[VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 19:20

Haha, ik vind het een mooie samenvatting DjonnieZ :D
Maar inderdaad, SophievdV geeft een, volgensmij heldere, mini-uitleg.

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 19:29

SjonnieZ schreef:
Kookaburra schreef:
Oke dan denk ik tuigen is rechtuit en hard gaan
Mennen is meer dressuur matig en technisch?


Dat is wel wat zwart wit :')

Tuigen is meer show. De paarden vertonen een showdraf met veel knieactie en front. Ze worden alleen op de draf beoordeeld.

Mennen heeft 3 disciplines: dressuur, vaardigheid en marathon. Paarden lopen niet in showdraf. Bij de dressuur - wat wij willen doen - rijd je een dressuurproef die vergelijkbaar is met dressuur ohz.


Dat dat zwart/wit was verwachte ik al.. maar nu heb ik er wel een beeld bij ;)

Dank je voor de toelichting
Edit:
Oeps.. quotes vernaggelt.. excuus

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 22:46

SophievdV schreef:
Op de video een slangenvolte met 4 bogen :)


Ziet er goed uit! Heerlijk herkenbaar achterbeentje haha. Ik kom er nu pas achter dat mijn paard (waarschijnlijk) even oud zijn :') wat grappig. Stond achteraf al in je OP maar de titel van de video viel me pas op dat ze ook met een J begint.

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 08:17

Vera ooh haha! Je ze is van 2014 :)

SjonnieZ oh top :D Kom je wel uit Nederland? Want ook in het zuiden worden wel tuigpaarden gefokt. De mijne komt uit Brabant. Haar moeder staat nu wel weer in het noorden, maar Jody komt, net als ik trouwens, uit Brabant.

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:40

Jep, de mijne ook haha. Heel tof en ik zie ook echt een hoop gelijkenissen. Wel is die van mij een stuk "rijpaardtypischer" (c.q. een klein propje :')), maar dat is ook de reden dat hij bij mij is gekomen. De fokker fokte tuigpaarden en alles wat tuigpaardtechnisch was ging hij mee verder en de rijpaardtypische paarden gingen naar degene waar ik hem van hem gekocht. Maar bijv. het fijne achterbeen wat ik op je filmpje zag, ja dat is heel herkenbaar.

Ik vind het op het filmpje trouwens mooi om te zien dat ze echt hard haar best doet en dat ze al vrij "simpel" door de baan heen gaat (als in; relaxed). Dat zie ik bij de mijne ook graag, want het heftige "gesjouw" kunnen ze toch wel, het "simpele" is vaak de uitdaging haha. De momenten dat ze net dat stukje meer daalt zie je ook dat hele lijf meeswingen, mooi :)

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:47

SophievdV schreef:
Vera ooh haha! Je ze is van 2014 :)

SjonnieZ oh top :D Kom je wel uit Nederland? Want ook in het zuiden worden wel tuigpaarden gefokt. De mijne komt uit Brabant. Haar moeder staat nu wel weer in het noorden, maar Jody komt, net als ik trouwens, uit Brabant.


Ik woon in het Limburgse heuvelland.. ken hier geen tuigpaarden fokkers en volgens mij worden hier ook geen tuigpaarden wedstrijden gereden.

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 13:02

Vera dat klopt! Heftig en hectisch is nooit een probleem :')

SjonnieZ helemaal onderin Limburg niet denk ik inderdaad. Ja misschien dat er wel fokkers zijn, maar de grote concoursen niet vermoed ik. Ze rijden vaak op concoursen waar ook gesprongen wordt.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:30

Ze laat zich al prima omscholen tot menpaard Sophie.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen in de mensport.
Ik heb in 2017 de overstapt gemaakt van ohz naar mensport, ook Gelderse gereden nu welsh a iets heel anders dan jou tuiger. Tuigers vind ik super gaaf ook in de mensport.

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 09:05

Spaikey: met pony's lijkt me ook echt helemaal leuk!! Heb je nog tips voor me?

Gisteren heb ik geholpen op de rijvereniging met een menwedstrijd. Kon ik mooi de kunst af kijken haha!

Voor degene die zelf ook wedstrijd mennen: wat voor outfit hebben jullie aan?

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:08

Ik heb een jasje met plastron en een schort. Afbeelding

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:21

Ik heb gegroomd.
Menner (man) had een spijkerbroek, schort, nette colbert, stropdas en afhankelijk van de locatie en discipline een cap of bijpassende hoed. Ik zat in mijn zwart/witte dressuuroutfit achterop.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:04

Afbeelding

Dressuur en vaardigheid in dezelfde outfit (behalve de beschermers bij het paard uiteraard)

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:19

oww kruip even onder mijn steentje vandaan.

maar wat geniet ik van dit proces! ze veranderd zo snel

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 20:37

pinkie87 schreef:
oww kruip even onder mijn steentje vandaan.

maar wat geniet ik van dit proces! ze veranderd zo snel


Dankjewel :D Ze gaat inderdaad als een speer!

Leuk om foto's van jullie te zien op wedstrijd! Ik heb een donkerblauwe set, ik denk dat ik mijn blauwe colbert voor mijn blauwe Kentucky rijjas vervang met een knappe plastron.

Dieuwke_
Berichten: 4539
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:06

Oh, ik volg! Ik ben onwijs fan van je merrie en je maakt een leuke carrièreswitch met haar :D

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 15:58

Dieuwke_ schreef:
Oh, ik volg! Ik ben onwijs fan van je merrie en je maakt een leuke carrièreswitch met haar :D


Die van jou is anders ook beeldschoon!!

Gisteren weer les gehad, vorige week ging het niet door. Ze had daarom vorige week een wat rustiger programma. Maandag zijn we met haar door het bos gegaan en hebben we lekker stukken kunnen galopperen. Heerlijk!

Gisteren was ze alweer rustiger dan 2 weken geleden. Kon haar na 5 minuten los rijden al in een relaxed tempo door de baan laten stappen, zo fijn. Er werd al gezegd: zo lijkt het net een menpaard! :')

Ze was weer lekker fanatiek en ik heb fijn kunnen rijden. Ze vindt alleen het stalen bit - een Liverpool stang met een bitbandage - echt helemaal niet fijn. Ze loopt wel nageeflijk maar met het in doen merk ik dat ze echt weerstand biedt. Dat wil zeggen: ze houdt haar kaken stijf op elkaar zodat ik het hoofdstel niet om krijg.

Dit heb ik voorgelegd bij mijn instructeur en ik heb nu een ander bitje mee gekregen om te proberen. Bij het tuigen is een Liverpool stang de enige optie. Bij het mennen is de keuze gelukkig reuze, dus we gaan op zoek naar het bit wat haar het fijnste ligt :)

Volgende week zaterdag hebben we een onderlinge wedstrijd. Stiekem vind ik het wel een beetje spannend, maar het komt vast goed. Aankomende week ga ik daarom proefgericht trainen, zodat we goed voorbereid de baan in komen. Hebben de proef al een paar keer gereden en het viel me op zich mee. Als ze het tempo niet van me over neemt, dan komen we vast een heel end.

Note to self: snel reageren zodra ik voel dat ze stiekem harder gaat :P

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 16:24

Klinkt goed. Ik ben benieuwd naar het uiteindelijk bit.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 16:28

Kan het niet zijn dat ze wolfstandjes heeft? Waardoor ze last heeft van het bit?

Ik ben zo benieuwd hoe ze het doet op de onderlinge.

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 16:34

Nee wolfstandjes zijn uitgesloten. Die zijn in 2018 al verwijderd en ze gaat jaarlijks voor controle van het gebit :)

Pien63
Berichten: 172
Geregistreerd: 28-07-07

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:23

bitbandage is dat rubberen spul ? hmmm, dat kan branden op de lagen. er eens afhalen en proberen hoe dat gaat ? Dressuur voor de kar is toch al minder een krachtsport (sorry) dan het tuigen. Met dressuur probeer je aanleuning te krijgen , tuigen is imo toch meer er in klimmen met veel druk.

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 18:17

Pien, het klopt wat je zegt hoor. Daar hoef je geen excuses voor aan te bieden :D Tuigen is veel explosiever.

Die bandage zit er juist om, om het scherpe er af te halen. Ik vind een Liverpool stang sowieso wel erg heftig dus daar stap ik maar wat graag van af :)

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 18:21

SophievdV schreef:
Pien, het klopt wat je zegt hoor. Daar hoef je geen excuses voor aan te bieden :D Tuigen is veel explosiever.

Die bandage zit er juist om, om het scherpe er af te halen. Ik vind een Liverpool stang sowieso wel erg heftig dus daar stap ik maar wat graag van af :)


_O- en ik maar zoeken naar al mijn berichten, maar pien63 post ook mee _O-

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:41

SophievdV schreef:
Pien, het klopt wat je zegt hoor. Daar hoef je geen excuses voor aan te bieden :D Tuigen is veel explosiever.

Die bandage zit er juist om, om het scherpe er af te halen. Ik vind een Liverpool stang sowieso wel erg heftig dus daar stap ik maar wat graag van af :)


Wat vind je zo heftig aan een liverpool?
Je hebt ze met allerlei verschillende mondstukken en met én zonder pompwerking.

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 19:44

Nou een Liverpool is toch wel een flink bit als je normaal gesproken een watertrensje gewend bent. En dan de hefboomwerking. Ik snap dat je er zelf ook invloed op hebt maar als ik dat bit zo aan kijk zeg maar, dan lonkt mij dat ook niet echt :')

Heb zelf een standaard uitvoering.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:55

Maar een rechte of licht gebogen liverpool, met de leidsel in de bril of bovenste gat en een niet strakke kinketting is zo spannend niet. Dan heb je alleen ietwat hefboomwerking.
Vrijwel elk menbit heeft hefboomwerking.