per week een kopje ongebroken lijnzaad.

Dit is Jim:
Met gras
[ img ]

Zonder gras
[ img ]

Hij moet minimaal 1% droge stof binnen krijgen. In deze tabel wordt uit gegaan van 1,25%, daar zit hij wat onder, maar wel boven de 1%. Hij moet afvallen, dus EWpa en VREP mag wat lager zijn.
Zout hebben ze in de vorm van een liksteen. De hoge gehaltes ijzer en vit. A komt door het voordroog of gras. Dat kan geen kwaad. De Marstall Force heeft ook een hoog ijzer gehalte. Dat is bijna op en dan stappen we over op iets met een lager ijzergehalte, maar verder ongeveer gelijk.
Kortom: hier gaan we niets aan veranderen.

Dan Noura:
Met gras
[ img ]

Zonder gras
[ img ]

Ik was eigenlijk een beetje verbaasd over Noura's tabellen. De breed & grow zou een compleet voer moeten zijn voor opgroeiende paarden. Ik voer al iets boven de aangegeven hoeveelheid, omdat ze wat schraal blijft en slecht uit haar haar komt. Ze heeft nog wat in te halen. Maar blijkbaar is dat niet genoeg, met name voor calcium en fosfor. Wat beiden wel essentieel is voor de groei en de botten. Magnesium is wel meer dan prima. Zout halen ze uit het zoutblok en ze krijgt over haar slobber zeezout. Vitamine D halen ze ook uit zonlicht, dus is ook niet zo'n probleem.
Dus vooral het calcium en de energiewaarden en eiwitten moeten wel aangepast worden. Vooral als ze niet op het gras staan. Ik ben gaan zoeken en ben uitgekomen op een luzernebrok, want het voordroog opvoeren heeft niet zoveel effect. Als ik een halve kilo luzernebrok toevoeg, krijgen we al betere resultaten. Volgende stap is in de praktijk kijken hoe dit gaat. Want naast de berekeningen moet je vooral zelf goed kijken natuurlijk :D
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 09:58 



 
Profiel   

Interessant!

Is het niet vreemd dat jim met en zonder gras aan ongeveer dezelfde (lage) energiewaarde komt? In mijn ervaring zetten ze op gras toch wel snel aan, dus ik zou veel meer energie verwachten in een grasrantsoen?

En noura komt dan weer energie te weinig in elk dieet? Is dat niet nadelig voor een jong paard in de groei?

Mijn vragen zijn puur uit interesse, vat ze zeker niet verkeerd op :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 10:13 



 
Profiel   

Nee hoor, doe ik zeker niet. Ik heb dezelfde vragen gehad. Ze krijgen strookbegrazing, dus gras doet wel iets, maar niet veel.
Bij Noura heb ik er voor gekozen om de luzernebrok eerst toe te voegen omdat dat iets doet in ewpa, eiwit, calcium en fosfor. Dat ophogen zou een volgende stap kunnen zijn. Maar ik kan en wil niet teveel in 1x veranderen.

Noura krijgt nog graasmomenten en voordroog extra als ik er ben, maar dat is niet in kilo’s te berekenen. Ik wil zelf de ewpa ook nog uitrekenen of het klopt (dit is geautomatiseerd na jouw tip :D ). En dan verder kijken :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 10:29 



 
Profiel   

Oh ok!

Ik vind die onderverdeling met aparte kleuren voor krachtvoer, supplement en hooi wel heel slim! Zo zie goed wat wat toevoegt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 10:45 



 
Profiel   

Ja dit is wel een handig systeem, maar rekent wel met iets andere waarden. En je kunt niet alles zelf instellen. Zo is Noura 14 maanden en ik had de keuze tussen 12 en 18 maanden. Zelf kan ik het wel op de juiste maanden invullen.
Zo ook met arbeid, dus werkt met een gemiddelde, terwijl dat preciezer is als ik het zelf uit kan rekenen.
Het geeft wel een duidelijk en snel overzicht :j
Dus als basis goed. Maar ik wil bijvoorbeeld de ewpa bij Noura zelf nog even uitrekenen als aanvulling.
Maar dit scheelt me wel een berg tijd en geeft wel een mooi overzicht :j

Oh en bij gras betekent dat er een voerbeurt voordroog af gaat. Dat kan verklaren waarom de waardes bij Jim ongeveer gelijk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 12:06 



 
Profiel   

Ik heb nog even zelf gerekend en van Jim kloppen de verhoudingen. EWPa mag 10% onder de aanbevolen hoeveelheid liggen als hij af moet vallen. Wat dat betreft mag hij dit dus zo hebben. Wordt hij te slank (wat ik niet zo heel erg verwacht :)) ), dan moet het opgehoogd worden. Gezien zijn BCS houden we het maar even zoals het is :D
Maar goed om het even na te rekenen.

