En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 12:24

Waarschijnlijk voor velen niet zo'n spectaculair verhaal - gelukkig - want als het om je kind gaat is alles te erg.

Zaterdag had dochter (6) ponyles, ze rijdt intussen al een jaar. In deze lesjes blijft een ouder meestal nog in de piste staan of naast de pony lopen.
Was nu 3 weken geleden omdat we op vakantie waren geweest dus ze was een beetje zenuwachtig en vroeg me om bij haar te blijven.

Toen ze moesten gaan draven, wou de pony écht niet mee en viel constant terug in stap. Normaal heeft ze hier geen problemen mee en draaft ze zelfs zonder mij mee in de les. Ze doet het al vrij goed maar deze pony wou nu echt niet mee. Dus ik neem de pony vast en loop mee om hem dravende te houden maar de lesgeefster zei: laat haar maar doen hoor, ze kan het. (op de dochter doelend)
Dus ik stap opzij, de lesgeefster geeft pony een por in z'n onderbuik, die schiet in draf, dochter doet een gevraagde slalom in draf en opeens ziet de pony dat de afstand met de andere pony's heel groot is geworden dus schiet in volle galop over de lange zijde.

Je staat erbij en kijkt ernaar als moeder en dan... zie je je dochter tussen de pony en de muur vallen, hoor je de tok tegen de muur slaan en zie je dat onschuldige lichaampje tussen de benen van de rennende pony op de grond terechtkomen.
Even zie je al een vreselijk drama door je hoofd schieten... Mijn kind..
En wat is die piste lang als je aan de andere kant staat en meteen je kind in je armen wil nemen..

Een andere mama die dichterbij stond, hielp haar meteen recht. Ze huilde heel hard en haar hoofdje deed pijn. En mama huilde mee...
Na even in het zand gezeten te hebben, toch geprobeerd om recht te staan, en dat ging. Verder ook niets ernstig te zien.

Haar overtuigd er terug op te gaan zitten, enkel in stap en ik de pony vast. Gelukkig was na een uurtje ook de hoofdpijn verdwenen en nu vindt ze het zelfs een heel stoer verhaal. Ik iets minder...
Ik weet dat het erbij hoort maar op zo'n moment ga je toch even twijfelen aan je paardenliefde.

Volgende week staan we terug met volle moed in de piste.

anneM_Ajax

Berichten: 2594
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Breukelen UT

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:26

Oef dat is even schrikken zeg!

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:28

Heel herkenbaar :D

Kijk maar eens naar de foto van Julian en Maikeltje in mijn profiel, dat was ook zo'n moment. Gelukkig stond hij lachend op en klom er vrolijk weer op. Maar mijn hart zat in mijn keel ;)

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:33

kan me goed voorstellen dat je je kapot geschrokken bent!!! Zeker als ze dan onder de pony terecht komt. Vind het wel heel goed van je dat je haar weer op hebt laten stappen. Hopelijk durft ze volgende week gewoon weer.

die met maikel en julian ziet er ook wel naar uit dat je hart in je keel zat.

femmiel2
Berichten: 103
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:37

Dat zal wel schrikken zijn geweest..
M'n moeder heeft het ook meegemaakt eerste les zat ik op een groot paard,beetje lomp schrikt nergens van ;)
En ik mocht meteen mee galoperen,we gingen allemaal apart in galop.
En ik was als 2de aan de beurt,het meisje voor mij viel van haar pony af en egt een harde klap was dat en toen moest ik en m'n moeder had angst.
Ik heb toen nog heel hard om haar gezicht moeten lachen :+)

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:38

Idd heel herkenbaar, dan wel niet met mijn kinderen. Maar wel met neefje.
Daarom ook dat we zelf een pony gekocht hebben waar ie lekker mee aan de slag kan. Een passende combinatie, de pony is een leermeester 1ste klas en men neefje leert rondrijden.
Er kan uiteraard altijd iets misgaan e. Maar op de stal waar zijn ouders met hem gingen lessen, viel hij meer dan hij rondreed en dat kan de bedoeling niet zijn e.

Maar idd zo'n kind vergeet snel en het zijn meestal de ouders die er schrik aan overhouden.
Komt allemaal goed, maar ik vind wel dat je als ouder van zo'n klein kind wel mag verwachten dat ze haar op een brave pony zetten. Zie je dat het niet lukt, dan lukt het niet, dus vind de instructrice wel onverantwoord.

