Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 15:08

Ja, krijg hartstikke leuke berichtjes wat ze allemaal gedaan hebben en hoe het ging.

Dinsdag en woensdag hebben ze meegereden in de groepsles

Ze hebben al balkjes gedraafd en gesprongen. Over een laag kruisje stapte Zy gewoon heen maar over een steilsprongetje sprong ze wel :=

En ze hebben aan de hand en onder t zadel balkjes gedraafd ook enzo.

(Ik gebruikte weleens lage kruisjes voor drafoefeningen gemixt met balken dus paard weet niet beter dan dat ze lage kruisjes niet hoeft te springen. Was wel grappig om te lezen)

Ze ging er straks weer lekker heen (heeft nu een weekje vakantie) om samen met haar zus te rijden (die heeft een grote vosruin, en zyalda vind vosruintjes meestal wel erg leuk om mee te plakken)

Die komt absoluut geen aandacht tekort daar.


Afbeelding

Afbeelding

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:18

Stukje rust denk ik ook dat ze daar genoeg aandacht krijgt :) Wel moeilijk voor jouzelf, maar waarschijnlijk is het wel de meest eerlijke keuze die je kon maken.

Lipstick

Berichten: 708
Geregistreerd: 02-06-09

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:47

Dat is fijn!! Hopelijk geeft het je meer rust.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 15:52

Ik denk dat ze het niet beter had kunnen treffen. Maar voor mij is het heel dubbel.

Heb toch op een of andere manier het gevoel dat ik haar in de steek heb gelaten. Maar das meer omdat ik een paar jaar terug nog zei dat ze bij mij zou sterven. Had nooit gedacht dat ik een jongen tussen mij en paard zou laten komen. Maar dat was ook in een tijd dat ik vond dat alle mannen rotzakken waren.. en nu heb ik een schat van een kerel die ik de wereld zou willen geven als het kon.

Sta er zelf van te kijken dat ik deze keuze heb gemaakt en ook echt heb doorgezet voor ONS.

Heb maar 1 echte twijfel en dat is of het wel goed komt qua voeren. Ze komt van 1x ochtend kuil 1x avond kuil af en 3x pd krachtvoer.

Nu heeft ze het krachtvoer niet nodig maar ze krijgen daar 2x brok en maar 1x per dag ruwvoer..

Zou het vreselijk vinden als ze daar over een tijdje maagzweren krijgt omdat de maag te lang niets doet (ja ze kan op stro knabbelen maar daar hebben ze niets aan..)

En maagzweren zijn al niet makkelijk te constateren, als ze gaan luchtzuigen/lelijk doen op de buik/flank ben je vaak al aan de late kant.


Maargoed.. ik moet dat loslaten, heb wel advies gegeven. Het is nu hun paardje.

Als je zon diertje al zo'n tijd hebt en er zoveel om geeft is loslaten wel knap lastig.

Komt vast wel goed.

Ik ben in ieder geval superblij dat ze zo tevreden is met haar nieuwe baasje als ik zo zie hoe ze zich gedroeg met het meisje en de verhalen ook hoor.

Had allang door dat ze weg is van kids, bij mij op stal werd ze ook heel graag geknuffeld door de kinderen.

(Fotos waren vorige week met meisje die bij mij op stal staat)

Zy geeft graag kusjes.

Afbeelding

Afbeelding

"Maar ik wil niet dat Zyalda gaat, dan kan ik haar niet meer knuffelen!"

Dinsdagavond kwam ik op stal zegt ze "zya gaat vandaag weg he?"
Ik zei dat ze al weg was.
Heel betutteld koppie.. "maar ik wou haar nog even knuffelen"
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 31-03-16 15:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Lipstick

Berichten: 708
Geregistreerd: 02-06-09

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 15:57

Ik kan het me wel voorstellen dat je het moeilijk kan los laten.
1x per dag ruwvoer zou voor mij ook echt zorgen mee brengen.
Het scheelt misschien wel dat ze nog een paard hebben en er vast verstand van hebben.
Leuke foto's! Zo te zien krijgt ze genoeg aandacht!

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 16:04

Ja die heeft hier ook altijd genoeg aandacht gehad, ook van kids. Pennypaard van 1.70 haha

Het is echt een tutje maar ze vind troetelen fantastisch. Vooral dat gefrunnik aan dr manen.

Met wandelen ging ze ook altijd achter je lopen, met dr neus in je haar en dan snuffelen. <3

wendy1987

Berichten: 6934
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:11

Aah Sam.. Je hebt een goede keuze gemaakt en zo te zien heeft ze een super huisje!!
Een goed huis geeft zoveel rust bij jou ook.. Maar het gemis is vreselijk! Sterkte!

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:18

Meer dan adviseren kun je helaas niet doen. Het moet ook bij jouzelf even slijten

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:20

Wat heb je dat mooi beschreven TS.
Tranen sprongen in mijn ogen bij het lezen van het briefje van
de trotse eigenaresse :)

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 16:58

BloemBloem schreef:
Wat heb je dat mooi beschreven TS.
Tranen sprongen in mijn ogen bij het lezen van het briefje van
de trotse eigenaresse :)


hier sluit ik mij volledig bij aan

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:13

Jeetje ik heb dit met tranen in mijn ogen zitten lezen. Wat een moeilijke beslissing voor je zeg! :(:)

Fijn dat ze goed terecht komt en mijn complimenten voor jou, wat betreft hoe prachtig ze is geworden.
Want WAT een verschil zeg vergeleken met het begin! <3

Sterkte met het missen van je meisje.

Sjolvir

Berichten: 25280
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 17:29

Mooi geschreven TS.
En hoe erg ook, wel wijs besluit inderdaad als je voor een huisje etc. wilt gaan en zo te lezen heb je harstikke leuk baasje voor haar gevonden en dat 1 x per dag ruwvoer als ze dat in een slowfeeder stoppen kan ze daar ook veel langer aan knabbelen, mits ze maar genoeg geven.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 17:31

Die hebben ze daar helaas niet. Wordt gewoon los op de grond gegooid. Maar ik ga er vanuit dat het wel goed komt. Probeer er niet teveel aan te denken :)


Bedankt allemaal!

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:37

Wat fijn dat de nieuwe eigenaren je nog een beetje op de hoogte houden zo.
Ik denk dat dat voor jou wel echt een hele fijne geruststelling is. Anderzijds ook erg moeilijk, het blijft dubbel.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:42

Had het nooit verwacht! Was je uit het oog verloren, maar heb je een hele tijd gevolgd, vond het zo leuk om de vorderingen te lezen. Sterkte en gelukkig heb je een meisje heel blij kunnen maken wat het een klein beetje makkelijker maakt hopelijk om aan het gemis te wennen.

Rey

Berichten: 152
Geregistreerd: 30-01-16
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:44

Nou ik heb zitten huilen horen! Wat moet dat moeilijk zijn, maar als ik dit zo lees heeft ze een heel fijn nieuwe plekje gevonden! Toch nog sterkte!

Sunke
Berichten: 201
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:04

Wat een ontzettend lief en ontroerend verhaal :(:)

Mona14

Berichten: 245
Geregistreerd: 16-11-11
Woonplaats: Ermelo

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 00:25

Ik heb alleen maar zitten janken‼️
Maar wat een fijn baasje heb je gevonden.
Ik wens jou heel veel sterkte!

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 01:06

Heel veel sterkte ! Jammer van het ruwvoer inderdaad, dat hebben ze echt wel nodig.. Fijn dat ze je op de hoogte houden !

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 01:43

Jeetje.. Met tranen in mijn ogen gelezen. Heftig hoor..

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 06:02

Och wat verdrietig, maar ik snap wel waarom je dezs keuze hebt gemaakt. Als je een toekomst wil met je vriend, wil samen wonen en het is niet te betalen met Zyalda, dan moet je wel. Je kan ook niet je leven op pauze laten staan voor een paard, al is dat paard het beste maatje van je leven.

Alleen oei, naar 1x kuil en 2x brok per dag, dat zou mij echt wel zorgen baren... Vinden de nieuwe eigenaren dat voerschema wel oké? En, niet heel naar bedoeld, maar volgens mij staat ze op een soort manege of grote pensionstal? Ben je niet bang ze vast word gereden door een jonge onervaren ruiter die misschien wel op manege niveau les heeft?

Ik wil je niet ontmoedigen. Het klinken echt als leuke baasjes. Heel meelevend, met het cadeau, het gedichtje, dat je mee kon rijden naar hun stal en dat je altijd langs mag komen. Daarin zijn ze echt droom kopers. Heel meelevend. Heel liefdevol. Liefde zal Zyalda vast niet te kort krijgen.

Trouwens, wat een verschil die foto's. Prachtig paard geworden, dankzij jouw. En ja, wat braaf moet ze zijn als ze zelfs met zoveel pijn gewoon nog het bit aan neemt. Gouden paardje.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 06:19

Hun andere paard staat ook op die manege. Die zag er verder wel heel goed uit overigens. Ondanks het weinig ruwvoer. Maargoed dat zegt niet altijd iets.

Ze rijd 4x per week mee in de groepsles en 1x per week priveles. Dus het is idd nog een jong grietje die niet al 100% weet hoe ze Zya moet loswerken.

Is het jammer dat haar bespiering wss niet zo mooi zal blijven..? Ja uiteraard ik heb er keihard voor gewerkt. Zy kent veel oefeningen en wil heel graag goed doen.

Maar toch denk ik wel dat paarden die op zichzelf mogen lopen wel ouder worden dan het gemiddelde basissport paard. Vast of niet. Ik moet bekennen dat k 1000x liever zon meisje lekker zie rijden dan dat er een ambitieuze ruiter op zit die het paard de vernieling in rijd door dwang of overbelast.

Ik begon op haar leeftijd met rijden.. met een 15 jarige pony die alleen gepresteerd had in het springen. Die liep alleen fijn als ze hindernissen zag en was in de dressuur B+1. Dressuur vonden zij en springruiter niets.

We hebben heeeeeeel wat priveles uren en verenigingslessen er op zitten. Maar in 1,5 jaar stuurde ik haar wel netjes door M proefjes heen. (Voor ik haar kreeg had ik enkel 2x per jaar een bosrit gemaakt samen met mijn ouders. Hoefde nooit te sturen pony bleef wel.bij de paarden)

Met de juiste hoeveelheid vriendelijke privelessen zou dit meisje heel snel kunnen gaan. Alleen tijd zal het leren :=

Als Zy het maar goed heeft en blij is. Dan ben ik ook gelukkig. Tis jammer dat ze zo ver weg zitten anders had ik ze graag willen begeleiden. Kan het gevoel van rijden/trainen van Zy wel dromen :)

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 06:29

Dat is absoluut waar :). Liever dit, dan het andere. Jammer van de spieren, maar ach, zoveel maakt dat eigenlijk niet uit. Zo oud is Zyalda toch nog niet? 12 toch? Maar alsnog, ze mag lekker rond tuffen en in plaats van dat jij het aan Zyalda allemaal leerde is het nu Zyalda haar taak om een leermeester te zijn voor dit meisje. Dat ze een goed duo worden en nog vele jaren zullen zijn. Zou fijn zijn als je ze kan blijven volgen, maar ook met de tijd wat los kan laten. Je weet in ieder geval dat ze het wel goed heeft.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: Afscheid nemen van Zyalda.. maar gelukkig geen vaarwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 06:40

Ze is 12 idd.

Ik denk wel dat ze een goede leerjuf zal zijn :j

En anders sowieso haar beste vriendin. Het meisje schrijft met veel liefde en enthousiasme over haar.

Hoop ze idd een beetje te volgen en het later ook wat meer los te kunnen laten. Ben wel een beetje aan het rondkijken om een paardje bij te gaan rijden.

Er mist een stukje van mij, dat stukje weegt een paar honderd kilo. Pff :( het zal vast wel slijten..

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 07:51

Wat een mooo verhaal, wat hebben julkie veel bereikt.
Moeilijke maar ook juiste beslissing als ik het zo lees, en dat cadeautje dat maakt het helenaaf af!

Wena de nieuwe eigenaar veel geluk en liefde doe moet Zy!!! :)