Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 17 [ 410 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Van tuigpaard naar menpaard

 
Profiel   

Dat klopt, Ladygiroc. Het is ook meer mijn gevoel. Het bit is natuurlijk wel zwaarder dan een simpele watertrens, dat speelt voor de beleving ook mee.

Vanmorgen Jody aan de longe gehad en dat deed ze super. Heel mooi los en ontspannen!

We maken ons op voor de komst van Jody's nieuwe vriendin; een tweejarige Indiana x Atleet x Marvel :D Zij komt eind deze maand ook op stal.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 10:44 



 
Profiel   

Kanonnen ... ook al zo'n gaaf dier.

Gaat zij ook tuig- of menpaard worden? Of samen met Jody in het span?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 10:55 



 
Profiel   

Thanks :D

Zij wordt sowieso beleerd voor de wagen. Ik weet nog niet of ze gaat tuigen of mennen. In het span wordt em niet, deze 'uk' is nu al 1,65m :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 11:26 



 
Profiel   

<3 wat een puppy nog!
Hoe groot is Jody? Omdat je zegt dat ze niet dubbelspan kunnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 12:21 



 
Profiel   

Wouw wat een grote 2 jarige al. Mooi paard hoor.
Je verhalen klinken leuk Sophie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 12:27 



 
Profiel   

Jody is op papier 1,60m. Ik denk dat ze hooguit 1.62m is. O-Jidee, zo heet de Indiana, wordt wel 1,70 vrees ik. Dus dan is het verschil wel echt groot.

Ze staan trouwens nog steeds op het land. Voor Friese begrippen echt wel een uitzondering! Blij met de pensionhouder die ze goed in de gaten houdt en bovendien zorg draagt voor zoveel mogelijk weidegang.

Morgenochtend weer trainen met de wagen :D

Pien dankjewel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 12:47 



 
Profiel   

Wat een leuk topic, ik heb het net in 1x gelezen en dan zie je toch een duidelijk verschil. Knap hoor. :))

Voor mij ook wel een beetje herkenbaar, ik heb op 1 september een Welsh A gekocht die al wel beleerd was. Ik ben ook aan het werk met het tempo, hij neemt dat graag van mij over (en ik laat dat soms te veel gebeuren volgens mijn juf) :Y) Ik ga volgen.

Veel plezier op wedstrijd zaterdag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 12:49 



 
Profiel   

Haha, ik hoop dat mijn tuigertje (ook van de O-jaargang) ook richting de 1.70 gaat. Die is nu 1.64 denk ik. En anders moeten we maar ruilen O:)

Ik vind de jouwe wel veel meer paard trouwens

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 12:52 



 
Profiel   

Depende wat leuk!! Een Welsh pony vind ik ook echt geweldig! Daar heb ik goede herinneringen aan uit mijn jeugd. Lijkt me ook super leuk om mee te werken voor de wagen.

Dank voor je compliment!

Rocamor: dan komt ze vast in de buurt van de 1,70 denk ik :D De jouwe is ook heel stoer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 12:52 



 
Profiel   

Vanmorgen weer heel fijn kunnen trainen. Dit keer dus een ander bit gebruikt en daar lijkt ze heel goed op te reageren. Veel fijner in de aanleuning en constanter. Dinsdag weer even rijden, kijken of het dan weer zo is.

Hebben vooral de lijntjes uit de proef geoefend. De oefeningen met stap zijn het moeilijkste, ze raakt dan nog wel eens een beetje in de war. 'Wil je nou dat ik halt houd of stap? Of draf misschien?' :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 13:33 



 
Profiel   

Even een vraag aan de volgers hiero, wie weet hebben jullie een goede tip :)

Jody staat in een nieuw stuk land met wat meer gras dan in het oude stuk. Sindsdien eet ze haar biks trager dan anders. Ze is verder wel helder en eet wel van haar hooi als ze binnen staat. Ook van het stro.

Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 17:49 



 
Profiel   

Ja...blijkbaar vult het gras op dit moment. Dus geef maar minder biks of afbouwend naar alleen nog vitamine brokjes erbij uit de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 17:51 



 
Profiel   

Ja ze krijgt al nauwelijks biks :) Want ze heeft van zichzelf al heel veel energie.

Dame van stal geeft aan dat ze verder jolig en vrolijk is. Dat ze speelt in het land en het ruwvoer goed eet.

Gut, dat paard is toch net mn kind :') Even wat anders dan anders en ik - de moederkloek in dit verhaal - maak me meteen zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 18:00 



 
Profiel   

Dan krijgt ze genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 18:19 



 
Profiel   

Jody is 7 nu he?

Wanneer krijgt ze de biks? Ochtend? Avond? Of beiden? Maakt het verschil als je de brokjes natmaakt?

Eet ze het hooi ook langzamer dan normaal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:32 



 
Profiel   

Ze heeft onbeperkt ruwvoer en dat eet ze op een normaal tempo. Ze krijgen 's ochtends en einde vd middag biks. Overdag staan ze een paar uur op het land.

Ik ga er straks weer heen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 13:37 



 
Profiel   

Goedemorgen!

Gisteren weer les gehad, ging goed! Ze laat nog steeds progressie zien :D Al worden de stapjes wel minder groot, maar dat is logisch. Tempocontrole is nog steeds een aandachtspunt, ze neemt graag het tempo over op momenten dat ze het iets moeilijker of spannender vindt.