Voor Noura gaan ze uit van een EWPa van 3.8, terwijl ik zelf 3.5 berekend heb. Met dit voerschema komt ze op 2.92 uit, dus sowieso te laag. Maar ik heb nog veel ruimte in de luzernebrok (kan tot 3 kilo probleemloos voeren als ik wil), dus even kijken hoe ze het op een halve kilo doet en anders kan dat nog omhoog. Sowieso krijgt ze als ik er ben al extra voordroog of gras, maar dat gaat ook niet aan die hoeveelheid komen vermoed ik. Ze ziet er verder goed uit en is heel fris en speels fit, dus maar eens kijken wat ze met die halve kilo luzernebrok doet binnen nu en 2 weken en anders dat langzaam ophogen.
Datzelfde geldt voor de VRep. Ze gaan uit van 292.50, terwijl ik uitga van 250. Ze krijgt 250.97, dus dat zit wel op mijn eigen grens. Maar ook dit zou met luzernebrok hoger kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 08:57 



 
Profiel   

Heb je het ooit eens uitgerekend voor paarden die nu eigelijk perfect staan? Dan kan je mss een beter beeld vormen van welk van beide richtlijnen de beste benadering is?
Of komt het door een verschil koudbloed/warmbloed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 09:03 



 
Profiel   

Er is zeker verschil warmbloed/koudbloed en in dit geval ook stilstaand paard (dus alleen onderhoud) en opgroeiend paard. Merrie en ruin is geen verschil (hengst wel, maar nu niet van toepassing).
Ik heb nog geen perfecte paarden gehad.
Is ook lastig, want ijzer is bijvoorbeeld bij voeren van voordroog en gras al standaard veel te hoog, maar kan geen kwaad omdat dit geen toegevoegde ijzer is.
Je zal altijd met marges te maken hebben door de context (zoals met Jim waarbij de EWpa tot 10% lager mag zijn omdat zijn body condition score te hoog is en hij af moet vallen, maar bij een paard op gewicht wil je dit niet). En soms kun je voer niet berekenen, zoals bij Noura die 4x per week extra krijgt, dan moet je gaan uitrekenen hoeveel dat per dag gemiddeld is bijvoorbeeld. En gras is de moeilijkste factor, omdat je dat niet kunt afwegen, het afhankelijk is van bemesting, weersomstandigheden, periode in het jaar, hoogte van het gras, uren, kauwsnelheid, enz. Dat is altijd een gemiddelde.

En naast ruwvoer moet je áltijd aanvullen, omdat het Nederlandse ruwvoer onvoldoende is aan energie of mineralen of eiwit of een combinatie. En er zijn zo ontzettend veel soorten krachtvoer en supplementen, dat je dan moet gaan puzzelen met welk voer, hoeveel voer, enz.

En dan heb je nog factor individu. De ene haflingerruin van 16, 1.50 hoog en 430 kilo is de andere ook niet. Dus je oog moet ook goed kunnen kijken.

Dus ik denk niet dat je het perfect kunt uitrekenen :D

Edit: waar ik me wel over verbaasde was overigens de Vitalbix Breed & Grow. Ik ging er vanuit dat wanneer ik de aanbevolen hoeveelheid zou voeren, ik een compleet voer zou hebben. Maar dat is dus niet zo. Ik voer zelfs meer dan de aanbevolen hoeveelheid en kom nog niet aan alle benodigde waarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 09:08 



 
Profiel   

Noura wordt grijs <3
[ img ]

Jim en zijn seniormaatje :+:
[ img ]

En lekkere kontjes :))
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 15:08 



 
Profiel   

Wat een weertje hè!
Wij hebben er dit weekend heerlijk van genoten.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

En kijk eens wat een verschil. Boven is januari. Onder is afgelopen vrijdag :D
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 18:42 



 
Profiel   

Ooh wat een leuke foto’s! En groot verschil idd! Goed dat je ze herkent aan haar vlekken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 19:33 



 
Profiel   

Lekker chillen met zijn allen. Die kleine groeit als de spreekwoordelijke kool.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 19:35 



 
Profiel   

Ja ze groeit enorm. Haar nieuwe rantsoen heeft effect. De luzernebrok zet wat aan. Ze is spieren aan het ontwikkelen op de rug en billen :9

Ze heeft ook de slidingstop al geoefend. Ze vergat even dat je in een natte wei niet vanuit draf stil kan staan. Kont schoof er mooi onder, voorkant liep mee en toen ging ze staan eten :+
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 21:43 



 
Profiel   

Vandaag hebben Noura, kip en ik de parkeerplaats gesnoeid :))
Noura en kip het gras
[ img ]

Ik de brandnetels. En die mogen de paarden uiteraard snacken
[ img ]

Palomino en zweetvos. Nauwelijks verschil :D
[ img ]

Noura wordt stekelharig. Zilveren boktveulen. Letterlijk <3
Ze moet nog wel wat laatste winterhaar verliezen :+
[ img ]

En ze heeft zo’n knap hoofd nu daar de wintervacht er zo goed als af is :+:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-21 19:12 



 
Profiel   

Vandaag de apk gehad door de osteopaat. Jim om de compensatie even recht te zetten.
En Noura was de 1e keer.
Ze vond er het hare van :=
[ img ]

Maar uiteindelijk wel afkauwen en ontspannen.
[ img ]

En je moet wat als je moet wachten tot je grote vriend klaar is. _O-
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 21:21 



 
Profiel   

Heel ontspannend, zo'n behandeling ...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 21:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 19 van de 23 [ 574 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen