ze komt niet meer

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

ze komt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 18:06

hallo allemaal.
na lang denken toch maar geplaatst want wou het even kwijt.

Ik werd gevraagd om een pony te beleren. Iris is een new forest van 3 jaar en meet 1.42.
ze was al een paar week bij mij geweest en toen heb ik haar gewoon gelongeerd. dat heeft de eigenaar al vanaf haar 1e jaar gedaan. en ze kende zakken zand eraan ook :+ .
2 week geleden er voor het eerst op.
Rustig hangen enzo. maar ze schrok en schoot weg.
Nou geeft niet. komop ze is een onbeleerde pony.
Ik er weer op proberen en ze bleef keurig staan.Dus toen zei men vader: laten we een stapje zetten.
Iris was het er niet mee eens en begon gigantisch te steigeren.zo maar uit het niets.
mijn vader was bang dat ze achteroversloeg met mij erop,dus die trok behoorlijk terug.
En gelukkig ging ze niet achterover maar ze ging een soort van zitten. dus ik gleed eraf.
en toen nog een paar keer op en af stappen en dat deed ze braaf dus ik vond het genoeg.

Nou gingen wij op vakantie dus toen ging ze even een weekje weer bij de eigenaar in het weiland.
Vandaag kwam ze weer.
Maar de buurman(zoon van eigenaar) en eigenaar gingen wel even helpen.
Dus zei hielden haar met 1 touwen beet en ik erop. gewoon heel rustig aan.
We zetten weer 1 stap en ze begon weer gigantisch te steigeren en ik kreeg haar nek/hoofd tegne mij mond en had gelijk een bloedlip en men tanden doen ook gigantsci pijn.
Toen heeft de eigenaar een touw van bit naar singel gedaan zodat hij niet zou kunnen steigeren (tenminste in mindere mate). Maar hij vond het beter als ik even ging hangen. dus dat deed ik. weer een stap lopen en ze steigerde weer. toen stond ik ernaast en oppeens steigert ze nog eens. nou het was niet steigeren maar ze sprong gewoon achterover. haar achterbenen hebben de grond niet geraakt.Toen klapte ze zo op haar rug. helemaal recht.
Ze gaat weer staan en staat stil.
De eigenaar zei gelijk: Het is gebeurd , we zetten haar op de trailer.
Als ik die keer er niet op had gelegen maar gezeten dan had ik men hele rug kapot gehad :\

Ook al gaat er een meer ervaren persoon op zitten ze zal altijd gaan steigeren. Ze staat stil als je wilt opstappen maar dan komt het.... Ze heeft nog nooit gebokt of getrapt. En als ze schrikt loopt
ze 3 passen harder en dan weer normaal. Maar dat steigeren is gewoon gevaarlijk ze laat zich gewoon
vallen als je haar niet tegen houd.

Ik ben bang dat het nu gebeurd is met haar. Het klinkt heel hard(en dat is het ook wel |( )
maar je kan haar niet verkopen. Dan verkoop je een gevaarlijk die en dat kan niet.

ik heb geen zin in gezeur over wat er met haar gaat gebeuren want ze is niet van mij. en als ze dat was geweest dan wist ik niet wat ik ging doen.
ik moest het gewoon even kwijt ben er wel een beetje kapot van.
sorry voor het lange verhaal

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: ze komt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:08

geef dat beestje eens wat meer tijd om te wennen!

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 18:09

ze heeft hier al 5 weken gestaan en het is niet de eerste keer dat ze zoiets uithaald
Laatst bijgewerkt door wietske100 op 19-07-09 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:10

Wel vervelend dat ze niet meer komt en ik snap wel dat je er kapot van bent. Toch vind ik het niet erg slim om een jonge pony in te rijden (ik haal niet uit de tekst dat je hier ervaring mee hebt). Een ervaren persoon kan inschatten of de pony er geestelijk en lichamelijk klaar voor is. Verder weet zo iemand hoe hij moet reageren wanneer het dier stijgerd. Ik ben bang dat jullie de pony een slechte les hebben geleerd.

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: ze komt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:11

5 weken is niks hoor
er gaat blijkbaar iets mis, en meteen word gedwongen en als dan nog niet meteen goed gaat moet ze maar weg
sorry maar zo worden dus de meeste paarden verpest en gata t dus helemaal mis
Laat haar eens nakijken ( zadel, rug), en dan weer rustig opbouwen met ervaren persoon erbij

Pepper3
Berichten: 1382
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:11

dat is wel heel erg snel dat er gezegt wordt dat het niet meer gaat geef het is de tijd.
dat kan niet in zo'n korte tijd gepiept zijn.

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 18:12

die man wil niet dat iemand gewond raakt door de pony
en ik weet niet wat er met haar gaat gebeuren

en in die 5 weken kon je er alles mee doen. en ik heb er gewoon op geleund endergelijke.
maar als ze maar stap moest lopen ging ze steigeren en vallen
Laatst bijgewerkt door wietske100 op 19-07-09 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:14

Daarom moet je goede begeleiding hebben tijdens het beleren van een pony. Je hebt nu, grof gezegd een pony compleet verkloot..
Paardje heeft nu geleerd hoe hij de ruiter er af moet krijgen..

Laat dit een wijze les zijn, met deskundige begeleiding was dit niet gebeurd!
Laatst bijgewerkt door Shattered op 19-07-09 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:15

De kans is groot dat het aan externe factoren ligt (zadel, tanden, verkeerd beleren...) en niet aan de pony zelf. Ik zou eerst deze factoren uit gaan sluiten en dan weer verder kijken.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:15

Tsja, als hij wil dat er geen ongelukken gebeuren, dan moet hij z'n paard laten beleren door een prof, en niet door een 15-jarige. Misschien dat die er nog wat van kan maken, met heel veel tijd en geduld.

jannekespr
Berichten: 490
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:16

nou, compleet verkloot vind ik wat overdreven, dat weet je niet. achteraf is makkelijk te zeggen dat het niet goed gegaan is, maar het had ook goed kunnen gaan. in ieder geval een goede les voor een volgende keer als je zo'n vraag krijgt.

musinge
Berichten: 362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:18

Hey,
woont er niet iemand bij jullie in de buurt die zo'n pony graag een maand heeft en geheel corrigeert?
Wij doen het regelmatig. We hebben er momenteel een schimmel lopen. Een kleine E-pony. Het is een ruin en deed niks anders dan stijgeren. Ik kreeg het dier 3 weken terug en inmiddels hebben we er 8 keer vrij op gereden (zonder longeerlijn).
Vaak longeren we niet eens, maar gooien het die los in de bak. Kan ie stijgeren, bokken en alles wat ie wil.
Uiteindelijk pakken we hem weer en dan gaan we er op. Het is belangrijk om ze altijd voorwaarts te houden. Hoe harder hoe beter, want dan hebben ze minder tijd om ondeugden uit te halen. Ook hebben we 1 bak welke vrij zwaar loopt. En als het niet wil kun je altijd nog een berg zoeken in de buurt. Wij hebben hier de lemelerberg in de buurt. Daar is een lang ruiterbad recht de berg op. Zwaar omdat ze moeten klimmen. Mijn man houdt dan de pony/het paard vast. Ik klim er op en dan gaan we heel hard bergopwaarts. Bergopwaarts kan een paard/pony niks verkeerds doen. Dan zijn ze uiteindelijk moe als ze boven zijn en dan zijn ze er gelijk door. Kun je aan het werk en doen ze het vaak niet meer. Dit doen we alleen in de hele extreme gevallen als echt niks anders werkt. Maar ik ben van mening dat met ieder gezond paard een oplossing te vinden is. Het liefst zonder hulpmiddeltjes zoals zwepen, martingaal enz.
Succes!!!

TessxSchatje
Berichten: 350
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:19

Hoe haal je het in je hoofd om een pony die steigert te gaan hangen?! Juist touw geven..

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 18:19

waarom zou ik haar gelijk verkloot hebben.
je kan er niks aan veranderen als ze gaan steigeren. daar kun je niet tegen reageren.! onder longeren als ze protest gaf ging ze ook stijgeren en vallen en toen had ik er nog niet eens op gezeten dus dat er af gooien dat is gewoon protest tegen ruiter.
maar dit is is grote zin. gewoon gevaarlijk.
maar ik wou nu dat ik het topic niet geopend had. als jullie hetzelfde mee hadden gemaakt dan voelde je je ook wel anders

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Re: ze komt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 18:21

dat hangen is omdat ze anders achterover klapte met mij erop... als jij je kind er op had zitten had je dat ook gedaan

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:21

Ik vind van wel, als het rustiger opgebouwd was en er tijdens de eerste keer steigeren al een alarmbelletje was gaan rinkellen was het niet zover gekomen. De pony zal nu, waarschijnlijk op een niet zo ponyvriendelijke manier afgeleerd moeten worden om om te klappen. Of het arme diertje krijgt geen kans meer en wordt naar de slager gebracht..

Tegen steigeren is zeker wel wat te doen! Als je er maar op tijd bij bent!
Omklappen is een van de gevaarlijkste dingen die paarden kunnen doen, dan ben je eigenlijk al te laat. Kan voor het paard dodelijk aflopen, of voor jou.
Laatst bijgewerkt door Shattered op 19-07-09 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Re: ze komt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 18:22

het is nu net of ik het hem heb aangeleerd nou niet dus..

