En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 11:30

Mooi gezegd. Die paardenliefde heeft ze dan ook vooral via die navelstreng! :-)

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:31

is het echt op een manege waar ze rijd of dat niet?

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 11:53

Ja hoor, een vrij grote zelfs. Ze hebben 2 grote binnenpistes en een buitenpiste. Een 30-tal pony's, 20-tal paarden, paardenkampen, jumpings, redelijke ruitershop,...

De pre-ponylesjes (vanaf 4 jaar) hebben ze op zaterdag al naar 3 moeten uitbreiden omdat de groepen anders te groot worden. Momenteel een 8 ruitertjes per lesje. En ook op woensdag zitten die lesjes stampvol.

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:57

Oke
kan ze niet bij een andere instructeur in de groep dan?
die wat vriendelijker met de ponys omgaat ;)


wat doen ze dan in zon preponyles? kan me er niet zo goed iets bij voorstellen := is dat echt een uur?

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:00

Punt is vaak dat je als ouder soms maar beter niet kan kijken naar de lesjes. Kind gaat er vroeger of later hard vanaf vallen en als je als ouder dan zelf ook in de paniek schiet dan wordt het er vaak niet beter op.

Handiger is het als je als ouder gewoon aan de kant blijft/in de kantine blijft. Dan zit kindlief snel weer te paard en is het incident snel vergeten.

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:02

Apple schreef:
Punt is vaak dat je als ouder soms maar beter niet kan kijken naar de lesjes. Kind gaat er vroeger of later hard vanaf vallen en als je als ouder dan zelf ook in de paniek schiet dan wordt het er vaak niet beter op.

Handiger is het als je als ouder gewoon aan de kant blijft/in de kantine blijft. Dan zit kindlief snel weer te paard en is het incident snel vergeten.


is wel de schrik van elke instructeur ja ouders die in paniek raken ;)
aan de andere kant begrijp ik de ouders ook wel dat het beangstigend is als je kleine hummeltje eraf valt

maar het is wel irritant als juist de ouders het kind overstuur maken terwijl er niks aan de hand is!
laatst glijd er een meisje van dr pony,echt heel zachtjes! niks aan de hand,kind lachte gewoon,moeder komt in paniek jankend aanvliegen,kind in de stress!

Apple

Berichten: 76197
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:14

Ja precies :-) Terwijl een beetje handige instructeur zo'n kind zonder traantjes en al weer te paard kan helpen.

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 12:14

orienta schreef:
Oke
kan ze niet bij een andere instructeur in de groep dan?
die wat vriendelijker met de ponys omgaat ;)


wat doen ze dan in zon preponyles? kan me er niet zo goed iets bij voorstellen := is dat echt een uur?


Een half uurtje. Daarin doen ze lichte opdrachtjes in stap, slalommen tussen kegels, diagonalen rijden, evenwichtsoefeningen (in stijgbeugels blijven staan), voetjes uit de stijgbeugels... En een 5-tal minuutjes oefeningen in draf (idem als in stap). Als afsluiter stilstaande wat stucjes in het zadel, evenwichtsoefeningen, eens ronddraaien, staart aanraken,...

Instructrices zijn niet telkens dezelfde persoon, dus specifiek iemand vragen gaat niet.

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:18

Lieke_M schreef:
orienta schreef:
Oke
kan ze niet bij een andere instructeur in de groep dan?
die wat vriendelijker met de ponys omgaat ;)


wat doen ze dan in zon preponyles? kan me er niet zo goed iets bij voorstellen := is dat echt een uur?


Een half uurtje. Daarin doen ze lichte opdrachtjes in stap, slalommen tussen kegels, diagonalen rijden, evenwichtsoefeningen (in stijgbeugels blijven staan), voetjes uit de stijgbeugels... En een 5-tal minuutjes oefeningen in draf (idem als in stap). Als afsluiter stilstaande wat stucjes in het zadel, evenwichtsoefeningen, eens ronddraaien, staart aanraken,...

Instructrices zijn niet telkens dezelfde persoon, dus specifiek iemand vragen gaat niet.




oke wel leuk van die lesjes!
hoe doen ze dat dan met die instructeurs? bij ons is er eigenlijk altijd dezelfde instructeur per les, vooral bij de kleintjes

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:19

Apple schreef:
Ja precies :-) Terwijl een beetje handige instructeur zo'n kind zonder traantjes en al weer te paard kan helpen.



Ja dat kind zat er al weer op!

Ik heb ook vriendelijk toen aan die moeder gevraagd of ze vanuit de kantine verder wou kijken en dat er echt niks aan de hand was,meisje zegt tegen dr moeder MAMAAAA ik wil paardrijden doei,moeder droop af :')

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:24

@TS: gefeliciteerd met je verjaardag!

Klinkt wel superleuk die lesjes!
Zoiets zoek ik eigenlijk ook.
Onze dochter heeft vanaf haar derde een Welshke en dat gaat ook goed, maar ik dacht altijd zo'n brave manegepony voor het echte werk, al lees ik dat dit ook niet altijd op gaat ;) .
Dan maar verder met haar eigen pony en moeder in de bak...

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:57

Ja maar toch blijf ik de leeftijd nog wel van belang vinden. Een zesjarige is qua motoriek en zelfstandigheid minder ver dan een 8-10 jarig kind.
Verder kan je nooit het vallen op zich voorkomen, want daar blijven het dieren voor. Maar zoals Ts aangeeft is dit eigenlijk gewenning aan dieren met dus ruitertjes die hun eerste belevingen aangaan en dus nog geen of amper ervaring hebben.
Dan ga je als instructeur de fout in door te handelen, zoals aangegeven door TS, omdat je dan al sneller de gevolgen kan voorspellen.

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:58

bulck schreef:
Ja maar toch blijf ik de leeftijd nog wel van belang vinden. Een zesjarige is qua motoriek en zelfstandigheid minder ver dan een 8-10 jarig kind.
Verder kan je nooit het vallen op zich voorkomen, want daar blijven het dieren voor. Maar zoals Ts aangeeft is dit eigenlijk gewenning aan dieren met dus ruitertjes die hun eerste belevingen aangaan en dus nog geen of amper ervaring hebben.
Dan ga je als instructeur de fout in door te handelen, zoals aangegeven door TS, omdat je dan al sneller de gevolgen kan voorspellen.



maar dan is die instructeur gewoon dus niet geschikt om dat soort lessen te geven

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:02

orienta schreef:
bulck schreef:
Ja maar toch blijf ik de leeftijd nog wel van belang vinden. Een zesjarige is qua motoriek en zelfstandigheid minder ver dan een 8-10 jarig kind.
Verder kan je nooit het vallen op zich voorkomen, want daar blijven het dieren voor. Maar zoals Ts aangeeft is dit eigenlijk gewenning aan dieren met dus ruitertjes die hun eerste belevingen aangaan en dus nog geen of amper ervaring hebben.
Dan ga je als instructeur de fout in door te handelen, zoals aangegeven door TS, omdat je dan al sneller de gevolgen kan voorspellen.



maar dan is die instructeur gewoon dus niet geschikt om dat soort lessen te geven


Inderdaad totaal incompetent!!! :-)

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:11

orienta schreef:
bulck schreef:
Ja maar toch blijf ik de leeftijd nog wel van belang vinden. Een zesjarige is qua motoriek en zelfstandigheid minder ver dan een 8-10 jarig kind.
Verder kan je nooit het vallen op zich voorkomen, want daar blijven het dieren voor. Maar zoals Ts aangeeft is dit eigenlijk gewenning aan dieren met dus ruitertjes die hun eerste belevingen aangaan en dus nog geen of amper ervaring hebben.
Dan ga je als instructeur de fout in door te handelen, zoals aangegeven door TS, omdat je dan al sneller de gevolgen kan voorspellen.



maar dan is die instructeur gewoon dus niet geschikt om dat soort lessen te geven


sowieso niet geschikt om lessen te geven lijkt mij, ik rij vanaf mijn achtste en ben nu 17 en ik heb er nooit iets aan gehad als een instructeurr mijn paard schopte.. ik snap het nut er ook niet zo van, als dat meisje die pony niet in draf krijgt is die pony gewoon niet geschikt voor een beginners les, dan kan je schoppen wat je wil.. maar wat bereik je er mee? Leert toch niemand iets van.

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:24

ik hou als ik beginnerslessen geef wel altijd een longeerzweep in me hand maar ik hoef er nooit wat mee te doen

als een pony ontdeugend is en ik kijk hem aan dan weet ie het al :D

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:30

Ik zou het allemaal ook niet erger maken dan het is. Ja, ze is gevallen... Maar even later zat ze er zelf ook weer heel stoer op. Prima, Top Kind! Dan moet je er als moeder ook verder niet een heel drama van gaan maken. Kinderen vallen, of dat nou van een paard of van de glijbaan af is. Het is nu op de manege gebeurt, maar had net zo goed van de pony thuis kunnen gebeuren als die schrikt. Je kan het nou eenmaal niet allemaal in de hand hebben.

Zolang je dochter er geen schrik van heeft gekregen, lijkt het me allemaal niet zo schokkend.

