Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 12 [ 278 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Jill en Sunn vliegen vooruit!

Profiel   

Ze is supergeschikt als kinderpony. Ze kunnen van een pony die bepaalde dingen doet maar altijd braaf zal blijven een heleboel leren namelijk. Er staat nergens dat het heftig is het is alleen geen volledige afgestompte pony die alles maar accepteert en kan. Ze leren dus samen en als je daar negatief over wilt doen moet je dat vooral doen.

Het is een klein draakje en ze is wat nerveus, mag het? Is dat onveilig of negatief. Een nerveus paard kan je in alle vormen hebben toch?

Dat is niet makkelijk?
Het hoeft niet makkelijk te gaan, niet makkelijk leren we van.

Een merrie merrie die liever lui dan moe is?
Je moet haar aanwakkeren maar op een eerlijke manier.

Haar karaktertje is niet per definitie negatief toch? Ze mag namelijk karakter hebben.

Het is verbazingwekkend hoe je over die dingen kan vallen. Nogmaals doe je ding en val erover.

Wat ik hiermee probeer aan te kaarten
Ja je zal soms spanning zien
Ja het zal niet altijd even mooi zijn
Ja er zijn verbeterpunten
Ja we kijken ernaar

Maaar besef wel dat ze hier geen hobbyhorse stuurt en een levend diertje met een verhaal en een eigen karakter. Het is de meest brave pony die ik me kon wensen met genoeg karakter om van te leren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 16:25 

Profiel   

manja39 schreef
Ik heb leren rijden door doen. Vallen en opstaan.

Een van de redenen waarom ik nog wel eens reageer is omdat deze topics onvermijdelijk komen met een idealisering van een manier van omgaan met paardrijden die gelukkig op z'n retour was. Ik ben juist zo blij dat we als paardensport behoorlijk wat stappen hebben gezet in paardenwelzijn en mensenwelzijn, en dat we het niet meer normaal vinden om onervaren kinderen op onverantwoorde pony's te zetten en dan hopen dat het wel meevalt.

En op zich - iedereen kiest z'n eigen risico's dus in individueel opzicht vind ik het nog niet zo erg. Maar de topics verlopen vaak op een vergelijkbare manier, en dan komt vrij onvermijdelijk het punt dat mensen doen alsof dit een goede of zelfs betere manier is om paard te rijden en dat is niet zo. Je leert beter en sneller als je niet overvraagd wordt en niet in situaties komt waar je nog niet aan toe bent. Uitdaging is leerzaam, willekeurige risico's zijn niet zo leerzaam.

En wat dat betreft vind ik dus ook echt dat Jill niet zo heel goed rijdt, voor de ervaring en de mogelijkheden die ze heeft. Er zitten best leuke foto's tussen, maar ook veel situaties waarin ze uit balans is of die extern zoekt, meer in haar gewrichten hangt dan gebalanceerd zit. En dat is niet erg, want het is een meisje van 9, maar het is ook geen bewijs van hoe veel je hier van leert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 16:38 

Profiel   

Ik zeg niet dat iets hier onveilig is. Ik ga ook totaal niet inhoudelijk in op de rijkunsten van Jill, karakter van de pony of jouw beleid m.b.t. rijden. Ik heb niks gezegd over wat wel en niet te zien is op de foto's. je hoeft je niet te verdedigen tegen een aanval die er niet is :')

Mijn punt is enkel en alleen dat de manier waarop je het omschrijft, dus jouw verhaal over de pony, vrij heftig overkomt en daardoor voor bepaalde (negatieve) reacties zorgt. Het is jouw keuze ofc maar wees niet verbaasd dat topics met zulke berichten blijven ontsporen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 16:44 

Profiel   

Ik heb alleen nog maar gezaag gelezen over wat TS en haar dochter allemaal fout doen en nauwelijks daadwerkelijk opbouwende kritiek.

Ik weet niet hoor, maar ik rijdt bijna 19 jaar, waarvan 17 jaar op eigen paarden met over het algemeen individuele begeleiding. Van mij kan je ook regelmatig foto's schieten waarbij ik van mezelf denk ai dat ziet er niet netjes of volgens het boekje uit. Ik raak ook nog steeds weleens gewoon uit balans. Sterker nog, zet mij op een paard wat ik niet ken, en ik kan je laten zien dat zodra ik moet werken met dat dier ik regelmatig een stap terug moet doen om mezelf te leren omgaan/zitten met dit nieuwe paard dat ik onder mijn hol heb hangen.

Deze meid rijd deze pony pas drie maanden aaneengesloten, als ik het goed heb onthouden van een eerdere reactie van TS. Ze komt van een kleinere, rondere welsh pony af die waarschijnlijk veel vlakker beweegt dan deze hackney. Wat gek joh, dat ze soms wat balans mist en dat er soms wat minder mooie plaatjes worden geschoten :roll:

TS heeft meermaals terecht gezegd dat zij niet alleen het perfecte plaatje deelt hier. Misschien is het een gevolg van social media dat iedereen alleen de opgepoetste vertoning van anderen duldt. Kan zomaar dat dat ook de reden is dat mensen de skills missen nuance toe te passen op de geschreven tekst van anderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 16:55 

Profiel   

Shadow0 schreef
manja39 schreef
Ik heb leren rijden door doen. Vallen en opstaan.

Een van de redenen waarom ik nog wel eens reageer is omdat deze topics onvermijdelijk komen met een idealisering van een manier van omgaan met paardrijden die gelukkig op z'n retour was. Ik ben juist zo blij dat we als paardensport behoorlijk wat stappen hebben gezet in paardenwelzijn en mensenwelzijn, en dat we het niet meer normaal vinden om onervaren kinderen op onverantwoorde pony's te zetten en dan hopen dat het wel meevalt.

En op zich - iedereen kiest z'n eigen risico's dus in individueel opzicht vind ik het nog niet zo erg. Maar de topics verlopen vaak op een vergelijkbare manier, en dan komt vrij onvermijdelijk het punt dat mensen doen alsof dit een goede of zelfs betere manier is om paard te rijden en dat is niet zo. Je leert beter en sneller als je niet overvraagd wordt en niet in situaties komt waar je nog niet aan toe bent. Uitdaging is leerzaam, willekeurige risico's zijn niet zo leerzaam.

En wat dat betreft vind ik dus ook echt dat Jill niet zo heel goed rijdt, voor de ervaring en de mogelijkheden die ze heeft. Er zitten best leuke foto's tussen, maar ook veel situaties waarin ze uit balans is of die extern zoekt, meer in haar gewrichten hangt dan gebalanceerd zit. En dat is niet erg, want het is een meisje van 9, maar het is ook geen bewijs van hoe veel je hier van leert.

Ik begreep je tot hier

De ervaring?
De mogelijkheden?

Welke ervaring
Welke mogelijkheden

Weet jij hoe vaak ze rijdt of denk je dat je weet hoe vaak ze rijdt of maak je je een voorstelling van hoe vaak ze rijdt?

Weet jij of ze van alle mogelijkheden gebruik maakt?

Knap vind ik het dat je uit fototopic kan zien hoeveel ervaring iemand heeft.

Jill zit niet wekelijks op een paard, soms maanden niet. Dus wat is dan der ervaring? Zoals je ziet heeft Jill een bizarre groeispurt gemaakt waar we voorzichtig waren met haar lijf en wat het aankon. Dit betekent pauzes. Lange pauzes waar we in grondwerken.

Ze heeft veel contact met paarden, maar ervaring in het rijden? De eerste jaren is haar houding en zit gevormd door meeliften en erna sommige stukken overleven (jajaja jongens overleven want daar leek het soms op en ik was me er zeker van bewust). Het is een knop die om moet, die nog niet om is en door genoeg ook nog niet aangepakt kon worden. Een nieuwe pony die vlug en braaf is en van een pony komen die vlug en baldadig was is dus niet in no time omgezet.

Het komt allemaal wel, maar hier een beredenering gooien over haar ervaring en mogelijkheden terwijl je geen idee hebt hoe weinig dit kind op een paard zit is vrij apart.

Ze rijdt alle dagen bij elkaar opgeteld miss 3 maanden hahaha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 17:01 

Profiel   

Ze rijdt beter dan ik op mijn 9e..mijn ouders zette me op een jonge Fjord die er graag vandoor ging zonder cap, ook in het bos. :+ Ik leef ook nog.

Vind dat hier echt schromelijk overdreven en gemuggenzift wordt.

Denise verwoord het heel mooi, vooral die laatste alinea.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 17:55 

Profiel   

GabberGill schreef
Jill zit niet wekelijks op een paard, soms maanden niet. Dus wat is dan der ervaring? Zoals je ziet heeft Jill een bizarre groeispurt gemaakt waar we voorzichtig waren met haar lijf en wat het aankon. Dit betekent pauzes. Lange pauzes waar we in grondwerken.

