Respect?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gewoon_Kim

Berichten: 105
Geregistreerd: 25-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 00:14

Met mijn leeftijd behoor ik nog wel tot de kinderen, ja. Misschien dat ik minder serieus word genomen dan? Alhoewel mijn gedrag af en toe wel beter is dan die van 'volwassene' (neem de ouders van kinderen die alles maar toelaten en beginnen te schelden etc.)

Ik vind het gewoon respectloos als kinderen doen alsof het paard van iemand anders HUN paard is. Tuurlijk heb je ook asociale ouderen, zoals ik al zei dan is het een ander verhaal en mag je er best wat van zeggen. Maar in eerste plaats moeten kinderen respect hebben voor ouderen NIET andersom. Dat is wat ik bedoelde.

Anoniem

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 00:25

Laat ik het anders zeggen, men krijgt geen respect door oa onvriendelijkheid, arrogantie, geweld of andere van dat soort dingen.
Je verdient respect als je je oa rechtvaardig, inlevend, vriendelijk kunt opstellen.
En dan maakt het niet uit wie je bent of hoe oud. Iets met tact oplossen maakt meer indruk en blijft langer hangen.
Als jij bijvoorbeeld een paard wilt aaien en de eigenaar zegt tegen je 'sodemieter op' , dan loop je misschien weg voor de onvriendelijkheid van de eigenaar, maar je aait misschien wel weer een paard van iemand die wat vriendelijker kijkt. Het lost dus niets op.
Wanneer de eerste eigenaar had gezegd, ' blijf maar bij mijn paard vandaan, want hij wordt nerveus van vreemden' dan laat je het misschien bij een volgend paard ook. Het zal heus niet voor iedereen op gaan, maar vaak los je met uitleg meer op dan met schelden.

Gewoon_Kim

Berichten: 105
Geregistreerd: 25-03-09

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 00:30

Dat ben ik ook met je eens hoor :)
Ik weet niet wie het zei trouwens, maar die opmerking van: ''als volwassene kinderen eerst respect krijgen dan krijgen ze het vanzelf terug'' daar stoorde ik me nogal aan. Zo hoort het namelijk niet.

Maar goed zoals je in een vorige post als had gezegd je benaderd ouderen met respect, tenzij ze onrespectvol tegen jou doen. Dan zijn we toch eens? ;)

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 00:44

Er komen bij ons kinderen die niet op het erf horen in de bak, op de poetsplaats en in de stallen, omdat onze boerderij toevallig als een van de weinige makkelijk toegankelijk is en een groot deel van het land, inclusief de bak, langs een openbare weg liggen. Wel afgescheiden natuurlijk, met een houten afrastering en schrikdraad maar daar kruipen ze gewoon onderdoor.

Maar ook op de weg kom je groepjes meisjes tegen, meestal zo rond de 10/ 12 jaar (zonder ouders dus) die menen dat ze gewoon recht hebben om op jouw paard te rijden als je ze toevallig passeert en daarbij ronduit agressief te werk gaan, het aan teugels en voeten trekken is daarbij geen uitzondering. Dat heeft niets meer te maken met respect van de een voor de ander, dat is gewoon asociaal gedrag van onopgevoede kinderen die het woord NEE niet begrijpen, op geen enkele manier en onder geen enkele omstandigheid. Dan ben ik voor geen enkele rede meer vatbaar, dat zijn zij ook niet!

Verder rij ik alleen op de openbare weg op tijden dat de meeste kinderen hetzij aan tafel zitten, hetzij op school zitten of in hun bed liggen, of in elk geval op school of in bed horen te zijn. Ik ga een andere kant op als ik groepen mensen tegenkom, wandelaars, fietsers, kinderen het is me om het even. Ik doe mijn best om ze te ontlopen. Als ze dan toch op mij af komen stormen en op hoge toon beginnen te eisen dan is mijn geduld meteen helemaal op, eerdere ervaringen daarin meegenomen. Ik laat hen met rust, zij hebben mij ook met rust te laten. Ik ga niet trainen op een veldje als daar kinderen spelen, mensen hun hond aan het uitlaten zijn of weet ik veel wat aan het doen zijn (afgelopen week was wat dat betreft heel interessant...), ik ga mogelijke problemen met vervelende mensen bij voorbaat zoveel mogelijk uit de weg. Maar ik kan niet op tegen een groep van 6 penny's van 10 jaar op de fiets met een enorme mond vol eisen van wat ze wel niet met MIJN paard MOETEN doen! En als je ze vriendelijk verzoekt om ergens anders te gaan spelen roepen ze meteen papa, mama en grote broers en zussen erbij want jij hebt het lef ze iets te ontnemen waar ze recht op menen te hebben (gratis rijden). Dan word ik dus inderdaad hels, en haal uit naar waar ik raken kan! En gek genoeg is er, ondanks dat ik in de praktijk wel eens een kind een tik heb gegeven, nooit zelfs maar een klacht over mij ingediend, noch is er ooit aangifte gedaan tegen mij. Men wist blijkbaar zelf dondersgoed dat zij zelf en hun kinderen enorm fout zaten en dusdanig provoceerden dat ik omwille van de veiligheid geen andere keuze meer had, anders hadden ze wel actie ondernomen. Ze zijn er brutaal genoeg voor.

En wat al eerder gezegd is, respect hoort iets te zijn van beide partijen. Ik doe mijn best om respectvol te zijn naar anderen. Ik hou in bij passeren (altijd stapvoets, waar ik ook ben en al moet ik tijdens een heerlijke rengalop plotseling inhouden, jammer voor mij), ik groet voorbijgangers beleefd en ruim de rotzooi die madam eventueel laat vallen op van de weg. Ik zorg dat er altijd voldoende ruimte is om te passeren en let op wat voor en achter me nadert zodat zowel paardlief als ik zo min mogelijk verrast worden. En als me netjes gevraagd word, vanaf gepaste en veilige afstand, geef ik keurig netjes antwoord en is er ook best wat mogelijk. Maar voor mensen die geen enkel respect hebben voor mij, mij lastig vallen tijdens het rijden met een grote bek en pakket eisen, als een zwerm wespen om me heen komt zwieren en zo kan ik ook geen enkel respect opbrengen en gedraag me dan ook zo.

Gewoon Kim, mensen horen gewoon respect te hebben voor elkaar, ongeacht leeftijd. Ik heb diep respect voor sommige 10 jarigen, en totaal geen respect voor sommige bejaarden. Ik benader iedereen, ongeacht leeftijd, in principe met respect en verlang dat ook in bepaalde mate terug. En ik heb een kort lontje, dus als ik geen basis respect/ fatsoen terug krijg houdt het ook meteen op. Klaar uit.

Respect is mischien een wat overdreven woord, gewoon ouderwets fatsoen is een beter passend woord. Respect behelst wel iets meer dan fatsoenlijk gedrag, hoewel fatsoenlijk gedrag gewoon standaard zou moeten zijn.

Anoniem

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 00:56

Dat soort meiden lopen hier gelukkig niet rond.
Maar ik probeer me een beeld te vormen:jij rijdt bijvoorbeeld op een fietspad van A naar B en word je dan stilgehouden door dit soort meiden? Je wordt geblokkeerd op je weg en je kan niet verder rijden en dan gaan ze aan je paard plukken?Of train je je paard op een openbaar speelveld en doen ze het dan?. Maar dat vind ik niets meer te maken hebben met onschuldige kleine kinderen die in enthousiasme een paard willen aaien. Vooral niet als je een doorgaand weggebruiker bent. Dat is gewoon lastigvallen.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 01:03

Ik heb het over het gewoon blokkeren van inderdaad fietspaden/ smalle landwegen (die hebben wij hier vooral). Ik train ook wel op een openbaar speelveld annex losloopveldje maar zorg dat ik weg ben zodra ik iemand spot. Of het nou een groep kinderen is of een bejaarde die haar hondje uitlaat. Ik heb niet de intentie in de weg te lopen en gedraag me in principe als uithangbord voor de ruitersport, zoals elke ruiter (en eigenlijk elke weggebruiker) zou moeten doen.

Maar ik word ook niet goed van asociaal gedrag van anderen en reageer daar heftig op. Ik ben een driftkop en een heethoofd, en niet bijster goed met mensen. Simpel.

Anoniem

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 01:19

Ik ben ook geen mensentype en heb ook een korte lont. Ik snap wat je bedoeld. Heb ook geleerd dat het me niet altijd helpt, ik heb het moeten bekopen met een stomp in mijn gezicht. Maar dat was weer in een andere situatie.

Hebben meerdere ruiters in je buurt er last van? Misschien kun je de koppen bij elkaar steken voor een oplossing, zijn de meiden normaliter op de manege te vinden? Ik vind dit wel een probleem van hele andere orde dan de TS. Een groep meiden van die leeftijd valt niet meer onder de noemer schattig en onschuldig.

SaBiNa_S

Berichten: 3738
Geregistreerd: 03-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:11

mick75 schreef:
Ik begrijp alleen nooit waar de ouders zijn in dit soort gevallen. Dat die niet even zeggen dat een paard alleen al door z'n grootte levensgevaarlijk is en je die dus nooit zomaar mag benaderen! Ik mocht als kind nog niet eens paarden die bij het hek stonden aaien, er zou eens wat kunnen gebeuren!



Nou, das ook wel overdreven hoor! dat je niet eens bij het hek mag staan! Als je zo denkt moet je de hele dag op je kamer blijven zitten.


En ts, is het nou zo erg dat iemand je pony komt aaien?

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:43

Gewoon_Kim schreef:
Mindim, waar moet respect dan vandaan komen? Als het niet vanzelfsprekend mag zijn zal niemand het nog opbrengen respect voor iemand te hebben. Dan zal iedereen denken: als hij eerst respect voor mij heeft dan heb ik het ook. En dat schiet natuurlijk niet op.

Respect moet ergens vandaan komen. Zoals kinderen respect hebben voor ouderen zullen ouderen vanzelf respect teruggeven, omdat het kind goed opgevoed en gewoon 'normaal' handeld.

Tuurlijk moet respect ook verdiend worden, maar dat geld bijvoorbeeld tussen 2 volwassene of 2 kinderen. Een volwassene hoeft geen respect te verdienen in eerste plaats. Als het kind gewoon normaal doet, maar de volwassene niet, dan is het een ander verhaal.


Quote:
Respect
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Respect betekent aanzien, eerbied of waardering, die men heeft voor (of ontvangt van) iemand vanwege zijn kwaliteiten, prestaties of vaardigheden. Het woord betekent oorspronkelijk "omzien naar", en vandaar "rekening houden met".


De dominante cultuur
In het burgerlijk taalgebruik wordt respect vaak verbonden aan iemands positie op de maatschappelijke ladder of de mate waarin iemand een maatschappelijke waardering heeft weten op te roepen.

Men kan respect opbrengen voor iemands opvattingen of rechten, of voor materiële zaken zoals andermans eigendom.

Zo kan men de opvattingen van een ander respecteren, ook als men die opvattingen niet deelt. Men laat dan de ander in zijn waarde.
Wanneer men respect voelt voor de uitzonderlijke kwaliteiten van een persoon, bijvoorbeeld voor de grote virtuositeit van een violist, dan gaat de waardering zelfs over in ontzag.

Jongerencultuur
Aan het begin van de 21ste eeuw heeft het woord "respect" opgang gemaakt in de jongerencultuur. Daar betekent het woord voornamelijk: iemand "in zijn waarde laten", vaak met een negatieve bijbetekenis: "tonen dat je niet op iemand neerziet". Dit kan door de ander geen schade te berokkenen, en door de mening en overtuiging van anderen niet naar beneden te (laten) halen.

Maar vaak is er ook een rituele component, die tot uitdrukking komt in het eisen van respect. Respect wordt dan afgedwongen door verbale en non-verbale communicatiecomponenten: wie respect eist, wil niet worden tegengesproken, en zoekt soms bewijzen van het ontzag dat, of zelfs de angst die, de ander voelt. Men gaat aldus het conflict juist aan, met het doel te winnen. Respect krijgen wordt de norm, niet respect geven. Het is op zo'n manier een uiting van eigen minderwaardigheidsgevoelens die men op een subassertieve manier probeert te compenseren. Respect is nodig in de samenleving.


Herken je jezelf hierin??

Natuurlijk is het vervelend dat je wordt 'lastig gevallen' door kinderen die je paard willen aaien (al denk ik wel dat het lichtelijk overdreven wordt) maar er zijn meer manieren om aan te geven dat ze dat niet mogen doen.
Jij 'zeurt' maar door over het respect dat zij voor jou en jouw eigendom moeten hebben maar van wederzijds respect is hier totaal geen sprake.
Slaan, zou niet eens in dit topic mogen voor komen.
Als jij met jouw paard voor een stoplicht staat te wachten en jouw paard komt met zijn neus zachtjes tegen een mede wachtende fietser aan, die hem verolgens een klap zou verkopen... vindt je dat dan nog steeds zo respectvol?? Waarschijnlijk niet.
Kinderen zijn ook 'eigendom'.
En als jij vindt dat kinderen van jouw eigendom af moeten blijven, blijf jij dan verdorrie ook van die kinderen af!
Kinderen worden niet alleen opgevoed door ouders, maar dat mag hoop ik wel bij iedereen bekend zijn.
Als we nu allemaal lekker gaan meppen als we onze zin niet krijgen, dan leren die zoete kleine kindertjes van nu dat ze moeten meppen als ze hun zin niet krijgen... waar is het respect dan waar jij nu zo over blaat?
Nee, jij moet je mond houden over respect.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:15

mick75 schreef:
Respect is misschien een wat overdreven woord, gewoon ouderwets fatsoen is een beter passend woord. Respect behelst wel iets meer dan fatsoenlijk gedrag, hoewel fatsoenlijk gedrag gewoon standaard zou moeten zijn.


reflecteer dat nu eens terug op:
mick75 schreef:
ik heb een kort lontje, dus als ik geen basis respect/ fatsoen terug krijg houdt het ook meteen op. Klaar uit.


Twee tegenpolen als je het mij vraagt.
Maar goed, het mag duidelijk zijn dat het je hoog zit want je haalt aardig uit naar die kids (letterlijk en figuurlijk in dit geval) en dat is voor beide natuurlijk een zeer rottige situatie.
Zou je niet eens met de ouders kunnen praten?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat, een straffend woord, later gecombineerd met een mep niet leerzaam is voor deze kids waar jij het over hebt.
Er moet toch een andere oplossing te vinden zijn dan de oplossing die jij aanbiedt?
Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat kinderen steeds weer terug komen naar een plek waar ze rottigheid ervaren hetzij door scheldpartijen, hetzij door agressief gedrag.
De (kleine) kinderen die ik tegenkom blijven altijd op een meter afstand staan kijken.
Wel met een 'aaien aaien' blik in hun ogen, maar als je gewoon doorloopt hebben ze de kans niet om te gaan aaien.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:29

Het is een kwestie van fatsoen dat je NIET zomaar andermans rijbak of weiland in dendert met de mededeling dat je wil rijden. Het is een kwestie van fatsoen dat je niet aan de teugels van een toevallig passerend paard gaat hangen. Het is een kwestie van fatsoen dat je niet bij een paard dat opgetuigd wordt al mededeelt dat je als de ruiter klaar is met rijden erop wil...

Het is ook een kwestie van fatsoen dat je niet gaat buitenrijden op drukke plaatsen (langs scholen als die open zijn en pauze hebben, drukke speelveldjes). Het is ook gewoon een kwestie van fatsoen dat je als ruiter rekening houdt met anderen, en indien nodig een andere route kiest. Het is ook een kwestie van fatsoen dat een ruiter voorbijgangers de ruimte geeft om veilig te passeren.

Als mensen/ kinderen die basis fatsoensnormen al niet meer op kunnen brengen hoef je van mij geen respect te verwachten. Als mensen met een klein beetje fatsoen en gezond verstand reageren is er niets aan het handje! Als dat ontbreekt ben ik vrij licht ontvlambaar.

Het zal toch een mooi verhaal worden als iedereen alles wat ie mooi of leuk vind zich maar gewoon toeeigent en de eigenaren daarvan maar blijft toezeuren dat jij hetgeen dat zij hebben ook wil hebben! Heeft de buurman een mooiere auto dan jij dat je gewoon hem uit de auto sleurt en zegt van "ik wil jouw auto hebben, nu". Het verschil is niet zo groot, allebei een enorm gebrek aan de basisfatsoensnorm dat je van andermans spullen afblijft.

Alle problemen in dit topic hebben niet eens zozeer te maken met respect hebben voor elkaar, maar met een basis fatsoen. En dat is precies wat er ontbreekt!

mars_loves
Berichten: 389
Geregistreerd: 06-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:08

Dat snap ik dus echt niet he (heb geen eigen paard, maar ik hoor er regelmatig van)!!
Dan willen ze allemaal netjes opgevoedde paarden, als er ongelukken gebeuren is het
jou schuld natuurlijk weeres (want zelf hebben ze de hersenen niet om te weten dat
het niet zomaar mag).
Lijkt mij wel zo logisch dat ze dat eerst vragen.
Ouders letten zo slecht op die kinderen!

pri_lady

Berichten: 533
Geregistreerd: 17-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:49

mick75 schreef:
Het is een kwestie van fatsoen dat je NIET zomaar andermans rijbak of weiland in dendert met de mededeling dat je wil rijden. Het is een kwestie van fatsoen dat je niet aan de teugels van een toevallig passerend paard gaat hangen. Het is een kwestie van fatsoen dat je niet bij een paard dat opgetuigd wordt al mededeelt dat je als de ruiter klaar is met rijden erop wil...

Het is ook een kwestie van fatsoen dat je niet gaat buitenrijden op drukke plaatsen (langs scholen als die open zijn en pauze hebben, drukke speelveldjes). Het is ook gewoon een kwestie van fatsoen dat je als ruiter rekening houdt met anderen, en indien nodig een andere route kiest. Het is ook een kwestie van fatsoen dat een ruiter voorbijgangers de ruimte geeft om veilig te passeren.

Als mensen/ kinderen die basis fatsoensnormen al niet meer op kunnen brengen hoef je van mij geen respect te verwachten. Als mensen met een klein beetje fatsoen en gezond verstand reageren is er niets aan het handje! Als dat ontbreekt ben ik vrij licht ontvlambaar.

Het zal toch een mooi verhaal worden als iedereen alles wat ie mooi of leuk vind zich maar gewoon toeeigent en de eigenaren daarvan maar blijft toezeuren dat jij hetgeen dat zij hebben ook wil hebben! Heeft de buurman een mooiere auto dan jij dat je gewoon hem uit de auto sleurt en zegt van "ik wil jouw auto hebben, nu". Het verschil is niet zo groot, allebei een enorm gebrek aan de basisfatsoensnorm dat je van andermans spullen afblijft.

Alle problemen in dit topic hebben niet eens zozeer te maken met respect hebben voor elkaar, maar met een basis fatsoen. En dat is precies wat er ontbreekt!


Dit verhaal is heel duidelijk Mick en helaas moet ik je gelijk geven............Kom ook vaak situaties tegen waarvan ik denk, heel ff, waar is het goed fatsoen. Van mij mag daar wel nationaal les in gegeven worden, vroeger was het heel gewoon. Maar dan val ik wel weer terug op, vroeger werd er ook door de buren en andere omwonenden op je gelet en waar nodig gecorrigeerd of bij de ouders aan de bel gehangen. Tegenwoordig leven we toch in een heel andere maatschappij, minder geaccepteerde controle uit directe omgeving maar wel meer betutteling vanuit de overheid.

Gelukkig heb ik wel een wat langer lontje dan jij :D én los daardoor dingen toch anders op.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:51

Ik vind het interessant dat veel mensen in dit topic wanneer ze het over fastoen of respect hebben, meteen over het gedrag van anderen beginnen. Ja maar zij doen...

Daar gaat het voor mijn gevoel bij fatsoen (of respect whatever) helemaal niet om. Ik heb bepaalde waarden en normen voor mezelf; ik ben beleefd tegen mensen, scheld niet, sla geen kinderen van anderen (heb ze nog niet van mezelf). En daar wijk ik eigenlijk ook nooit vanaf. Ik ben ook wel eens door een associaal uitgescholden. Tja, jammer dan. Loop gewoon door, of vertel ze op een normale toon wat er aan de hand is. Maar eigenlijk kom ik maar heel weinig in situaties terecht waarin schelden, schreeuwen of slaan in me op komt.

Fatsoen heeft niet te maken met wat anderen doen, dus ook niet met hou kinderen van anderen zich gedragen, maar met hoe je zelf in het leven staat.

Betteke

Berichten: 2298
Geregistreerd: 13-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:38

Als ik op een stal stond waar ik iedere keer lastig werd gevallen door groepjes meiden die zomaar de bak in denderen en dan mijn paard om zijn hals vliegen, dan was ik vandaag nog vertrokken.
Mijn paard is mijn hobby en niet mijn grote bron van stress.

Vraag me serieus af op wat voor een rare plek jij staat Mick75. Ik rij regelmatig door een woonwijk en heeeeeeel soms komen er pubers op me af om te vragen of ze een stukje mee mogen rijden op de kar en soms springen ze er ook zomaar op. Nee ik ram ze er niet van af met de zweep of vuist, het stoort me totaal niet, maar ik ben van nature dan ook vrolijk, vriendelijk mens.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:44

Wat ik dan weer heel komisch vind is dat in het topic over mishandeling bij een Bixie-wedstrijd diegenen die zeggen dat ze die paardenbeulen wel even aan zouden willen pakken toegejuichd worden en er gewoon openlijk aangemoedigd word om geweld te gebruiken tegen het dierenleed en een iemand gewoon zegt dat ze wel eens een kind dat een pony sloeg zelf een tik heeft gegeven word toegejuichd, het in dit topic volledig verboden is om aan andermans kinderen te zitten, het paardenwelzijn doet er blijkbaar hier niet toe. Is zomaar aan teugels gaan hangen dan geen dierenmishandeling? Ik vind de flinke ruk in de bek die paardlief dan krijgt ook alles behalve diervriendelijk! Interessante dubbele moraal!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:19

mick75 schreef:
Wat ik dan weer heel komisch vind is dat in het topic over mishandeling bij een Bixie-wedstrijd diegenen die zeggen dat ze die paardenbeulen wel even aan zouden willen pakken toegejuichd worden en er gewoon openlijk aangemoedigd word om geweld te gebruiken tegen het dierenleed en een iemand gewoon zegt dat ze wel eens een kind dat een pony sloeg zelf een tik heeft gegeven word toegejuichd, het in dit topic volledig verboden is om aan andermans kinderen te zitten, het paardenwelzijn doet er blijkbaar hier niet toe. Is zomaar aan teugels gaan hangen dan geen dierenmishandeling? Ik vind de flinke ruk in de bek die paardlief dan krijgt ook alles behalve diervriendelijk! Interessante dubbele moraal!


Tip: zoek niet naar bevestigingen die je mening in het gelijk stellen maar zoek naar punten die je mening ontkrachten en bekijk dan nog eens of je wel zo achter je eigen standpunt staat.

Betteke

Berichten: 2298
Geregistreerd: 13-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:35

Het is niet alleen in dit topic verboden om aan andermans kinderen te zitten, imo is het ten alle tijden verboden om aan andermans kinderen te zitten. Bovendien kan je mensen en paarden niet vergelijken met elkaar.

Jij komt in dit topic buitengewoon asociaal, arrogant en agressief over. Bij mij op stal was je allang weggestuurd wegens wangedrag.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:12

Jij weet niet hoe ik me op stal gedraag, daar kan je dus geen oordeel over vellen. Ik ben alleen wel blij dat ik niet bij mensen als jij op stal sta, die op voorhand al precies weten hoe iemand is en meteen met hun vooroordelen klaar staan.

Ik ben op stal netjes naar mijn stalgenoten, behandel de paarden met respect, loop altijd even netjes alles na, ook de andere weiden, vul water bij indien nodig, vul hooi aan indien nodig, controleer het als ik vreemde dingen zie en licht de eigenaren in wanneer nodig en ruim mijn zooi op achter mijn reet. Niets arrogants aan, gewoon normaal gedrag in mijn ogen. Heb nooit klachten.

Dat ik fel ben als het om mensen gaat die mij of mijn paard (of andermans paarden) lastig vallen is iets heel anders!

Maargoed, een kind slaan dat op wedstrijd een pony afrost word aan (bijna) alle kanten goedgepraat, een kind, ook uit schrik en dus in een impuls, slaan omdat het onder een pony dreigt te stappen, een weiland in gaat om je paard naar eigen inzicht te toiletteren of zelfs te rijden of op andere manier ronduit gevaarlijk bezig is is kindermishandeling... Hypocriet!

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:16

Nee, kinderen van anderen slaan wordt nergens goedgepraat (en als dat in een ander topic wel gebeurt, is dat vaak grootpraat op internet). Ik blijf ik jouw post lezen dat het allemaal de schuld van anderen is, en zeker niet aan jou ligt. Zou kunnen. Maar er zijn ook andere manieren om ongewenst gedrag om je heen te veranderen in plaats van schelden en slaan. Misschien moet je toch eens kritisch naar je eigen gedrag proberen te kijken, ipv naar het gedrag van anderen.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:22

Ik ben niet verbaal de handigste, geef ik grif toe en tact is me ook enigzins vreemd. Maar wees even eerlijk, jullie kennen mij verder niet en weten niet hoe ik me IRL gedraag. Daar ook niet over speculeren dan graag! Doe ik ook niet bij jullie.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:27

Klopt, ik ken je niet. En je bent vast een fijn mens. Uit je post komt ook naar voren dat je absoluut hart hebt voor je paard, dus echt naar kan je niet zijn ;-). En voor de rest kan ik ook alleen maar reageren op wat ik lees. De teksten over schelden en slaan zijn van jezelf, dus daar krijg je van mij, en anderen een reactie op. Wil helemaal niet zeggen dat je niet voor de rest een topmens kan zijn. Maar zulke opmerkingen passen niet in mijn manier van omgaan met mensen. Maar misschien heb ik het wel mis hoor. Ieder z'n eigen mening.

Betteke

Berichten: 2298
Geregistreerd: 13-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:35

Die speculatie werk je zelf in de hand door agressieve uitspraken te doen. Het is ook niet mijn manier van met mensen omgaan.
Verder sluit ik me bij Anoeska haar tekst aan.

anais96

Berichten: 1120
Geregistreerd: 01-09-08
Woonplaats: Kerkwerve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:40

femke27 schreef:
Ik deed vorig jaar mee aan een soort van boerendag hier in de buurt. We waren met een team van 4 en de fjord van de buurvrouw.
Bij 1 onderdeel moest de buurvrouw de fjord die voor een wagen stond achteruit mennen zodat die wagen in een schuur kwam te staan. Schuur was niet al te groot, was echt precisie werk. Ik zat er naast op de bok, komt er een kind aan om die knol (die dus in beweging was) te aaien. Dus ik zeg tegen dit kind: dit paard mag je nu even niet aaien, die is aan het werk. Kind gaat gelijk weer weg, roept moeder vanaf de zijlijn: moeilijk hé, een meisje van 4 iets gunnen.
Waar gaat zoiets over? Zijn die mensen achterlijk ofzo?


Sorry hoor, die moeder is volgensmij niet helemaal wijs. Als je zoiets doet als hoe jij het zegt dan vindt ik dat je niet goed voor je kind zorgt. Je ziet toch dat zo'n paard loopt en bezig is :(

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:59

Wow ongelovelijk, heb met open mond dit topic gelezen!

Mensen we hebben het hier over kinderen slaan?

* even voor de paar mensen hier die zo vervreemd zijn van het menselijk ras dat ze blijkbaar alleen nog maar omgaan met hun eigen knol*

Zie een kind als een veulentje.

Veulentje wordt zo veel mogelijk beschermd door de merrie maar soms ontsnapt veulentje aan de aandacht van de moeder, misschien is de merrie even aandacht aan het geven aan de grote stoere ruin aan de andere kant van het draadje. Of de merrie ziet geen kwaad in het grote vierbenige paard met de tweebenige mens die de weide in komen. Dus veulentje rent af op de tweebenige mens en begint deze te aaien.

Als reactie daarop pakt het grote vierbenige paard een zweep en haalt uit naar het veulentje *AU*

Snappen jullie het nu? We hebben het hier verd*mme over kinderen! Kinderen die we moeten beschermen, iets wat je niet doet met een zweep of een grote bek. Vreemd toch altijd dat het steeds precies dezelfde mensen zijn die zo'n aanvaring met kinderen hebben. En geloof mij, een kind luistert heel wat beter als je op een normale manier communiceert zonder gelijk een slabek open te trekken.

Als jij ervoor kiest om met je paard op de openbare weg te gaan lopen dan kan ieder ander toch wel verwachten dat jij je paard normaal onder controle hebt en dat die niet schrikt van zulke dingen.

Ik heb een aantal jaren geleden ook iets meegemaakt: mijn merrie stond te grazen aan een touwtje op een wedstrijd terrein toen er plots een 2 jarig meisje aan kwam rennen, die was aan de aandacht van haar vader ontsnapt. Kindje vloog met haar armpjes om het achterbeen van mijn merrie. Die draaide haar hoofd om en ging verder eten. Vader kreeg wel een halve hartverknettering. Had ik dan dat kleine humpie uit moeten gaan schelden? Of zelfs moeten gaan slaan? Kom op zeg, mijn paard is ook niet gek, die ziet ook heus dat het een klein kind is. Je zult je verbazen hoe gemakkelijk een evenwichtig paard met zo'n situatie omgaat.
Meisje heeft daarna nog even op haar mogen zitten en papa heeft uitgelegd dat ze niet zonder hem naar de paardjes mocht, alles opgelost en niemand een nare ervaring (hoewel paps nog steeds wat bleek zag 8-) )

Als je graag wilt dat kinderen de ruimte van jouw paard respecteren dan speel je daar zelf een rol in. Je hebt een mond gekregen kinderen luisteren heus wel als je het hoe en waarom uitlegt.

Mijn 8 jarige nichtje gaat ook samen met oma mijn vijfjarige hengst aaien. Onverantwoord? Nee hoor, paard zit goed in zijn vel, kent het verschil tussen klein en groot en hoe hard hij met zijn vrienden is, hoe zacht en klein hij zich maakt als zo'n klein kind hem komt aaien.

Natuurlijk heb jij het recht om aan te geven als je niet wilt dat iemand aan je paard zit, maar je hebt ook een morele plicht om dit op een fatsoenlijke manier te doen.

En voor degenen die dreigen met schelden en slaan, pas maar op dat je niet eens de verkeerde treft waartegen je dat zo doet, want zo fel als jij je paard 'beschermt' zo fel beschermt een ander zijn kind.