De ergenis van vreemden die je paarden voeren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 13:54

tirzasarah10 schreef:
Ik zou ook buren en weet ik het verbieden te voeren. Als de 1 voert en er staat een bordje dan is het voor de rest minder een probleem. Daarnaast heb ik zelf hele nare ervaringen met voeren. Mijn paard had geen papiertje gekregen maar 19 peren(die vond ik en hadden ze laten liggen), aardappelschillen, appels, wortels en ga zo maar door. Het was gewoon bij iemand achter op het erf dus totaal niet uitnodigend, ondanks bordjes nog steeds voer. Mijn paard raakte geblesseerd door een schop en door stilstaan steeds dikker daarnaast had hij insulineresistentie en uiteindelijk raakte hij bevangen(terwijl hij van mij al jaren niets kreeg vanwege de insulineresistentie). Eind stand zelfs toen bleef er gevoerd worden, ik dikke DA rekening en een paard wat ik kon laten inslapen.. hogere omheining of dubbel zou ik ook iet aan beginnen mensen gooien het er dan gewoon over heen.
Zou dus niet te makkelijk er over nadenken en vooral voor iedereen een verbod doen, hopelijk houd het op. Snap echt niet dat mensen aan een andermans dier moeten zitten :n

Wat erg van jouw paard
De omheining is daar al flink verhoogd, trouwens dat zorgter wel voor dat ze niet plots in de wei staan om een paard te borstelen, zoals ik ook als eens heb meegemaakt!

De mensen die ik ken en mogen voeren doen dat voor mij huis en komen met de auto of de quad
De andere voeders trouwens ook maar die stoppen dus niet voor het huis
Er komen hier geen wandelaars of recreatie fietsers voorbij, het is een landweg die voornamelijk gebruikt wordt door bewoners, werkers aan de nieuwe hotels enzo en dus toeristen die daar heen gaan Daarom heb ik in de zomer een groter probleem
Het ligt verder 8 km van de dichtsbijzijnde plaats en het is dus niet een plek waar mensen zomaar komen of scholieren voorbij komen en het is zeker niet zo dat ze elkaar zien voeren en het is ook geen dageljks gebeuren

Ik moet trouwens wel erbij vertellen dat door het voeren van vreemden over het hek, de mishandelde dieren wel wat meer vertrouwen weer in mensen hebben gekregen, dus er zat een klein pluspuntje aan
Nadeel is wel dat als je ze nu wil aaien ze heel vaak denken dat ze wat krijgen en meteen met de mond naar je hand gaan en ik zie er van komen dat hier bijten uit voort gaat komen als ik niet oppas

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: De ergenis van vreemden die je paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:49

Mensen zijn wat dat betreft echt gewoon aso's.
Tijdje terug bij ons op de weide ook. Wandelaars kunnen er vanaf de weg niet bij.
Weg, berm van +/- 4 meter breed, sloot, weide
Ze gooien het gewoon dan broos in alu folie de wei op.
Gelukkig heeft de stalhouder ze betrapt en ze erop aangesproken. Mensen hadden gewoon niet het besef dat paarden daar heel ziek van kunnen worden. Gelukkig gebeurt het nu niet meer * klopt het af*
Of ze komen via het landhek naar het weitje met geitjes en gaan ze voeren. Brood, aardappelschillen, groente en fruit afval.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: De ergenis van vreemden die je paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 00:17

Hier heeft iemand die de paarden heeft langs een woonwijk uiteindelijk neppe camera's opgehangen met een flink bord dat je gefilmd werd en het verboden was te voeren. Dit in combi met een redelijk hoog hek en een sluis lijkt het nu goed te gaan.

