Respect?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30278
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:37

minjon schreef:
Je hebt wel gelijk vind ik, als je gewoon aan het trainen bent

Dank je wel. Mijn paard is dan gewoon aan het WERK.

En gelukkig staat hij ergens waar mensen van buitenaf niet zomaar bij kunnen. Af en toe brengt iemand van stal wel eens iemand mee met kindertjes. Maar die worden dan ook in de gaten gehouden :)

Koper

Berichten: 30278
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 01:09

Er heeft hier een mod? (stukken van) posts weggehaald en daar niet eens een modopmerking over geplaatst. Slordig. Op z'n minst.

Betteke

Berichten: 2298
Geregistreerd: 13-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:14

Hang een bord om zijn nek met WERK IN UITVOERING. :D

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:15

Heb ook wel eens dat ik in de berm draaf en dat er dan ineens gillend kindjes op mijn paard afrennen om voor haar te gaan staan waardoor ik ineens moet remmen. Mijn paard gaat al niet snel op de rem en gaat niet zomaar voor iets aan de kant en vind gillende kinderen toch wel een beetje eng := erg vervelend, maar die kleintjes begrijpen dat niet en de meeste ouders begrijpen daar ook helemaal niets van :n

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:40

Het zoontje van de vrouw die de stallen doen is zo`n irritant kereltje.. Een jaar of 10 denk ik.. Heeft natuurlijk een pony, mama werkt bij de manege, voelt zich dus heel wat.

Ik ben de nieuweling met dat nieuwe grote paard, dus heb nogal veel bekijks, na bijna 7 weken nog steeds. Vrij irritant, maar kom, zal wel over gaan.. Vind het alleen dus echt niet kunnen dat ik bij m`n paard aan kom, en daar een trotse vader staat, wiens dochtertje van 6 mijn 1.70m grote paard aait. "He meneer.. Ax bijt en schopt hoor.." Gelukkig was deze wel vriendelijk EN voorzichtig, hij week geen meter van het kindje haar zijde. Maar kom op zeg! Ik loop jullie hond toch ook niet zo maar te aaien? Ik begrijp best wel dat kindjes paarden willen aaien.. Maar he, Ax is net 5 geworden, en is een super nerveus paard. Kun je dan niet even een manegepony nemen? Er staan er bij ons genoeg van 1m, en die zijn die hummeltjes gewend, ik zie Ax al bijten.. En geloof me, dat doet hij, ik heb ook al een paar maal prijs gehad. Maarja, ze vinden Ax toch allemaal zo`n mooi paard.. Bedankt, ben blij voor jullie, maar koop er gewoon lekker zelf een, hij is geen puppy in een kinderboerderij hoor!

Nu terug naar dat irritante kereltje. Ik kom dus nieuw op de manege aan, iedereen is super vriendelijk, en natuurlijk lachen ze me allemaal uit omdat ik de ogen uit m`n kop huilde toen ik te weten kwam dat Ax van mij was, mijn ouders hadden iedereen daar op de hoogte gebracht van m`n suprise maar gevraagt om niets te verklappen, dus stond iedereen op de dag dat ik Ax kreeg onopvallend in de buurt, en kende iedereen me al dus direct, ook zaten er een paar mensen die ik van op school kende. Goed, ik kreeg Ax dus, ik maar huilen, en al die lieve mensen snoepjes en wortelen en brood aanslepen zodat ik die leuke knul al direct kon verwennen. Ik was dus meteen ook al super vriendelijk tegen iedereen. Alleen snappen kleine kinderen dat dus duidelijk verkeerd, die denken meteen dat ze alles van je mogen, vooral dat ene kind..

De eerste week.
Ik ben Ax lekker aan het poetsen in z`n stal, rukt dat kind plots de deur open en komt hij er gewoon bij staan! Wil je dood ofzo? Van vreemden moet hij echt niets hebben, hij trapt (expres, kan heel goed mikken) op je voeten en bijt er ook niet naast. Komt z`n moeder voorbij, die roept hem terug, maar op zo`n toontje dat het mijn schuld was.. Kom op, ik ben 20 jaar, wat ga ik zo`n snotneus in m`n stal roepen? Laat me niet lachen.

Een week of 3, 4 verder.

Ik haal Ax van de wei, komt dat kind ineens aangeLOPEN. Vraag ik netjes of hij niet gewoon kan stappen, nerveus paard. Is goed zegt hij. Haha ja vast, de keer erna liep hij weer. Een paar dagen later zet ik Ax in de wei, en loop even naar de kantine om wat te drinken te halen. Kom ik hem tegen met z`m pony.. Of ik Starlight even wil vast houden, dan kan hij haar hoefjes uitkrabben. Tuurlijk, maar haast je een beetje. Jaa, een half uur later kan ik EINDELIJK weg komen. Kom terug op de wei, vriend bijna uitgedroogt van het wachten, komt dat kind er weer aangeLOPEN. Of Ax nu naast je staat of op de wei, gewoon niet lopen, denkt ie meteen dat er iets achter hem aan zit. Vraag hem nog eens of het niet wat rustiger kan. Ja hoor. Ik neem Ax van de wei, en breng hem naar de tuinslang, lekker beentjes afspuiten. Nu ja lekker, eerst draait ie altijd 30 rondjes en schopt hij wat. Vriend heeft Ax vast, ik ga hem te lijf met het o zo gevreesde water. Ax draait, ik doe een stap naar achter, want ik ken hem al, hij durft en is sneller dan je denkt. Nu ja, ik WOU naar achter, maar dat lukte niet, omdat het domme kind ineen gedoken achter me stond. Joh doe normaal als hij nu schopt raakt hij dankzij jou eerst mij!

Beentjes lekker gekoeld, Axje mag naar de stal. De planning: het zand van zijn rolkunsten afborstelen en hem dan een snoepje geven (hij schooit gigantisch en probeer hem dit af te leren door hem op het laatste pas te belonen). "OO HEB JIJ SNOEPJES MAG IK DIE GEVEN KOM IK DOE HET WEL", kind heeft het doosje in m`n poetsbak gevonden en staat aan het deksel te rukken. Stilletjes aan begin ik het te krijgen, en ik zeg "nee hij heeft alles al gehad, leg maar terug neer." "NEE HOOR IK GEEF HEM ER WEL EENTJE!" ga gewoon fietsen joh, het is MIJN paard en IK wil hem belonen! denk ik natuurlijk, wil hem niet laten huilen, alhoewel ik hem ondertussen zo ongeveer wou wurgen. Gelukkig greep m`n vriend toen in.. "He! Zijn dat jou snoepjes? Nee! Laat gewoon liggen dan!" Kind weg _O-

Het einde? Jammer genoeg niet -:(-
Een paar dagen later heeft Ax 4 dikke benen, en ik vraag een vriendin of ze hem even aan de hand wilt laten lopen. Ben ik net goed aanhet kijken of hij mankt, komt dat kind rond m`n middel hangen. Jezus.. "Nee joh, ben bezig nu!'

(Was oedeem trouwens, voor wie het wat kan schelen)

Ax terug genezen, en ik neem een vriendinnetje mee. Onderweg naar de manege vertel ik haar alles over het rotkind, en zij wil hem wel eens aanpakken? Nee doe maar niet, zijn moeder geeft Ax eten, wil niet dat ze wraak neemt en Ax laat verhongeren ofwo :7

Ik doe Ax zijn hoofdstel aan, wanneer het kind passeerd. Hij neemt het halstertouw (een showhalster dat ik geleend heb van een vriendin) en begint er mee touwtje te springen. Hallo? Touwtje springen voor de neus van een zenuwachtig paard, met een touw dat stukken van mensen kost en niet eens van mezelf is? Ik wijs hem er op dat het touw van Thaissa is.. "Nou en?" Je-zus! Ik ruk het touw uit z`n handen, en bevestig het aan Ax zijn hoofdstel (mocht alleen nog maar aan de hand stappen). Ben druk bezig, sleurt hij plotseling de deur helemaal open. Nou, moet je dus net niet doen bij Ax, heeft nog niet veel manieren en wil direct de deur uit lopen. Heb de deur zo hard dicht getrokken dat het kind bijna in de piste lag _O-

Dom kind.

doekenbas
Berichten: 259
Geregistreerd: 29-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:48

tja helaas zijn wij allemaal van de generatie die het nog bijgebracht hebben gekregen dat je eerst eventjes moet vragen of je het hondje/paardje/ponytje/ezeltje wel mag aaien...en dat als de eigenaar nee zegt dat je er dan ook met je handjes vanaf blijft ;)

tegenwoordig is ahet alleen maar leuk als kindjelief het paardje gaat aaien...ik werk op een kinderboerderij waar we ook 2 ezels hebben...eentje zou bij de eerste beste mogelijkheid het liefste op je schoot komen liggen om eens lekker te knuffelen als ie de kans kreeg....de ander is vrij schuw en vrij eenkennig (vermoedelijk is ie geslagen bij zijn vorige eigenaar). ezeltjes hebben een apart verblijf met stalletje en weitje...met enige regelmaat ga ik met ze wandelen in het aangrenzende park. dan moet ik eerst door de rest van het speelpark lopen (waar de kinderboerderij in ligt) en krijg ik, natuurlijk onvermijdelijk in een speeltuin, veel kindjes die het paardje (de nieuwe defenitie van een ezel :+ ) willen aaien...ik zeg altijd prima die met het blauwe halster mag je aaien, die met het groene halster niet want die is een beetje bang.....meestal luisteren ze dan wel.....helaas krijg ik ze nooit afgeleerd dat ze niet met zijn allen achter me aan moeten rennen als ik doorloop.....al heeft "pas op ze kunnen schoppen" toch meestal wel een goed effect :D

wel ooit meegemaakt in het park dat we rustig op het grasveld zaten te kletsen, ezeltjes aan het grazen, komt er in 1 keer een kind van een jaar of 4 aanrennen slaat ie keihard in doeke zijn flank...wij hadden het niet zien aankomen, ezel had het niet aan zien komen....dus wij verschieten en roepen vrijwel tegelijkertijd heeyyy!! waarop ezel weer van ons verschiet en opzij springt (anders had ie waarschijnlijk het meisje omver gesprongen) dus meisje rent jankend weg....
komt mama op hoge poten aanlopen begint ze mij de huid vol te schelden dat ik het niet kan maken om zomaar tegen haar kind te schreeuwen en dat als ik mijn beest niet onder controle kan houden dat ik hier niet moet zijn wat ik wel niet denk dat ik ben....ik was een asociaal wicht wat een hoop opvoeding had gemist :o
toen heb ik der toch maar eens met enige geforceerde kalmte duidelijk gemaakt dat "mijn beest" nog nooit een stap verkeerd heeft gezet, ik hem prima onder controle heb zolang er geen kind van 4 vanuit het niets in zijn flank slaat......en dat het kind dankzij onze schreeuw niet overver gewalst was....en dat ik met alle liefde de volgende keer niets zou zeggen en dat ze dan zelf haar kind naar de EHBO mocht brengen....

ja tis goed wil met alle liefde en plezier uitleggen wat je wel of niet moet doen in de buurt van een levend dier (wat ik eigenlijk altijd netjes doe :j ) maar als ze zo beginnen dan ga ik ook niet aardig terug doen......

overigens als ik een kind van 4 met een stok een geit in elkaar zie slaan, ga ik het kind rustig vertellen dat het geitje het niet prettig vindt om geslagen te worden, omdat dit pijn doet en dat ik dus liever heb dat hij de stok aan mij geeft en het geitje lief met de hand gaat aaien....
als het een kind van 10 is roep ik met een stemverheffing dat ie moet stoppen, vervolgens als ik bij hem ben vraag ik denk je dat die geit het fijn vindt om geslagen te worden? waarop ze heel ontstelt tot de ontdekking komen dat dat waarschijnlijk niet het geval is en dan stuur ik ze de kinderboerderij uit met de boodschap dat ze terug mogen komen als ze de dieren rustig kunnen aaien.....aangezien ik toch wel verwacht dat een kind van 10 een gezond verstand heeft......

maar helaas is het toch vaak een gebrek aan opvoeding van de ouders...die er bij staan te lachen als zoonlief een geitje aan zijn achterpoten pakt en het 3 meter door de lucht gooit......

Betteke

Berichten: 2298
Geregistreerd: 13-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:29

Nogmaals, waar wonen jullie in godsnaam? Ik kom dit soort rare ontspoorde kinderen nooit tegen. :?

R0oszs
Berichten: 2762
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:41

nou daar mag je heel blij mee zijn :Y)

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:07

hestejente schreef:
puma schreef:
Mick75, ik zou een beetje op mijn gedrag en uitlatingen letten als ik jou was. Een vreeemd kind een draai om de oren geven als het niet naar jou luistert? Ik denk dat een hoop ouders hier niet van gediend zijn en gelijk hebben ze. Kinderen slaan omdat ze in hun kinderlijke enthousiasme een paard willen aaien. Het zijn kinderen, die handelen impulsief. Ik ben zelf ook echt geen grote kindervriend maar ik vind jouw opmerkingen hier echt bizar. Mag hopen dat er maar weinig mensen met zulke ideeen rondlopen.

Nou ben ik toevallig een bot poedersuiker dat een gruwelijke bloedhekel heeft aan kinderen. Misschien dat ik daarom Mick75 wel begrijp. Ik kan het echt niet hebben als kinderen, of wie dan ook, zomaar aan mijn paard zit.
Ten eerste omdat we op buitenrit nogal wat problemen tegen zijn gekomen (vooral staakgedrag) en ik gewoon héél oplettend moet zijn als ik onderweg ben, voor m'n eigen veiligheid en die van m'n paard. Kindergedrein werkt me onder normale omstandigheden al ernstig op de zenuwen maar als ik met mijn paard op pad ben moeten ze gewoon uit de buurt blijven. Hij moet op mij letten, ik wil gewoon geen afleiding voor mij of mijn paard onderweg. Punt.
Ten tweede heeft mijn paard bij zijn vorige eigenaar vreselijk leren bedelen. Dat ben ik hem nu aan het afleren en ik wil gewoon niet hebben dat er iemand aan zijn neus/hoofd zit. De laatste keer dat ik in een goeiige bui kinderen mijn paard liet aaien had ik van tevoren gezegd dat ze wel zijn hals mochten aaien maar niet zijn hoofd. En wat denk je dat ze doen? :( :(
Ten derde: het is MIJN paard, het is misschien heel asociaal maar dat is dan jammer, ga maar naar de kinderboerderij of naar de manege als je paardjes wil aaien. Een paar jaar geleden reed ik met mijn verzorghafje lekker door het bos, fijn galopje en ik minderde vaart naar stap toen ik wandelaars tegenkwam. De kinderen die er bij waren sprongen midden op het pad met hun armen wijd om het paard tegen te houden want er moest en zou geaaid worden. Die heb ik inderdaad de huid volgescholden ja. De brutaliteit! Kinderen mogen tegenwoordig alles maar, nou, niet van mij. Ik mocht vroeger ook niet alles.
En ten vierde ben ik aansprakelijk als mijn paard over zo'n kotertje heen dendert, of de ouders bijt. Laat ik het zo zeggen dat ik zo'n situatie liever vermijd ;)

En ik kan me best voorstellen dat TS zo reageerde, ze stond daar in een spannende situatie (hyperpaard) en ik kan me best indenken dat ze schrok toen die koters zomaar aan haar paard zaten.


Heb ik dus ook, ik vind dat kinderen zich veel te snel wat permitteren. Ik was vroeger niet zo, als ik al een dier wil aaien, vraag ik het gewoon netjes. Nu nog steeds, tenzij ik op de hondeweide loop, daar aait iedereen alles. Maar daar zie je soms ook nog gebrek aan respect vind ik. Was laatst met mijn Amerikaanse bulldog op de wandel (reu) en die zag een hond waar hij mee wou spelen, dus ik aat hem gewoon doen, eigenaars van die andere hond hadden er ook geen problemen mee. Na een half uurtje ga ik door, denk je dat m`n hond volgt? Nee hoor, de hond waarmee hij aan het spelen was, was een loopse teef! Sorry hoor, maar dat doe je gewoon niet vind ik, die weide is kilometers groot met in het midden een gigantisch meer, daar laat je toch geen loopse teef uit? Alle honden uit de omtrek luisterden niet meer, omdat ze perse naar dat teefje wilden. Ik heb zelf ook een teefje, m`n moeder heeft er 2. Denk je dat wij die daar uitlaten wanneer ze loops staan, laat staan dat we ze los laten? Natuurlijk moeten die honden ook buiten komen, maar kom op, die ene hond maakt het alle reu eigenaars uit de buurt wel heel moeilijk!

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:15

Heb net alle reacties van iedereen eens gelezen, en moet me toch aansluiten bij de mensen die het op een brullen zetten.

En dan doet het er niet eens toe dat Ax nog niet echt gemanierd is. Een paard aaien dat je niet kent, zonder dat je het even vraagt, doe je gewoon niet! Kijk, als er een kind naar mij komt, op een normale manier zonder te hollen en met de armen te zwaaien, en netjes vraagt of het Ax mag aaien, dan zorg ik wel voor dat ik bij Ax z`n hoofd ga staan (bijter) en dat het kind ACHTER zijn voorbenen staat (hij kapt). Dan mag het kind Ax aaien. Anders gewoon niet.

Heb het gisteren nog mee gemaakt, Ax stond los in de piste, ik zat op het bankje er voor. Ax heeft nogal wat scheidingsangst, dus die stond met z`n hoofd boven me te zwaaien. Nou ik ben niet gek, ik weet dat hij uit verveling gaat bijten. Komt er een kind van een jaar of 14 bij zitten, en ik zeg kijk alsjeblieft een beetje uit, hij durft. Ze lacht, ze heeft zelf ook een paard. Ax begint met haar haren te spelen, "wat lief" zegt ze. Kijk, ze heeft zelf een paard, ik heb haar vertelt wat ze kan verwachten, en ze is oud genoeg om te snappen wat ik haar vertel. Natuurlijk heeft hij gebeten, gelukkig was het maar geschampt, en ben blij voor haar dat ze niet boos was. Als ze op die moment Ax een mep had gegeven, had ik haar gewoon de piste in gegooid, had Ax kunnen laten zien hoe goed hij kan mikken met z`n voorbenen.

Natuurlijk laat ik Ax alleen maar los als er niet veel mensen zijn, ik ga ook niet uitdagen he, alhoewel ik het niet vind kunnen weet ik dat kinderen hem steeds willen aaien. Gisteren waren we met 4 (ik, mn moeder, dat meisje en een oudere vrouw) op de manege, dus dat vind ik rustig genoeg om Ax los te laten, ik ga hem heus niet in de piste gooien op zondag, dan is het bij ons de drukste dag.

Ik heb nog nooit een kind geslagen, maar als ik er eentje zonder toestemming op m`n paard zie klimmen, sta ik niet in voor mezelf. Ax is niet eens zo`n super duur paard, maar hij is wel van mij, en ik kan voor de kosten opdraaien.

Denk je eens in: Ax staat op stal, er komt een kind aan, die het allemaal wel aan kan, en bij Ax de stal in gaat. Ax bijt, zeker weten. Evengoed zet hij het kind klem tegen de muur. Ja wat dan, kan ik er voor gaan betalen zeker! En ga nu niet zeggen dat mijn paard een gevaar is, hij heeft gewoon tijd nodig om aan je te wennen, hij neemt zelfs geen wortel aan van vreemden.

Of zoals die keer dat die oude man Ax zonder mijn weten en toestemming van stal haalde, om te kijken of hij nog mankt stond. Ja moet je doen joh, wat als hij schrikt (gebeurt nogal snel) en hij gaat er vandoor? Ik zie het al voor me, hij zal wel IETS beschadigen, en dan waarschijnlijk nog zichzelf ook. Ik mezelf al failliet gaan.

Je blijft gewoon van paarden af vind ik. Ook al vragen ze het netjes, dan vind ik het nog vreselijk. Ik loop toch ook niet een rondje in jouw schoenen omdat ik ze leuk vind? Het is toch niet omdat ik rose een mooie kleur vind en jij een rose brommer hebt dat ik voor je neus de weg op spring, omdat ik perse wil kijken? Doe normaal, ik zou me dood schamen.

Ja vast, kinderen beseffen dit niet. Waar zijn de ouders dan op dit moment? De meeste kinderen die zo reageren, hebben geen ervaring met paarden. Ouders gaan op daguitstap naar de manege, allemaal heel leuk, maar WAAROM laten zij hun 7jarigen in godsnaam dan alleen rond lopen? Dat zou ik dus nooit doen, als ouder.

Ik ben nog nooit een kind tegen gekomen dat eiste om een rondje te rijden, ik zou waarschijnlijk van m`n paard afrollen van het lachen. Kijk er zijn mensen die met m`n paard rijden, het is heus niet zo dat alleen ik hem mag aanraken. Ik wil gewoon zeker zijn dat die mensen weten wat ze doen, en met Ax omgaan zoals het hoort.

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:22

Ik ben blij dat ik gewoon een normaal paard heb die iedereen kan aaien.. ik bedoel, vinax: jou paard bijt.. maar waarom mag dan een kind van 14 niet naast je komen zitten, en hem geen mep geven.. een paard laat je toch niet ongestraft bijten?

(Het is geen aanval, maar een vraag.. heb nog nooit een paard gezien dat iedereen beet, dus heb er geen ervaringen mee ;) )

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:41

VinAx schreef:
Heb net alle reacties van iedereen eens gelezen, en moet me toch aansluiten bij de mensen die het op een brullen zetten.

En dan doet het er niet eens toe dat Ax nog niet echt gemanierd is. Een paard aaien dat je niet kent, zonder dat je het even vraagt, doe je gewoon niet! Kijk, als er een kind naar mij komt, op een normale manier zonder te hollen en met de armen te zwaaien, en netjes vraagt of het Ax mag aaien, dan zorg ik wel voor dat ik bij Ax z`n hoofd ga staan (bijter) en dat het kind ACHTER zijn voorbenen staat (hij kapt). Dan mag het kind Ax aaien. Anders gewoon niet.

Heb het gisteren nog mee gemaakt, Ax stond los in de piste, ik zat op het bankje er voor. Ax heeft nogal wat scheidingsangst, dus die stond met z`n hoofd boven me te zwaaien. Nou ik ben niet gek, ik weet dat hij uit verveling gaat bijten. Komt er een kind van een jaar of 14 bij zitten, en ik zeg kijk alsjeblieft een beetje uit, hij durft. Ze lacht, ze heeft zelf ook een paard. Ax begint met haar haren te spelen, "wat lief" zegt ze. Kijk, ze heeft zelf een paard, ik heb haar vertelt wat ze kan verwachten, en ze is oud genoeg om te snappen wat ik haar vertel. Natuurlijk heeft hij gebeten, gelukkig was het maar geschampt, en ben blij voor haar dat ze niet boos was. Als ze op die moment Ax een mep had gegeven, had ik haar gewoon de piste in gegooid, had Ax kunnen laten zien hoe goed hij kan mikken met z`n voorbenen.

Natuurlijk laat ik Ax alleen maar los als er niet veel mensen zijn, ik ga ook niet uitdagen he, alhoewel ik het niet vind kunnen weet ik dat kinderen hem steeds willen aaien. Gisteren waren we met 4 (ik, mn moeder, dat meisje en een oudere vrouw) op de manege, dus dat vind ik rustig genoeg om Ax los te laten, ik ga hem heus niet in de piste gooien op zondag, dan is het bij ons de drukste dag.

Ik heb nog nooit een kind geslagen, maar als ik er eentje zonder toestemming op m`n paard zie klimmen, sta ik niet in voor mezelf. Ax is niet eens zo`n super duur paard, maar hij is wel van mij, en ik kan voor de kosten opdraaien.

Denk je eens in: Ax staat op stal, er komt een kind aan, die het allemaal wel aan kan, en bij Ax de stal in gaat. Ax bijt, zeker weten. Evengoed zet hij het kind klem tegen de muur. Ja wat dan, kan ik er voor gaan betalen zeker! En ga nu niet zeggen dat mijn paard een gevaar is, hij heeft gewoon tijd nodig om aan je te wennen, hij neemt zelfs geen wortel aan van vreemden.

Of zoals die keer dat die oude man Ax zonder mijn weten en toestemming van stal haalde, om te kijken of hij nog mankt stond. Ja moet je doen joh, wat als hij schrikt (gebeurt nogal snel) en hij gaat er vandoor? Ik zie het al voor me, hij zal wel IETS beschadigen, en dan waarschijnlijk nog zichzelf ook. Ik mezelf al failliet gaan.

Je blijft gewoon van paarden af vind ik. Ook al vragen ze het netjes, dan vind ik het nog vreselijk. Ik loop toch ook niet een rondje in jouw schoenen omdat ik ze leuk vind? Het is toch niet omdat ik rose een mooie kleur vind en jij een rose brommer hebt dat ik voor je neus de weg op spring, omdat ik perse wil kijken? Doe normaal, ik zou me dood schamen.

Ja vast, kinderen beseffen dit niet. Waar zijn de ouders dan op dit moment? De meeste kinderen die zo reageren, hebben geen ervaring met paarden. Ouders gaan op daguitstap naar de manege, allemaal heel leuk, maar WAAROM laten zij hun 7jarigen in godsnaam dan alleen rond lopen? Dat zou ik dus nooit doen, als ouder.

Ik ben nog nooit een kind tegen gekomen dat eiste om een rondje te rijden, ik zou waarschijnlijk van m`n paard afrollen van het lachen. Kijk er zijn mensen die met m`n paard rijden, het is heus niet zo dat alleen ik hem mag aanraken. Ik wil gewoon zeker zijn dat die mensen weten wat ze doen, en met Ax omgaan zoals het hoort.


Je zou ook eens kunnen proberen om je paard op te voeden?

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:52

Betteke schreef:
Nogmaals, waar wonen jullie in godsnaam? Ik kom dit soort rare ontspoorde kinderen nooit tegen. :?


Ik ook niet. En ik heb gelukkig ook niet, zoals blijkbaar iedereen hier, een compleet dwaas paard dat ieder kind in z'n ongeving bijt, slaat of aanvalt. :+ Ik heb mijn paard gewoon opgevoed. Een kind bijten? Dat doet ze echt maar één keer! Is ze helemaal gek geworden.

Geen idee waar jullie allemaal wonen? Zal wel een bijzondere plek zijn.

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:05

Caira schreef:
Je zou ook eens kunnen proberen om je paard op te voeden?


Daar dacht ik dus ook aan, alleen verwoorde ik het niet zo :+

Sorry, maar idd.. mijn paard hoeft, zoals al voor mij gezegt echt maar 1x te bijten of trappen. Hoe eenkennig die ook is.

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:15

Caira schreef:
VinAx schreef:
Heb net alle reacties van iedereen eens gelezen, en moet me toch aansluiten bij de mensen die het op een brullen zetten.

En dan doet het er niet eens toe dat Ax nog niet echt gemanierd is. Een paard aaien dat je niet kent, zonder dat je het even vraagt, doe je gewoon niet! Kijk, als er een kind naar mij komt, op een normale manier zonder te hollen en met de armen te zwaaien, en netjes vraagt of het Ax mag aaien, dan zorg ik wel voor dat ik bij Ax z`n hoofd ga staan (bijter) en dat het kind ACHTER zijn voorbenen staat (hij kapt). Dan mag het kind Ax aaien. Anders gewoon niet.

Heb het gisteren nog mee gemaakt, Ax stond los in de piste, ik zat op het bankje er voor. Ax heeft nogal wat scheidingsangst, dus die stond met z`n hoofd boven me te zwaaien. Nou ik ben niet gek, ik weet dat hij uit verveling gaat bijten. Komt er een kind van een jaar of 14 bij zitten, en ik zeg kijk alsjeblieft een beetje uit, hij durft. Ze lacht, ze heeft zelf ook een paard. Ax begint met haar haren te spelen, "wat lief" zegt ze. Kijk, ze heeft zelf een paard, ik heb haar vertelt wat ze kan verwachten, en ze is oud genoeg om te snappen wat ik haar vertel. Natuurlijk heeft hij gebeten, gelukkig was het maar geschampt, en ben blij voor haar dat ze niet boos was. Als ze op die moment Ax een mep had gegeven, had ik haar gewoon de piste in gegooid, had Ax kunnen laten zien hoe goed hij kan mikken met z`n voorbenen.

Natuurlijk laat ik Ax alleen maar los als er niet veel mensen zijn, ik ga ook niet uitdagen he, alhoewel ik het niet vind kunnen weet ik dat kinderen hem steeds willen aaien. Gisteren waren we met 4 (ik, mn moeder, dat meisje en een oudere vrouw) op de manege, dus dat vind ik rustig genoeg om Ax los te laten, ik ga hem heus niet in de piste gooien op zondag, dan is het bij ons de drukste dag.

