[VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25287
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:36

Ja precies! Er overheen via alle kanten, er tussendoor voorwaarts en achterwaarts. Maar ook allerlei andere vormen met balkjes zijn leuk en goed voor allerlei dingen. Halthouden met voorbenen erover en achterbenen niet klinkt heel simpel, maar is het niet altijd zijwaarts met balk tussen de voor en achterbenen.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:43

MyWishMax schreef:
Ja precies! Er overheen via alle kanten, er tussendoor voorwaarts en achterwaarts. Maar ook allerlei andere vormen met balkjes zijn leuk en goed voor allerlei dingen. Halthouden met voorbenen erover en achterbenen niet klinkt heel simpel, maar is het niet altijd zijwaarts met balk tussen de voor en achterbenen.

en variatie op dat thema: achterbenen erover voorbenen niet (achteruit dus); dat is voor sommige paarden nog lastiger.

Wat ook een aardige is maar ik heb er zo geen plaatje van, de mikado uit TTeam. die kan simpel beginnen met 2 balkjes maar ook heel ingewikkeld met 10 - 12 balkjes als ze eraan toe zijn.

Nog een variatie op het thema: balkjes op de cirkel in stap-afstand en dan de afstanden niet gelijk, zodat ze moeten kijken waar ze hun voeten laten. Wel oog hebben voor wat het paard fysiek kan dus niet te groot beginnen.

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:56

Ja dat hebben wij ook veel gedaan! Soms super moeilijk, soms wat makkelijker maar je kunt echt heel veel kanten mee op en je paard wordt er ook super fijn van!
Mijne moest alleen eerst ff leren dat ze niet zo groot over elke balk moest springen haha!

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 14:20

ikke schreef:
MyWishMax schreef:
En dressuur met wat WE / trec / orginale onderdelen? Hekje open maken, slalom, balkjes waar je tussendoor moet vooruit en achterwaarts, of zijwaarts over balk. Over zeiltje of brug oid.

Of sowieso training met balkjes. En dan niet gewoon 4 drafbalkjes, maar je kan enorm veel variaties ermee doen in alle gangen. Ik doe dat regelmatig, is leuk als afwisseling en je kan er verschillende dingen mee trainen. Plus hem leren dat je niet overal als een raket overheen moet :')

Klein voorbeeldje, ik heb echt tig van zulke inspiratie dingen op telefoon

[ [url=m/f8TAMH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JNZN8G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die laatste en dan achterwaarts tussen de balkjes door (dit is het labyrint uit de oefeningen van TTeam) :j
Dat is een erg goede oefening voor de coördinatie. Worden ze handig van in hun lijf.


Die balkjes zijn een heel erg leuk idee, dank je wel!!
Achterwaarts daar doorheen kan hij al, achterwaarts slalommen ook al. :')
Onder het zadel zit achterwaarts er nog niet in dus ook wel een goede om mee te gaan oefenen.

Zijwaarts met balk tussen de benen kan hij ook al. Maar nog niet onder het zadel!

Super leuk al jullie inbreng, dank jullie wel! :*

Uiteindelijk heb ik heel dom weer vrijheidsdressuur gedaan, maar wel geoefend met buigen om handcommando zetten.

Morgen weer een stukje wandelen met de hoefschoenen en dan zondag lekker buiten rijden. Wordt wel weer koud. ;(
Josien_ schreef:
Ja dat hebben wij ook veel gedaan! Soms super moeilijk, soms wat makkelijker maar je kunt echt heel veel kanten mee op en je paard wordt er ook super fijn van!
Mijne moest alleen eerst ff leren dat ze niet zo groot over elke balk moest springen haha!

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 16:09

Wisten jullie al dat ik het slimste paard van de wereld heb? :D

Vandaag in de auto bedacht ik me dat ik hem wel kon leren zitten vandaag. :') In die 14 jaar dat ik nu bezig ben met vrijheidressuur heb ik echter pas 1x een paard leren zitten en dat was tijdens een les. :') Menno kon niet liggen op commando dus ja dan houdt het snel op..

Dus Latino gevraagd te liggen (wat hij dan ook netjes PAL naast me doet, de schat) en vervolgens een voorbeen naar voren gevraagd. Worteltje. Andere voorbeen naar voren gevraagd. Worteltje. En dan komt het moeilijkste moment, dat ze met de voorkant naar boven moeten, maar die kont moet op de grond blijven. MAAR, hij is zo gevoelig op de 'energie' die je er in stopt (ik ben geen zweefteef maar jullie snappen wel wat ik bedoel) dat het eigenlijk vrij makkelijk was om te finetunen. En HIJ ZAT. :oo

Natuurlijk niet gefilmd, want ik had niet verwacht dat hij het zo makkelijk zou doen. Dus, doe eens gek... proberen het nog een keer! Dit was vast een toevalstreffer. :')

Telefoon er neergezet en hij deed het gewoon weer. ZO KNAP! _O_
Afbeelding

Afbeelding

Hij gaat zelf ook echt al heel mooi rechtop zitten. Wat een paard. <3

Swipen voor filmpje:

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:11

Haha heerlijk <3

pien_2010

Berichten: 43225
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:51

Wouw wat gaaf!

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:52

Tof hoor! En je ziet hem ook kijken: nu heb ik wel een snoepje verdiend toch? :)

jeetje77

Berichten: 3455
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:13

Oh geweldig. Hij kijkt idd erg zelfvoldaan.

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:28

Ohhhhh zo gaaf!!!

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:35

<3 knap!

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 18:21

Oh nou mis ik toch echt zoooo de “I like” knop!!!
Gaaf zeg! *\%/*

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 18:31

Wauw, supertof!

Ken je Lizanne van Be the light? Ik weet niet of zij nog actief is op bokt maar doet o.a. aan trick training. Misschien kun je haar eens vragen naar ideeën om met Latino te doen.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-22 13:27

Dank jullie wel! :*

Vandaag zou ik een lange rit gaan maken maar brrr, vieze koude wind en was aan het miezeren dus besloten een kort rondje te doen, om gelijk de hoefschoenen weer wat in te lopen.

We kwamen langs 2 shetlanders die daar eerder nooit stonden en dat was doodeng volgens Latino. :') Snuiven, dribbelen en uiteindelijk op de handrem want daar ging hij echt niet langs. :n

Prima, dan blijf je staan. Maar we draaien niet om dus het is aan jou.
We hebben een minuutje stil gestaan met ogen op steeltjes en INEENS laat hij een soort brom horen, zet hij z'n achterhand er onder en daar gingen we hoor. :') Uiteraard wel met een licht boogje in het lijf want stel dat die shetlanders achter hem aan zouden komen. :') Het was zo grappig dat hij zichzelf overtuigde dat hij er echt wel langs kon. _O-

Daarna nog een paar stukken gedraafd over het asfalt. Hij vond er wat van dat ik het vroeg want normaal zou dat te gevoelig zijn. Maar nu voelde ik hem na elke pas zelfverzekerder worden en ook in stap had hij de gang er goed in. Heel fijn!!

Toen we terug kwamen weigerde hij ook mee te komen, hij wilde eerst liggen en daarna zitten. _O- Wat een aap! <3

Afbeelding

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 20:20

Wat fijn, ik overweeg ook hoefschoenen dus interessant wat je ervaringen zijn :)

Mag ik vragen hoe jij r+ en r- combineert? :o werk jij ook met voer tijdens het rijden, of houd je dat strikt gescheiden? En zo ja, click je dan altijd voor dezelfde dingen, of gewoon hoe het uitkomt, of..?

Mirjam79

Berichten: 1706
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:51

Wat is het ook een geweldige grapjas! En wat een vertrouwen in jou (en uiteindelijk ook in 'm zelf), geweldig!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:05

Mirjam79 schreef:
Wat is het ook een geweldige grapjas! En wat een vertrouwen in jou (en uiteindelijk ook in 'm zelf), geweldig!

Maar dat is ook de clou die nogal eens gemist wordt.

Als de mens z'n paard netjes opvoed en de ruimte laat om zich door het paard op te laten voeden kom je bijna altijd op dit punt uit :j

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 21:36

VogeltjeM schreef:
Wat fijn, ik overweeg ook hoefschoenen dus interessant wat je ervaringen zijn :)

Mag ik vragen hoe jij r+ en r- combineert? :o werk jij ook met voer tijdens het rijden, of houd je dat strikt gescheiden? En zo ja, click je dan altijd voor dezelfde dingen, of gewoon hoe het uitkomt, of..?


Natuurlijk mag je dat vragen!
Ik gebruik geen voedsel tijdens het rijden. Simpelweg omdat ik niet steeds stil wil hoeven staan, en ik niet wil dat hij het als een kunstje ziet. Op dit moment houd ik vrijheidsdressuur en onder het zadel dan ook strikt gescheiden. Met een bit in worden er geen kunstjes gedaan.

Uiteindelijk ga ik dit wel wat laten overlopen in elkaar, maar dan moet hij wat ouder zijn en sterker onder het zadel.

Hij krijgt af en toe echt weleens een worteltje, sowieso na het opstappen omdat hij netjes stil heeft gestaan, en soms als ik even een leuke foto wil maken of we even luisteren naar uitleg van de instructrice.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 17:36

Tijd geleden!! Ben afgelopen week ziek geweest dus hij heeft weinig hoeven doen, wat hij HEEL stom vond. :')

Vrijdag ben ik met iets nieuws begonnen... iemand van stal daagde mij uit dat aan Latino te leren dus bring it on. :')
Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik op beide tonnen sta en Latino onder mij door loopt en ik zo 'op kan stappen'. Hij snapt het tussendoor lopen en stilstaan al. Heb alles vanaf het begin gefilmd dus leuk om later een filmpje te maken van begin tot eindresultaat. :D

Afbeelding

Gisteren heb ik wat vrijheidsdressuur gedaan in de wei, ik wilde even kijken of hij ook ergens anders wilde gaan liggen en dat deed hij! *\o/*
Stond wel snel weer op want grond was koud en hard maar zo trots!!
Ook nog even gezeten in de bak.
Afbeelding

Daarna nog een grappig filmpje gemaakt tijdens het mesten. :')


En vanochtend zijn we weer lekker een rondje buiten wezen doen. We hebben zo'n 6 km gedaan. Hij was wel érg fris. Alles was eng. :') Maar ik voel me nooit onveilig op zijn rug.
Fijn gedraafd, zelfs op asfalt en zelfs een galopje kunnen doen op een harder zandpad. Beide had echt niet gekunt zonder hoefschoenen dus zo blij mee!! :):)

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:21

Je hebt gewoon een hond gekocht. :')

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 10:50

Ja echt hoor, als hij ooit aan huis komt te staan zal hij denk ik het grootste gedeelte van de tijd bij het hek staan. Het is echt vreselijk. :')

pien_2010

Berichten: 43225
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:31

Dat filmpje is zo hilarisch grappig.....

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 11:35

Jullie zijn zo leuk!

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-22 19:08

Mijn grote en kleine hond! <3

Latino kan beter maar hij vindt er wat van, zo'n spring in het veld. :') Maar hij is wel heel voorzichtig met hem. Waar hij een paar weken geleden alleen nog maar de Spaanse Pas deed als Dobbel voor hem uit liep. _O-


Afbeelding

jeetje77

Berichten: 3455
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:35

Oh wat een geweldige foto