Respect?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:48

marcha1987 schreef:
Ik was vroeger ook zo dom om inderdaad bij een shet de wei in te gaan poetsen en knuffelen, totdat mams het doorhad en verdere uitleg kwam.
Wat ik in ieder geval bedoel me de hardhandige aanpak hierboven is dat ik dat kind er fel van de pony af zou halen.
Ze mog er niet op en was (zo te lezen) veel te groot en al gewaarschuwd.
Verder kan je beter het eerst rustig proberen ja, maar soms is dat niet genoeg en dan zou ik ook wat uit mijn dak gaan ja voordat er wel ongelukken gebeuren.


Als zo'n kind al gewaarschuwd is ja, dan snap ik het. Dan zou ik ook niet aardig meer zijn. Toch zou het bij mijn paard nooit zo ver komen dat er al iemand op is geklommen. Daarvoor ben ik te snel ertussen (ik ben er altijd bij) en ja, als ik aan de andere kant van het terras zou zitten zou ik wel even laten merken dat ik daar niet van gediend ben ook al moet ik daarvoor even mijn stem verheffen om hoorbaar te zijn aan de andere kant ;)

Ik heb het in mijn post ook zeker niet over kinderen tegen wie al meerdere keren duidelijk is gezegd dat het niet mag. Natuurlijk is het logisch dat je pissig word op die kinderen. Maar ik heb het juist over die kinderen die een paard zien en helemaal uit hun dak gaan en op onschuldige manier even vergeten wat ze hebben geleerd. Imo kan en mag je ze dat niet kwalijk nemen ;)

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:51

Ik had haar al enkele keren gewaarschuwd, en haar moeder had zelf ook een paard. Ze had dus beter moeten weten.
Als mijn buurjochie van 7 mee wil naar mijn vzp en iets doet wat niet goed is, leg ik het heus wel rustig uit. Ook wel twee keer als het de eerste keer niet aankomt. Maar dit kind ging me te ver.
En dat het nooit zover zou komen... Tsja, dat dacht ik ook, maar je moet toch wel eens wat pakken en je kunt moeilijk je pony meeslepen naar de kast, omdat je hem geen minuutje alleen kunt laten in de buurt van zo'n kind.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:07

Leuk even aaien, maar ondertussen zien ze vaak niet het gevaar. Jij met je handen vol, paard schrikt, doet een stap op zij en twee platte knidertjes. Ik laat meestal ook mijn paard niet door kleintjes aaien, of hun papa/mama moet ze optillen. Maar anders vind ik het dood eng, zul je altidj zien dat jij daarna de schuldige bent, want jij bent immers de eigenar en dus de verantwoordelijke.

Jammer dat de ouders het vaak niet inzien... Gewoon zeggen dat je paard ze plat kan walsen, trappen of bijten, dan passen ze vaak wel wat beter op. Klinkt wel gelijk of je een gevaarlijk monster bij je hebt, maar dan kan je altijd uitleggen dat de kracht van een paard als het schrikt niet bestemt is voor kleine kindertjes.

Vind het overigens not done en heel irritant als ze zomaar beesten zo gaan aaien, zelfde met honden zo. Even vragen dan kan ik extra opletten, maar stiekem de hodn aaien als ik langs kom vind ik ook altijd een beetje raar. Straks hebi k net een niet zo lieve, die schrikt en hap zegt :/

Stanzie

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:11

Ik vraag me af wie hier de kinderen zijn zeg!

Jeetje wat een kinderachtige reacties hier!

Ik vraag me serieus af wie hier de kinderen zijn.

En dan de reacties van draai om de oren en schelden tegen kinderen.. Erg triest.. Zijn jullie vergeten hoe jullie zelf waren dat jullie klein waren?
Maar waarschijnlijk zijn jullie niet zo geweest.. Nooit ongevraagd iemand zijn paard geaaid.... Nee vast niet..

Vaak als je op een normale toon aan kinderen uitlegt wat er kan gebeuren als ze zomaar een paard/pony aaien dan is dat vaak meer dan genoeg.. Is dat niet het geval dan mag je best wat strenger toespreken maar schelden naar andermans kinderen of slaan is ten boze. En bovenal erg kinderachtig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:25

Tancreda4 schreef:
Leuk even aaien, maar ondertussen zien ze vaak niet het gevaar.


Juist! En daar zijn het kinderen voor :D

Koper

Berichten: 30335
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:28

melsh schreef:
Ik ben het eens met hestejente. Mick75 gaat me nèt iets te ver... Hoewel ik me herinner dat ik ook een keer heb gemept, dat kind klom op mijn verzorgpony toen die een minuutje alleen stond op de poetsplaats... Ik was echt kwaad!

Oh, maar in zo'n geval zou hestejente het ook niet meer bij niet zo aardig zijn houden hoor... zo'n kind sleur ik van mijn paard en wordt afgeranseld met het eerste het beste wat ik in mijn klauwen krijg. En dat meen ik echt. Waarna ik het naar de ouders sleur om verhaal te halen.

Want nog afgezien van dat ik om duidelijke redenen niet wil dat er aan mijn paard gezeten wordt zonder mijn uitdrukkelijke toestemming vind ik dat het bedroevend gesteld is met respect voor het bezit van een ander bij het moderne kind. Mijn en dijn... weten ze niet wat dat betekent. Nou, ik wel, en de kindertjes die mij zijn tegengekomen ook. En nee, ik scheld niet. Als ik vraag: "HEE, is dat jouw paard? Nee, dacht het niet he? Afblijven!!!!!!" (maar da's alleen tegen de drammertjes hoor ;) )

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:05

Miss_Montana schreef:
Tancreda4 schreef:
Leuk even aaien, maar ondertussen zien ze vaak niet het gevaar.


Juist! En daar zijn het kinderen voor :D


Er wordt hier in dit topic gesteld dat je als paardeneigenaar maar moet zorgen dat het gevaar duidelijk wordt bij de kinderen danwel de ouders. Paarden hebben namelijk een hoge aaibaarheidsfoctor, eigenaar is aansprakelijk etc etc. M.i. hoort leren waar het gevaar is bij de opvoeding en moet door de ouders worden gedaan. Met het risico om wat af te dwalen toch maar de volgende vraag. Zwanenjongen hebben bv ook een hele hoge aaibaarheidsfactor en kinderen willen daar ook nog wel eens op af gaan. Is geen eigenaar bij, niemand die je aansprakelijk kan stellen maar moeder of vaderzwaan is levensgevaarlijk. Dan ook maar zeggen sommige ouders kennen het gevaar niet? Ik zie namelijk niet het verschil tussen een gedomesticieerd dier als het paard of een wild dier zoals de zwaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:20

_kajo_ schreef:
Er wordt hier in dit topic gesteld dat je als paardeneigenaar maar moet zorgen dat het gevaar duidelijk wordt bij de kinderen danwel de ouders. Paarden hebben namelijk een hoge aaibaarheidsfoctor, eigenaar is aansprakelijk etc etc. M.i. hoort leren waar het gevaar is bij de opvoeding en moet door de ouders worden gedaan. Met het risico om wat af te dwalen toch maar de volgende vraag. Zwanenjongen hebben bv ook een hele hoge aaibaarheidsfactor en kinderen willen daar ook nog wel eens op af gaan. Is geen eigenaar bij, niemand die je aansprakelijk kan stellen maar moeder of vaderzwaan is levensgevaarlijk. Dan ook maar zeggen sommige ouders kennen het gevaar niet? Ik zie namelijk niet het verschil tussen een gedomesticieerd dier als het paard of een wild dier zoals de zwaan.


Ik zeg toch zelf ook dat ouders het in de opvoeding moeten meenemen? Maar als ouders zelf nooit een paard van dichtbij hebben gezien of zich erin verdiept hebben. Hoe kunnen ze dan weten dat het risico's met zich mee brengt? Hier in de Randstad gaan kinderen op schoolreisje en zien voor het eerst in hun leven een boerderijdier in het echt. Simpelweg omdat ze niet buiten de stad komen! Zo erg is het hier in elk geval wel gesteld. Melk? Haal je uit de koelkast. Eieren? Die koop je in de supermarkt. Een kennisje van mij is lerares op een basisschool en moet kinderen serieus leren waar deze dingen echt vandaan komen. Te triest voor woorden naar mijn mening.