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:43

Zit hier nu serieus met een brok in mijn keel dit te lezen. Wat word je een weekdier als moeder he... :=
Waarschijnlijk is zij het alweer vergeten, nu jij nog! ;)
(Gelukkig zijn de mijne nog iets te klein om zulke enge dingen te doen, 1,5 en 3,5)

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:49

Zó herkenbaar!
Gelukkig dat het goed afgelopen is, maar de schrik zit er dan wel in :(:) .

Ergste bij ons is, dat ik zelf achteraf altijd vind dat ik het had kunnen voorkomen, zo longeer ik tegenwoordig altijd ff voordat ze erop gaat.

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:11

Wij hebben zelf ook een D-pony thuis, een hele brave, waar ze vaak op rijdt aa nde longe en we gaan ook wandelen buiten, maar dan hou ik haar wel vast.
Jammer genoeg hebben we geen trailer dus op de manege is ze aangewezen op de pony's van ginder. Maar heb toch wel al voor mezelf uitgemaakt als het niet beter wordt op de manege dat die van ons maar voor een tijdje naar daar moet.

Net voor onze vakantie had ze al een slechte ervaring met een pony die z'n nek volledige uitstrekte/wegtrok telkens ze in draf overging. Toen lag ze bijna over de pony heen.

Nu dit... kon er niet echt mee lachen. Oke, dit is nu in principe niet zo erg, maar stel me soms de vraag: hoe ver ga je als moeder, waar trek je de grens? Want voor hetzelfde geld zit je kind levenslang in een rolstoel. Ken er zelfs eentje die haar eerste val niet heeft overleefd.
IK ben die grote paardenliefhebber in huis en door mij is ze ook gaan rijden en ook na de val wou ze er niet meer op, dus IK heb haar moeten overhalen. Hoop dat ik er nooit spijt van krijg.

't Is zo dubbel zie je, ik hou heel erg van paarden, maar besef ook goed genoeg het gevaar. Ben jaloers als ik doorwinterde ruiters zonder angst aan het werk zie. IK ben altijd bang, ook als ik zelf rij, en zeker als mijn dochter rijdt.

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:18

Kan je thuis geen instructrice laten komen, aangezien je daar een brave pony hebt? Die pony is gewend om alleen in de bak te lopen en trekt dan minder naar andere pony's toe. Als je die pony op de manege zet kan je dat voordeel kwijt raken.

PS:
(Hoofdpijn = klap op hoofd gehad = cap vervangen)

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:42

Thuis heb ik geen bak ter beschikking. We longeren af en toe eens in de tuin, maar m'n man houdt niet zo van de putten die we achterlaten op het gazon.. :-)
Verder gaan we vaak stappen in de kleine boerenwegeltjes in onze straat, met een drafje tussendoor. Maar om nu echt les te krijgen en echt rijden, is niet echt mogelijk vrees ik.

Ik kan me ook ergens wel inbeelden dat mijn brave pony misschien anders zal reageren op een manege tussen de andere pony's die ze niet gewoon is. Ik ga soms samen met andere paarden rijden, en dat vormt geen probleem, maar ik vrees wel als er 1 gaat lopen in de les, dat ze er mee vandoor gaat.

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:58

Weet dat bv Kiwiko ook lopend/fietsend? ook wel naast ruiter en pony naar buitengaat met les geven. Geen bak hebben betekend nog niet geen oefeningen kunnen doen.

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 19:57

O daar heb ik nog nooit van gehoord. Interessant..

_Question

Berichten: 2392
Geregistreerd: 13-04-06

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:14

Jeetje dat is schrikken inderdaad !
Nou heb ik dat ook hoor, als mijn moeder aan het paardrijden is dat ik met een wildkloppend hart naast de kant zit te kijken.

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:40

Phoe dat is schrikken! Kan me voorstellen dat je extra schrikt als het om je eigen kind gaat! Gelukkig is het goed afgelopen!

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:36

En daarom wilde mijn moeder nooit meer mee kijken naar paardrijles :P. Ik was dan wel een stukje ouder, maar dit is precies de rede dat mijn moeder me alleen afzette en weer op kwam halen :P

Ik kan me voorstellen dat je je rot schrikt, ik krijg ook al een hartverzakking als ik mijn bijrijdster achter de bomen zie verdwijnen met een 'op hol slaande' pony. Laat staan als het je kindje is!