Ik heb nog nooit een kind geslagen, maar als ik er eentje zonder toestemming op m`n paard zie klimmen, sta ik niet in voor mezelf. Ax is niet eens zo`n super duur paard, maar hij is wel van mij, en ik kan voor de kosten opdraaien.

Denk je eens in: Ax staat op stal, er komt een kind aan, die het allemaal wel aan kan, en bij Ax de stal in gaat. Ax bijt, zeker weten. Evengoed zet hij het kind klem tegen de muur. Ja wat dan, kan ik er voor gaan betalen zeker! En ga nu niet zeggen dat mijn paard een gevaar is, hij heeft gewoon tijd nodig om aan je te wennen, hij neemt zelfs geen wortel aan van vreemden.

Of zoals die keer dat die oude man Ax zonder mijn weten en toestemming van stal haalde, om te kijken of hij nog mankt stond. Ja moet je doen joh, wat als hij schrikt (gebeurt nogal snel) en hij gaat er vandoor? Ik zie het al voor me, hij zal wel IETS beschadigen, en dan waarschijnlijk nog zichzelf ook. Ik mezelf al failliet gaan.

Je blijft gewoon van paarden af vind ik. Ook al vragen ze het netjes, dan vind ik het nog vreselijk. Ik loop toch ook niet een rondje in jouw schoenen omdat ik ze leuk vind? Het is toch niet omdat ik rose een mooie kleur vind en jij een rose brommer hebt dat ik voor je neus de weg op spring, omdat ik perse wil kijken? Doe normaal, ik zou me dood schamen.

Ja vast, kinderen beseffen dit niet. Waar zijn de ouders dan op dit moment? De meeste kinderen die zo reageren, hebben geen ervaring met paarden. Ouders gaan op daguitstap naar de manege, allemaal heel leuk, maar WAAROM laten zij hun 7jarigen in godsnaam dan alleen rond lopen? Dat zou ik dus nooit doen, als ouder.

Ik ben nog nooit een kind tegen gekomen dat eiste om een rondje te rijden, ik zou waarschijnlijk van m`n paard afrollen van het lachen. Kijk er zijn mensen die met m`n paard rijden, het is heus niet zo dat alleen ik hem mag aanraken. Ik wil gewoon zeker zijn dat die mensen weten wat ze doen, en met Ax omgaan zoals het hoort.


Je zou ook eens kunnen proberen om je paard op te voeden?


Je zou misschien ook alles kunnen lezen, en dan weten dat ik hem nog geen 7 weken heb. Kan ook geen wonderen verrichten he, hij is al gebeterd. En wat kan ik er aan daan doen hij zo naar vreemden toe doet, ik ben niet echt meer een vreemde voor hem, en naar mij toe doet hij net iets vriendelijker. Kan alleen iets doen wanneer ik bij hem ben als er een vreemde hem aanraakt, als ik er niet bij ben, kan ik moeilijk zijn gedrag corrigeren he.

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:48

Anoeska schreef:
Betteke schreef:
Nogmaals, waar wonen jullie in godsnaam? Ik kom dit soort rare ontspoorde kinderen nooit tegen. :?


Ik ook niet. En ik heb gelukkig ook niet, zoals blijkbaar iedereen hier, een compleet dwaas paard dat ieder kind in z'n ongeving bijt, slaat of aanvalt. :+ Ik heb mijn paard gewoon opgevoed. Een kind bijten? Dat doet ze echt maar één keer! Is ze helemaal gek geworden.

Geen idee waar jullie allemaal wonen? Zal wel een bijzondere plek zijn.


Fijn, iedereen denkt dat ik een monster heb xD
Kijk, ik heb hem niet opgevoed, ik heb hem nog maar 7 weken. Hij is al gebeterd, maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd he.. Kan zijn gedrag niet corrigeren als ik er niet bij ben, ik vraag gewoon aan iedereen hem met rust te laten als ik er niet ben. Er wordt aan gewerkt, maar kan geen wonderen verrichten, ik weet ook niet waarom hij zo doet, is denk ik een combinatie van dingen.. Slechte manieren, jong, amper 9 maanden geruind, hypernerveus, heel snel bang.. Denk dat hij zich gewoon verdedigt, is nu gewoon een kwestie van te laten zien dat hij geen bang moet hebben, en niet direct in de verdediging te schieten. Stilletjes aan leert hij dit ook, vandaag was er ook een "vreemde" bij hem, in het begin beet mij makkelijk 5x per minuut, nu amper 3x op een half uur. Maar deze vreemde heeft hij gisteren ook gezien, en ze liet hem eigelijk gewoon goed wennen, kindjes graaien echter direct naar zijn manen enz, bij deze persoon mocht hij gerust eerst snuffelen. Hij moet gewoon zien dat je hem niets doet, dan gaat het vrij goed. Maarja, het is een slechte gewoonte, en hij heeft er nogal veel, kan ze niet allemaal tegelijk aanpakken.

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:50

Caira schreef:
VinAx schreef:
Heb net alle reacties van iedereen eens gelezen, en moet me toch aansluiten bij de mensen die het op een brullen zetten.

En dan doet het er niet eens toe dat Ax nog niet echt gemanierd is. Een paard aaien dat je niet kent, zonder dat je het even vraagt, doe je gewoon niet! Kijk, als er een kind naar mij komt, op een normale manier zonder te hollen en met de armen te zwaaien, en netjes vraagt of het Ax mag aaien, dan zorg ik wel voor dat ik bij Ax z`n hoofd ga staan (bijter) en dat het kind ACHTER zijn voorbenen staat (hij kapt). Dan mag het kind Ax aaien. Anders gewoon niet.