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:23

Dan denk ik toch dat je te snel wilde gaan,aangezien de pony nog niet zonder proces aan de longe liep. Een eerste indruk is belangrijk en wel zo fijn als die goed is. Het kan in dit geval vast nog wel opgelost worden,maar ik denk wel dat daar veel geduld voor nodig is. Mocht je in het vervolg nog eens een pony gaan inrijden, zorg dan aub voor goede begeleiding, anders moet je er gewoon niet aan beginnen.

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:25

Dat heb je wel gedaan :), pony heeft nu door dat hij door het omklappen iemand van zijn rug af krijgt.
Waarom zou hij anders nogmaals steigeren, als het toch geen effect zou hebben?

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 18:26

maar wat heb ik volgens jou nou fout gedaan dan?
want ik heb vooral die eerste keer dat ik erop zit ben ik geeindigt met een paar keer op en af stappen en goed belonen. dat lijkt me een goede indruk.
en dan is de volgende stap toch wel om een stap te zetten..

wietske100

Berichten: 1590
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 18:27

Shattered schreef:
Dat heb je wel gedaan :), pony heeft nu door dat hij door het omklappen iemand van zijn rug af krijgt.
Waarom zou hij anders nogmaals steigeren, als het toch geen effect zou hebben?


bij de eerste steiger gleed ik eraf het was niet verantwoord te blijven zitten. dus toen ik eraf was begon ze nog een keer en toen klapte ze om. dus met het omklappen was ik er al lang af

musinge
Berichten: 362
Geregistreerd: 13-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:28

Ik het er mee eens dat de pony niet een goede ervaring heeft, maar dat betekent niet dat het niet te corrigeren is. Ik zou gewoon weer bij het begin beginnen. Begin bij de basis. Opnieuw vertrouwen met elkaar. Er alles mee kunnen en daarna weer longeren. Gooi haar na het longeren even los. Gewoon haar ook plezier doen. Zodra er iets gedwongen/niet fijn gaat gewoon weer een stapje terug. Komt wel goed.
En ik denk dat als je het nu wel voor elkaar krijgt dat de grootste overwinning voor jullie samen is!
Dat lukt echt wel. En wees niet bang. Ik denk dat ik weet hoe je je voelt. Geef niet op en begin gewoon op nieuw.
Het komt wel goed!
En je eigen veiligheid gaat natuurlijk voor!!!

Tientjeblij
Berichten: 526
Geregistreerd: 18-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:28

het kan heel goed zijn dat de pony gewoon last van zijn rug heeft en dat daarom zijn eerste reactie stijgeren is. Mijn paard bokte nadat ik wilde wegstappen na het opstappen, en wat bleek? er zaten wat wervels vast.

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:30

Nou, nou...hier wordt door sommigen wel een hoop paniek om niets gemaakt...
Okay...het is niet handig gegaan en het is jammer dat dit dier nu een paar van deze ervaringen heeft.
Ik heb vroeger (ben al wat ouder dan de gemiddelde bokker) de jonge paarden gereden en beleerd op een africhtingsstal/handelsstal.
Daar werden ook wel dergelijke paarden en pony's gebracht, die zulke ervaringen hadden.
Wij pakten dat rustig op en uiteindelijk kwam het altijd goed.
Door jarenlange ervaring hiermee en ervaren ruiters (volwassenen), die het juiste moment om er op te stappen goed in kunnen schatten.
Kortom...er is nog lang geen man over boord bij deze pony.
Ik zou zeggen: breng deze pony naar een professionele africhtingsstal, waar ze (jonge) volwassenen hebben die niet al te groot en zwaar zijn die ook zo'n pony kunnen doen en het komt helemaal goed.
Ik weet niet waar je woont, maar op de Patriciahoeve in Biddinghuizen zijn ze erg ervaren met het beleren van New Forestpony's (kennen afstammingen en bijbehorende karakters en reacties daarvan goed). Misschien kan hij daar naar toe en dan weet ik zeker dat het goed komt.

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:31

Na de eerste keer steigeren had je meteen terug moeten gaan naar de basis, of iig wat wél goed ging. Al is dat 2seconden hangen. Het paard is bang, snapt niet wat er nu van hem verlangt wordt en wij mensen hebben de eigenschap om dingen zo snel mogelijk voor elkaar te willen hebben. Helaas gaat dat voor paarden soms wel eens te snel, daarom ga je terug naar de dingen die wel goed gingen en die het paard al "snapt". Wij wachten met het lopen, pas als het hangen 100% goed gaat (dus jij kan zelf opstijgen om te hangen, paard blijft ontspannen stil staan en je kan haar overal aanraken) kan je een stapje gaan zetten. Als je te snel gaat, wordt het paard bang of snapt het niet meer wat spanning opwekt.. Dat moet je ten alle tijden zien te voorkomen en het paard geruststellen mocht het toch mis gaan..