Daiss87

Berichten: 1031
Geregistreerd: 11-02-09

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 04:47

Kan me voorstellen dat je je eigen kapot schrikt..gelukkig heeft ze niks ergs..en knap van der dat ze er toch weer op is gegaan :)

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:33

Lieke jij moet doen waar jij je goed bij voelt. Overbezorgd met een kleine van 6 vind ik niet meer dan logisch. Ze zeggen wel ze leren met vallen en opstaan, maar te letterlijk is ook niet goed e.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:40

das denk ik bij ieder moeder haar grootste angst. mijn meisje van 7 zit nu paar weken op les en nu galoppeert ze ook los. En geloof me ik vind het heel eng, het klappert nog zo op dat zadel, dat wanneer de pony een verkeerde beweging maakt ze er vanaf zou vallen! als ze klaar met de galop kan ik weer ademhalen pffff

Yeyo

Berichten: 1096
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Haarlem

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:45

Brrrr wat herkenbaar!
Ik moet er ook niet aan denken dat mijn zoontje zoiets zou overkomen.

Ben een echte dierenliefhebber, maar als ik zulke taferelen zie dan kan ik die ***knol wel wat aandoen!
Terwijl het arme dier er niets aan kan doen.

Tja, moederliefde is grillig!

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:47

Wel goed inderdaad dat je haar meteen weer op de pony heb gezet!

Met die manege pony's is het altijd lastig inschatten
De ene dag zijn ze superbraaf en de volgende dag kunnen ze ongelofelijk vervelend zijn,die pony's hebben nou ook niet.
bepaald een mooi leven met minstens 3 uur per dag schoppende kindjes op hun rug ;)

Dit is trouwens geen aanval maar ik heb ook een tijd kinderlessen gegeven op een manege en wij lieten ze eigenlijk pas op hun 8e( 7e als ze wat groter waren) met ponyrijden beginnen.
Ook puur omdat als ze zo klein zijn de pony ze met 1 beweging al het zadel uit sleurt :o
Je kan er dan als moeder leuk naast meelopen maar ze liggen voordat je het weet ;)

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:48

natuurlijk kunnen kinderen vallen, net zoals volwassenen
op een paard ben je eigenlijk maar een vlieg

maar wat onverantwoord van een instructrice om die pony een por in zijn buik te geven
domdomdom

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:56

gijs schreef:
natuurlijk kunnen kinderen vallen, net zoals volwassenen
op een paard ben je eigenlijk maar een vlieg

maar wat onverantwoord van een instructrice om die pony een por in zijn buik te geven
domdomdom




Daar doelde ik dus op...
Zegt al veel van de manier van omgaan, maar dan met een beginnende ruitertje van 6jaar? 8)7 _-:(

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 11:21

Ja dat vond ik dus ook. Ik kreeg al zo'n naar gevoel over me heen, toen ik dat zag gebeuren. En kreeg gelijk...

Onlangs zei iemand me dat ik meer op m'n gevoel moet vertrouwen want ik zit er meestal knal op, vooral als het om mensenkennis gaat. Nou ik moet het ook nog gaan geloven.

Als ik nog eens voel dat het niet snor zit, neem ik gewoon zelf initiatief. Wil ik erbij stappen omdat ik of mij dochter een ongemakkelijk gevoel hebben, dan doe ik dat! Het zijn tenslotte pre-ponylesjes waar het de bedoeling is om de pony nog vast te houden. Omdat de groep zo snel vorderde, stonden de ouders intussen al midden de piste, zelfs tijdens het draven en dat ging tot nu toe vlotjes en zonder problemen.

Vanaf nu is het My Way of the High Way :-). Ze is pas 6 en ik moet haar beschermen.

Yeyo

Berichten: 1096
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Haarlem

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:26

Lieke_M ik heb ook al meerdere malen mogen ondervinden dat het gevoel wat ik mbt mijn zoontje had echt klopte.
Sindsdien kan iedereen ook de pot op met hun commentaar, ik voel als zijn moeder het beste aan wat goed voor hem is en wat niet.
Jammer maar als mensen het er niet mee eens zijn.

Niets is sterker dan moederliefde hoor, wat dat betreft merk ik wel dat de navelstreng nooit helemaal doorgeknipt kan worden :+