Heb het gisteren nog mee gemaakt, Ax stond los in de piste, ik zat op het bankje er voor. Ax heeft nogal wat scheidingsangst, dus die stond met z`n hoofd boven me te zwaaien. Nou ik ben niet gek, ik weet dat hij uit verveling gaat bijten. Komt er een kind van een jaar of 14 bij zitten, en ik zeg kijk alsjeblieft een beetje uit, hij durft. Ze lacht, ze heeft zelf ook een paard. Ax begint met haar haren te spelen, "wat lief" zegt ze. Kijk, ze heeft zelf een paard, ik heb haar vertelt wat ze kan verwachten, en ze is oud genoeg om te snappen wat ik haar vertel. Natuurlijk heeft hij gebeten, gelukkig was het maar geschampt, en ben blij voor haar dat ze niet boos was. Als ze op die moment Ax een mep had gegeven, had ik haar gewoon de piste in gegooid, had Ax kunnen laten zien hoe goed hij kan mikken met z`n voorbenen.

Natuurlijk laat ik Ax alleen maar los als er niet veel mensen zijn, ik ga ook niet uitdagen he, alhoewel ik het niet vind kunnen weet ik dat kinderen hem steeds willen aaien. Gisteren waren we met 4 (ik, mn moeder, dat meisje en een oudere vrouw) op de manege, dus dat vind ik rustig genoeg om Ax los te laten, ik ga hem heus niet in de piste gooien op zondag, dan is het bij ons de drukste dag.

Ik heb nog nooit een kind geslagen, maar als ik er eentje zonder toestemming op m`n paard zie klimmen, sta ik niet in voor mezelf. Ax is niet eens zo`n super duur paard, maar hij is wel van mij, en ik kan voor de kosten opdraaien.

Denk je eens in: Ax staat op stal, er komt een kind aan, die het allemaal wel aan kan, en bij Ax de stal in gaat. Ax bijt, zeker weten. Evengoed zet hij het kind klem tegen de muur. Ja wat dan, kan ik er voor gaan betalen zeker! En ga nu niet zeggen dat mijn paard een gevaar is, hij heeft gewoon tijd nodig om aan je te wennen, hij neemt zelfs geen wortel aan van vreemden.

Of zoals die keer dat die oude man Ax zonder mijn weten en toestemming van stal haalde, om te kijken of hij nog mankt stond. Ja moet je doen joh, wat als hij schrikt (gebeurt nogal snel) en hij gaat er vandoor? Ik zie het al voor me, hij zal wel IETS beschadigen, en dan waarschijnlijk nog zichzelf ook. Ik mezelf al failliet gaan.

Je blijft gewoon van paarden af vind ik. Ook al vragen ze het netjes, dan vind ik het nog vreselijk. Ik loop toch ook niet een rondje in jouw schoenen omdat ik ze leuk vind? Het is toch niet omdat ik rose een mooie kleur vind en jij een rose brommer hebt dat ik voor je neus de weg op spring, omdat ik perse wil kijken? Doe normaal, ik zou me dood schamen.

Ja vast, kinderen beseffen dit niet. Waar zijn de ouders dan op dit moment? De meeste kinderen die zo reageren, hebben geen ervaring met paarden. Ouders gaan op daguitstap naar de manege, allemaal heel leuk, maar WAAROM laten zij hun 7jarigen in godsnaam dan alleen rond lopen? Dat zou ik dus nooit doen, als ouder.

Ik ben nog nooit een kind tegen gekomen dat eiste om een rondje te rijden, ik zou waarschijnlijk van m`n paard afrollen van het lachen. Kijk er zijn mensen die met m`n paard rijden, het is heus niet zo dat alleen ik hem mag aanraken. Ik wil gewoon zeker zijn dat die mensen weten wat ze doen, en met Ax omgaan zoals het hoort.


Je zou ook eens kunnen proberen om je paard op te voeden?


Heb heb je ernet ook geqout, maar heb een foutje geschreven. Dacht dat ik er had bij gezet dat ik hem nog maar 7 weken, maar was in een ander bericht, en denk dat ik een beetje kortaf over kom in de andere quot, excuses :D

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:54

minjon schreef:
Ik ben blij dat ik gewoon een normaal paard heb die iedereen kan aaien.. ik bedoel, vinax: jou paard bijt.. maar waarom mag dan een kind van 14 niet naast je komen zitten, en hem geen mep geven.. een paard laat je toch niet ongestraft bijten?

(Het is geen aanval, maar een vraag.. heb nog nooit een paard gezien dat iedereen beet, dus heb er geen ervaringen mee ;) )


Geen idee waarom hij zo doet, denk dat het een combinatie van dingen is: ik ben nieuw voor hem, de manege is nieuw voor hem, de paarden, de omgeving,.. En hij is nogal snel hyper en angstig, dus denk dat hij zich probeert te verdedigen ofzo.. In het begin was hij ook zo bij mij, maar toen hij een beetje aan me gewend was, ging het beter. Hij probeert soms nog wel, dus denk dat het ook een gewoonte is bij hem die niet gecorrigeert is. Natuurlijk mag hij dat kind niet ongestraft bijten, maar ik heb liever dat iedereen hem wat rust laat, hij moet echt wennen aan alles en iedereen. Vandaag heeft er iemand een half uur bij hem gestaan, normaal bijt hij 5x per minuut, nu amper 3x in een half uur, is toch al een hele verbetering. MAAR, hij heeft deze persoon gisteren ook al een tijdje gezien, en zij laat hem snuffelen, de kinderen waar ik het over heb niet, die graaien gelijk naar z`n manen enz

paardpaardje
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:33

Toch vind ik het gek dat wanneer dat kind van 14 naast je op een bankje zit en het paard haar bijt, jij het paard maar laat?
De manier om het af te leren is consequent te blijven en ik weet dat je er niet altijd bij kunt zijn maar als het meisje notabene naast je op de bank zit?
Dat het meisje gewaarschuwd is maakt het niet goed dat het paard bijt...

Maar sorry dat helemaal terzijde, bedoel het niet als een aanval ofzo hoor. Het lijkt me alleen een beetje een rare strategie (en ja, ook ik doe heel veel dingen fout hoor ;) )

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:48

VinAx schreef:
Anoeska schreef:
Ik ook niet. En ik heb gelukkig ook niet, zoals blijkbaar iedereen hier, een compleet dwaas paard dat ieder kind in z'n ongeving bijt, slaat of aanvalt. :+ Ik heb mijn paard gewoon opgevoed. Een kind bijten? Dat doet ze echt maar één keer! Is ze helemaal gek geworden.

Geen idee waar jullie allemaal wonen? Zal wel een bijzondere plek zijn.


Fijn, iedereen denkt dat ik een monster heb xD
Kijk, ik heb hem niet opgevoed, ik heb hem nog maar 7 weken. Hij is al gebeterd, maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd he.. Kan zijn gedrag niet corrigeren als ik er niet bij ben, ik vraag gewoon aan iedereen hem met rust te laten als ik er niet ben. Er wordt aan gewerkt, maar kan geen wonderen verrichten, ik weet ook niet waarom hij zo doet, is denk ik een combinatie van dingen.. Slechte manieren, jong, amper 9 maanden geruind, hypernerveus, heel snel bang.. Denk dat hij zich gewoon verdedigt, is nu gewoon een kwestie van te laten zien dat hij geen bang moet hebben, en niet direct in de verdediging te schieten. Stilletjes aan leert hij dit ook, vandaag was er ook een "vreemde" bij hem, in het begin beet mij makkelijk 5x per minuut, nu amper 3x op een half uur. Maar deze vreemde heeft hij gisteren ook gezien, en ze liet hem eigelijk gewoon goed wennen, kindjes graaien echter direct naar zijn manen enz, bij deze persoon mocht hij gerust eerst snuffelen. Hij moet gewoon zien dat je hem niets doet, dan gaat het vrij goed. Maarja, het is een slechte gewoonte, en hij heeft er nogal veel, kan ze niet allemaal tegelijk aanpakken.


Tuurlijk heb je geen monster. En ieder paard is anders. Maar het had bij mij geen 7 weken geduurd. En als mijn paard iemand bijt, dan mag die persoon 'm prima een tik geven. Denk alleen dat ik sneller ben. Ik vind het dus ook heel raar dat je dan boos bent op het kind, dat door jouw paard gebeten wordt. Beetje omgekeerde wereld, niet?

En als je 'm zo van alles en iedereen blijft afschermen, dan blijft het een hypernerveus paard die niet tegen vreemden kan. Ik zou zo snel mogelijk beginnen met 'm aan alles te laten wennen. Hoe sneller hij 'normaal' is, hoe veiliger.

Sorry, besef me ineens dat ik helemaal offtopic ga. Zal ermee ophouden ;-)

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:15

Citaat:
Tuurlijk heb je geen monster. En ieder paard is anders. Maar het had bij mij geen 7 weken geduurd. En als mijn paard iemand bijt, dan mag die persoon 'm prima een tik geven. Denk alleen dat ik sneller ben. Ik vind het dus ook heel raar dat je dan boos bent op het kind, dat door jouw paard gebeten wordt. Beetje omgekeerde wereld, niet?

En als je 'm zo van alles en iedereen blijft afschermen, dan blijft het een hypernerveus paard die niet tegen vreemden kan. Ik zou zo snel mogelijk beginnen met 'm aan alles te laten wennen. Hoe sneller hij 'normaal' is, hoe veiliger.

Sorry, besef me ineens dat ik helemaal offtopic ga. Zal ermee ophouden ;-)


Nja het probleem is gewoon, hij heeft vrij veel slechte manieren, en kan ze niet allemaal tegelijk aanpakken.. Ben nu vooral bezig met het steigeren, lijkt me iets gevaarlijker dan bijten :P
Nu ja ik was niet boos op haar omdat hij beet, maar ze ging hem meteen over z`n hoofd staan aaien, en hij is zo gigantisch kopschuw.. Had haard er voor gewaarschuwd, maar ja als zij dan niet luisterd..

Ik scherm het niet ECHT af.. Ik probeer hem alleen uit de buurt te houden voorlopig van mensen die niet met de juiste aanpak met hem omgaan.. Vanaf hij niet meer bijt, mag ze er gewoon aankomen hoor, probeer alleen problemen te vermijden. Vandaag was hij echt braaf tegenover die andere persoon, maar die wist dan ook hoe xe met hem moest omgaan, die luisterde wel naar wat ik zei.. Als dat meisje hem gewoon had laten snuffelen en in z`n nek had geaaid, had ie vast niet gebeten. Maar kan moeilijk haar hand vastgrijpen en tegen z`n nek duwen he, kan haar alleen maar zeggen zo zo en zo.. Als ze dan niet luistert, en denkt dat ik m`n eigen paard niet ken..

Ben echt fier op hem, was op de een of andere manier vergeten van schoenen te wisselen, stond ik daar in m`n ballerina`s.. En hij is NIET op m`n voeten gaan staan :D

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:19

paardpaardje schreef:
Toch vind ik het gek dat wanneer dat kind van 14 naast je op een bankje zit en het paard haar bijt, jij het paard maar laat?
De manier om het af te leren is consequent te blijven en ik weet dat je er niet altijd bij kunt zijn maar als het meisje notabene naast je op de bank zit?
Dat het meisje gewaarschuwd is maakt het niet goed dat het paard bijt...

Maar sorry dat helemaal terzijde, bedoel het niet als een aanval ofzo hoor. Het lijkt me alleen een beetje een rare strategie (en ja, ook ik doe heel veel dingen fout hoor ;) )


Nja ze zat niet alleen meer, ze ging hem meteen over z`n hoofd aaien, en dat terwijl hij zo kopschuw is. Daarna ging ze zitten, en wilde hem aaien, dus bracht ze haar hand omhoog. Daar schrok hij van, en toen hapte hij. Terwijl ik 20sec ervoor zeg hij is kopschuw blablabla.. Als ze hem gewoon had laten snuffelen ipv meteen tussen zijn ogen te staan prikken, en hem bv in zijn nek had geaaid, had ie vast niet gebeten, hij is gewoon een paardje dat wat tijd nodig heeft..