Om even op je afwijkende vraag terug te komen: Zwanen zijn wilde dieren, er zit idd geen verschil tussen qua risico factor als je het met een paard vergelijkt. Maar omdat deze dieren wel wild zijn en niet vaak onder de mensen zijn word de link sneller gelegd dat je voorzichtiger met deze dieren om moet gaan. Paarden worden altijd opgehemeld op tv en in boeken als de meest gracieuse en liefste dieren die er zijn (tot ze op je voet gaan staan :+) Daarnaast zijn paarden altijd onder de mensen en komen ze over als echte goedzakken. In werkelijkheid kan dat heel anders zijn maar alleen ruiters weten dar. Maar ik kan me dus voorstellen dat mensen veel minder snel het gevaar in een paard zien dan in bijv een wilde zwaan ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-09 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Stanzie

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:22

(quote) Oh, maar in zo'n geval zou hestejente het ook niet meer bij niet zo aardig zijn houden hoor... zo'n kind sleur ik van mijn paard en wordt afgeranseld met het eerste het beste wat ik in mijn klauwen krijg. En dat meen ik echt. Waarna ik het naar de ouders sleur om verhaal te halen.


Moet je jezelf nou eens horen praten! Hoe kinderachtig is dit.

Hoe oud ben je??? 12 ofzo...

Erg triest...

Slaan doe je niet punt uit...

marcha1987

Berichten: 1321
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:25

Omdat veel ouders er van uitgaan dat als het paard bereden wordt het volledig mak is, vooral als er buiten gereden wordt.
Helaas is dit niet altijd het geval, bv een bijter, kan niks achter zich hebben... Als je in dat geval wel je paard onder controle heb maar ouders hun kinderen niet onder het mom van "lief paardje" en niet reageren als je ze verteld dat het niet kan, kan ik best begrijpen dat je boos wordt.
Gelijk gaan schelden en of slaan vind ik ook niet kunnen, zo zou jij ook niet behandeld willen worden, ik tenminste niet.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:26

bij mij komen er geen kinderen aan mijn pony. heel simpel.
en nu zal ik gerust de aso zijn en de vervelenderd die niemand iets gunt, maar ik krijg kinderen van 6 tegenover me, die dingen tegen me zeggen waar de honden geen brood van lusten, krijg ouders voor me die me vragen waarom ik het haar kind niet gun om met parden om te gaan. heb me pony al 2 keer verplaatst omdat er kinderen komen die met ze klieren en niemand het wat boeit.
ik ben ooit vriendelijk begonnen: uitleggen wat niet mocht en waarom niet. gevolg: ze liepen over me heen, .
en kinderen zijn niet zo sielig hoor, ze zijn tegenwoordig mans genoeg.
heb maar 1 meisje dat altijd keurig acher de hekken staat te kijken, die mag ze weleens aaien. voor de rest afblijven.
liep pas met een pony die nog weleens nijdig is, komen er kindjes op de fiets voorbij met papa en maam die even snel stoppen (ik liep door) en even snel over de kont aaien als ze voorij komt.
en danben ik banketstaaf omdat ik kinderen ziets zou gunnen........ ik zeg gewoon op (bijna) alles nee. dan zijn er ook geen probelemen.
als er mensen zijn die daar problemen mee hebben zoeken ze eerst de schuld maar bij hunzelf. mijn paard is van mij en ik gun iedereen wat, maar wil geen gezeur.

spitenmazz

Berichten: 658
Geregistreerd: 12-01-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:28

zo heb ik dat ook gehad met een buitenrit, stond heel even stil om aan te singelen komt er opeens een kind aan van een jaar of 5 die de achterbenen! van mijn pony gaat aaien. als m'n pony uitgehaald had dan lag daar een kindje van 5 en dan was het mijn verantwoording!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:30

en denk dat het ook een deel gewoon geen opvoeding is hoor, kinderen mogen alles van pappie en mammie.
en die zeggen niet dat niet alles geod en slim is voor het kind

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:36

Moderatoropmerking:
Deze discussie gaat er nogal pittig aan toe hier. En dat is natuurlijk prima, maar ik wil jullie wel vragen het iets minder op de persoon te spelen.
Graag enig respect voor elkaars meningen en iets minder katten dus!

Anoniem

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:54

Kom op zeg mensen, als ik op een manege ben dan geef ik een paard waar ik langsloop ook wel een aai over zijn bol hoor! En ik ben 22! Zouden jullie mij dan ook afranselen?

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:57

Stanzie schreef:
Ik vraag me af wie hier de kinderen zijn zeg!

Jeetje wat een kinderachtige reacties hier!

Ik vraag me serieus af wie hier de kinderen zijn.

En dan de reacties van draai om de oren en schelden tegen kinderen.. Erg triest.. Zijn jullie vergeten hoe jullie zelf waren dat jullie klein waren?
Maar waarschijnlijk zijn jullie niet zo geweest.. Nooit ongevraagd iemand zijn paard geaaid.... Nee vast niet..

Vaak als je op een normale toon aan kinderen uitlegt wat er kan gebeuren als ze zomaar een paard/pony aaien dan is dat vaak meer dan genoeg.. Is dat niet het geval dan mag je best wat strenger toespreken maar schelden naar andermans kinderen of slaan is ten boze. En bovenal erg kinderachtig....


Ik ben als klein meisje één keer flink gebeten door een paardentram-paardje. Niet omdat ik aaide, maar omdat ik net wat te dichtbij langsliep met een plastic tasje. Dat deed ontzettend zeer en ik haalde het daarna inderdaad nooit meer in mijn hoofd paarden zomaar te aaien. Ik loop nog steeds liever niet te dicht langs de staldeuren. Ook niet op de manege.

Als je 22 bent is het natuurlijk een ander verhaal, jij kent de risico's!

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:03

breezy302 schreef:
Kom op zeg mensen, als ik op een manege ben dan geef ik een paard waar ik langsloop ook wel een aai over zijn bol hoor! En ik ben 22! Zouden jullie mij dan ook afranselen?

Wat melsh zegt, je kent de risico´s. Ik vind het een heel ander verhaal dan een kind wat op je komt afgestormd om je paard te aaien

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:22

Mijn ouders hebben mij grenzen geleerd, indien nodig met behulp van anderen. Als ik bij iemand anders over de schreef ging kreeg ik eerst daar een ferme draai om mijn oren en daarna thuis werd het nog eens dunnetjes over gedaan. Gevolg: Ik weet wat grenzen zijn en wat mijn en dijn betekent! Niets mis mee!

Het is toch ronduit belachelijk dat ouders hun kinderen niet opvoeden en dan razend worden als een ander daartoe gedwongen wordt voor iedereens veiligheid? Daar hebben we het hier immers over, VEILIGHEID VAN DIEZELFDE ROTKINDEREN!!! Niemand wil immers dat die gewond raken (hoop ik)! Ik ben bepaald niet perfect, reageer ook niet perfect en in de omgang met mensen ben ik driftig en snel aangebrand, kinderen kan ik al helemaal niets mee. Wel probeer ik zo goed en kwaad als het af en toe gaat de veiligheid van iedereen te waarborgen of ik nou in de auto zit, op de fiets of te paard.

Nogmaals, het is beter dat ik een niet-luisterend kind een duw of een tik geef dan dat een paard die taak overneemt! Dan belanden ze al snel in het ziekenhuis of erger, ik zie mezelf nog niet een kind het ziekenhuis in slaan! Voor de duizendste keer: HET GAAT OOK OM DE VEILIGHEID VAN DIEZELFDE KINDEREN!!! Niet alleen om hun vermeende recht zich alles toe te mogen eigenen!

Blijven jullie allemaal dan zo kalm als er plotseling een 6-jarige in de staart van jullie paard hangt? Geven jullie dan nooit in een halve paniekreactie (help, wat gaat het paard doen met het kind) een brul of een duw of een tik? Wat een perfecte mensen allemaal op Bokt!

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:03

ik vind jullie reacties nogal ehhhhh kinderachtig eigelijk :D , de eerste de beste die mijn kinders een mep verkoopt is ook nog niet jarig, kom jullie liever niet tegen i het bos, dat is duidelijk :+

Koper

Berichten: 30335
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:11

Stanzie schreef:
(quote) Oh, maar in zo'n geval zou hestejente het ook niet meer bij niet zo aardig zijn houden hoor... zo'n kind sleur ik van mijn paard en wordt afgeranseld met het eerste het beste wat ik in mijn klauwen krijg. En dat meen ik echt. Waarna ik het naar de ouders sleur om verhaal te halen.


Moet je jezelf nou eens horen praten! Hoe kinderachtig is dit.

Hoe oud ben je??? 12 ofzo...

Erg triest...

Slaan doe je niet punt uit...

Ja, dat doe ik wel. Als een bakvis van 12 op mijn paard klimt terwijl hij staat aangebonden op de poetsplaats en ik al had gezegd dat ik niet wil hebben dat ze er op klimt mep ik wel degelijk. Zo'n actie van wie dan ook, daar word ik HELS van.

Verder fijn dat je mijn post zo uit z'n verband hebt gerukt. Bedankt joh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:31

Ik heb 2 paarden en verder nog een stapel dieren. Mijn kind wordt opgevoed met de regel dat je niet alle dieren zo maar mag aaien. Ik wil hem niet eens in de buurt van mijn paarden hebben zonder toezicht, alleen aan mijn hand bij de voorkant van het paard. Hij weet dat prima en hij is pas 3. Ook aait hij geen vreemde honden.
Maar kinderen zien geen gevaar en consequenties, vooral de kleintjes kun je dat niet kwalijk nemen en kun je beter de ouders er op aan spreken, dat ze hun kind beter bij je paard kunnen weghouden ivm veiligheid.
Maar als je het allemaal vreselijk vind en je paard kan er niet tegen, moet je het niet opzoeken. Wandelaars zijn net zo goed in het openbaar als iemand met paard.

En Mick75, aan mijn kind zat je maar 1 keer, want jij komt dan op voor je paard, maar ik kom op voor mijn kind en als je daar aan komt ben je zuur. Ik had je eigenhandig weer op je paard geschopt en een tik op zijn kont verkocht en de politie ingelicht over mishandeling.
En ik vind je opmerkingen nu ook niet getuigen van bijster veel fatsoen.

Koper

Berichten: 30335
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:34

Mindim, Mick75 neemt de verantwoordelijkheid voor haar paard. Als jij dat nou voor je kotertje doet, en hem gewoon bij je houdt en ervoor zorgt dat hij niet zomaar aan vreemde paarden zit is er toch niks aan de hand?

Stel je voor dat ik niet ergens kan wandelen zonder dat mensen aan mij zitten >;) En dan moet ik het wel goedvinden als mijn paard bepoteld wordt? Kom op zeg!

:)* Eerstvolgende keer dat iemand het in z'n hersens haalt stijg ik bliksemsnel af om de "dader" te aaien. Kijken hoe ze dat vinden :Y)

Posh

Berichten: 1687
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:36

'meppen' en dergelijke hebben zeker geen zin, dan ben je nog verder van huis.

Altijd proberen de ouders (of andere verantwoordelijke) erop aan te spreken.

De meeste kinderen zijn zich van geen kwaad bewust en zo ja, de ouders zijn vast bereid mee te helpen aan de veiligheid van o.a. hún kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:47

Hestejente, je slaat niet andermans kinderen en als jouw dat niet geleerd is zegt dat genoeg. Ik denk ook niet dat je nou zo'n aaibaarheidsfactor hebt als je paard.

Mijn kind houd ik netjes bij me, ik weet dat er geen ruimte is voor waarschuwing met een paard. Maar er zijn genoeg ouders die geen paarden gewend zijn en niet in de gaten hebben wat een paard kan aanrichten bij groot en klein. En als je op de openbare weg rijdt, kunnen zij namelijk denken dat het paard dan wel mak zal zijn. Als de ruiter in kwestie dan een mep aan het kind verkoopt, omdat kind paard enthousiast begroet, dan ben je als ruiter toch wel erg asociaal bezig en als je niet anders kan reageren, heb je op de openbare weg niets te zoeken.

Er was bij ons eens een man die zijn peuter bij het veulen in de wei zette, dan kan ik wel vreselijk uitvallen of met mijn zweep gaan zwaaien. Maar dan lok ik alleen maar agressie op, ik heb kind uit wei geplukt, terug gegeven aan vader en hem toch maar es uitgelegd dat veulens en paarden niet altijd even vriendelijk zijn en aardig wat schade kunnen aanrichten. De man trok wit weg, bij het realiseren aan welk gevaar hij zijn peuter had bloot gesteld. Ik kan je verzekeren dat ie dat nooit meer heeft gedaan en dat werkt een stuk beter dan onvriendelijkheid, schelden en slaan.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 00:20

Jouw kind ontsnapt even een seconde aan je aandacht, en racet op een toevallig in de buurt zijnd paardje af. Paardje slaat naar een vlieg, raakt daarbij jouw kind. Jouw kind in een coma... Verdomd reeel scenario!

Mijn paard is niet vals en slaat in principe niet naar kinderen, maar ongelukken kunnen altijd voorkomen, mijn paard KAN slaan naar een vlieg als een kind haar verkeerd (te zacht) aait en zeker als dat onverwacht is en dat kan ELK paard doen, hoe braaf en gewend aan kinderen dan ook. Hele kleine kinderen (>6/8 jaar) waarschuw ik van te voren dat ze niet te dichtbij mogen komen en als ze dan niet luisteren weer ik ze met mijn zweep af. DAT IS NIET ALLEEN TER BESCHERMING VAN MIJN PAARD, OOK TER BESCHERMING VAN JOUW KINDEREN!!! Ik vind het geen fijn gezicht een zwaargewond kindje op de grond te zien liggen omdat mijn paard naar een vlieg sloeg!

