En toen kwam de ambulance je halen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyJ

Berichten: 410
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: Limburg

En toen kwam de ambulance je halen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 10:02

Goedemorgen allemaal, lekker vroeg op de zoondagmorgen maar kon niet meer slapen van de pijn en mag niet uit bed, heb gisteren een ongeluk gehad met mijn nieuwe paard. Heb komende tijd veel tijd om te bokken maar had dit liever op een andere manier gehad. 1 voordeel nu mag ik me legaal ziekmelden.

Dit is gebeurd;

Gisteren lekker weer dus eerst lekker gewandeld met een paar mensen van stal, 3 mensen waren nog nooit buiten geweest dus daarom ging ik te voet mee met mijn vriend zodat we de paarden in geval van nood vast konden houden. Verder warren er ook 2 ervaren ruiters mee. Dit ging heel goed.

Nadat we terug waren wilde ik met mijn paardjje en dievan mijn vriend gaan wandelen. 3 mensen gingen te voet mee godzijdank achteraf. Heb echt een engeltje gehad, en een lief paard? maar dat laatste twijfel ik aan moet eerst eens de verklaring van vriendin hebben die liep achter me en heeft alles zien gebeuren.

Alles ging goed en toen kwamen we bij een rooster...
mijn vriend ging voor met zijn paard zodat die van mij kon zien dat het niet eng was. Ik heb haar goed naast me gehouden, armlengte afstand en aan longeertouw zodat ze ook wat ruimte zou hebben mocht ze schrikken en opgepast dat ik niet voor haar stond. Het ging allemaal zo snel kon niet meer reageren en iedereen die mij kent weet Maar goed toch gebeurde het.... ze springt omhoog, mijn kant op en komt op 1 of andere manier toch achter me uit (dit had ze al eens eerder gedaan met uit de wei halen toen sprong ze ook bijna op me maar kon iknog aan de kant stappen, mijn vriend zei dat ze nu zo hoog sprong dat ze bijna boven me uit kwam, gek want we waren nog paar stappen ven rooster verwijderd) ze springt vol tegen me aan en gooit me voorover op de grond. Toen volde ik alleen nog maar hoeven op mijn rug en toen was alles weg. Daarna kwam ik bij en heb ik geroepen om een ambulance want kon mijn benen niet meer voelen. Achteraf blijkt dat mijn vriendin het paard heeft gevangen want die kwam uit zichzelf weer terug. Naar het ziekenhuis gegaan, hersenschudding, geen organen beschadigd en niks gebroken wel alles zwaar gekneusd, knie dik armen open, tand los, bult op me hoofd lip open. Ik riep meteen verkoop haar maar want zo een gemeen paard wil ik niet meer!
Mijn vriend zegt nu dat ze volgens hem mij toch heeft proberen te ontwijken, anders had ik echt wel mijn rug gebroken gehad, ze heeft wel op me gestaan maar niet met volle gewicht anders was mijn rug geheid geknakt. Wat denken jullie? Engeltje? Braaf paard? of toch beide? Moet ik haar nu wegdoen? Is ze gemeen? Mijn vriend zei dat ze niet naar achteren kon omdat daar mensen liepen maar kon toch ook naast me springen of van me weg?

pfff sorry maar moest even kwijt.

potverdikkie
Berichten: 5906
Geregistreerd: 01-07-07

Re: En toen kwam de ambulance je halen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:05

Jeetje meid! Tja, normaal zal een paard alles doen om mensen te ontwijken.
En ik denk dat als ze het volle gewicht op je neer had gezet je op dit moment niet achter bokt had kunnen zitten.
Heel vervelend, en heel pijnlijk.
Ik wens je in ieder geval heel veel beterschap!!

Dav

Berichten: 3022
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:07

Wat vervelend joh! Gelukkig niks gebroken maar dit is alweer erg zat.
Ik kan je gevoel begrijpen van 'verkoop haar maar' en als je eenmaal weer helemaal op&top bent en je bent bang voor haar of je blijft het haar kwalijk nemen is dat miss dan wel de betere oplossing. Maar geef haar ook'n kans want die verdient ze toch ook.

Beslis niet te gauw,je hebt tijd zat.
Beterschap en succes

Leinearthur
Berichten: 4283
Geregistreerd: 06-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:07

wat rot voor je, :(:)
Niet verkopen, het paard was alleen bang. en aangezien hij jou heeft geprobeerd heeft te ontwijken, zou ik het paard een nieuwe kans geven.;)

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:10

Wat voor rooster moet ik me voorstellen?
Een veerooster?
Als dat zo is ben je al knap dom bezig, daar blijf je met paarden weg en wil je niet proberen over te gaan.

Of je paard braaf was.
Moeilijk te zeggen vanuit hier.
Maar ik denk van wel.
Hij is in paniek geweest en daarom tegen je aan gekomen.
Het zou anders zijn als er niets engs was geweest en hij had het ook gedaan.

Beterschap. :)

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:10

Wat vervelend zeg, gelukkig ben je er nog relatief goed vanaf gekomen :(:)

Je vriend heeft het denk ik al bevestigd, ze heeft je proberen te ontwijken. Ik zou haar niet al teveel kwalijk nemen, zij probeerde te vluchten en jij stond daar en hoe ze het ook geprobeerd heeft, ze is haar niet gelukt je te kunnen ontwijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:12

Je hebt haar net toch? En gaat het om de jonge merrie uit je profiel? Ik zie hier absoluut geen valsheid in. Meer angst en mogelijk is de leidersrol nog niet helemaal bevestigd als je haar nog niet zo lang hebt.

Als ze gemeen was geweest en jou doelbewust had aangevallen was je er minder fijn van afgekomen.

Heel veel beterschap, het klinkt erg pijnlijk. :(:)

AnnemiekvM

Berichten: 8251
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:12

Je mag nooit over een rooster lopen met je paard! Levensgevaarlijk.

Ik hoop wel dat je je snel weer beter voelt. Sterkte.

ikduss

Berichten: 87
Geregistreerd: 27-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:16

Oh vreselijk vervelend!
Ik snap dat je zegt: verkoop haar maar. Maar dat kan ook van de schrik zijn geweest.
Als je weer naar je paardje toe gaat, dan kun je gaan kijken van: ben ik niet bang geworden en voel ik me goed bij dit paardje.
Probeer het een weekje aan en als het echt niet meer gaat, kun je altijd nog beslissen. Want met een paard waar je bang voor bent of niet meer vertrouwt, ben je niet blij en ga je niet meer met lol naar de paard.

Het paard deed het waarschijnlijk niet uit gemenigheid. Als een paard schrikt, raakt het in paniek. Dan is het niet meer voorspelbaar!

Veel succes! Hopen dat het snel beter gaat met je hersenschudding enzo!

vosroy

Berichten: 151
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:17

Beterschap,

Normaal zou ik zeggen niet verkopen, helaas heb je dat nu al in je hoofd zitten en lijkt het voor zowel jou paard als jezelf beter om uit elkaar te gaan.

Ik ben het eens dat je nooit over roosters heen moet gaan.

Hoe dank ook vervelend dat het gebeurd is en ik wens je een spoedig herstel.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:18

Ik ben ooit van mijn paard afgesprongen omdat hij tijdens het opstijgen in draf schoot en ik mijn been er niet meer over kon slaan. Dit paard liep vervolgens door schrik over me heen terwijl hij me had kunnen ontwijken. Het is geen kwaad paard, maar is nu eenmaal zo. Ik zou hem er niet voor weg doen.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:20

jeetje, jij bent er nog goed vanaf gekomen :(:)

en een ongeluk zit in een klein hoekje,ik kan over het paard geen oordeel hebben omdat ik hem niet ken.

iig heel veel beterschap :(:)

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:22

Zorg dat je het vertrouwen niet kwijt raakt,en ik denk ook dat je paard het niet expres heeft gedaan.

jodi

Berichten: 3489
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:29

Je hebt erg veel geluk gehad!Hoe is het met je benen?

Citaat:
dit had ze al eens eerder gedaan met uit de wei halen toen sprong ze ook bijna op me maar kon iknog aan de kant stappen,


Een bang paard kan wel tegen je aan kruipen om bescherming te zoeken,maar bovenop je springen is een slechte gewoonte waar jij (of iemand anders) echt aan moet gaan werken.Ik zou haar niet meer vertrouwen....

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:30

Ik heb thuis meerdere paarden staan en allemaal reageren ze anders. De een schrikt niet snel maar als ze schrikt raakt ze zo in paniek dat ze je overhoop loopt of tegen de stalwand aan drukt. Terwijl het paard dat overal van schrikt juist toch altijd zo alert is dat ze weet waar ze heen kan. Net als bij mensen. De een gooit zijn stuur om omdat er een duif op de weg zit en rijdt de sloot in, de ander denkt alleen jammer duif (ben ik, heb een trage reactie).
Ik denk dus ook dat je paard niet bewust tegen je aan wilt springen maar eerst een noodsprong maakte en pas halverwege erachter kwam dat jij in de weg stond en de beweging toen heeft afgeremd. Helaas kon ze je dus niet meer ontwijken maar ze heeft je wel voor erger behoed.
Zeker geen reden om je paard te verkopen maar wel bijv om schriktrainingen met haar te gaan doen zodat jullie beide weten wat jullie aan elkaar hebben. Verkopen zou ik alleen doen bij een paard dat bijt of trapt. Niet door een reactie na een schrikreactie.

Kitsolu

Berichten: 2631
Geregistreerd: 03-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:30

Sowieso nooit je paard (erop of ernaast) over een rooster proberen te leiden! Of het nou een vee/wild rooster is of zo'n ding met kleine vierkantjes of whatever, ze vinden het over het algemeen eng en kunnen er hun benen nog op breken ook.
Niet verkopen zou ik zeggen en wachten tot je weer met haar aan het werk kan. Het beest raakte waarschijnlijk in paniek van het rooster en heeft jou in zijn blindheid omver gelopen. En inderdaad, als hij vol over je heen was gedenderd, had je je rug wel gebroken.

Sterkte nog meid en veel beterschap!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:31

jodi schreef:
Je hebt erg veel geluk gehad!Hoe is het met je benen?

Citaat:
dit had ze al eens eerder gedaan met uit de wei halen toen sprong ze ook bijna op me maar kon iknog aan de kant stappen,


Een bang paard kan wel tegen je aan kruipen om bescherming te zoeken,maar bovenop je springen is een slechte gewoonte waar jij (of iemand anders) echt aan moet gaan werken.Ik zou haar niet meer vertrouwen....


Misschien anders een zweepje meenemen zodat voor haar duidelijk wordt dat jij ook je ruimte opeist. In het land zou ze van een ander ook een mep krijgen.

LadyJ

Berichten: 410
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:12

vorame schreef:
Wat voor rooster moet ik me voorstellen?
Een veerooster?
Als dat zo is ben je al knap dom bezig, daar blijf je met paarden weg en wil je niet proberen over te gaan.

Nou vind het niet dom, we wilde haar juist aan buitenrijden laten wennen en daar gaan we normaal met de paarden ook overheen, het is ook geen wild rooster maar een put van zeg maar 5 cm breed aan einde van de landweg om water af te voeren.

We zijn juist heel voorzichtig bezig geweest deze weken omdat het al een jong paard was, vandaar ook oudere paard mee voorop
Laatst bijgewerkt door LadyJ op 02-08-09 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyJ

Berichten: 410
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:16

Even misschien mijn fout, het is niet een echt rooster meer een put voor water af te voeren en daar komen tig paarden langs.
Zou nooit zo dom zijn om over een echt rooster te lopen.
Maar is zeg maar zo breed als een springbalk, weet niet hoe die roosters heten.

Nogmaals ik ben echt niet iemand die ondoordacht stomme acties onderneemt, denk juist over alles heel goed na, dit rooster/put liggt gewoon op de uitrij route.

En we waren ook nog voor het rooster/put whatever, nog zeker paar passen uit de buurt, dus weet niet waar het van kwam, wij denken dat het daar aan ligt.

Maar als ik wil gaan uitrijden moeten we toch daaroverheen, kan slechts de gemeente vragen om ze te verwijderen. En wat als ik erop had gezeten? Had ik er ook naast gelegen want was zo een noodsprong.

Dus sorry als ik wat heftig reageer maar ik weet in dat opzicht dat ik verantwoordelijk ben en nadenk over wat ik doe.
Laatst bijgewerkt door LadyJ op 02-08-09 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyJ

Berichten: 410
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:21

DendroFleur schreef:
Ik heb thuis meerdere paarden staan en allemaal reageren ze anders. De een schrikt niet snel maar als ze schrikt raakt ze zo in paniek dat ze je overhoop loopt of tegen de stalwand aan drukt. Terwijl het paard dat overal van schrikt juist toch altijd zo alert is dat ze weet waar ze heen kan. Net als bij mensen. De een gooit zijn stuur om omdat er een duif op de weg zit en rijdt de sloot in, de ander denkt alleen jammer duif (ben ik, heb een trage reactie).
Ik denk dus ook dat je paard niet bewust tegen je aan wilt springen maar eerst een noodsprong maakte en pas halverwege erachter kwam dat jij in de weg stond en de beweging toen heeft afgeremd. Helaas kon ze je dus niet meer ontwijken maar ze heeft je wel voor erger behoed.
Zeker geen reden om je paard te verkopen maar wel bijv om schriktrainingen met haar te gaan doen zodat jullie beide weten wat jullie aan elkaar hebben. Verkopen zou ik alleen doen bij een paard dat bijt of trapt. Niet door een reactie na een schrikreactie.