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:14

@Anoeska: idd dat is ook wel zo, maar ik kan me goed voorstellen dat de schrik er dan in zit als moeder.

Mijn kind is ook al wel eens van haar pony afgevallen, eigenlijk achteraf altijd moeders "schuld" :o .
Zij heeft een welshpony, braaf, maar pittig en goed voorwaarts, dit is m.b.t. het "rijden" ook wel een voordeel, want het is geen pony waarop je moet gaan trekken of schoppen (teugels heeft ze sowieso nog niet in handen, dochter is nu vijf jaar en heeft de pony al twee jaar). Ze leert omgaan met de pony, verzorgen en stil zitten.
Ik wil haar straks ook lessen laten nemen op een manege, ook om meer ervaring op te doen op pony's die ook wat meer gewend zijn.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:16

Tuurlijk schrik je!

Mijn moeder werd door de manege-eigenaar altijd even om een boodschap gestuurd als ik les had. Dan werd ik verder ook niet beinvloed door mijn moeders 'angsten'.

Unoo

Berichten: 1315
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:26

Jeetje dat is inderdaad schrikken! Mijn moeder heeft dat ook met mij meegemaakt.
Ze kwam weer eens een keer kijken naar de les, wat al ongeveer anderhalf jaar was geleden.
Moest ik op een pony rijden die niet makkelijk was, als je hem niet bezig hield ging hij lopen rennen en bokken. En daar moest ik voor het eerst op.. Nou moeders kijken en in de galop ging het fout, pony rent al bokkend weg en ik vlieg recht tegen het raam op waarachter mijn moeder stond te kijken.. die had ook even de schrik van haar leven.. En ze had het al niet zo op paarden :=

Maar ik ben er ook gewoon weer opgestapt zonder al te veel pijn (paar blauwe plekken)

Maar gelukkig stapte jou dochter er zonder te aarzelen weer op! Ik heb ook het idee dat kinderen nog niet echt het gevaar zien van vallen.. Maarja, het gaat allemaal met vallen en opstaan he ;)

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:43

Unoo schreef:
Jeetje dat is inderdaad schrikken! Mijn moeder heeft dat ook met mij meegemaakt.
Ze kwam weer eens een keer kijken naar de les, wat al ongeveer anderhalf jaar was geleden.
Moest ik op een pony rijden die niet makkelijk was, als je hem niet bezig hield ging hij lopen rennen en bokken. En daar moest ik voor het eerst op.. Nou moeders kijken en in de galop ging het fout, pony rent al bokkend weg en ik vlieg recht tegen het raam op waarachter mijn moeder stond te kijken.. die had ook even de schrik van haar leven.. En ze had het al niet zo op paarden :=

Maar ik ben er ook gewoon weer opgestapt zonder al te veel pijn (paar blauwe plekken)

Maar gelukkig stapte jou dochter er zonder te aarzelen weer op! Ik heb ook het idee dat kinderen nog niet echt het gevaar zien van vallen.. Maarja, het gaat allemaal met vallen en opstaan he ;)



sorry maar dat moet er heel grappig uitgezien hebben,zie al voor me kind dat van raam afglijd en moeder die beroertje krijgt :')

Unoo

Berichten: 1315
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:47

Daarna is ze ook nooit meer komen kijken. Ze wilde nog wel een keer komen kijken maar gelukkig kon ze niet meer omdat er die dag een pony over mijn hoofd liep := :(:)

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:51

kan me ook nog een moeder herinneren
dat jochie liet zich gewoon expres van de pony vallen
dan ging ze moeder hem uitlachen en dan werd ie boos

heb maar gezegd dat ie de pony op stal mocht zetten levensgevaarlijk als ze zich expres eraf laten vallen

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: En toen kreeg m'n oogappel vlieglessen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:21

Ik maak er ook geen drama van hé, ze is gevallen ,was erg onder de indruk en wou er niet meer op.
Ikzelf was ook erg onder de indruk, maar wou haar er (doch met gemengde gevoelens) zelf ook terug op krijgen.

Achteraf allemaal goed maar 't blijft even hangen hier. Emotioneel dan.

orienta

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:23

Lieke_M schreef:
Ik maak er ook geen drama van hé, ze is gevallen ,was erg onder de indruk en wou er niet meer op.
Ikzelf was ook erg onder de indruk, maar wou haar er (doch met gemengde gevoelens) zelf ook terug op krijgen.

Achteraf allemaal goed maar 't blijft even hangen hier. Emotioneel dan.


maar voor zon kind helpt het natuurlijk niet echt als moeders in tranen uitbarst hoewel ik je reactie wel begrijp