Respect?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30336
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:58

Ja, dat klinkt allemaal heel mooi maar als ik voor mezelf mag spreken: ik word gewoon BOOS van zulk opdringerig gedoe. En dus ben ik niet lief tegen ze. Dat is het beschaafdste dat ik kan opbrengen. Ik moet me af en toe echt gruwelijk beheersen om ze niet de stuipen op het lijf te jagen, dat lukt mij, en dat vind ik zat.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 00:08

Ik dus ook. Na de 100e keer kan ik het geduld niet meer opbrengen om die "schattige" koninkjes en koninginnetjes en hun alles wat hun kroost doet goedvindende ouders netjes te woord te staan. Die tactiek heb ik serieus geprobeerd met als gevolg dat je eindeloze discussies moet gaan voeren omdat het kind NIET "even snel" een rondje op jouw paard mag rijden (dan kom je zelf niet aan rijden toe als je een bak aan een doorgaande weg hebt of gaat buitenrijden) wanneer het kindlief blieft... Tegen de nog brutalere die gewoon midden op de weg gaan staan springen en aan je teugels en voeten trekken omdat ze MOETEN rijden op jouw paard helpt een normaal gesprek ook niet helaas. Was dat maar zo!

Ik zie het allemaal als een volledig gebrek aan opvoeding. Kinderen, hoe enthousiast ook, horen niet zomaar op een vreemd dier af te rennen. Mijn nichtjes van 4 en 7 doen dat ook niet, het KAN dus wel. Kinderen opvoeden dan. Zolang hele massa's ouders hun kind letterlijk zien en behandelen als zijnde koning, keizer en admiraal in een, nooit tegengas geven en in alles hun zin geven zullen helaas anderen die taak moeten opnemen, hoe vervelend ook. Ik bemoei me ook liever niet met de opvoeding van andermans koters, zolang die zich gedragen en geen mensen lastigvallen tenminste. Als ze dat wel doen grijp ik in, al zou het om de kinderen van Willem Alexander gaan!

Maar je merkt het in de algehele mentaliteit. Ik heb een kajak, die ligt langs de sloot aan een ketting. Hoe vaak al niet geprobeerd is dat ding in de sloot te gooien en ermee te gaan varen, hem te laten zinken, kinderen die er fikkie in aan het stoken waren en alles... Onder het motto: Ligt op de kade dus is publiek bezit... Zo word er naar alles wat "apart" is gekeken: als zijnde openbaar bezit dat je je ten allen tijden mag toeeigenen naar blieven... En zo werkt het niet!!!

Aanvulling: Respect moet van 2 kanten komen. Aangezien dergelijke mensen een grandioos gebrek aan respect voor mij aan de dag leggen zie ik er het nut niet van in om eindeloos respect voor hen op te brengen. Voor mensen die mij respectvol behandelen, kinderen die netjes komen vragen en ook luisteren, ouders die netjes vragen en zo is er plotseling heel veel mogelijk, tot gratis priveles op mijn paard aan toe! Hangt er maar net vanaf hoe je mij benadert. Ik ben niet diegene die begint met onbeschoft gedrag.

Koper

Berichten: 30336
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 00:13

Het scheelt ook wel waar je staat/rijdt. Bij de stal waar ik sta krioelt het in de buurt van de paarden, mijne is dus op zich niets opmerkelijks (zag hij er alleen maar niet zo damn cute uit) Wanneer je kindertjes tegenkomt die wat minder aan het fenomeen paard zijn gewend herken je die meestal aan de uitroep "kijk, een paaaaaaard!" Steevast antwoord: "dat heb je goed gezien :Y) " Meestal blijven ze dan met een beteuterd gezichtje even staan nadenken, genoeg tijd om weg te draven dus ;)

Edit: bedenk me net hoe opmerkelijk het is dat ik meer geduld heb met honden. Met honden heb ik namelijk ook al niks :') Pups mogen eigenlijk altijd even kijken en bij mijn paard in de buurt komen, dat is goed voor hun opvoeding. Sommige pupeigenaren (en ook de baasjes van oudere honden die niet aan paarden gewend zijn) vragen het ook, en anders bied ik het aan. Honden mogen altijd even kijken. Vanaf de grond. Baasjes die puppies in het gezicht van mijn paard duwen krijgen er verbaal van langs. Vorig jaar kwam ik onderweg iemand tegen die een Franse jachthond had, die hond had ook slipjachten gelopen. Zijn baas vroeg of de hond even mocht kijken, zodat hij er aan zou wennen dat paarden in Nederland toch vooral voor de recreatie zijn. De hond moest dat leren. Jachtpaard of dikke IJslander maakt voor zo'n blafferd natuurlijk helemaal niet uit :D
Maar goed, dat zijn de mensen die hun honden opvoeden. Zoals ik al eerder zei, onopgevoede honden krijgen een jens. En tegen onopgevoede kinderen, het gros van de koters dus, ben ik ook niet lief, nee.

pri_lady

Berichten: 533
Geregistreerd: 17-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 01:01

Als TS mijn kinderen op deze manier terecht had gewezen, had ik haar groot gelijk gegeven. Dan hadden ze het maar moeten vragen................

Als Hestejente mijn kinderen door te jokken (gevaarlijke paard) op afstand houdt, prima. Zij wil niet dat er geaaid wordt. Trouwens petje af, dat je je probeert te beheersen ook al is de situatie er niet naar en komt het stoom uit je oren.

Wat Mick75 betreft, ik zou zeggen, make my day, slaan????, het zal het laatste zijn wat je gedaan hebt..............

ff, stukje van LadyGrace nog eens voor jou:
maar je kunt het hun beter rustig uitleggen, in plaats van 'een draai om de oren'
Dan hebben ze respect voor jou... en dan behandel jij ze ook met respect.
want als je zo handelt als je verteld, verdien je eigenlijk geen respect.....

Zou het daarom komen Mick75, waarom jij in situaties belandt, waar wij allemaal niet in belanden.........??


Ook ik ben geen heilige (mis pedagogisch gen), ik heb ook weleens héél onvriendelijk een kind (incl die van mij) verzocht nu op te zouten maar dat waren dan gevaarlijke situaties. Meestal ben ik daarna in de gelegenheid om uit te leggen waarom ik zo moest reageren, dat ik niet boos ben maar dat het belangrijk was dat ze op dat moment meteen luisterden............

VB van zo'n situatie, mijn jongste toen 5, zij komt al vanaf 3 maanden oud op stal, kent alle paarden, de do's en de dont's én toch.......................te dicht langs de stal van de 3-jarige niet zo aardige hengst lopen, terwijl ik 1 minuut ervoor nog zei, aan de overkant blijven.............hij greep haar, goddank dat haar capuchon scheurde en ze weer op de grond belandde. Van schrik riep ik héél boos, waarvoor luister je nou niet...........!!! Bij het napraten bleek zij ernstig verontwaardigd te zijn over het feit dat ik wél boos op haar was maar niet op hem (de hengst) want hij begon.............. :+ Ja ehm, wat had ik moeten doen dan, hem naar zijn kamer sturen?????????? Zomaar, kinderlogica, zit niets kwaads in én verwachten ook geen kwaad terug. Ze zijn hooguit naief of noem het dom, voor ons groten de taak om ze het leven te leren kennen, voor een groot deel de verantwoording van de ouders maar als die er even niet zijn of kijken mag de rest van de wereld ook wel helpen!

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 01:18

Ik beland niet in vreemde situaties daar mijn stalgenoten (en omgevingsgenoten) de situaties die ik beschrijf volledig herkennen, en er soms nog meer last van hebben dan ik. Dat jullie in een geweldige omgeving wonen is heel fijn voor jullie, mijn bak staat aan een doorgaande weg die naar een "flodder" wijk en een kamp leidt. Met regelmatig komen er kleine koninkjes en koninginnetjes die nooit tegengas krijgen langs, dan zijn ze bij mij echt verkeerd. Kwestie van opvoeding! En als ze die thuis niet krijgen moeten anderen het dus doen naar gelang de omstandigheden.

Ik weet vrij zeker, Pri-lady, dat jouw kinderen niet gillend, springend en joelend om een paard gaan springen en EISEN dat ze MOETEN rijden en wel NU! Ik begrijp prima hoe kinderen denken, kan ook prima onderscheid maken tussen onopgevoede misbaksels en onvoorzichtige kinderen (hoewel ik alleen al van schrik flink kan uitvaren tegen ze en instinctief met de zweep uithaal om een veilige cirkel te maken). Kinderen die onvoorzichtig zijn maar verder netjes krijgen gewoon een korte "les" van me en mits ze netjes zijn mogen ze, op afspraak en met toestemming van en in bijzijn van de ouders!!! langskomen en helpen (en leren) mijn paard te verzorgen en als beloning voor goed gedrag (en geen gezeur) een half uurtje les krijgen. Zoals ik ook al schreef.

Voor mensen die hun kinderen niet kunnen of willen opvoeden heb ik geen respect, en voor hun brutale kinderen nog minder. Wie niet horen wil moet voelen, kan dat klusje ook aan paardlief overlaten. Wedden dat je liever hebt dat ik ze een draai om de oren geef? Als mijn paard uithaalt (gebeurt gelukkig zelden) doet ze dat om te raken, daar zijn kinderen niet tegen bestand!

Koper

Berichten: 30336
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 01:20

En dat helpen doe ik op mijn manier, als ik zo vrij mag zijn. Paard niet aaien is paard niet aaien, en ik wil geen gedram. Wie toch dramt krijgt daar een opmerking over, en de ouders ook. Want die zijn ook niet altijd even goed opgevoed :o
Een kind uitschelden zal ik niet gauw doen, als ik HEE!!!! brul (bijvoorbeeld als ze stiekum tóch even gauw aan mijn paard zitten) ben ik afschrikwekkend genoeg }>

pri_lady

Berichten: 533
Geregistreerd: 17-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 02:11

hestejente schreef:
En dat helpen doe ik op mijn manier, als ik zo vrij mag zijn. Paard niet aaien is paard niet aaien, en ik wil geen gedram. Wie toch dramt krijgt daar een opmerking over, en de ouders ook. Want die zijn ook niet altijd even goed opgevoed :o
Een kind uitschelden zal ik niet gauw doen, als ik HEE!!!! brul (bijvoorbeeld als ze stiekum tóch even gauw aan mijn paard zitten) ben ik afschrikwekkend genoeg }>


Ik vind dat een prima manier, zou misschien pedagogicher kunnen maar dat is ook niet aan mij besteed. Kinderen zijn niet van suiker én mogen ook weten dat ieder mens zijn eigen grens heeft. Al zouden die van mij zeggen........nah zég, kun je toch ook wel normaal zeggen :D

Sorry Mick75, ben blond, geen idee hoe ik in één bericht uit 2 berichten kan quoten (volg je het nog??) maar even over het stukje, dat mijn kids idd niet zullen joelen, springen en zeker niet eisen maar de jongste kan in haar enthousiasme wél vergeten te vragen of ze mag aaien.........ze is wel al tien maar op één of andere manier blijft ze heel onbevangen. Ze zal wel luisteren (en schrikken) als je zegt dat je het niet wilt of als iets niet mag maar ze neemt wel jouw toon over. Best leuk kind eigenlijk.............haar zus is makker }:0

Paard woont op stand.........zelf moet ik het doen in een weliswaar vernieuwde wijk maar flodders en groepjes petjes heb je hier ook. Heb ook nog tijd in Haagse schilderswijk gewoond én mijn pony's stonden vroeger op het kamp maar nog NOOIT op die manier lastig gevallen, zeker niet te paard. Dus waar jij of je paard woont moet haast wel rampgebied zijn............

kannie

Berichten: 1665
Geregistreerd: 02-06-05

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 02:23

ik vind heel de manier waarover jij over kinderen praat al misselijkmakend, mick75. met je koninkjes en koninginnetjes.
allemachtig...ja, je mag duidelijk zijn, maar op een normale manier...hoe moeilijk is dat? kinderen nemen dat echt wel van je aan als je dat duidelijk brengt zonder te snauwen...of voel jij je een beetje een koningin op je paard? en ja, ik weet waar ik over praat, heb veel met kinderen te maken en heb ook een schattig, aaibaar paard en ken ook de gevaren.
maar wil je respect...dan de kids ook met respect behandelen.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 02:54

Denk je dat ik niet schrik als er plotseling een kind aan de staart van mijn paard hangt? Mijn reactie is vooral een instinctieve reactie van ruimte maken rondom het paard zodat die geen grote schade meer kan aanrichten, ook als er per ongeluk wat hoeven gaan rondvliegen! Dat ik daarbij uithaal met mijn zweep is typisch gevalletje van jammer dan voor het kind dat daar jengelt. Zoals gezegd, beter dat ik ze een tik geef met de zweep in een reflex dan dat een paard uithaalt om te raken! En heb inmiddels wel in de praktijk de taal geleerd die in de omgeving waar ik ben opgegroeid gangbaar is. Ook weer typisch gevalletje van jammer voor de uitzonderingen.

De groepjes petjes heb ik dan weer geen problemen mee, de grootste dwingelandjes zijn die tot een jaar of 12. Hier op Bokt vaak aangeduid als chronische Penny's die vooral veel MOETEN met jouw paard. De petjes schrikken zich rot als je even op ze af komt in galop (en een meter voor ze halt houdt) en blijven de rest van hun leven ver bij paarden vandaan, hoe stoer ze ook mogen zijn.

Het gaat mij hier om de kleine kinderen, door de ouders aangeduid als Koning, Keizer en Admiraal in een! Kinderen die enige vorm van opvoeding hebben genoten kunnen onbevangen zijn, ik kan van schrik fel uithalen, maar uiteindelijk komt daar meestal wel iets acceptabels uit in de zin van dat hetzij het kind voorlopig ver bij vreemde paarden vandaan blijft (alle paardenhouders in omgeving blij) hetzij het kind, als het echt serieus blijkt te zijn EN voor rede vatbaar, mag helpen met verzorgen en af en toe zelfs rijden. In bijzijn van de ouders en op afspraak. Iedereen blij!

Mischien heb ik het onhandig geformuleerd, maar in de eerste plaats ben ik inderdaad niet gek op kleine kinderen (vanaf een jaartje of 8 gaat het prima, daaronder weet ik me geen raad met ze) en ten tweede heb ik van kinds af aan geleerd een veilige cirkel rondom een druk paard te maken, door met de zweep te zwaaien. Dan word mischien wel iemand geraakt door de zweep, maar komt niemand ongewenst in aanraking met paardenhoeven! Vergeet nooit dat paardenhoeven voor een kind al snel zeer grote schade aanrichten of gewoon ronduit dodelijk zijn!

En eerlijk gezegd vind ik het toch een gebrek aan opvoeding dat jouw kind met 10 jaar oud nog steeds als een peuter op een vreemd dier af stormt! Vooral omdat de moeder blijkbaar ook met paarden werkt, of er zelf heeft! Zo'n kind hoort beter te weten. Als ik toen ik 10 was op een vreemd paard af ging riepen mijn ouders dat de ruiter gerust de zweep mocht gebruiken, en als ik dan huilend was afgedropen kreeg ik hem van mijn ouders nog een keer! Ik ben dus maar 1 keer op een vreemd paard afgelopen, en toen was ik nog lang geen 10. Daar heb ik van geleerd dat je vreemde dieren ALTIJD met respect en voorzichtigheid tegemoet moet treden. (bij honden riepen ze ook dat de eigenaar gerust met de riem mocht zwiepen. Als ik zo stom was te dicht in de buurt te komen moest ik maar voelen. Kreeg ik hem daarna thuis nog eens).

Wat is dat toch tegenwoordig dat kinderen altijd maar alles moeten mogen en dat iedereen maar begrip moet hebben voor het onbevangen (maar ondertussen levensgevaarlijke capriolen uithalende, omdat ze nooit een grens leren kennen behalve als die fysiek pijn doet) kind?

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:50

Ik vind sommige antwoorden iets wat overdreven.
Persoonlijk vind ik dat je rekening moet houden met de onbevangenheid van kinderen in het bijzijn van jouw paard ookal zijn de ouders daar ook in de buurt.
Wij paarden-mensen WETEN wat er mis kan gaan, ouders weten dat soms niet.
Zij zullen er misschien van uitgaan dat als een paard geen hoog knuffelgehalte heeft (en paarden staan bekent als knuffeldieren) de eigenaar dit van te voren meldt.
Natuurlijk is dit de omgekeerde wereld! Maar zo gaat dat nou eenmaal.
Dat is de blindheid van de mens, en wij paarden-mensen hebben die blindheid in andere situaties ook!
Er werd net een verhaal gesuggereerd dat zij zelf in staat is een kind te slaan als die in haar ogen niet luistert omdat zij zelf op die wijze is groot gebracht.
Zij vertelde dat honden en paarden-eigenaren best de riem en zweep mochten gebruiken als zij te dicht in de buurt van de hond of het paard zou komen.
Nou, ik kan mij serieus niet voorstellen dat ook maar iemand daaraan gehoor heeft gegeven.
Als iemand dat tegen mij zou zeggen zou ik met stomheid verslagen zijn en zou de hele situatie aan mij voorbij gaan.
Dat is net zo iets als de bakker vragen:' een tijgerwit graag ....sukkel' waarop de bakker zeer waarschijnlijk, ondanks dat hij gehoord heeft wat je zei, zal vragen wat je zei.
En buitendat, geweld zou je aller laatste redmiddel moeten zijn, niet het eerste hulpmiddel dat je raadpleegt.

Respect moet van twee kanten komen maar in hoeverre weet een klein kind al wat respect is?
In het geval van de topicstarter vind ik dat je toch wat onvoorzichtig bent geweest.
Eigelijk vind ik dat als je met twee drukke paarden op het strand staat je alles in de gaten moet houden.
Ik vind dus dat je die kinderen had moeten zien aankomen, had kunnen anticiperen en al op had moeten treden voordat ze ook maar een hand hadden kunnen uitsteken.
Leer dus van dit moment, verwijt niet de ander dat hij fout zat!
Jij zat zelf net zo goed fout.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb het ook niet met kinderen.
En in stress situaties is mijn eerste reactie ook boos worden op mijn omgeving en me ergeren aan het feit dat iedereen mij tegenwerkt.
De realiteit is echter anders...

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:00

mick75 schreef:
Wat is dat toch tegenwoordig dat kinderen altijd maar alles moeten mogen en dat iedereen maar begrip moet hebben voor het onbevangen (maar ondertussen levensgevaarlijke capriolen uithalende, omdat ze nooit een grens leren kennen behalve als die fysiek pijn doet) kind?

Helemaal mee eens!

odje schreef:
Ik vind sommige antwoorden iets wat overdreven.
Persoonlijk vind ik dat je rekening moet houden met de onbevangenheid van kinderen in het bijzijn van jouw paard ookal zijn de ouders daar ook in de buurt.
Wij paarden-mensen WETEN wat er mis kan gaan, ouders weten dat soms niet.
Zij zullen er misschien van uitgaan dat als een paard geen hoog knuffelgehalte heeft (en paarden staan bekent als knuffeldieren) de eigenaar dit van te voren meldt..

Inderdaad omgekeerde wereld waar ik dus niet in mee ga.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:06

Het gaat niet om grenzen stellen, da's natuurlijk prima. Het gaat er om dat iemand hier in het topic aangeeft dat:
Citaat:
Op dergelijke momenten ga ik finaal uit mijn plaat, scheld ze helemaal de huid vol zodat ze de eerstkomende 10 jaar er niet meer aan durven denken een vreemd paard zomaar te benaderen! Niet erg netjes, maar wel voor hun eigen veiligheid. Mocht dat geen effect hebben (kinderen kunnen koppiger zijn dan Fjorden) geef ik ze een draai om de oren. Jammer dan voor ze, moeten ze maar luisteren. Als de ouders ze blijkbaar niet opvoeden...


Dat vind ik gewoon niet kunnen. Tuurlijk kan je kinderen (of wie dan ook) duidelijk vertellen wat je wel en niet wil in de omgeving van je paard. Maar ik vind het echt buiten alle fatsoensregels, om een kind helemaal de huid vol te schelden. Dat gaat toch nergens over. Dan gaat het niet meer om een gebrek aan opvoeding van de kinderen, maar een gebrek aan opvoeding van jezelf.

pri_lady

Berichten: 533
Geregistreerd: 17-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:19

mick75 schreef:
Mischien heb ik het onhandig geformuleerd, maar in de eerste plaats ben ik inderdaad niet gek op kleine kinderen (vanaf een jaartje of 8 gaat het prima, daaronder weet ik me geen raad met ze)

En eerlijk gezegd vind ik het toch een gebrek aan opvoeding dat jouw kind met 10 jaar oud nog steeds als een peuter op een vreemd dier af stormt! Vooral omdat de moeder blijkbaar ook met paarden werkt, of er zelf heeft! Zo'n kind hoort beter te weten.

Als ik toen ik 10 was op een vreemd paard af ging riepen mijn ouders dat de ruiter gerust de zweep mocht gebruiken, en als ik dan huilend was afgedropen kreeg ik hem van mijn ouders nog een keer! Ik ben dus maar 1 keer op een vreemd paard afgelopen, en toen was ik nog lang geen 10. Daar heb ik van geleerd dat je vreemde dieren ALTIJD met respect en voorzichtigheid tegemoet moet treden. (bij honden riepen ze ook dat de eigenaar gerust met de riem mocht zwiepen. Als ik zo stom was te dicht in de buurt te komen moest ik maar voelen. Kreeg ik hem daarna thuis nog eens).


Prima, niet iedereen houdt van kinderen, dat mag je ook zeggen, waarom niet? Ook ik weet mij geen raad met een horde kinderen, ben altijd vol bewondering hoe kindervrienden op natuurlijke wijze kinderen kunnen vermaken.

Ik heb drie kinderen, allemaal dezelfde opvoeding, de oudste twee zijn verantwoordelijke sociale kinderen die beide rond hun 7de al zelfstandig met hun pony in de weer konden (was er overigens wel bij). Rond hun 10de zonder mij op stal konden vertoeven (altijd mensen in de buurt) MAAR de jongste |o, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt haar alleen te laten op stal. het is een leuke spontane meid maar ziet absoluut geen gevaar én mankeert wat aan haar geheugen. Soms is dat komisch, soms word ik er horrendol van.

Met onbevangen bedoel ik, ze ziet geen kwaad en verwacht geen kwaad, ze zal niet joelend of springend op je afkomen maar je vrolijk tegemoet treden, vragen hoe je heet, hoe je paard heet en ondertussen je paard aaien...................zonder te vragen :o én er niet bij nadenken dát jouw paard wel eens niet zo aardig zou kunnen zijn..............! Geloof me, juist haar zou ik willen vastbinden, bang dat ze door haar onbezonnen gedrag weleens niet meer zou kunnen thuiskomen.........

Werden vroeger daadwerkelijk mensen uitgenodigd om jou te slaan? Mocht ik ooit van een ouder zo'n verzoek krijgen dan hoop ik dat ik niet met een mond vol tanden sta, de vragende ouder zo'n ongelooflijke knal kan verkopen met een zwiepende zweep om vervolgens te vragen of dat hard genoeg was of dat ze voor het kind nog hardere in gedachte had..............

Begrijp nu wel je gedachtengang vandaan komt..........helaas.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:51

Nou mick75 als ik later kinderen heb die mischien ook druk kunnen zijn, want ook al heb je ze het 100x uitgelegd jah het blijven nou eenmaal kinderne, hoop ik niet voor je dat jij ze tegen kom. Want geloof mij maar, en er zullen heel veel ouders het met mij eens zijn, dat ik ook goed draaien om oren kan geven ma dan richting jou.
Dus sta dan niet stom verbaasd te kijken als het jou ook een keer overkomt dat je zo'n ouder voor je hebt staan.

marcha1987

Berichten: 1321
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:54

Heb het zelf (nog) niet meegemaakt met kleine kinderen onderweg, dit omdat ik nog niet door de woonwijken heenga wat ook niet nodig is.
Ik zou wl wat feller reageren als er van die drammers tussenzitten, eerst rustig maar dan wordt ik toch echt wel boos.
Waar ik wel last van heb zijn de wat oudere jongeren die het nodig vinden om achter je rug geluiden te gaan maken of ff te gaan toeteren of gassen met hun auto. Nu heb k de gigantiche mazzel dat mijn pony vrij koel in het hoofd blijfd, maar wat zou ik ze graag een goede knal voor hun harses geven.
Vooral omdat als de ponys er vandoor waren gegaan ik in de sloot had gelegen, leuk dan he, ff pony laten schrikken.
Op stal reageer ik soms ook wat fel, dit omdat de kleinste ook geen enkel gevaar ziet en rustig achter de achterbenen gaat zitten spelen, ook met voeren, ik ben haar aan het leren dat ze op comando pas wat mag aanemen (en het werkt zo ong nog ook :D) dit omdat ik wil weten wat ze krijg, geen bedelpaard wil en omdat er nog wel veel mensen in de zomer langsfietsen die het leuk vinden de paarden te voeren. Gelukkig boeit het geen van alle wat :D
Onderweg hoor je ten alle tijden respect voor andere te hebben, uitzonderingen daargelaten. Je bent toch een visite kaartje voor heel rijdend nederland. Geld niet alleen voor het omgaan met kinderen en ouders, ook verkeer, maar dat is een andere discussie.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:03

_kajo_ schreef:
odje schreef:
Ik vind sommige antwoorden iets wat overdreven.
Persoonlijk vind ik dat je rekening moet houden met de onbevangenheid van kinderen in het bijzijn van jouw paard ookal zijn de ouders daar ook in de buurt.
Wij paarden-mensen WETEN wat er mis kan gaan, ouders weten dat soms niet.
Zij zullen er misschien van uitgaan dat als een paard geen hoog knuffelgehalte heeft (en paarden staan bekent als knuffeldieren) de eigenaar dit van te voren meldt..

Inderdaad omgekeerde wereld waar ik dus niet in mee ga.


Je kunt stug volhouden dat je het er niet mee eens bent, toch kun je er beter maar wel rekening mee houden.
Mocht het voorkomen dat er een kind 'opeens' jouw paard staat te aaien in jouw bijzijn en hierbij om welke reden dan ook gewond raakt denk ik dat jij er verantwoordelijk voor bent ookal hebben ze je niets gevraagd of gezegd en ookal ben je het er helemaal niet mee eens dat ze dat doen.
Jouw paard vertoont gevaarlijk gedrag voor mensen (ongeacht of het schrikt van een gillend, rennend, trekkend, irritant kind) en jij dient daar rekening mee te houden en mensen te waarschuwen voordat ze het paard hebben kunnen aaien.
Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben... zo werkt dat nou eenmaal.
Ik vind kinderen van een ander die mijn aandacht vragen ook heel irritant... maar de meeste hebben dat al snel door gelukkig.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:10

marcha1987 schreef:
Heb het zelf (nog) niet meegemaakt met kleine kinderen onderweg, dit omdat ik nog niet door de woonwijken heenga wat ook niet nodig is.
Ik zou wl wat feller reageren als er van die drammers tussenzitten, eerst rustig maar dan wordt ik toch echt wel boos.
Waar ik wel last van heb zijn de wat oudere jongeren die het nodig vinden om achter je rug geluiden te gaan maken of ff te gaan toeteren of gassen met hun auto. Nu heb k de gigantiche mazzel dat mijn pony vrij koel in het hoofd blijfd, maar wat zou ik ze graag een goede knal voor hun harses geven.
Vooral omdat als de ponys er vandoor waren gegaan ik in de sloot had gelegen, leuk dan he, ff pony laten schrikken.
Op stal reageer ik soms ook wat fel, dit omdat de kleinste ook geen enkel gevaar ziet en rustig achter de achterbenen gaat zitten spelen, ook met voeren, ik ben haar aan het leren dat ze op comando pas wat mag aanemen (en het werkt zo ong nog ook :D) dit omdat ik wil weten wat ze krijg, geen bedelpaard wil en omdat er nog wel veel mensen in de zomer langsfietsen die het leuk vinden de paarden te voeren. Gelukkig boeit het geen van alle wat :D
Onderweg hoor je ten alle tijden respect voor andere te hebben, uitzonderingen daargelaten. Je bent toch een visite kaartje voor heel rijdend nederland. Geld niet alleen voor het omgaan met kinderen en ouders, ook verkeer, maar dat is een andere discussie.


Dat vind ik dan al weer heel anders dan een draai om de oren geven. Het zijn jou kinderen niet. En ik denk dat als je eerst gewoon op een normaal toontje probeert ze het ook wel snappen. En als dat niet werkt hoef je ook niet meteen ze verrot te schelden maar kan je wel ietsje strenger toespreken als je maar netjes blijf. Ma dat is mijn mening.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:29

Vjestagirl schreef:
Je bent als eigenaar aansprakelijk voor schade die je paard aan derden of eigendommen van derden toebrengt. Dus ja, als jouw paard tegen iemand anders zijn auto op springt omdat er een scooter langsreed en je paard daarvan schrok, ben jij verantwoordelijk. Je hoort namelijk je paard ten alle tijden onder controle te hebben.


De vraag blijft of je dan ook een schadevergoedingsverplichting hebt. Lees bij TAO FAQ.

De link nog maar eens even: Maya @ [TAO] FAQ TAO

BKS

Berichten: 760
Geregistreerd: 14-03-08
Woonplaats: Tersoal (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:37

EsBianc schreef:
Ik rijd wel eens met mijn paard naar een cafe hier in de buurt, wat in de bossen ligt. Daar kun je je paard vast zetten terwijl je zelf wat eet/drinkt. Ouders met kinderen lopen dan langs de paarden om te aaien. Mijn paard vind alle aandacht best. Iemand heeft zelfs een keer een kindje op de rug van mijn paard gezet (wel kindje vast gehouden). Ik houd t allemaal wel in de gaten. En heb t natuurlijk liever niet voor het geval mijn paard toch iets doet. Maar ach.. om nou t hele terras over te gaan lopen om er iets van te zeggen. Zolang het paard het niet erg vind. Eigen risico zou ik zeggen. Maar als ik aan het rijden ben dan vragen de mensen eigenlijk altijd of ze mogen aaien.


Ik weet niet zo zeker of dit wel onder hun eigen risico valt. Volgens mij ben jij als eigenaar van het dier ten alle tijde aansprakelijk voor de eventuele schade..........

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:39

Ik ben het eens met hestejente. Mick75 gaat me nèt iets te ver... Hoewel ik me herinner dat ik ook een keer heb gemept, dat kind klom op mijn verzorgpony toen die een minuutje alleen stond op de poetsplaats... Ik was echt kwaad!

marcha1987

Berichten: 1321
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:58

Kleine kinderen "meppen" zou ik niet doen, hooguit hardhandig aan de kant werken mocht het echt zo erg zijn.
"Kinderen" vanaf 14/15 die lopen te klooien en ik krijg ze te pakken..... dan mag ik dan klein zijn, een tweede keer doen ze het niet.
Iets wat nog niet helemaal voorgekomen is gelukkig, en dan zijn ze wel heel erg bezig.

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:05

Dit was dan ook geen klein kind, denk dat ze 12 was of zo. Ik had al meerdere keren gezegd dat ze van die pony af moest blijven, dus toen ik haar erop zag klimmen werd ik echt ontzettend kwaad. (Was een Shettie, en ze was er echt te groot voor.)

marcha1987

Berichten: 1321
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:06

12 en nog niet luisteren krijgen dan ook een hardhandige aanpak hoor, het is een keer genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:20

Jeutje wat een reacties lees ik hier in dit topic :wow: Erg jammer dat sommige mensen meteen over gaan op de hardhandige aanpak. Je kan kinderen heus wel iets bijbrengen maar op zo'n nare harde manier maak je ze alleen maar aan het schrikken. Daarnaast breng je de naam van de recreatie ruiter ook ten schande door zo absurd te reageren op openbaar terrein ten overstaan van andere mensen. Bedankt alvast he?! :\

Je moet als ruiter bedenken dat sommige kinderen alleen paarden uit boeken en van TV kennen, ze hebben geen idee hoe een paard zich kan gedragen. Hoe kunnen zij in godsnaam weten wat de reactie van zo'n dier zal zijn? Als hun ouders ook totaal geen ervaring met paarden hebben? Die kinderen denken dat paarden dieren zijn die nooit een vliegje kwaad doen en die je dus wel even kan aaien. Natuurlijk moeten ze het eerst vragen maar ik kan het me voorstellen dat ze in hun enthousiasme eerst doen en dan denken, en hoevelen van ons zullen vroeger ook zo gehandeld hebben? Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 iemand hier is die wel alles goed heeft gedaan toen hij/zijn nog jong was. Op die momenten kan je als ruiter echt wel even rustig uitleggen hoe paarden zijn en wat ze kunnen doen. Uit je plaat gaan heeft totaal geen zin, daar maak je ze bang mee en een paar jaar later, als ze 12 of ouder zijn, hebben ze een sche*thekel aan paarden en zijn het juist die kinderen die je paard proberen aan de kletter te krijgen als je aan het buitenrijden bent. Nogmaals, het dient eigenlijk van de ouders uit te komen dat ze het altijd moeten vragen, maar het blijven kinderen. Als het ze is bijgebracht kan het op het moment zelf vergeten worden en als het niet is bijgebracht door de ouders zijn wij degene die dat dan wel even moeten doen, zoveel moeite kan dat nu ook weer niet kosten.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik me kapot schaam als frequent buitenrijder als ik zo de reacties van sommige bokkers lees. Respect hoort er te zijn, maar dat dwing je zeker niet af door een KIND de huid vol te schelden :r

marcha1987

Berichten: 1321
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:25

Ik was vroeger ook zo dom om inderdaad bij een shet de wei in te gaan poetsen en knuffelen, totdat mams het doorhad en verdere uitleg kwam.
Wat ik in ieder geval bedoel me de hardhandige aanpak hierboven is dat ik dat kind er fel van de pony af zou halen.
Ze mog er niet op en was (zo te lezen) veel te groot en al gewaarschuwd.
Verder kan je beter het eerst rustig proberen ja, maar soms is dat niet genoeg en dan zou ik ook wat uit mijn dak gaan ja voordat er wel ongelukken gebeuren.