In dat geval heb ik dat verkeerd ingeschat, maar zou ik het punt over chaos en overvraging alleen maar willen benadrukken. Als ze zo weinig rijdt zie ik het punt van een aantal risico's en dingen nog veel minder, omdat er dan niet eens een routine is die je wilt doorbreken. Je prijst in een van de eerdere berichten 'veelzijdigheid' aan, maar als ze maar weinig rijdt dan is dat toch vooral verwarring?

Citaat
De eerste jaren is haar houding en zit gevormd door meeliften en erna sommige stukken overleven (jajaja jongens overleven want daar leek het soms op en ik was me er zeker van bewust). Het is een knop die om moet, die nog niet om is en door genoeg ook nog niet aangepakt kon worden.

Er is helemaal geen 'knop die om moet' en het is helemaal niet goed om een kind in overleefmodus te brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 17:59 

Profiel   

Shadow, wat fijn dat je laat zien wat TS bedoelde met het opgehangen worden aan haar woorden (en wat ik bedoel met het niet kunnen toepassen van nuance) :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 18:13 

Profiel   

denisesilver schreef
TS heeft meermaals terecht gezegd dat zij niet alleen het perfecte plaatje deelt hier. Misschien is het een gevolg van social media dat iedereen alleen de opgepoetste vertoning van anderen duldt. Kan zomaar dat dat ook de reden is dat mensen de skills missen nuance toe te passen op de geschreven tekst van anderen.

Nee, dat is het punt niet. Het 'perfecte' plaatje is niet het probleem. Het zijn de vele vermijdbare aspecten die opvallen. Als een ruiter van een welshje komt met hele andere gangen, en balansproblemen heeft, en niet heel regelmatig rijdt - allemaal prima. Maar ga die ruiter dan niet vragen om op een barebackpad aan de pony uit te leggen hoe bitloos werkt, want dan ben je een boel onwenselijke situaties aan het creeren. Want als Sun iets doet dan kan Jill niet meegaan in haar zit om het contact goed te houden (dat zie je ook een aantal keren) en omgekeerd krijgt Jill niet de kans om haar evenwicht meer te oefenen als ze op een pony zit die nog moet leren hoe het contact in de situatie werkt.

En dan dus de combinatie met de spoortjes, waarvan ik al heb uitgelegd waarom ik ze gevaarlijk vind: als er iets gebeurt, bijvoorbeeld omdat Sun struikelt, dan is de kans dat Jill zich vastklemt en dus de sporen precies in de flanken klemt aanzienlijk. Dat moet je toch niet willen? En door de tijd heen zijn er heel veel foto's en verhalen geweest, niet van dingen die een probleem zijn omdat ze 'het perfecte plaatje' niet zijn, maar van vermijdbare risico's.

En ja, daar denk ik anders over omdat het nadenken over veiligheid rondom paarden nogal belangrijk is op de plekken waar ik kom.

denisesilver schreef
Shadow, wat fijn dat je laat zien wat TS bedoelde met het opgehangen worden aan haar woorden (en wat ik bedoel met het niet kunnen toepassen van nuance) :j

Woorden doen ertoe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 18:15 

Profiel   

Ik lees van jou vooral heel veel ongegronde aannames. TS is jou helemaal geen informatie verschuldigd wat betreft de redenen van hoe zij dingen aanpakken met de paarden. En naar wat er hier te lezen valt, ben je een ster in het naar jouw hand zetten van wat zij schrijft, zodat het in jouw straatje/retoriek/kritiek valt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 18:19 

Profiel   

Ik heb maar een tip: open NOOIT een foto topic op bokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 18:25 

Profiel   

denisesilver schreef
Ik lees van jou vooral heel veel ongegronde aannames. TS is jou helemaal geen informatie verschuldigd wat betreft de redenen van hoe zij dingen aanpakken met de paarden.

Nee, maar ik zou wel graag willen dat lezers die in zo'n topic komen aan het eind niet de conclusie trekken dat dit een goede manier is om te leren rijden, want dat is het niet.

Het is overigens wel goed om te weten dat dit niet het eerste topic is he. Er mag dan gezegd worden dat ze 'bij elkaar opgeteld' misschien 3 maanden rijdt, maar de topics gaan echt wel een paar jaar terug, dus het is niet zo dat ze 3 maanden geleden voor het eerst is gaan rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 18:36 

Profiel   

Nielojram schreef
Punz schreef
Marjolein ( je naam achterstevoren typen heb ik geen zin in. Te veel gedoe )..
Ik ga temmen...

Want echt.. Iemand veroordelen op een naam, dat is gewoon pesten.
Ik ben al geen fan van je hier op bokt, heb echt nog geen positieve post van je gezien, alleen maar kritiek en zeuren, zonder maar iets van je zelf te laten zien.. .maar dit gaat echt te ver, zo'n opmerking over iemand.

Een Tem dus...

Je hebt gelijk.
Ik zit hier al tweeëntwintig jaar en kan niets positiefs over iemand zeggen.

Hopelijk brengt je TEM hier verandering in.

Helaas heb ik opnieuw getemd op je.
Houd nu eens op joh

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 18:36 

Profiel   

rien10 schreef

Laat ik dat nu eens de tip van de dag vinden

Wat ik mij afvraag hè… de mensen die met allerlei tips, oordelen, etc komen doen die dat ook in deze extreme mate in real live?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 18:39 

Profiel   

rien10 schreef

Meeste foto topics ontsporen toch helemaal niet, ook niet met foto's ohz.

Zo loopt er nu eentje over een jonge meid die op een freiberger rijdt (dus een vergelijkbaar onderwerp) en daar blijft men heel vriendelijk en netjes reageren :)

Topics van TS daarentegen wordt altijd in gereld, al jaren ook. Dan ligt het misschien ergens anders aan dan het feit dat er rijfoto's in zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 18:41 

Profiel   

Shadow0 schreef
Nee, dat is het punt niet. Het 'perfecte' plaatje is niet het probleem. Het zijn de vele vermijdbare aspecten die opvallen. Als een ruiter van een welshje komt met hele andere gangen, en balansproblemen heeft, en niet heel regelmatig rijdt - allemaal prima. Maar ga die ruiter dan niet vragen om op een barebackpad aan de pony uit te leggen hoe bitloos werkt, want dan ben je een boel onwenselijke situaties aan het creeren. Want als Sun iets doet dan kan Jill niet meegaan in haar zit om het contact goed te houden (dat zie je ook een aantal keren) en omgekeerd krijgt Jill niet de kans om haar evenwicht meer te oefenen als ze op een pony zit die nog moet leren hoe het contact in de situatie werkt.

En dan dus de combinatie met de spoortjes, waarvan ik al heb uitgelegd waarom ik ze gevaarlijk vind: als er iets gebeurt, bijvoorbeeld omdat Sun struikelt, dan is de kans dat Jill zich vastklemt en dus de sporen precies in de flanken klemt aanzienlijk. Dat moet je toch niet willen? En door de tijd heen zijn er heel veel foto's en verhalen geweest, niet van dingen die een probleem zijn omdat ze 'het perfecte plaatje' niet zijn, maar van vermijdbare risico's.

En ja, daar denk ik anders over omdat het nadenken over veiligheid rondom paarden nogal belangrijk is op de plekken waar ik kom.

Dit is prima onderbouwde feedback :) , zolang het dan wel blijft bij wat nu is. Andere topics van een poos geleden kijken mij er los van te staan.

En ook met het besef dat iedereen altijd andere keuzes maakt en risico,s neemt en dat dit anders is maar niet perse slecht hoeft te zijn.

Op die manier kan er gewoon een fijne discussie ontstaan. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 18:41 

Profiel   

Fly_high schreef
rien10 schreef

Meeste foto topics ontsporen toch helemaal niet, ook niet met foto's ohz.

Zo loopt er nu eentje over een jonge meid die op een freiberger rijdt (dus een vergelijkbaar onderwerp) en daar blijft men heel vriendelijk en netjes reageren :)

Topics van TS daarentegen wordt altijd in gereld, al jaren ook. Dan ligt het misschien ergens anders aan dan het feit dat er rijfoto's in zitten.

TS trekt altijd dezelfde relschoppers aan?

Die Freiberger is Z1 opgeleid he? En mama traint het paard. Denk niet dat dit geheel vergelijkbaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 18:43 

Profiel   

Fly high nee het ligt niet aan de manier waarop gabberbirl de berichten schrijft.
Gabbergirl ziet de pony zoals hij is.
En echt over ieder paard valt wel wat te vertellen.

Het is dan maar net hoe jij het interpreteert

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 18:43 

Profiel   

Nou blijkbaar interpreteren heel veel mensen het exact zo. Dan ligt het misschien toch aan hoe TS haar berichten schrijft.

Je kunt hetzelfde paard op tig manieren omschrijven "zoals die is" net waar je focus ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 18:55 

Profiel   

Ik vind dat het topic ontspoort meer door de reageerders liggen dan aan GabberGill.
Want heel veel mensen interpreteren het niet zo...

Zou ik het ook zo doen als ik kinderen had?
Geen idee...want heb ze niet. :+

Maar dat bubble wrap idee van de laatste jaren dat zou ik zeker ook niet doen.
Overdreven veiligheidsgebeuren.
Alle spontaniteit verdwenen en geen heerlijke penny tijd meer want moeder schijt 7 kleuren stront.

Ik vind wat GB doet beetje meer in hoe wij het vroeger deden, niet helemaal, beetje.
En we leven nog, hadden een super tijd.
En denk dat GB haar kind ook die super tijd gunt

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 18:58 

Profiel   

Dit wordt weer echt een topic met veel popcorn en kaasvlinders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 18:59 

Profiel   

DuoPenotti schreef
Alle spontaniteit verdwenen en geen heerlijke penny tijd meer want moeder schijt 7 kleuren stront.

Verantwoord omgaan met paarden is toch geen bubbelwrap? Naar wat wil je dan terug, de tijd dat kinderen geleerd kregen om de pony er lekker doorheen te meppen, en om goed te blijven zitten als een pony bokt vanwege fysieke problemen?

We hebben, gelukkig, een heleboel stappen gezet in hoe we denken over de omgang met paarden. Dat betekent meer nadenken over welzijn en veiligheid. Dat gaat niet over bubbelwrap maar over het gebruiken van onze inzichten ipv te blijven hangen in wat 40 jaar geleden normaal was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 19:09 

Profiel   

Fly_high schreef
Nou blijkbaar interpreteren heel veel mensen het exact zo. Dan ligt het misschien toch aan hoe TS haar berichten schrijft.

Je kunt hetzelfde paard op tig manieren omschrijven "zoals die is" net waar je focus ligt.

Nee, er kwam gewoon een oproerkraaier in dit topic en een stel meelopers die altijd komen opdraven als er iets te rellen valt.

Er staat echt niks raars in die omschrijving

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 19:12 

Profiel   

Wie heeft het over meppen? Helemaal niemand alleen jij. Dat jij zulke gedachte hebt bij vroeger kan een ander niets aan doen.

Zie Jill ook nergens meppen, maar juist proberen zo vriendelijk mogelijk te rijden. Dus alweer hele rare conclusies in wat helemaal niet aan de orde is. Dat maakt een topic dus zoals hij gaat, bedenkt voor het voorbeeld :j

Maar ik zie wel een pony die niet dooooood braaf is, wat men het liefste tegenwoordig ziet omdat de mama anders niet durft te kijken. Wel een die braaf genoeg is, maar waar wel nog aan gewerkt moet worden.

Shadow0 schreef
DuoPenotti schreef

Even quote heel maken, ipv alles uit het verband trekken
Citaat
Ik vind dat het topic ontspoort meer door de reageerders liggen dan aan GabberGill.
Want heel veel mensen interpreteren het niet zo...

Zou ik het ook zo doen als ik kinderen had?
Geen idee...want heb ze niet. :+

Ik vind wat GB doet beetje meer in hoe wij het vroeger deden, niet helemaal, beetje.
En we leven nog, hadden een super tijd.
En denk dat GB haar kind ook die super tijd gunt

Verantwoord omgaan met paarden is toch geen bubbelwrap? Naar wat wil je dan terug, de tijd dat kinderen geleerd kregen om de pony er lekker doorheen te meppen, en om goed te blijven zitten als een pony bokt vanwege fysieke problemen?

We hebben, gelukkig, een heleboel stappen gezet in hoe we denken over de omgang met paarden. Dat betekent meer nadenken over welzijn en veiligheid. Dat gaat niet over bubbelwrap maar over het gebruiken van onze inzichten ipv te blijven hangen in wat 40 jaar geleden normaal was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 19:13 

Profiel   

Ze heeft een cap en een brave pony ooooh en goede laarzen.

Wat is nou het probleem?

Dat der houding nog krampachtig is? Wat is het morgen?

Ik lees ook ergens dat zij de pony bitloos zou moeten uitleggen op een barebackpad????? Das voor mij nieuw. Ik denk dat deze informatie ook niet klopt aangezien dit niet door Jill uitgelegd hoefde te worden. Er is namelijk voorwerk verricht.

Al die aannames.

Ze loopt al langer bitloos
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Maar hoe het haar geleerd is heb ik geen beeld van. Het is niet iets wat nu ineens gedaan wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 19:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 12 [ 278 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen