Respect?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:59

@mick75: Vergelijk je allerlaatste post eens met je allereerste in dit topic. In je laatste post kom je veel duidelijker over, je legt uit waarom je dingen doet en daaruit blijkt dat je helemaal niet meteen als een bezetene achter die kinderen aan gaat rennen. Als je dat nou eerder had gedaan ipv te zeggen dat je die kinderen wel ff de huid vol zal schelden, had je veel minder negatieve reacties hebben gehad en had de rest van de bokkers veel meer begrip voor je kunnen opbrengen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:26

Mick75
Je hoeft mij niet te vertellen over de gevaren van een paard en kinderen.
Maar een kind een tik met een zweep geven kan gewoonweg niet. Mijn kind wordt met de regel opgevoed dat vreemde dieren van een ander niet aangeraakt mogen worden zonder toestemming van de eigenaar. Maar sommigen ouders doen dat niet, dat is helaas een gegeven.
Ik snap je gedachte wel, maar kan het niet eens zijn met je aanpak. Jij ziet dat misschien als goedbedoeld, maar ik kan je verzekeren dat velen dat niet met je eens zijn om het op die manier aan te pakken. Ik begrijp heel goed dat je je lam schrikt, wanneer een klein kind in de buurt van de benen van je paard komt, maar slaan is gewoonweg geen optie, ook niet na waarschuwingen. Ik zou van mijn paard springen en het kind bij de arm terugbezorgen bij pa en ma en de gevolgen van die actie even vertellen. Vooral de kleintjes onder de 6 hebben van die gevaren gewoon geen benul. Sommige mensen zijn gewoon heel onwetend over dieren en de gevaren daarvan, maar daar krijg je nu eenmaal mee te maken op de openbare weg. Tja daar moet je mee zien om te gaan en anders daar niet gaan rijden.
Maar kinderen slaan :n , ik denk dat zelfs de politie daar geen begrip voor zoou hebben, hoe goed je bedoeling erachter ook mag zijn. Ik weet niet hoe oud je bent, maar een volwassen vrouw die dat doet, krijgt er gewoonweg geen begrip voor en al helemaal niet als het om de kinderen onder de 10 gaat.

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:38

Ergens begrijp ik de frustratie van Mick75 wel.. als je iedere keer wéér moet herhalen dat ze van je paard af moeten blijven en dat ze er niet op mogen rijden..daar wordt je ook gewoon strontchagerijnig van :\

Maar, pak dan je boeltje op.. en vertrek.. :)

Ja, dan laat je je inprincipe wegjagen door hun.. maar deze mensen/ouders hadden ook al tig keer de politie kunnen bellen omdat jij daar aan het rijden was :) ..

Ik heb het ooit een keer meegemaakt hier in de straat, ik kwam thuis met de trailer.. pony meegenomen naar de straat :P kon de familie (die op bezoek was) m zien :D ik helemaal trots natuurlijk. Alleen voordat ik het wist, stonden werkelijke alle buurtkinderen bij m :P
Toen hebben we even heel duidelijk wat regels afgesproken, aangezien hij vrij nerveus was. Maar dat ging verder wel goed..

Blackmagic85

Berichten: 389
Geregistreerd: 23-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:23

femke27 schreef:
Ik stap toch ook niet af op die Hummer, Porsche, weet ik veel wat, die voor een stoplicht staat, trek het portier open en brul: 'ikke autootje rijden'.
Zeer waarschijnlijk noemen ze mij dan een stom wicht en een asociaal.


_O- Je kan me echt opvegen nu. Ik word hier zo melig van :')

Blackmagic85

Berichten: 389
Geregistreerd: 23-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:39

Er zijn ouders die hun kinderen een 'vrije opvoeding" geven (lees: kinderen baren en loslaten op straat zonder ze enig respect en moreel besef mee te geven). :(
Ik scheer niet alle ouders over 1 kam, maar de wereld wordt wel steeds asocialer.
Daarbij komt; als die kinderen eerst een ander paard geaaid hebben wat misschien ziek is en daarna het mijne, wordt mijn paard misschien ook ziek. En dan? Ik moet voor de DA kosten opdraaien hoor.
Dus ik heb het ook liever niet. Maar ik vraag wel altijd netjes of ze dat niet willen doen en meestal luisteren ze wel :o
En ik durf niet zomaar een grote bek op te zetten }:0

mick75

Berichten: 4545
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:45

Sorry hoor, maar een paard mee naar huis nemen (als je in een gewone woonwijk woont waar normaal gesproken weinig paarden komen) moet je niet verbaast zijn als de hele buurt uitloopt om dat fenomeen eens van dichtbij te bekijken. Dat kan heel erg fout aflopen, zeker als er veel kinderen komen die je nooit allemaal in de gaten kan houden. Dat zou ik dus nooit doen. De woonwijk waar ik wel eens langs rij ziet dagelijks tientallen paarden met ruiters voorbij komen dus het zijn geen nieuwigheidjes of zeldzaamheden. Ik ga niet bewust penny's opzoeken!

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:25

Zucht.. er waren iig goede afspraken.. zo verbaasd was ik er ook niet over :\

Koper

Berichten: 30392
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:04

Mindim schreef:
Hestejente, je slaat niet andermans kinderen en als jouw dat niet geleerd is zegt dat genoeg. Ik denk ook niet dat je nou zo'n aaibaarheidsfactor hebt als je paard.

Als ouders niet geleerd is om hun kinderen bij zich te houden en ze op te voeden mep ik wel degelijk. Wie geen respect heeft voor mijn eigendom, en er tóch aanzit terwijl ik al heb aangegeven dat ik dat niet wil moet maar voelen. Van lompe drammerds ben ik niet gediend.

Ehm, van de openbare weg wegblijven is geen optie, ik héb nergens anders om te trainen. Ik rijd 's avonds, wanneer er dus geen kinderen zomaar op straat rondlopen. Maar wanneer ik eens een keertje wel overdag rijd verwacht ik nog steeds respect voor mijn eigendom. Er wordt niet geaaid, er worden geen buggy's pal voor de voeten van mijn paard geparkeerd, er wordt al helemaal niet aan mijn teugels gesjord. Door niemand.

Vera96

Berichten: 2168
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:55

Ik vind het wel behoorlijk asociaal wat ik van sommige mensen lees.. Ik verzorg een shetlanderxwelsh. Zoon klein paardje heeft natuurlijk behoorlijk aantrekkingskracht op kleine kindjes. Als ik emt de fiets Popeye ben 'uitlaten' (wat in de buurt ben rondfietsen) kom ik nog wellens kindjes tegen. Nou goed, als Popeye al wat moe is en braaf mogen ze best een rondje stappen. Is ie dat niet krijgen ze dat vriendelijk uitgelegt.

Koper

Berichten: 30392
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:50

Een beetje een rondje fietsen, kijk, daarbij kan ik me nog voorstellen dat je kindertjes je pony laat aaien. Ik heb bij de stal waar ik sta geen geschikte ondergrond om mijn paard te trainen, de bak is veel te mul (voor een drieënhalfganger) Dus train ik op de weg. Over een paar weken hebben we onze eerste proefjes, ik wil daarvoor trainen zonder dat er steeds geaaid moet worden, nog even afgezien van andere praktische bezwaren. Snap je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:53

Dat jij nergens anders hebt om te trainen is jouw probleem, daar moet je niet een ander mee opzadelen.
Dan moet je uberhaupt niet gaan trainen waar je dit probleem tegen kunt komen als het je zo tegen staat, dus nee dat snap ik niet. Jij wilt daar rijden, dan moet je er maar mee om zien te gaan. Als je gaat meppen kun je eens een tegenactie van een ouder verwachten en veel medestand zul je dan niet krijgen.
Hoe oud ben je dan zelf eigenlijk, ook nog piep?

Brainless

Berichten: 29773
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:08

Gelukkig voed niet iedereen hun kind op de manier zoals sommige met andersmans kinderen omgaan.

Omdat iemand een andere manier van opvoeden heeft (in sommige ogen absoluut niet streng genoeg) heb je absoluut nog geen reden om een kind van een ander te slaan.

Mijn zoon (was vorig jaar 9) heeft klap gehad van iemand omdat hij (in een woonwijk, in een hofje) voor iemands auto bleef lopen en niet weg ging ook niet toen diegene een x toeterde. Die persoon heeft aan mij een hele zware dobber gehad!!!

Koper

Berichten: 30392
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:34

Mindim schreef:
Dat jij nergens anders hebt om te trainen is jouw probleem, daar moet je niet een ander mee opzadelen.
Dan moet je uberhaupt niet gaan trainen waar je dit probleem tegen kunt komen als het je zo tegen staat, dus nee dat snap ik niet. Jij wilt daar rijden, dan moet je er maar mee om zien te gaan. Als je gaat meppen kun je eens een tegenactie van een ouder verwachten en veel medestand zul je dan niet krijgen.
Hoe oud ben je dan zelf eigenlijk, ook nog piep?

En een ander mag mij wel opzadelen met zijn onopgevoede koter? Dacht het niet. Ik wil daar ook helemaal niet rijden, ik wil graag een mooie ovaalbaan maar die is er niet dus ik heb weinig keus he?

Daarnaast, je kunt schrijven. Ik ga ervan uit dat je dan ook kunt lezen. Waarom doe je dat dan niet? Want jij blijft maar blaten dat ik kindertjes mep. Terwijl ik al een paar keer heb aangegeven dat ik dat pas doe als die kinderen blijven doordrammen dat ze aan MIJN paard willen zitten. Als ze dat niet doen is er ook niks aan de hand ;)

Anoniem

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:19

Uiteindelijk mep je dan toch?
En dat kinderen niet doen wat jij van ze verwacht, wil niet zeggen dat ze onopgevoed zijn.

Meid, je moet je zelf toch eens horen, je hebt het over onopgevoed, terwijl jij nou niet echt het modelvoorbeeld geeft hier. Wil je serieus genomen worden, moet je je toch wat volwassener gaan opstellen. Want ik moet nu toch echt lachen om je reacties, zo reageren kids van een jaar of 16 17 ook.

gillian

Berichten: 4432
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:44

Wat een reacties zeg :roll:
Ik moet zeggen dat ik nog nooit last van heb gehad. Tijdens buitenritten niet, als ik gewoon met m'n paard bezig ben niet, kan me eigenlijk niet echt herinneren dat ik ooit last heb gehad van vervelende kinderen die ongewenst aan m'n paard zitten.
Mijn paard staat op een manege waar god weet hoeveel koters rondhuppelen, dagelijks.
Op onze manege hebben we duidelijke regels, oa uit de stallen van de pensionpaarden blijven. Soms komen ze kijken als ik aan het poetsen ben, soms wordt er een keer geaaid, maar vaak lopen ze gewoon door.
Ook gaan we wel eens te paard het dorp in, als het bos ongebaanbaar is ivm dazen of bv in de winter. Maar ook in het dorp hebben we daar geen last van.
Mocht dat wel zo zijn dan vragen we altijd netjes of ze aan de kant kunnen gaan staan omdat de paarden anders op tenen kunnen gaan staan oid. Ongevraagd aaien gebeurt ook niet. Kleine kinderen die graag willen aaien mogen best even aaien als we daarvoor gaan stilstaan. De paarden die wij mee het dorp innemen zijn braaf. Als je paard niet braaf is moet je deze omstandigheden niet opzoeken. Je moet zeker niet flippen omdat jezelf misschien bang bent. Vind het zeer schandalig om zo te reageren, beetje respect tonen mag wel...Geen wonder dat mensen een hekel krijgen aan ruiters...

sethlover
Berichten: 1359
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:09

Waarom is het zo erg als een enthausiast kindje je paardje een aai geeft??
Ik weet van mezelf dat ik dat ook altijd deed, volgens mij vroeg ik ook niet altijd toestemming. Aaien is niet erg, ik laat kids mijn paard ook altijd aaien.
Maar uit de wei pakken of in de wei gaan zonder toestemming is wat anders.

marcha1987

Berichten: 1321
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:26

Het probleem zit hem dan in dat het paard er niet van gedient kan zijn (of eigenaar) en kan uithalen.
Gelukkig zijn er in ieder geval meer mensen die eerst rustig vragen en dan weggaan inplaats van geweld te gebruiken.
(ja ik heb gezegd dat ik dat ook zou doen, maar de leeftijd waarop ik als UITERSTE punt ga slaan is toch ouder als 14 wanneer ze dondersgoed weten wat wel en niet kan en dan ook pas als het echt gevaarlijk wordt)

mick75

Berichten: 4545
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:50

Er is wel degelijk een enorm probleem als andermans kinderen je rijbak, die netjes is afgezet en aangeduid, binnen komen vliegen en je paard om de hals vallen! Hoe denken jullie dat veel paarden, die op zo'n moment netjes in de bak lopen waar ze volgens mij horen, daarop reageren? Dat ben ik echt liever voor. Of kinderen die onder toeziend oog van de ouders gewoon het erf op komen denderen als een kudde wilde olifanten en aan alle paardjes die daar toevallig staan gaan hangen en ouders die razend worden als je er alleen maar wat van zegt in de trant van "kunt u alstublieft uw kinderen bij u houden, paarden kunnen gevaarlijk uithalen", je een grote bek terug geven dat JIJ de asociaal bent die z'n paard voor zichzelf wil houden? Als je gewoon op de openbare weg fietst laat je het toch ook niet gebeuren dat er mensen aan jou en je fiets gaan hangen omdat ze zo nodig een rondje op je fiets MOETEN rijden? Met een paard is dat niet anders.

Er zijn prachtige instellingen waar kinderen onbeperkt dieren kunnen aaien, die heten kinderboerderijen en maneges. Ga daar als ouder zijnde dan ook eens heen als je kind zo wild word van een paard. Is leuk, en ze leren er ook nog wat van.

En kinderen (en ouders) moeten gewoon maar eens leren luisteren naar aanwijzingen van anderen in plaats van alles wat ze leuk vinden opeisen. Zal wat worden zeg, iemand heeft een mooie auto die jij wil hebben, je sleurt gewoon de eigenaar eruit en neemt die auto mee... Verschil is niet zo groot hoor.

Gewoon_Kim

Berichten: 105
Geregistreerd: 25-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:22

Sommige mensen zeggen dat als jij geen respect heb voor de kinderen, zij ook geen respect voor jou zullen hebben.
ehh..Pardon?
Sowieso moeten kleinere kinderen respect voor ons hebben. Ten eerste zijn wij ouder. Voor oudere mensen moet je altijd respect hebben, net zoals dat je tegen oudere mensen ''U'' zegt inplaats van ''jij''. En ten tweede is het paard van ONS het is ONS EIGENDOM. Je moet iemand anders zijn spullen en zeker zijn DIEREN met respect behandelen. Bovendien snap ik heel goed dat je niet altijd zin heb om je paardje te laten aaien als je lekker aan het rijden bent.

Trouwens, ik heb nooit last van kinderen. Maar goed waar mijn paardje staat is het ook lekker afgelegen.. :o

Koper

Berichten: 30392
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:28

Mindim, ik begin je een beetje een zeurkont te vinden. Je hebt het misschien nog niet door maar van zulke mensen ben ik dus niet gediend. Ik ga dan ook niet verder in op je opmerkingen, aangezien ik mij door jou niet serieus voel genomen. Sommige van je opmerkingen vind ik nogal laag.

moonvw

Berichten: 711
Geregistreerd: 22-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:42

Ik heb zelf twee kids en die probeer ik te leren eerst vragen voor ze iets doen. Maar ja kids kunnen ook heel enthousiast zijn en dat beleefde en respect effe vergeten. Maar spontaan willen aaien of een paard pakken dat zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Ouders hebben belangrijke rol daaarin maar die weten dat tegenwoordig ook niet meer. Als moeder zijnde stoor ik me daar ook aan.
Maar trainen in het openbaar betekent respect voor de rijder maar ook voor de anderen die daar zijn. agressie levert niets op maakt het alleen maar van kwaad tot erger. Met zelf de rust houden bereik je mijn inziens veel meer. Voorheen had ik ook een kort lontje maar dat helpt geen beetje zelfs niet twee beetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:50

Hestejente, je hebt het goed gezien. Negeer mij maar hoor, mij heb je er echt niet mee, je bevestigd alleen maar wat ik over je dacht in dit topic.

@Gewoon-Kim, ik ben ook opgevoed met dat je respect voor ouderen moet hebben en doorgaans heb ik dat ook altijd. Maar ik ben er ook achter dat respect verdiend moet worden en dat men respect niet als voor vanzelfsprekend mag vinden. En volgens je profiel ben je 15, volgens mij is ouder in jouw geval nog niet helemaal van toepassing.

@Mick75, ik vind het ook niet kunnen dat kinderen een paardenbak inlopen en ook niet ongevraagd bij iemand op het priveterrein. Ik kreeg echter eerder de indruk dat je over de openbare weg sprak. Neemt niet weg dat ik vind dat je beter dingen met wat geduld en vriendelijkheid kunt oplossen, dan met het tegenovergestelde, volgens mij werkt dat alleen maar averechts.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-09 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Gewoon_Kim

Berichten: 105
Geregistreerd: 25-03-09

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:56

Mindim, waar moet respect dan vandaan komen? Als het niet vanzelfsprekend mag zijn zal niemand het nog opbrengen respect voor iemand te hebben. Dan zal iedereen denken: als hij eerst respect voor mij heeft dan heb ik het ook. En dat schiet natuurlijk niet op.

Respect moet ergens vandaan komen. Zoals kinderen respect hebben voor ouderen zullen ouderen vanzelf respect teruggeven, omdat het kind goed opgevoed en gewoon 'normaal' handeld.

Tuurlijk moet respect ook verdiend worden, maar dat geld bijvoorbeeld tussen 2 volwassene of 2 kinderen. Een volwassene hoeft geen respect te verdienen in eerste plaats. Als het kind gewoon normaal doet, maar de volwassene niet, dan is het een ander verhaal.

AP_Art

Berichten: 3102
Geregistreerd: 10-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 00:01

femke27 schreef:
Ik stap toch ook niet af op die Hummer, Porsche, weet ik veel wat, die voor een stoplicht staat, trek het portier open en brul: 'ikke autootje rijden'.

:')


Ik vind het best als kinderen paardjelief aaien, maar pas nádat ze het mij gevraagd hebben. Anders leer ik ze ook de wijze les hoor, dat het míjn eigendom is.
En als de ouders dan zo arrogant mogen doen, van ja maar mijn kind wil op jouw paard rijden blabla, dan leg ik ze het verhaal manege's uit.

En mochten ouders of kinderen het dan nóg net begrijpen, dan komt er índerdaad een grote mond bij kijken. Zijn ze helemaal besodemieterd om aan míjn paard te komen. die ík betaal, die ík verzorg.
Laat ze een eigen pony kopen :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 00:03

Maar Kim als jij 15 bent, hoor je in mijn ogen nog steeds tot de kinderen en niet tot de volwassenen.

Ik heb altijd respect voor ouderen in eerste instantie, zo ben ik opgevoed. Maar ouderen die voordringen, schelden omdat je ze voorbij fietst, omdat ze je fietsbel niet hebben gehoord, je met de winkelwagen op de hielen rijden en noem maar op. Ik toon respect, maar sommigen eisen respect, terwijl ze zich aso gedragen en imo verdient men dat respect dan niet. Als een oudere me op de hielen rijdt met de winkelwagen in de rij voor de kassa, dan zeg ik daar iets van. Als ik dan word uitgescholden, omdat de jeugd geen respect meer heeft (ben 35), tja dan krijg je mijn respect echt niet hoor. Neemt niet weg dat ik me voor de volgende oudere weer respectvol op stel.
Maw ouderen hebben niet standaard respect voor jongeren die respect voor hen hebben of goed zijn opgevoed.