Spannende tijd breekt aan, friese hengst naar de keuring!?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Spannende tijd breekt aan, friese hengst naar de keuring!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 12:02

Hi all!!

Graag wil ik jullie betrekken bij een spannende tijd die nu gaat aanbreken, gaat ons hengstje het redden op de keuring van het friese paarden stamboek!?

Even een stukje achtergrond info:
Wij hebben 2 jaar geleden een veuletje gefokt uit een onze stermerrie Romy V. (lammertxmark)..

Afbeelding
Romy op de hei

Het veulen was van Gjalt, een jonge hengst uit de VS met een zeer vrije bloedlijn. Deze combinatie zorgde voor een hele unieke bloedvoering, waar iedereen in het stamboek om zat te springen.. dit bleek al uit de biedingen op het vuelen voor de merrie uberhaupt drachtig was! Toen het vuelen geboren was, waren er een aantal mensen heel gelukkig want het was een hengstje, Yupje dV. Yupje was verkocht en als afscheid hebben we nog een laatste foto gemaakt samen met zn trotse mama.

Afbeelding
Geboorte Yupje

http://farm4.static.flickr.com/3092/320 ... df.jpg?v=0
Yupje op het land, 10 weken oud

http://farm3.static.flickr.com/2157/280 ... 9d.jpg?v=0
Yupje en Romy, de dag voordat die wegging ;(

Het afscheid:
De laatste keer dat ik hem heb gezien was toen ik nog 1 keer omkeek terwijl ik met romy van het erf af draafde.. Wij zijn terug gereden naar onze oude stal terwijl mn pap yupje holp laden om naar de opfok van de koper te gaan.. Jarenlang konde we niet achterhalen waar hij stond, tot we hoorde dat hij bij een grote hengstenhouder bleek te staan.. Afgelopen weekend heeft deze hengstenhouder zijn twenters naar stal gehaalt, deze week hebben ze voor het eerst gesprongen en na het sperma onderzoek zullen ze de overige medische keuringen door moeten.. Als dit allemaal goed, maakt die kans om naar de hengstenkeuring te gaan!!!!

En nu!!!?:
De droom van iedere fokker is om een goed paard te krijgen! Het is dan ook onze droom dat Yupje wordt goedgekeurd, maar de kans is natuurlijk gigantisch klein.. Toch zegt het wat dat hij nu bij een van de grootste namen uit het stamboek staat, wat zeker hoop en perspectief biedt.. Vrijdag gaan we langs, kijken hoe hij is uitgegroeid en even foto's maken.. Wellicht kunnen ze ons dan ook meer vertellen over hoe en wat, maar als fokker zijn wij nu al heel trots!!!!

Ik hoop dat we hem even kunnen losgooien om mooie foto's te maken!! Als jullie het leuk vinden, kan ik jullie op de hoogte houden.. laat me maar weten als jullie het willen blijven volgen!!

gr. Manon

Moderatoropmerking:
Maximaal 2 foto's ter illustratie. Overigen zijn in link geplaatst. Meer foto's zijn toegestaan op een ITP topic.

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Spannende tijd breekt aan, friese hengst naar de keuring!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:05

Wauw klinkt super, maar als het zulk bijzonder bloed is waarom hebben jullie hem dan niet zelf aangehouden om hem naar de hk te brengen?

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:06

ik blijf het zeker volgen hoor!
heel veel succes alvast!

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Spannende tijd breekt aan, friese hengst naar de keuring!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 12:08

Omdat het gigantische veeel geld kost, je moet bekent zijn met alle keuringen, je moet voorbrengers regelen, intern zetten bij kenners om hem keuringsklaar te laten maken enz. EEn hengstenhouder kan dat veeeeeel beter dan wij dat kunnen wat je kansen gewoon vergroot..

Ik had nog aangedrongen bij mn vader dat er een clausulle in de koopovereenkomst werd bijgesloten dat als de hengst goedgekeurd zou worden wij nog een berg geld zouden krijgen.. maar de kans dat die uberhaupt nog hengst zou zijn op zn 3de was al klein dus mn vader had geen zin in die rompslomt.. misschein straks wel heel jammer ;)

jankawijnsma

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:13

Jeetje spannend zeg, heel veel succes.
Als veulen is hij mooi, hij zal nu helemaal prachtig zijn!
Als hij het uiteindelijk niet redt, kun je als fokker toch nog heel trots zijn dat hij zo ver gekomen is.
Ik heb sinds kort een Fries paard, maar die is net geruind, hij heeft de kwaliteiten niet voor de hengstenkeuring en daarom konden wij m kopen. Hij heet Ulbran en ik hoop dat ik daar lekker mee kan rijden.

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 12:49

Er zijn maar heeeel weinig paarden goed genoeg om door alle keuringen heen te komen!!! Dat het is zeker een compliment als die er uberhaupt heen mag idd :D

Ik ben heeeeeeeeeel benieuwd!! Als veulen merkte ik al snel dat hij echt het karakter van zn moeder had, heel eigenwijs en een sterke eigen wil maar als er iets aan de hand was dan deed die echt wat je hem zei!!!

Mn pap heeft ook nog eens een trap van hem gehad, hij wou hem een stukje opzij duwen en haalde gigantisch hard uit!!! Ik hen hem toen een trap terug gegeven en hij keek me gelijk die dag niet meer aan hahaha Zo is romy ook :D Ik denk dat die dit nog steeds heeft, kan echt niet wachten tot vrijdag!!!!!

_Question

Berichten: 2392
Geregistreerd: 13-04-06

Re: Spannende tijd breekt aan, friese hengst naar de keuring!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:35

Wauw super! Ben benieuwd! Heb je nu geen spijt dat je hem toen al hebt verkocht?