Dinsdag had ik de broek er aan terwijl ze in de lange lijnen liep. Gisteren hebben we ermee gereden. Ze was iets aan de frisse kant, maar zo heb ik haar het liefst. Ze is van nature iets fris, dus als ze heel mak is dan zit me dat niet lekker. Ze was ook wat afgevallen, vermoedelijk omdat het gras op de vorige wei niet veel meer voorstelde, en ze is nu ook weer beter op gewicht. De broek accepteerde ze. Daar ben ik heel blij mee.

We hebben gewerkt aan het recht richten - dat doet ze heel goed - nageeflijkheid en tempocontrole. Ik moet zelf nog de juiste verbinding vinden tussen haar mond en mijn hand. Heb de neiging om dat heel licht te maken maar dan zijn alle hobbels en schokjes heftig in haar mond. Om dit beter op te vangen moet er meer verbinding zijn die constant is. Het is wel even wennen, maar ik heb er vertrouwen in dat dit goed komt.

Vanmiddag nog even lekker los werken en wassen morgen onze eerste proef op de onderlinge wedstrijd! Ben zo benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 08:56 



 
Profiel   

Klinkt goed Sophie, ben zo benieuwd hoe ze het morgen doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 11:16 



 
Profiel   

Wat een leuk topic! Ik volg :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 11:28 



 
Profiel   

Gaaf Sophie!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 17:42 



 
Profiel   

Goed even kleine update en een kleine frustratie van vandaag.

Rijden ging goed. De broek accepteert ze alsof we nooit anders gedaan hebben. Zo ken ik haar ook. Het staartrekje vh tuigen accepteerde ze ook zomaar. Zoet ding is het :)

Heb het rustig aan gedaan. Na mij had er iemand de baan gehuurd voor les. Prima. Mevrouw met een heel ander type paard dan ik heb. Veel barokker en ook rustiger zo in eerste opzicht. Zij kan ook in haar uppie inspannen, daar moet ik nog niet aan denken :') Haar instructeur ken ik niet, hij mij ook niet. Zij kwamen de baan in en ik was klaar dus wilde de baan uit. Jody had energie voor 10 en hipste en danste een beetje voor de wagen. Niks bijzonders, gewoon Jody als ze scherp is. We treffen zelden andere mensen in die baan, dus ze reageerde er op. Niks speciaals, vinden wij, de mensen om haar heen.

Vervolgens zegt die instructeur: kom jij maar even op de BE lijn stil staan, recht voor de spiegel. Waarop ik vraag: wat is er dan?

Dat wilde hij niet zeggen, ik moest het maar gewoon even doen. Jody voelde feilloos mijn weerstand op deze situatie aan en ging inmiddels over in passage :') stil staan is dan echt niet te doen. Uit fatsoen heb ik toch geprobeerd haar stil te zetten voor de spiegel, stonden we natuurlijk precies voor de naad van de twee spiegels, ik zag niks en Jody had maar 2 seconden geduld om daarna weer verder te passageren. Daarna wilde die meneer haar pakken (?!) waarop zij wegdraaide. En terecht. Wat een vreemde actie bij een combinatie die je helemaal niet kent! Ik ben daarop de baan uit gegaan. Ik heb gezegd dat als er wat is, hij het beter gewoon kan zeggen. Toen kwam het hoge woord eruit: de oogkleppen zaten te dicht tegen haar aan en daarom was ze zo onrustig.

Het klopt van die oogkleppen en hoe ze zitten. Ik zet ze steeds weer naar buiten bij het optuigen, maar ze zakken daarna weer naar binnen. Voor zover ik weet heeft ze er nog geen echte hinder van gehad en niemand heeft er ooit iets van gezegd. Ze werd ook van hele andere dingen onrustig, maar goed.. Die discussie ben ik maar niet aan gegaan.

Achteraf baal ik dat ik uit fatsoen gehandeld heb en daarmee Jody nog meer spanning heb bezorgd. Dat vind ik echt vervelend. Ik snap ook echt niet wat mensen bezielt om zich zo op een kinderachtige manier met anderen te bemoeien.

Goed, tot zover de frustratie :P de prinses staat nu weer schoon op stal. Morgen vlechten en dit keer niet met wol, maar dressuurknotten *D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 19:00 



 
Profiel   

Heel veel succes morgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 19:51 



 
Profiel   

In de menwereld heb je wel vaker scherpe/directe mensen die op deze manier iets aan willen geven. Ze bedoelen het goed, maar neuh. Het werkt niet altijd :=

Maar gelukkig vind ik het menwereldje nog steeds fijn! Over het algemeen een behulpzame wereld met doorpakkers.

Heel veel plezier morgen! Indoor?
Ze gaat vast nog laten zien dat ze tuiger is. Het leven is dan ook leuker en ruiger met een tuiger :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 19:58 



 
Profiel   

Oh ja ik sta ook echt wel open voor adviezen enzo. Maar je moet niet aan mij of mn paard zitten als ik daar geen toestemming voor geef. Bovendien kan je gewoon zeggen wat er is toch.. Dat mysterieuze gedoe is niks voor mij.

Het is niet iets wat typisch voor de menners is, met Floris heb ik ook echt heel wat te stellen gehad met mensen die ik helemaal niet kende maar die wel precies wisten wat ik wel en niet moest doen. Bijzonder wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 20:30 



 
Profiel   

Zo bedoelde ik hem ook niet hoor ;) Hier namelijk ook genoeg fijne hulp gehad.

Grappig. Dan merk ik echt dat ik vooral in het mennen heb gezeten :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 20:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 17 [ 410 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen