Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 10:40

Gisterenavond wilde ik Trophy gaan borstelen omdat ik springles zou hebben. Toen ik bij haar stal aan kwam, lag ze en bleef liggen. Vond ik vreemd, want Trophy blijft nooit liggen als ik in de stal kom. Toen ik de andere paarden ging voeren kwam ze toch overeind, maar ging meteen wijdbeens staan.

Trophy heeft 2 maanden geleden voor het eerst gaskoliek gehad en nu had ze dezelfde symptonen. Dus ik ben meteen de dierenarts gaan bellen en mijn vader ging ondertussen met Trophy wat stappen. Daar wil ze nl. wel eens van opknappen. Zodra we haar weer in de stal zette, ging ze meteen weer liggen.

De dierenarts concludeerde dat de hartslag en temperatuur goed was en dat ze ook niet zweette. Dus ze kreeg een spuit pijnstillers en darmverslappers. Verder is ze met 2 liter water en ... (ik weet niet hoe die vloeistof heet) gespoeld omdat het een verstopping bleek te zijn en er gassen in de weg zitten. Nu zou de koliekaanval zo minder worden. Toen de da een uur weg was waren de symptonen nog steeds hetzelfde. Dus toch maar weer de da gebeld. Die kwam meteen weer aangezien ze allang op de pijnstillers had moeten reageren.

Weer getemperatuurd etc en opgevoeld. Het vreemde was dus dat eigenlijk alles redelijk normaal leek behalve dat ze continu wil liggen en wijdbeens ging staan. De da zei dat we nu even af moesten wachten of haar door konden sturen naar een kliniek waar ze onderzocht kon worden. Na veel wikken en wegen hebben we toch besloten om haar thuis te houden, aangezien de kliniek een behoorlijk stuk rijden is en de kans zeer groot was dat ze in de trailer zou gaan liggen.

Vanacht zijn we om de 1,5 uur gaan kijken. Om half 4 was ze weer zo onrustig; de pijnstillers waren zo te zien uitgewerkt. Dus weer de da gebeld. Die is gekomen en heeft alles weer gecheckt. Weer hetzelfde. Nogmaals een spoeling gegeven en weer 2 spuiten. Daar is ze de nacht redelijk goed op door gekomen. Nu is het dus half 11 en ze heeft nog steeds niet gemest. Haar buik is dik en ze is redelijk rustig met af en toe momenten dat ze wijdbeens gaat staan, maar totaal afwezig in haar doen en laten.

Net weer gebeld met de da. We houden haar nu in de gaten, als het erger wordt krijgt ze weer pijnstillers, maar ze moet vandaag gaan mesten, anders zal ze alsnog naar de kliniek moeten.
Ik ben enorm geschrokken van dit alles. Gisteren lag ze erbij alsof ze ieder moment er tussenuit zou piepen.

Ik hoop dat ze er vandaag doorheen komt, ben echt heel verdrietig. Ik ben zelf gewoon misselijk doordat mijn paardje zo'n pijn heeft.

Moest het even van me afschrijven en ben benieuwd of er meer mensen zijn die een paard hebben gehad met deze vorm van koliek en ik hoor graag wat zij toen gedaan hebben en hoe het toen is afgelopen...

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:42

Kliniekie doen maar!

Patriciavt

Berichten: 11405
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Almere

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:48

Wat vreselijk zeg!!!

Zou idd ook niet te lang afwachten, met koliek kan het zo snel de verkeerde kant opgaan...

Sterkte!!

Kim_Bisous

Berichten: 502
Geregistreerd: 17-07-06
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:50

Wat is koliek toch vreselijk! Mijn pony heeft 3 jaar geleden ook een flinke aanval gehad, en had precies de symptonen die je beschrijft. Ik moest toen ook met haar naar de kliniek, als ik dat niet had gedaan was ze er niet meer geweest. Het is het beste om met je paardje naar de kliniek te gaan, die hebben net meer middelen om je beest te helpen en geven je zelf voor zo ver als dat kan ook wat rust omdat hun ook een oogje in het zeil houden. Ik hoop dat je beestje er boven op komt!!!

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:51

Opladen en naar een kliniek zou ik zeggen.
Begrijp niet dat je DA een dag laat wachten, vergeet niet dat paarden een hoge pijngrens kunnen doorstaan en daarna als het ware in hun eigen wereldje keren.

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 10:52

Bedankt voor jullie medeleven. Als er aan het eind vd middag geen verbetering is, ga ik ook zeker met haar naar de kliniek. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik te lang heb afgewacht.

zoetjes
Berichten: 478
Geregistreerd: 22-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:55

Jeetje meis, dat is schrikken! Heel veel sterkte!

hiboune

Berichten: 2301
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: ergens in het boerenland

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:01

koliek is iets vreselijks.. t is zo zielig om te zien om je paardje pijn te zien lijden..
toch duurt dit naar mijn inzicht al te lang..
ik zou niet wachten tot eind van de middag als ze nu nog niet verbetert is...
voor je t weet ben je te laat!

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:28

Hoe gaat het nu met je paardje?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:32

ik heb jaren geleden een dravertje gehad met een verstopping,hij heeft 5 dagen parafine met warm water via een slang door de neus gehad en ging na 5 dagen weer mesten.

het was in de koude winter van 1997.

mijn DA was er 1 van de oude stempel [ hij was 73jr ] en een echte paardenman met koliek ervaring.

quintusgl

Berichten: 4452
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:35

Ik hoop dat het al wat beter gaat.
Nooit te lang wachten met koliek, kan zo veradelijk zijn!
Sterkte.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:38

Ik hoop dat het is weggetrokken, maar eerlijk gezegd had ik vanochtend vroeg al bij een kliniek gestaan.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:43

Hoop dat het nu beter gaat.
Anders zou ik echt minstens de da nog een keer bellen!

In ieder geval heel veel sterkte. Ik snap dat je heel erg van slag bent nu het niet goed gaat met je paardje, is toch een beetje je kind.
Beterschap!

riviera2

Berichten: 614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:17

HOe gaat t vandaag met je paardje?

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 20:51

Bedankt voor jullie lieve berichten.

Trophy wilde gisteren maar niet herstellen. Gisteren is er nog 2x de dierenarts bijgeweest en die had gehoopt dat ze gisteren zou gaan mesten aangezien ze al 3x gespoeld was. Wanneer ze vandaag voor 9 uur niet gemest had, moesten we acuut naar de kliniek.
Vanmorgen om half 6 was de pijn voor Trophy niet meer te verdragen. Ik heb meteen de da gebeld en die heeft meteen de kliniek gebeld dat we eraan kwamen. Gelukkig bleef ze staan in de trailer, al was ze wel onrustig.
Daar aangekomen hebben ze bloed afgenomen, haar opgevoeld en een echo gemaakt. Ze zat vol gas en het was al snel duidelijk dat ze zonder opereren niet zou herstellen. Ze konden van de buitenkant niet zien wat er van binnen precies aan de hand was. Of ze zou haar darmen gedraaid hebben, of er zou een stuk darm al afgestorven zijn, waardoor dat stuk verwijderd zou moeten worden en weer opnieuw aan elkaar zou moeten worden gezet.
Deze laatste optie zou heel ingrijpend zijn en had heel veel kans op complicaties. We hebben toen afgesproken dat de da haar open zou maken en als de darmen gedraaid zouden zijn, zou hij haar opereren en wanneer de darm al afgestorven was zou hij haar dichtmaken en zouden we er voor kiezen om haar in te laten slapen. Ik moet er nl. niet aan denken dat ze nog meer pijn zou krijgen en misschien alsnog zou overlijden en waarschijnlijk ook niet meer voor de sport geschikt zou zijn (afgezien van het kostenplaatje).

We hebben vanmorgen letterlijk afscheid van elkaar genomen. Ik dacht dat ze het niet zou redden, ze was er zo slecht aan toe. Om 9 uur zouden we gebeld worden wat er van binnen aan de hand was. Pas om kwart voor 11 werden we gebeld dat de operatie geslaagd was en ze een gedraaide darm had. Wel hebben ze een gaatje moeten maken in de darm om alle gassen weg te halen.
De kliniek heeft net weer gebeld en ze hersteld heel goed. Ze heeft geen infuus nodig en ze had al flinke eetlust.
Mijn eigen da belde vandaag om te vragen hoe het is afgelopen. Hij heeft mij niet eerder doorgestuurd omdat Trophy geen koorts, zweet of verhoogde hartslag had. Dit alles leek erop dat het wel mee viel, maar omdat het te lang duurde hebben we toch de juiste stap gemaakt.

Ik heb vandaag heel wat afgejankt. Kon ook niet geloven toen de da belde met goed bericht. Pas toen hij terug belde om te zeggen dat ze ook goed uit de narcose was gekomen, kon ik weer opgelucht adem halen.
We zijn er nog niet, maar we zijn alweer een heel eind in de goede richting.

tinkert
Berichten: 237
Geregistreerd: 11-11-07

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:56

Gelukkig, nov vorig jaar hebben we afscheid moeten nemen van de verzorgpony van mijn dochter die ook koliek had. Ik had al meegelezen en voor je geduimd, gelukkig lijkt het nu goed te komen.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:01

super zeg!

nu hopen dat ze snel hersteld en snel naar huis mag ;)

beterschap :(:)

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:02

Pfffffffffffffff wat een geluk zeg, beterschap dan maar he met het herstellen.

water en ............ was dat misschien paraffine? dat wordt ook wel eens gebruikt om alles door te spoelen en laxerend te maken.

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 21:05

Ragdollcat schreef:
Pfffffffffffffff wat een geluk zeg, beterschap dan maar he met het herstellen.

water en ............ was dat misschien paraffine? dat wordt ook wel eens gebruikt om alles door te spoelen en laxerend te maken.


Ja, inderdaad paraffine. Ik kon niet op de naam komen. Maar dat wilde dus niet helpen bij Trophy.

marjan2507

Berichten: 62
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:08

Heel veel beterschap voor je paardje, en dat ze er maar weer snel bovenop mag komen.

Groetjes Marjan

DaniqueHorse

Berichten: 913
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:11

Jeetjee!
gelukkig gaat het nu beter!
Heel veel sterkte en beterschap met het herstel
hopen dat ze snel naar huis toe mag.
Heb vol spanning je verhaal gelezen in de hoop dat alles weer goed zou komen!

Dressagegirl

Berichten: 1187
Geregistreerd: 10-03-08

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:15

Veel stekte en hopen dat alles weer goed komt!!:)

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:17

gelukkig maar dat het beter gaat nu zeg :D
nu maar hopen dat je d'r snel mag ophalen :D

astridelise

Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Elst overbetuwe

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:22

Gefeliciteerd met deze goede afloop. Ik hoop dat je lieveling weer snel opknapt en dat je haar gauw op mag halen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn paard heeft sinds gisteren zware koliek, zo zielig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:38

Fijn dat ze de operatie goed heeft doorstaan, en ik hoop voor je op spoedig herstel.
In het vervolg niet meer zo lang wachten, meteen paard inladen en naar de kliniek toe!