Maargoed mensen zijn ook echt super asociaal. Heb hier wel eens een vader met kind ineens op de wei gehad, of ik paard op wou zadelen, dochterlief wou wel graag eens rijden. Toen stond ik wel even met mijn bek vol tanden, en na een discussie ze doorverwezen naar een manege in de buurt.
Dit was eigenlijk ook een van de druppels om paard te verhuizen. Nu wordt ze nooit meer gevoerd door vreemden en dat vind ik wel zo'n fijne gedachte.

Coco4life
Berichten: 1215
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: De ergenis van vreemden die je paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:02

Ja dat snap ik ook gewoon niet, het is ook vervelend dat zoveel wandelaars en fietsers dat zo gewoon doen. De manege waar ik rij, hadden veel mensen slippers, en toen had mn lesgever een houten bord gemaakt met een slipper en sandaal er in getimmerd, en erbij gezet dat je je voet kon breken. Want bijna al die ouders negeerden gewoon het normale bord. Ik hoop dat dit probleem snel over gaat.

Venti
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:30

Bij onze manege in de buurt voer ik de paarden weleens. Wel echt alleen met voer wat ze kunnen hebben. Dit doe ik alleen omdat de paarden er best hongerig uit zien. Je ruikt ook gewoon dat ze weinig gegeten hebben. #feelbad #sad

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:38

Venti schreef:
Bij onze manege in de buurt voer ik de paarden weleens. Wel echt alleen met voer wat ze kunnen hebben. Dit doe ik alleen omdat de paarden er best hongerig uit zien. Je ruikt ook gewoon dat ze weinig gegeten hebben. #feelbad #sad

Ruiken? 8)7 8)7 8)7

Misschien is het goed bedoeld, maar dit moet je echt niet doen. Jij kent de paarden niet en weet dus ook niet wat de paarden mogen hebben.
De eigenaar bepaalt wat een paard te eten krijgt en niet een toevallige passant die vindt dat ze er hongerig uitzien.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:46

Venti schreef:
Bij onze manege in de buurt voer ik de paarden weleens. Wel echt alleen met voer wat ze kunnen hebben. Dit doe ik alleen omdat de paarden er best hongerig uit zien. Je ruikt ook gewoon dat ze weinig gegeten hebben. #feelbad #sad


Het is vast lief bedoeld maar dit kan je beter niet doen. Ons paard heeft bv een intolerantie voor heel veel ingrediƫnten die in voer zitten (zoiets als een allergie zeg maar). Die zou erg ziek worden van het, goedbedoelde, paardenvoer van jou. En zo zijn er nog veel meer redenen waarom de meeste eigenaren niet willen dat iemand anders hun paard voert, ook geen paardensnoepjes, wortels, appels of noem maar op.
Nooit zonder overleg met de eigenaar doen, hoe goed bedoeld het ook is.

Venti
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:51

agee schreef:
Venti schreef:
Bij onze manege in de buurt voer ik de paarden weleens. Wel echt alleen met voer wat ze kunnen hebben. Dit doe ik alleen omdat de paarden er best hongerig uit zien. Je ruikt ook gewoon dat ze weinig gegeten hebben. #feelbad #sad

Ruiken? 8)7 8)7 8)7

Misschien is het goed bedoeld, maar dit moet je echt niet doen. Jij kent de paarden niet en weet dus ook niet wat de paarden mogen hebben.
De eigenaar bepaalt wat een paard te eten krijgt en niet een toevallige passant die vindt dat ze er hongerig uitzien.


Merken* Wat zou jij doen als je paarden zag die er mager uit zagen? Ik doe trouwens ook gewoon research naar wat ze kunnen hebben {:}

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:56

@Venti:
Het enige wat je mag doen als je magere paarden ziet waarvan je denkt dat ze iets tekort komen, is de eigenaar aanspreken of de dierenbescherming erbij halen. NOOIT zelf gaan voeren want de kent de situatie niet.
Zelfs niet als je research doet, want jij kunt aan de buitenkant niet zien wat zo'n paard wellicht mankeert.
Niet doen dus!

Venti
Berichten: 12
Geregistreerd: 04-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:58

agee schreef:
@Venti:
Het enige wat je mag doen als je magere paarden ziet waarvan je denkt dat ze iets tekort komen, is de eigenaar aanspreken of de dierenbescherming erbij halen. NOOIT zelf gaan voeren want de kent de situatie niet.
Zelfs niet als je research doet, want jij kunt aan de buitenkant niet zien wat zo'n paard wellicht mankeert.
Niet doen dus!


Snap ik maar ben zelf ook te bang om te eigenaar aan te spreken. Ik hou niet van confrontatie.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:01

Venti schreef:
Merken* Wat zou jij doen als je paarden zag die er mager uit zagen? Ik doe trouwens ook gewoon research naar wat ze kunnen hebben {:}

Eigenaar vragen of er wat mis is met die paarden, omdat jij ze niet zo dun gewend bent te zien. Er komen bij sommige mensen wel eens dieren binnen die te mager zijn, en dan lopen er ook nog eens dieren rondt die vanwege leeftijd weinig reserves meer vast houden. Vriendelijk! vragen geen probleem, beslissingen nemen over andermans dieren en zeker zonder verantwoordelijkheid te nemen voor de gevolgen (gekibbel bij de omheining en vastzittende benen bv) is net zo goed dierenmishandeling als dat er werkelijk wat mis zou zijn met deze dieren wat inderdaad ingrijpen vanuit een overheidsinstantie noodzakelijk zou maken.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:04

Venti schreef:
agee schreef:
@Venti:
Het enige wat je mag doen als je magere paarden ziet waarvan je denkt dat ze iets tekort komen, is de eigenaar aanspreken of de dierenbescherming erbij halen. NOOIT zelf gaan voeren want de kent de situatie niet.
Zelfs niet als je research doet, want jij kunt aan de buitenkant niet zien wat zo'n paard wellicht mankeert.
Niet doen dus!


Snap ik maar ben zelf ook te bang om te eigenaar aan te spreken. Ik hou niet van confrontatie.

Dan laat je iemand anders de eigenaar aanspreken, of je belt met de dierenbescherming.
Als je maar niet zelf gaat voeren.

Even voor je info (want je lijkt nog niet veel paardenkennis te hebben): Sommige paarden zijn mager omdat ze oud zijn of door ziekte. Dit betekent echter niet automatisch dat ze slecht verzorgd worden.
Als jij ze dan zou gaan voeren met iets waar ze niet tegen kunnen, dan maak je het alleen maar erger.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 16:38

Ja dat maak ik dus ook mee, zelfs dat de politie erbij wordt gehaald, omdat mensen niet gewoon aan mij vragen wat er aan de hand is
Mijn paarden komen meestal heel mager aan, omdat ik nu eenmaal paarden red
Die krijgen heel specifiek bijvoer en komen langzaam aan en als iedereen maar wat in de wei gooit kan er echt van alles mis gaan

Als je gewoon naar een eigenaar gaat met een vraag waarom ze er zo uit zien, en niet op hoge poten, kun je gewoon antwoorden krijgen en hoef je niet te gissen Je kunt zelfs aanbieden om te helpen als je dat leuk zou vinden Je weet nooit waar dat op uit loopt en het kan wel eens iets heel leuks zijn, ipv negatief
Verwaarloosde paarden vinden het voornamelijk leuk om aandacht te krijgen en dat gaat prima via borstelen bv, dat hoeft niet via voeren
En als wordt je weggestuurd, nou, dan heb je het in elk geval geprobeerd en kun je beter geinformeerd instanties bellen

Ik kan me trouwens uit mijn jeugd nog herinneren dat er twee Fjorden op beton stonden, ik vond dat zo zielig, maar wat bleek, die raakten onmiddelijk hoefbevangen als ze gras aten
Echt VRAGEN is zo belangrijk! Je kijkt er dan heel anders naar!