Ja ze is in die weken dat ik haar heb eigenlijk nog nooit echt geschrokken, daar stonden we van te kijken. Alleen die noodsprong uit de wei.
Ben het idd ermee eens dat dat een slechte gewoonte is (wat jullie al eerder zeiden)ook al zoekt ze bescherming bij mij. Kunnen ook niet veel mensen haar uit de wei halen, mij vertrouwt ze wel.
Heb ook al kleine schriktrainingen uitgeprobeerd, met een vlag enzo en het enige watt ze deed was met haar knie knikken.
Ze volgt me los al door de hele bak en stopt als ik stop.
Het ging eigenlijk te goed allemaal stond ik verbaasd van.

paars

Berichten: 5588
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:23

Gemeen? Wat voor reden zou je paard hebben om zo gemeen tegen je te zijn dat ze je omduwt en over je heen galoppeert? Dan zou je het voordien wel bont gemaakt moeten hebben en dan nóg denk ik niet dat een paard zoiets uit gemenigheid zou doen. Je bent neem ik aan gek op je paard en verzorgt hem goed en behandeld hem eerlijk? Dingen doen uit gemenigheid is meer iets van ons mensen....Lijkt er meer op dat je paard is geschrokken en je daarna perongeluk omver heeft gelopen. Gelukkig valt de schade bij jou mee! Vergeef het haar dus maar hoor ;-) .
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Het ligt meer voor de hand dat ze je heeft proberen te ontwijken. Met paarden altijd voorzichtig en alert blijven, het zijn immers vluchtdieren, en straks weer rustig bouwen aan het vertrouwen. Sterkte hoor!

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:10

Als het geen rooster is maar een soort van put dan heb ik niets gezegd.
Mijn excuses.
Helaas heb je nog steeds van die domoren die wel over veeroosters gaan, met alle gevaren erbij.
Gelukkig ben jij niet zo!

Ik denk dat je betreffende het paard het beter kunt vragen aan de mensen die hem kennen en het gezien hebben.
Maar er zijn niet erg veel paarden die je echt expres omlopen.

LadyJ

Berichten: 410
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 13:34

Nee hoorde net idd dat ze naar mij toe kwam omdat ze bang was maar ging onbezonnen en ze hing al in de lucht en kon me niet meer ontwijken, heeft me omvergegooid daardoor en is met 4 benen om me heen geland met haar benen gespreid, daarop raakte ze in paniek omdat ik eronder lag en toen ze me voelde heeft ze een rare sprong gemaakt om me te sparen waarop ze me wel geraakt heeft maar gelukkig niet met haar volle gewicht, ze is ook weer naar me terug gerend maar mijn vriendin heefthaar gegrepen voor ze bij me was.

Maar neem van mij aan ik ben echt niet iemand die onnodig risico's neemt of wat dan ook, hou mijn verstand er echt wel bij, vandaar dat ik er nog niet opzat en haar eerst zo wilde laten wennen aan alles, dit keer heeft dat verkeerd uitgepakt.

Tja die dingen kunnen gebeuren en als ik nu achteraf alles hoor en van de schrik bekomen ben heeft ze er alles aan gedaan om mij niet te raken, was echt stom ongeluk.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:36

LadyJ schreef:
Nee horde net idd dat ze naar mij toe kwam omdat ze bang was maar ging onbezonnen en ze hing al in de lucht en kon me niet meer ontwijken, heeft me omvergegooid daardoor en is met 4 benen om me heen geland daarop raakte ze in paniek omdat ik eronder lag en toen ze me voelde heeft ze een rare sprong gemaakt om me te sparen waarop ze me wel geraakt heeft maar gelukkig niet met haar volle gewicht, ze is ook weer naar me terug gerend maar mijn vriendin heef haarb gegrepen voor ze bij me was.

Maar neem van mij aan ik ben echt niet iemand die onnodig risico's neemt of wat dan ook, hou mijn verstand er echt wel bij, vandaar dat ik er nog niet opzat en haar eerst zo wilde laten wennen aan alles, dit keer heeft dat verkeerd uitgepakt.

Tja die dingen kunnen gebeuren en als ik nu achteraf alles hoor en van de schrik bekomen ben heeft ze er alles aan gedaan om mij niet te raken, was echt stom ongeluk.

Dan zou ik haar zeker niet gaan verkopen.
Ongelukken gebeuren.
Maar zo te horen is het paard stapel gek op jouw.
Maar door zijn leeftijd nog wat onbehouwen.
Dat komt wel goed.

Succes!

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: En toen kwam de ambulance je halen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:50

Ik snap wel dat je vertrouwen een flinke knak heeft gehad maar een paard doet zoiets niet expres. Ik vind wel dat je nu heel makkelijk roept moet ik haar nu verkopen, ik neem aan dat dat de schrik was?. Je lijkt me geen onverantwoordlijk persoon, en je paard is niet gemeen. er was een vervelende miscommunicatie. Laat je vriend het de volgende keer proberen en geef je haar wat meer ruimte om haar heen zodat ze ook weg kan. Echt het komt vast wel goed!!!!