De groep van grofweg tussen de 6/8 en 12/14 jaar is oud genoeg om een waarschuwing te begrijpen, en als ze dan toch proberen krijgen ze inderdaad een tik van me. Moeten ze zich maar gedragen, de ouders konden ze blijkbaar niet zo opvoeden dat ze begrijpen dat nee ook nee betekent!!! Ook daar weer, wat als paardlief uithaalt naar een vervelende vlieg, of iets anders dat irriteert en per ongeluk jouw kind raakt! Ik moet daar echt niet aan denken! Daarbij, de groep van 6/8 jaar en ouder loopt regelmatig zonder ouders op straat rond, in bijzijn van vriendjes en vriendinnetjes die elkaar dan nog eens extra opjutten om paardje te aaien, op paardje te rijden en bedenk het maar. Daar helpt een vriendelijk verzoek niet tegen, en helaas meestal een onvriendelijk verzoek ook niet. Bovendien kan deze groep behoorlijk agressief worden als ze hun zin niet krijgen (rondje rijden, vaste verzorger worden) en zijn vaak genoeg bijdehand genoeg om letterlijk aan je te gaan trekken en hangen... Met alle gevaarlijke gevolgen van dien. Hoe denk je dat een gemiddeld paard reageert als er plotseling van onderen hard aan de teugels getrokken word? Zat paarden die in principe bomproof zijn die dan omhoog komen, met maaiende benen. Zal net jouw kind zijn dat daar onder staat, bewaar me!

Ik begin niet met slaan, ik waarschuw eerst vriendelijk, daarna onvriendelijk, als het mogelijk is een goed gesprek met de ouders en een demonstratie van wat een paard KAN doen op veilige afstand, maar als dat alles niets uithaalt (en helaas doet dat het steeds minder) haal ik uit naar het kind om het weg te houden bij mijn paard. Om zowel MIJN paard als JOUW kind te beschermen. Als er mensen te dom zijn om dat te begrijpen, sorry hoor! Dan weet ik het ook niet meer. Ik vind veiligheid voor iedereen een groot goed en doe er alles aan om die te bewaren! Maar vooral van mensen die zelf paarden hebben en WETEN hoe gevaarlijk een vreemd paard in onverwachte situaties kan zijn valt me dat toch smerig tegen! En een paard kan bomproof zijn, maar een bloedhekel hebben aan kinderen. Leuk hoor!

Doordat ouders hun kinderen niet opvoeden en bij zich houden loop ik het risico (en jullie zelf ook!!!) dat er een kind onder de hoeven van je paard terecht komt omdat je geen duidelijke grenzen wilt stellen... Als ik kinderen zou hebben zou ik het verdomd begrijpelijk vinden als een paardeneigenaar die NEE heeft gezegd mijn kind als het daar niet naar luistert wegstuurt met de zweep en indien nodig een tik geeft van schrik! Mijn zusje, trotse moeder van 2 kinderen, is het op dat punt roerend met me eens.

We hebben het immers niet over mensen die zich gewoon storen aan de aanwezigheid van kinderen, en mensen die in normale situaties nooit iemand zullen slaan of uitschelden. We hebben het hier over mensen die weten dat ze met een potentieel moordwapen op weg zijn (paard) dat bovendien een eigen wil heeft en dus nooit de volle 100% betrouwbaar is en jullie kinderen voor ernstige ongelukken willen behoeden!!! Of dat nou via de bescherming van het eigen paard is of niet doet er feitelijk niet zoveel toe.

IK WIL GEEN ONGELUKKEN HEBBEN IN DE BUURT VAN MIJN PAARDEN EN DOE ER DUS ALLES AAN OM DAT TE VOORKOMEN!!! TER BESCHERMING VAN MIJ, MIJN PAARD EN JULLIE KINDEREN IN WILLEKEURIGE VOLGORDE!!! Ben ik nou echt een asociaal omdat ik geen bebloede, zwaargewonde kinderhoofdjes wil zien met hoefafdrukken erin? Ik denk van niet!!! En mijn omgeving is het met me eens.