Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Europese klederdracht met bijzondere paardenrassen

 

Ik wist niet zo goed wat voor titel ik eraan moest geven :+ Maar vorige week zijn wij in Oostenrijk geweest. Afgelopen zaterdag waren in Villach volksfeesten met een van Europa's grootste optochten van klederdracht. Uiteraard was er veel uit Oostenrijk te zien, maar ook andere landen zoals Italiƫ, Roemeniƫ, Rusland, Zwitserland en nog wat landen waren aanwezig. Het was erg bijzonder om te zien, al die schitterende kleding, maar het was ook een hele beproeving want het was namelijk zo'n 40 graden in de zon :=
Maar goed, wat ik dus ook heel leuk vond, was dat er ook paarden meededen. En niet de meest gangbare rassen. Oa de Noriker, kladstrubber en een ras waarvan ik de naam even niet meer weet kwamen langs. Allemaal nog hele ouderwetse types (volgens mij).

Als eerste een schitterende Noriker hengst. Wel een beetje dik, wat ze allemaal waren trouwens :=
[ img ]

[ img ]

Dat dikke is hier wel te zien bij deze ruin :P Deze dames hadden overigens supermooie rokken aan met stijfsel erin. Deze dames kwamen uit Villach zelf.
[ img ]

Dit ras weet ik even niet meer, iemand hier kan dat vast vertellen. Waren erg mooie dieren ook!
[ img ]
[ img ]

Dan hebben we nog de mooie knabstrubbers. Echt forse types, maar toch mijn favoriet. Ik heb iets met stippels :P
[ img ]

[ img ]


De bereden paarden waren overigens wel braaf, maar iets te braaf. Ze waren allemaal heel sloom, niet vooruit te branden en lieten de kop constant hangen. Had het idee dat ze gedrogeerd waren, of ze zijn wel heul braaf!

Nog een span Norikers.
[ img ]

Zijn dit ook Norikers? (ze hadden allebei een redelijk grote bles)
[ img ]
[ img ]



Nog een span KS, die overigens een loeizware kar trokken := Ik weet niet precies wat die dame naast de kar nou deed, maar die liep constant ergens aan te trekken, vols mij om bij te sturen ofzo.
[ img ]
[ img ]

Nog een paardloze foto van de Villacher dansgroep. Wat opviel en wat ik leuk vond, is dat er heel veel jongeren aan mee deden. Dat zie je in NL niet zo snel geloof ik.
[ img ]

Een groep verklede Villachers, erg leuk om te zien. Overigens is het normaal om tijdens deze optocht te schreeuwen en te jodelen, wat deze mensen veel deden. Dat was ontzettend leuk.

[ img ]


Nog even een sfeerplaatje van Villach, door de hele stad stonden talloze tentjes en kermiskramen. En heel veel mensen uitgedost in lederhozen en van die jurken. Als ik het eerder had geweten, had ik ook een jurk gekocht om te dragen, vond het zo leuk :D
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 20:47 



 
Profiel   

Super gaaf.

Waren de paarden geen freibergers?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 20:56 



 

CarinaR schreef
Super gaaf.

Waren de paarden geen freibergers?

Ah ja, dat zou wel eens kunnen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 20:57 



 
Profiel   

Gaaf hoor!
Die blonde vos lijkt wel wat op een Bretons trekpaard :)

Wellicht waren de paarden ook wat slomig van de warmte :(:)

Over het hoge percentage jeugd bij de activiteiten. Dat ken ik vanuit Zwitserland. Kennissen van mij daar zijn enorm actief met volksdansen en dergelijke. Vaak was dat het enige wat er te doen was in de winter :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 12:06 



 
Profiel   

Gaaf om te zien! Waren de stippels niet ook gewoon norikers trouwens?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 12:11 



 
Profiel   

leuk topic, en mooie foto's. Maar ik denk dat je de Knabstubbers verward met panter bonte norikers. zoek naar eens op info over de noriker. er is een speciale lijn die voornamelijk gespikkelde paarden voortbrengt, maar dat zijn toch echt norikers (vaak veel zwaarder in lijf en hoofd en beenwerk dan een knabstubber )

kijk maar eens of FB: https://www.facebook.com/Norikerzucht-W ... 951475509/

ook denk ik, net als Keet, dat de vossen idd eerder Bretons trekpaard zijn of een italiaans trekpaard. Freibergers zijn net als de knabstubbers wat lichter qua bouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 12:12 



 
Profiel   

Ik heb het gevoel dat het allemaal norikers zijn.
Maar dat houdt niet in dat het leuke foto's zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 12:25 



 

Ach kijk, ik vind ze voor knabstrubbers al wat aan de grove kant. Dacht dat Norikers alleen in het donkerbruin voorkwamen. Leuk leuk, weer wat geleerd :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 13:24 



 
Profiel   

Allemaal Norikers zo te zien. Mooie foto's trouwens.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 13:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen