Hond heftig ziek door gemorste ontwormingsmiddel paard Pramox

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Hond heftig ziek door gemorste ontwormingsmiddel paard Pramox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 18:31

Arme Mad Max, ( bruine Labrador, 5 jaar)

Net gelukkig opgehaald uit de dierenkliniek, na een rotnacht aan het infuus en de actieve kool in de kliniek.

Al bijna 50 jaar paarden en altijd heel voorzichtig met ontwormingsmiddel van de paarden en het gevaar voor de honden. Gisteren is het fout gegaan bij Pramox geven.

Een van de paarden morste wat ontwormingsmiddel in de stal en het viel in het houtmot. Niet terug te vinden door ons, maar wel door Max, helaas. Max heeft het blijkbaar later gevonden en puur opgegeten. Hoeveel? Weten we niet. In ieder geval genoeg om flink ziek te worden.

Hij deed binnen ineens heel vreemd. Neurologische uitval. Viel steeds om en was ineens heel angstig voor zijn eigen knuffelbeest, en voor een schoen op de grond.

Hele grote pupillen. Alsof hij overal paarse krokodillen zag. Hele slechte trip.

Meteen dierenarts gebeld voor overleg. Dierenarts dacht meteen aan vergiftiging.... o nee, de Pramox.

Terwijl wij met spoed naar de kliniek reden, had dierenartsen meteen alle informatie opgevraagd bij gif informatie centrum.

Daar direct aan het infuus de hele nacht, actieve kool Er is geen antidote, dus duimen, duimen

Vanochtend kwam het goede bericht. Max was goed door de nacht en voelde zich beter, blafte de hele kliniek wakker:, we mochten hem komen halen.
Met medicijnen en rustadvies moet het goed komen


Ppffffffhij is nog wiebelig en heel moe. Maar hij is lekker thuis.

Afbeelding


Pup James is heel blij dat zijn vriend weer terug is.

Afbeelding


Volgende keer ontwormen in het gangpad en niet even snel in de box.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Hond heftig ziek door gemorste ontwormingsmiddel paard Pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:35

Pfoe wat schrikken zeg!

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:37

Oei, wat een avontuur en super fijn dat het goed afgelopen is door snel handelen van de DA en jullie wat goed dat je het hier schrijft zodat we er allemaal weer even attent op gemaakt worden!
Beterschap voor je hondje!

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hond heftig ziek door gemorste ontwormingsmiddel paard Pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:46

Gelukkig is hij er doorheen! Je zal een angstig nachtje achter de rug hebben, denk ik zo. Veel beterschap!

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Hond heftig ziek door gemorste ontwormingsmiddel paard Pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:48

Wat fijn dat je dit bericht deelt! Wij hebben sinds kort een hond en ik zou hier helemaal niet over nagedacht hebben. Door jou nu wel.

Beterschap voor Max

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:49

Dat is schrikken. Gelukkig is hij nu weer thuis.

Let ook goed op met mest na een ontworming.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Hond heftig ziek door gemorste ontwormingsmiddel paard Pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:52

Wat schrikken zeg. Ik wist ook niet dat dit zo giftig is voor honden. Ik ga er ook extra op letten in vervolg.

Gelukkig gaat het weer beter met Max en is die snel weer helemaal de oude :(:)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:55

Ocharme, fijn dat hij erdoor is gekomen.
Hier heeft de BC eens een complete peperkoek met xylitol op, was behoorlijk kantje boord. Hij heeft er een paar dagen wat last van gehad maar voelde zich al snel weer kiplekker gelukkig. Hoop dat die van jou zich ook snel weer fit voelt.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 18:57

belle_boef schreef:
Dat is schrikken. Gelukkig is hij nu weer thuis.

Let ook goed op met mest na een ontworming.


Jazeker, mestballen met ontwormingsmiddel kan ook gevaarlijk zijn.
Na de ontworming van de paarden letten we altijd goed op, dat de honden niet bij de mest kunnen 4 dagen. En we rijden die tijd niet buiten het erf.
Maar ook voor wilde dieren,, bodem- en water leven is de mest met ontwormingsmiddel gevaarlijk.

Alleen dit was zo stom, stukje morsen en dan kan het zo fout gaan.

:(:)
Nog nachtje waken ......

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hond heftig ziek door gemorste ontwormingsmiddel paard Pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:01

agossie , die fotos :(:)
Ja ongelukken gebeuren helaas wel eens, hoe goed je ook je best doet.

Wat zul je blij ( en uitgeput zijn ) dat hij erdoor komt.

Veel sterkte nog even

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:03

Wat erg voor Max, maar fijn dat hij er goed door lijkt te komen.

Sommige honden zijn hier extra gevoelig voor. Bij bepaalde rassen zoals o.a. de border collie en airedale terriƫr en Australian Shepherd komt het MDR1 gendefect erg veel voor. Die honden kunnen na een mespuntje ivermectine al overlijden.
Dus dat is altijd oppassen geblazen, ook met de mest idd.

Goed om hier aandacht aan te geven en beterschap voor max

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hond heftig ziek door gemorste ontwormingsmiddel paard Pramox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 08:06

Dank je. Max voelt zich veel beter. Hij springt zelf weer op en af de bank, loopt rechtuit goed, speelde vannacht weer een beetje met puppie James. Wel nog heel aanhankelijk en legt zijn hoofd vaak plat neer, alsof hij nog wel hoofdpijn heeft. We houden hem rustig. Nog 1 dag medicijnen.

Om 2 uur vannacht bij de controle wilde hij niet dat ik weer naar boven ging. Hij weigerde van mijn schoot te gaan.......pppffff 34 kg is dan wel heel zwaar. Dan maar samen uurtje tv gekeken. Hahah

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5014
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: Hond heftig ziek door gemorste ontwormingsmiddel paard Pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:07

Ik verplaats dit topic van VVDD Verslag van de dag naar BB Beestenboel.
Hopelijk is Max er snel weer helemaal bovenop!

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Hond heftig ziek door gemorste ontwormingsmiddel paard Pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:23

Gelukkig zeg! Deze afloop.

Dit wordt zo onderschat!
Menig fora staat vol met "valt wel mee hoor! Dat honden paardenpoep eten, gevaarlijk is."

Enorme knuffel!!! Want dit is zo ontzettend rot!

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:25

Gelukkig weer goed.

Hier ook net als jij altijd angstvallig bezig met ontwormingsmiddel. En dan gaat het dus nog mis.

Zo hou ik ook een week de stal deuren dicht. Dat ze geen mest kunnen pikken. In de wei kunnen ze niet komen.

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:32

Ik wist helemaal niet dat wormen kuren zo gevaarlijk zijn voor honden, en al helemaal niet dat het eten van paardenpoep daarom ook zo slecht is! Heb nu geen paarden maar wel 12 jaar lang gehad, waarvan 10 ook een hond. gelukkig wel altijd goed gegaan, ondanks dat die hond echt alles at. Nuttig topic ter informatie!

Beterschap voor je hondje :knuffel:

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hond heftig ziek door gemorste ontwormingsmiddel paard Pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:49

gelukkig gaat het beter, ook als je heel goed op let kan het een keer mis gaan helaas.
Maar inderdaad: ook de mest de eerste paar dagen na het ontwormen is erg giftig, daar gaat het soms ook weleens mis mee.
Ik vind het altijd gek dat zoiets niet op de verpakking als waarschuwing staat.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:30

c_alsemgeest schreef:
Maar inderdaad: ook de mest de eerste paar dagen na het ontwormen is erg giftig, daar gaat het soms ook weleens mis mee.
Ik vind het altijd gek dat zoiets niet op de verpakking als waarschuwing staat.


Sterker nog, ik had het er laatst met mijn (paarden)dierenarts over n.a.v. een verhaal dat kort daarvoor op facebook rondging. Die reageerde verbaasd, had er eigenlijk nog niet van gehoord en zei dat het wel meeviel met die mest.....
Dat leg ik dus maar naast me neer, moet een dezer dagen de wormenkuur er weer ingooien en denk er nog even over of ik de hond dan een paar dagen thuis laat (maarja.....hij is niet anders gewend dan dat hij altijd meegaat) of even een paar dagen zn muilkorf omdoe naar stal. Dan kan hij in elk geval niet ongemerkt snel iets naar binnen sneaken

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 15:04

Wat moet dat schrikken zijn geweest TS, vreselijk! Door het oog van de naald gekropen :(
Wat een fijne updates dat het wel steeds beter gaat nu met 'm.

Daar zou idd best wat meer voor gewaarschuwd mogen worden naar hondeneigenaren toe in het algemeen o.a. want velen weten het niet of denken dat het idd wel meevalt. Een verhaal als dit laat wel weer zien hoe gevaarlijk het gewoon echt kan zijn ja. Nu eet ze hier gelukkig geen poep, en is dat ook te voorkomen omdat ik d'r niet snel uit het oog heb en paardenmest alleen met wandelen tegenkom, maar toen ze jonger was was dit met o.a. paardenmest, koeienmest, schapenkeutels wel nog opletten en zelfs dan is het ook aangelijnd nog niet altijd te voorkomen, ze zijn soms zo snel. Kan zo snel gebeurd zijn idd. Vreselijke ervaring zo voor jullie, met een gelukkig goede afloop wel maar dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Beterschap gewenst!