Na 14 jaar vzhzadel dressuurzadel op proef

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Na 14 jaar vzhzadel dressuurzadel op proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 22:20

Op mijn 18 jarige paard heb ik al 14 jaar een oud stubben veelzijdigheidszadel liggen en ik rijd naast buiten ook dressuur met haar. Kijk dus al jaren verliefd naar mooie dressuurzadels maar nooit eentje aangeschaft.

Nu had de ruitersportzaak bij mij op de hoek een mooie Kieffer Lech 2dehands liggen voor 495 euro dus na al die jaren toch meegenomen op proef. Hij had even gecheckt of hij goed lag op mijn halthoudende paard en hup naar huis om te proberen.

Oei ben toch wel weer mijn oude zadeltje erg gaan waarderen! Ik wilde toch aan een dressuur omdat mijn zit op mijn eigen zadel niet helemaal perfect is (het is namelijk een vzh richting springen--tis trouwens een siegfried) en hoewel die zit perfect is voor in het bos, met dressuur is een lange rechte zit toch mooier.

En nu twijfel, twijfel, zat iid netter en was een mooi zadel, alleen.... kreeg beetje zere voorkant zeg maar, vond de zit erg diep. Nu weet ik niet of dat door het wennen komt en dat minder wordt? Maar was gewoon niet meteen enthousiast. Verder vond ik het gewoon niet comfortabel, alhoewel de zitting wel lekker zacht was (ben dus een keiharde stubben gewend). Ik vind de houding gewoon niet zo lekker, maar moet wellicht wennen en dressuur houding is natuurlijk meer gericht op werken dan een lekkere zit in de duinen. Of zie ik dat verkeerd?

Daarnaast heb ik het idee dat het zadel zo'n 2/3 cm. wijkt tijdens het rijden. Nu heb ik dus helemaal geen zadel ervaring, dus weet niet of dat normaal is. Mijn eigen zadel ligt zo super, ik vergeet vaak aan te singelen en dan nog ligt het zadel mooi. Sowieso singel ik nooit strak aan, is nu niet nodig. Bij deze moest dit dus wel.

En nu dus twijfel.... bij mn oude blijven of toch gaan wennen aan deze (mits hij natuurlijk echt perfect ligt) Paard ging wel opeens flink bokken, maar weet niet of dat nu was omdat door alle nieuwigheid kwam of doordat het zadel even irriteerde. Later liep ze gewoon lekker ontspannen, al vond ik het met dit grote loggere zadel moeilijker om haar rug goed te voelen.

En dan nog los van of het zadel goed ligt, ik vind die dwingende zit echt niet prettig.... Maar heb foto's laten maken, en ziet er wel stuk netter uit op een dressuurzadel, maar ja, netter is eigenlijk bijzaak he..?

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:05

Als je niet lekker zit op een zadel moet je het niet kopen. Sommige vrouwen rijden zich wel eens stuk op Kieferzadels. Natuurlijk moet je wel wennen aan een ander zadel (zelfs als het veelzijdigheid is) maar het moet ten eerst goed liggen op je paard en ten tweede moet je er zelf ook lekker op kunnen rijden. Ik rij al jaren op een dressuurzadel maar heb laatst weer eens op een vzh gereden en ondanks dat ik het niet gewent was zat deze wel redelijk goed. Gewoon rustig aan blijven kijken en passen/proefrijden met dressuurzadels tot je er eentje hebt die voor je paard en jou goed is. Probeer ook eens wat andere merken. Ik vind zelf de Euroriding erg fijn.

goldwing
Berichten: 998
Geregistreerd: 24-10-04

Re: Na 14 jaar vzhzadel dressuurzadel op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:12

de lech heeft een erg diepe zit Ook ik heb 2 lech zadels gehad maar uiteindelijk toch een ander gekocht en toen merkte ik dat ik me dus altijd kapot reed en dat dat aan het zadel lag en niet aan mij

joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Na 14 jaar vzhzadel dressuurzadel op proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 13:02

het zadel is vanmorgen teruggegaan en de zadelmaker vond het volgens mij niet vreemd dat ik m niet lekker vond zitten.

Ga nu verder op zoek, naar een leuke 2dehands, maar dan met een minder diepe zit. Ga iid rustig op zoek, tis wel iets wat gewoon perfect moet zijn.

Iemand nog tips??

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Na 14 jaar vzhzadel dressuurzadel op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:05

Ik heb een stubben dressurzadel, vrij oud; eigenlijk het dressuurzusje van de Siegfrid. Zit bijna hetzelfde, maar dan in de dressuurhouding. ;)

joplin_1

Berichten: 421
Geregistreerd: 20-09-07
Woonplaats: Westwoud

Re: Na 14 jaar vzhzadel dressuurzadel op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:12

Waarom wil je eigenlijk een dressuurzadel? Ik heb even in je profiel gespiekt en begrepen dat westrijd rijden niets voor jou is of heb ik dat verkeerd begrepen? Het is volgens mij dan belangerijker dat je zelf lekker zit en als dat met een VZH zadel is is daar volgens mij niets mis mee. Dan zou ik zelf persoonlijk gewoon weer voor een VHZ zadel kiezen.

joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 18:59

Lante schreef:
Ik heb een stubben dressurzadel, vrij oud; eigenlijk het dressuurzusje van de Siegfrid. Zit bijna hetzelfde, maar dan in de dressuurhouding. ;)


Een vriendin van me heeft deze ook te koop, leek mij ideaal omdat de siegfried perfect is, maar jammergenoeg paste die van haar niet, hij helde iets naar achteren.

joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 19:03

joplin_1 schreef:
Waarom wil je eigenlijk een dressuurzadel? Ik heb even in je profiel gespiekt en begrepen dat westrijd rijden niets voor jou is of heb ik dat verkeerd begrepen? Het is volgens mij dan belangerijker dat je zelf lekker zit en als dat met een VZH zadel is is daar volgens mij niets mis mee. Dan zou ik zelf persoonlijk gewoon weer voor een VHZ zadel kiezen.


tja goeie opmerking. Hoewel ik iid geen wedstrijden rij, rij ik wel graag dressuur en mn zit is op dit zadel toch net wat minder mooi. Is ook nog een vzh richting springen. Alhoewel het iid wel gaat om het comfort ipv het uiterlijk, ben ik na wat opmerkingen toch aan het twijfelen gegaan. Een dressuur zou toch net het plaatje iets meer af maken, al is dat natuurlijk niet het belangrijkst!

AL lijkt een dressuur me na gisteravond niets voor duinritjes. Zijn er meer mensen die met 2 verschillende zadels rijden?

Helma_Amber

Berichten: 7629
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Bierum

Re: Na 14 jaar vzhzadel dressuurzadel op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:09

Ik krijg ook veel pijn aan de voorkant als ik op een Kieffer rijdt, dus ik zou er niet voor gaan als ik jou was.

Ik las ook al dat je het zadel hebt terug gebracht. Ik zou gewoon rustig om me heen kijken en niet overhaast iets kopen.

Met een dressuurzadel kun je ook prima buiten rijden hoor. Ik doe zelf altijd de beugels twee gaten korter en zit dan als een huis. Ik kan dan ook niet met een VZH zadel rijden ivm knieproblemen, dus ik vind het dan zonde van mijn geld om alleen voor buitenritten een tweede zadel aan te schaffen.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:10

joozz schreef:
joplin_1 schreef:
Waarom wil je eigenlijk een dressuurzadel? Ik heb even in je profiel gespiekt en begrepen dat westrijd rijden niets voor jou is of heb ik dat verkeerd begrepen? Het is volgens mij dan belangerijker dat je zelf lekker zit en als dat met een VZH zadel is is daar volgens mij niets mis mee. Dan zou ik zelf persoonlijk gewoon weer voor een VHZ zadel kiezen.


tja goeie opmerking. Hoewel ik iid geen wedstrijden rij, rij ik wel graag dressuur en mn zit is op dit zadel toch net wat minder mooi. Is ook nog een vzh richting springen. Alhoewel het iid wel gaat om het comfort ipv het uiterlijk, ben ik na wat opmerkingen toch aan het twijfelen gegaan. Een dressuur zou toch net het plaatje iets meer af maken, al is dat natuurlijk niet het belangrijkst!

AL lijkt een dressuur me na gisteravond niets voor duinritjes. Zijn er meer mensen die met 2 verschillende zadels rijden?


:o Ik heb er 4 die ik naar gelang de aanleiding gepakt worden.
1 springzadel voor springen en cross en heel fris paard (zit als een huis maar ook wat hard) (stubben)
1 dressuurzadel voor dressuur (Passier)
1 zacht dressuurzadel richting veelzijdig om lang mee buiten te rijden (barnsby AVG)
1 oud wintecje voor blubber en watergedoe.

Kieffer kan ik ook helemaal niks mee. Zeer slecht voor je sexleven. ;)

tessacheyenne
Berichten: 627
Geregistreerd: 02-07-02

Re: Na 14 jaar vzhzadel dressuurzadel op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:16

Je hebt ook veelzijdigheidszadels die neigen naar dressuur???Mijn vriendin heeft er zo eentje...volgens mij is dat een euroriding. Vindt je zoiets niet prettiger dan gelijk helemaal in de dressuurhouding gepropt te worden naar jou idee? Succes met uitproberen! Groetjes, Tessa

Jaimyliefje

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: zuid limburg (maar afkomstig uit Eindhoven)

Re: Na 14 jaar vzhzadel dressuurzadel op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:23

Als een zadel niet lekker zit, is het gewoon niet het juiste zadel.
Je kunt nooit stabiel zitten als je op je 'voorkont' ( :o ) zit.
Ga gewoon wat verder op zoek.

En dat je paard bokte zegt ook een hele hoop, dat deed onze pony eerst ook toen we een nieuw zadel hadden. Mijn toenmalige instructrice zei dat dat normaal was en dat het kwam door de nieuwigheid... Juist ja :\
Niet dus. Echt een rot zadel, ook zo'n dwingende zit (die zat trouwens wel goddelijk, maar dan niet voor onze pony :+ ) van hulsebos.

Verder kijken dus! Er zijn genoeg zadels om er een naar wens te vinden!

rossi

Berichten: 889
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: landgraaf

Re: Na 14 jaar vzhzadel dressuurzadel op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:27

Ik heb 2 jaar terug ook de overstap gemaakt van een vz naar een dressuurzadel. Heb de zadelmaker laten komen en heb welgeteld 10 zadels geprobeerd en de 11e gekocht.
Vooral op de kieffers kon ik ook niet lekker zitten! Het 11e zadel was een prestige en daar reed ik zo op weg en geen problemen mee, dus dat zadel genomen en heb er nog steeds heel veel plezier van :) Dus ik zou gewoon blijven passen en proberen totdat je een zadel vindt dat lekker zit :D

joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Na 14 jaar vzhzadel dressuurzadel op proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 20:25

Ga iid niet overhaast kopen. Maar ben dus niet de enige die Kieffer niet prettig vond.

Vzh richting dressuur is ook een optie, maar is er dan echt duidelijk verschil met gewoon vzh?

En misschien stomme vraag, maar hoe lang horen je beugels te zijn op een dressuur? Had ze 2 en 3 gaatjes korter gemaakt. Had de neiging om mn beugels op vzh stand te doen hihi

Mariskatw
Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Oldenzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:25

Hoi, heb je al een geschikt zadel gevonden?

ik heb zelf een Stubben Scandica, dat is ook een veelzijdigheid richting dressuur. Heb daarnaast ook een Wintec veelzijdigheidszadel en het is echt een wereld van verschil tussen die twee zadels hoe ze zitten hoor. Gebruik de Wintec vaker op buitenritjes, of toen ik m'n jonge paard aan het inrijden was. Verder rijd ik altijd op de Stubben en dat bevalt heel goed!
Dit zadel heeft ook niet een heel dwingende zit.

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:29

Ik heb écht hetzelfde als jou, ik heb ook een Siegfried op m'n paard liggen.. := en vind m inderdaad niet écht super lekker zitten met dressuur..

Ik zou de Wintec ook eens proberen, ik heb gister bij Divoza op een bok gezeten met een aantal zadels. Rossner vind ik niet zo heel erg fijn zitten, heel diep en een gedwongen houden..
Maar die wintec! :+: daar was ik heel tevreden over :) ik heb momenteel ook nog een oogje op een Knight Rider Neptunes

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Re: Na 14 jaar vzhzadel dressuurzadel op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:53

Je moet gewoon wat meer merken proberen, Kieffer vind ik zelf ook een vrouwonvriendelijk zadel en hoef die dus ook niet.
KN zit goed en ligt op bijna alle paarden goed. Toen ik jaren terug overstapte van vzh Stubben Siegfried naar dressuur moest ik in het begin ook heel erg wennen, je wordt dan in een andere houding "gedwongen". Nu wil ik niet anders meer, ook bij bosritten gebruik ik mijn dressuurzadel.

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:00

Ik rijdt met een het het zelfde zadel nl eurording diamant , voor ik bekken instabiliteit kreeg ( door 2e zwangerschap ) was dit een heerlijk zadel ... Ook op lange bosritten .
Ik heb mijn euroriding dan ook te koop , ivm mijn bekken .. Een KN is ook een heel fijn zadel , niet gedwongen , de Euroriding is ook maar minimaal gedwongen ..
Een kieffer is ook niet mijn keus , wordt te veel voorover gezet , waardoor mijn schaambot erge pijn gaat doen , ook het gevoel dat de billen helemaal omhoog geduwd worden ....
Laatst bijgewerkt door Zinzi_jewel op 01-08-09 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tiffclaus

Berichten: 686
Geregistreerd: 04-01-08

Re: Na 14 jaar vzhzadel dressuurzadel op proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:04

Ik rij mezelf altijd kapot op een kiefer, bij mijn wintec isabell werth heb ik er geen last van en op dochters Prestige ook niet

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:16

Ik las alleen je titel nog maar en ik dacht onmiddellijk 'amai, die gaat pijn hebben'.
Op een dressuurzadel heb je echt een heel andere houding dan op een vzhzadel.
Ik heb een maand nodig gehad om te wennen, en geen pijn meer te hebben.
Qua merken ken ik er helemaal niks van.

Dorus

Berichten: 13217
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:26

joplin_1 schreef:
Waarom wil je eigenlijk een dressuurzadel? Ik heb even in je profiel gespiekt en begrepen dat westrijd rijden niets voor jou is of heb ik dat verkeerd begrepen? Het is volgens mij dan belangerijker dat je zelf lekker zit en als dat met een VZH zadel is is daar volgens mij niets mis mee. Dan zou ik zelf persoonlijk gewoon weer voor een VHZ zadel kiezen.

Dat je geen wedstrijden rijdt hoeft geen reden te zijn om het bij een vzh te houden. Ik rijd zelf ook geen wedstrijd, maar ben erg content met mijn dressuurzadeltje. Ook op de bosritjes. Alleen als ik ga springen leg ik er mijn ouder kadet op.

Het belangrijkste is dat je lekker zit en eventueel dat je zadel je een beetje helpt om beter te zitten, maar niet dat het je in een houding dwingt die voor jou niet prettig is. Als dat (zoals in mijn geval) betekent dat je voor een dressuurzadel kiest, moet je dat zeker doen. Maar je moet geen dressuurzadel gaan kopen omdat je nou zo graag een dressuurzadel wilt.

Ik had zelf het idee dat ik van een dressuurzadel veel profijt zou hebben. Iedereen raadde mij dat af (omdat ik ook graag spring?) dus toch besloten te gaan voor een vzh. Maar toen ik bij de ruitersportzaak ging proefzitten had ik toch het idee met mijn knieën mijlenver verwijdert te zijn van de wrongen van de vzh zadels. Dus toch voor het dressuurzadel gegaan en ik zou niet meer terug willen.
Ik heb na het proefzitten bij de ruitersportzaak overigens maar 1 zadeltje op mijn paard gepast. Die had de voorkeur (was een jonggebruikt A-merk zadeltje in precies de juiste inchmaat voor mij vs. verder alleen nieuwe B-merk zadeltjes) en bleek ook nog eens perfect op mijn paard te liggen. Heb gewoon veel geluk gehad dus.

Misschien is het een idee om op zoek te gaan naar een vzh richting dressuur. Dat zal je houding allicht meer helpen dan je huidige zadeltje, maar de overstap is niet zo groot.

@Suzzy_3: ik heb 15 jaar op vzh zadeltjes gereden en had nergens last van toen ik mijn dressuurzadel kocht. Op een vzh zadel kan je al een heel eind richting dressuurmaat trainen en al je op een vzh richting dressuurmaat rijd dan ben je ook helemaal klaar om over te gaan naar een dressuurzadel en zal de overgang minder groot en (spier)pijnlijk zijn.

joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 15:48

tja, weet het niet zo goed. De een raadt dressuur aan, de ander gewoon mijn eigen zadel. Gisteravond bijv. een nogal pittig duinritje gemaakt en toen was ik toch wel blij met mn Siegfried, is dan gewoon perfect zadel. En ben soms ook wel een muts met wennen aan nieuwe dingen.... dus weet niet of ik dan happy wordt met een dressuurzadel.

Jullie zijn dus wel tevreden met Wintec? Ik ben zelf toch vooral nog beetje 'ouderwets' op leren zadels georienteerd, al zijn die kunststoffen vaak wel wat scherper geprijsd toch?