Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 20:27

Bedankt voor de steunende woorden.
Momenteel is hij kalm op stal. Idd vreselijk weer buiten. Hopelijk kan hij morgen gewoon op de wei.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 20:41

Schrikken inderdaad. Hard lopen is trouwens niet zo gek, half verdoofd op de been willen blijven gaat niet stilstaand. Dan maar hard lopen om vallen voor te blijven.
Mijn pony vondt zichzelf ook flink zielig de eerste paar dagen. Rustig kunnen rondlopen is het fijnst, bewegen helpt, maar als alles stijf en gevoelig is, is dat in het begin niet leuk.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 21:00

Ik herinner me dat mijn vorige pony zijn linkerbeen toen bijna in een hanentred trok als hij rondstapte, vooral als hij zich wou draaien. En die stond 24/7 buiten. Heb toen vaak gedacht dat de castratie de oorzaak was van het zwakker zijn van linksachter, maar dit was niet het geval bleek toen ik eerdere filmpjes terugkeek.

Ik hoop op een spoedig herstel bij Limoncello. Of liefkozend Limo :)
Heb juist gekeken, aan de wond is niks veranderd, bloeden is ook al minder. Dus ben naar huis gegaan. Of beter gezegd heb een lift gekregen van de stalbaas omdat ik anders met de fiets door de regen moest. :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 21:55

Voor de geïnteresseerden een foto van de testikels :) het zijn er wel degelijk twee :')
Spoiler:
Afbeelding


Even vermelden hoe de veearts te werk gegaan is:
Ze heeft de kneustang erop gezet en dan een timer gezet. Ze vertelde dat bij paarden tot twee jaar even kneuzen genoeg is maar bij ouderen de kneustang er best langer op blijft voor ze kan snijden.
Waarschijnlijk dus zoals eerder vernoemd geweest is omdat de zaadstreng taaier en breder wordt.

Dit is de eerste keer dat ik het van dichtbij meemaak en zelf het hoofd van mijn paardje moest in oog houden en erbij zitten voor eventueel te vroeg ontwaken.

Maar doordat ik bij mijn vorige pony er niet bij kon zijn heb ik geen vergelijkingsfoto's omdat ik bij mijn vorige pony pas paar dagen later kon gaan kijken. Kennissen hielden hem toen in het oog.

Klaarmaken voor de castratie, hier is hij inmiddels in slaap.
Met de longe werd zijn been omhoog gebonden, dat ging de veearts op deze foto doen.
Ze gaf ook bij alles wat ze ging doen een uitleg, dat vond ik wel erg fijn.

Afbeelding

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 23:14

Sterkte met je paardje !

Een van mijn ruinen is ook helemaal in paniek ontwaakt toen hij is gecastreerd, met 4 jaar overigens, hij was helemaal gedesoriënteerd, konden hem ook niet houden met z'n 4e, en hij viel en kwam weer omhoog en viel toen weer boven op het gereedschap van de dierenarts. Ik was toen als de dood dat hij iets zou breken op een van die scherpe instrument in z'n lichaam zou kregen tijdens die val .. Gelukkig heeft hij er niks aan over gehouden.

Overigens wil ik nog wel iets kwijt over de risico's vab in het land castreren. Hier 4 castraties gehad, allemaal in de wei, 2 van 3 jaar, 1 van 4 en 1 van 18 maanden. De jongste, 18 maanden, heeft een infectie opgelopen. Diezelfde dag was het al dik en dus meteen antibiotica gehad. De volgende dag was het weer helemaal goed. Dus wat betreft risico's zo groot vind ik het zelf niet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 23:50

Ik vond limo niet zo erg gedesoriënteerd overkomen.
Wist nog verdomd goed waar zijn stalvriendjes stonden en bleef gelukkig in de buurt van de weides al liep hij in eerste instantie eerst richting het huis waardoor ik bang was dat hij de straat zou oplopen maar hij keerde alweer om in een nette bocht.
Alleen in galop omkeren bracht hem enkele keren ten val waarna hij wel soepel en snel weer rechtstond.

Antibiotica heeft de dierenarts toegediend vóór ze begon te snijden.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 06:24

Schrikken zeg! Beterschap met hem!

Ik vond dat castreren maar niks.

Ik wou de mijne persé staand gecastreerd hebben (mocht dat lukken) ging prima gelukkig, hij was ruim 1 .

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Re: Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 06:40

Na het castreren van Irocco moest ik ook spoelen, hij kende geen water.. Uiteindelijk is hij daardoor echt zo makkelijk geworden met wassen en afspoelen enzo, dat ik zeker zou proberen elke dag te spoelen met een zacht straaltje, indien het niet gevaarlijk is. Heb je later profijt van! Omdat je het dagelijks herhaalt leren ze er heel veel van. Ik was nooit alleen, omdat het paard afspuiten niet kende en het nou ook niet bepaald heel prettig vond de eerste paar keren, dus dat is zeker een tip. En niet vastzetten. Vastzetten terwijl hij het eng vindt en jij bent tussen zijn achterbenen bezig waar hij pijn heeft....

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:53

lindamusters schreef:
Na het castreren van Irocco moest ik ook spoelen, hij kende geen water.. Uiteindelijk is hij daardoor echt zo makkelijk geworden met wassen en afspoelen enzo, dat ik zeker zou proberen elke dag te spoelen met een zacht straaltje, indien het niet gevaarlijk is. Heb je later profijt van! Omdat je het dagelijks herhaalt leren ze er heel veel van. Ik was nooit alleen, omdat het paard afspuiten niet kende en het nou ook niet bepaald heel prettig vond de eerste paar keren, dus dat is zeker een tip. En niet vastzetten. Vastzetten terwijl hij het eng vindt en jij bent tussen zijn achterbenen bezig waar hij pijn heeft....

Ja, en niet stoppen als hij wegstapt maar rustig meevolgen en de straal erop houden. Als hij stilstaat, dan de straal even weghalen zodat hij leert dat als hij stilstaat, het "enge ding" weggaat.
Als je zou stoppen als hij wegstapt, krijg je het omgekeerde; dan krijgt hij bevestiging voor zijn vermoeden dat het ding "gevaarlijk" is en dat hij er dus goed aan heeft gedaan om weg te stappen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 11:53

Als ze maar genoeg pijn hebben, zullen ze dat water snel gaan waarderen.
Bij die van mij heeft het iig geen problemen opgeleverd, die had snel in de gaten dat het water fijn was (en kende daarvoor het afspoelen ook nog niet).

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 22:23

Wat een rotweer was het gisteren. Helaas dus niet op de wei geweest. Heb gisteravond vlak na mijn werk nog gouw gaan kijken. Besloten om wat rondjes te wandelen op het erf. Vond de wond er niet zo leuk uitzien.
Aan ene kant nog steeds die uitstulping aan de andere kant een hoop opgedroogd bloed maar er kon nog wat wondvocht/bloed doorheen sijpelen.
Morgen proberen met waterstraaltje. Ik ga wat vroeger naar stal hiervoor.
Morgen is ook oefendressuur vanaf 10u (ik doe ook mee) dus dan wordt het te druk.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 09:39

*\o/* juist met de tuinslang kunnen koelen. Trilde wat met zijn benen maar bleef netjes staan.

Koker is serieus gezwollen maar dierenarts is gerust zolang het aan de snijwonden nog wat wondvocht lekt. Als het daar ook echt zwelt dat het ballen zijn dan moet ze wel komen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:16

Die zwelling heb ik gehad als complicatie. Dan maken ze de boel weer (een stukje) open zodat het wondvocht weg kan. Vaak maakt hij meer dan het lichaam op dat moment zelf kan resorberen. Hoeft dus niks ernstigs te zijn an sich.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 19:07

Varekaj schreef:
Die zwelling heb ik gehad als complicatie. Dan maken ze de boel weer (een stukje) open zodat het wondvocht weg kan. Vaak maakt hij meer dan het lichaam op dat moment zelf kan resorberen. Hoeft dus niks ernstigs te zijn an sich.

Ik hou het wel goed int oog. Word de zwelling niet minder en blijkt het door te trekken naar achter dan laat ik de dierenarts komen. Desnoods een andere dierenarts als de mijne het niet nodig acht om te komen.

Heb vanavond ook weer kunnen koelen :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 13:27

Gisteren weer gekoeld met de tuinslang deze keer de straal wat harder gezet. Maar blijft alsnog netjes staan, tilt soms zijn been wat op maar zolang hij niet wegstapt ben ik zeer tevreden. :)
Alleen het afrollen van de tuinslang vind hij nog eng en stapt hij wel vooruit.

Volgende keer gewoon eerst slang afrollen en dan pas paardje in de poetsplaats zetten?

De zwelling lijkt minder, maar ook het wondvocht lijkt veel minder te zijn. Geen pus of stank dus geen ontsteking lijkt mij?
Maar zolang die zwelling er is moet er nog wondvocht weg kunnen toch?

Ben gisteren een ommetje gaan wandelen dan stapt hij beter door dan dat geslenter in de wei (paddock). En is voor hem ook weer een opfrissing van het meewandelen en nergens voor moeten schrikken. Behalve als er plots een bulldozer op je af stormt ...een enorm dikke Haflinger op een wei, (Haflinger is ook van de manege maar wordt niet meer gereden ) gevolgd door 4 andere paarden.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:01

Art_Ificious schreef:
Alleen het afrollen van de tuinslang vind hij nog eng en stapt hij wel vooruit.

Volgende keer gewoon eerst slang afrollen en dan pas paardje in de poetsplaats zetten?


Nee.
Jij bebt nogal de gewoonte alles in te vullen voor je paard, niet doen, niet voor hem denken. Jij ziet hem een stap vooruit doen. Niet meteen denken dat hij alles maar enge vindt en dat jij je daaraan aan moet passen.
Nee, andersom juist. Jij ziet hem een pas naar voren doen. Klaar. Geconstateerd en verder niets. Geen gevoelens en emoties inleggen. Niks aan de hand. Hij went er maar aan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 19:45

Goof dat pasje naar voren is zodanig naar voren stappen dat hij echt aan de touwen trekt. En hij is al eens in Paniek de poetsplaats afgerend halster in 3 stukken omdat hij vast hing.
Als hij echt eens schrikt zal niets hem tegenhouden om zich los te trekken hoor.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:33

Dat heeft hij nu niet gedaan toch? Er was geen paniek dus moet je het niet groter maken dan het is :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 23:01

Ineke2 schreef:
Dat heeft hij nu niet gedaan toch? Er was geen paniek dus moet je het niet groter maken dan het is :)

Nee nu niet idd omdat ik ingrijp wanneer hij zo staat te trekken aan.die touwen.

Ik zeg eerst luid en duidelijk nee en blijf verder afrollen. Maar als ik merk dat de situatie te erg wordt moet ik gewoon ingrijpen en hem naar achter vragen anders raakt hij wel in paniek en dat wil ik juist voorkomen.
Het afspuiten zelf vind hij minder spannend gelukkig.

Tevens probeer ik de "ground tie" aan te leren. Natuurlijk niet vlak na het afspuiten. Maar wel op diezelfde plaats. Het is namelijk de zadelplaats.

lindamusters

Berichten: 715
Geregistreerd: 02-05-15

Re: Ontwaken uit castratie verliep niet zoals gepland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 23:19

Ik zou consequenter proberen te zijn, gelijk al terug naar achter, en niet terwijl hij druk op de touwen heeft doorgaan met afrollen van de slang. Hierdoor vloeit hij de spanning gelijk af en leert hij echt stilstaan. Anders geef je hem de kans om toch meer spanning op te bouwen en als er dan nog iets onverwachts gebeurt is hij weg, want jij omschrijft hem als paniekpaard. En sowieso moet hij gewoon op zijn plek blijven staan zonder trekken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 23:33

lindamusters schreef:
Ik zou consequenter proberen te zijn, gelijk al terug naar achter, en niet terwijl hij druk op de touwen heeft doorgaan met afrollen van de slang. Hierdoor vloeit hij de spanning gelijk af en leert hij echt stilstaan. Anders geef je hem de kans om toch meer spanning op te bouwen en als er dan nog iets onverwachts gebeurt is hij weg, want jij omschrijft hem als paniekpaard. En sowieso moet hij gewoon op zijn plek blijven staan zonder trekken.

Thnx voor de tip.

Was zelf ineens aant denken, misschien moet ik hem verkeerd om in de poetsplaats zetten, dus met hoofd naar de tuinslang zodat hij ziet wat er gebeurt? Kan me namelijk voorstellen dat het afrollen een eng geluid is met die klikken ertussenin.

Op de achtergrond zie je het hangen.
Afbeelding

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:48

Wat een schrik dat hij door de draad ging bij het ontwaken.
Maar die wonden zijn niet meer dan oppervlakkige krasjes gelukkig.

Een tip voor een paard wat je moet koelen als je geen waterslang hebt of je paard bang is van water.
Een plantenspuit op druk. Die kun je in je hand houden en makkelijk richten. Loopt het paard weg, loop je gewoon mee. Dan kun je veel beter de water'straal' op je paard houden en went hij er snel genoeg aan dat weglopen en idioot doen geen zin heeft en het water geen pijn doet.
Ook het kleine straaltje uit de spuit koelt genoeg.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 13:01

pol013 schreef:
Wat een schrik dat hij door de draad ging bij het ontwaken.
Maar die wonden zijn niet meer dan oppervlakkige krasjes gelukkig.

Een tip voor een paard wat je moet koelen als je geen waterslang hebt of je paard bang is van water.
Een plantenspuit op druk. Die kun je in je hand houden en makkelijk richten. Loopt het paard weg, loop je gewoon mee. Dan kun je veel beter de water'straal' op je paard houden en went hij er snel genoeg aan dat weglopen en idioot doen geen zin heeft en het water geen pijn doet.
Ook het kleine straaltje uit de spuit koelt genoeg.

Afspuiten gaat wel.
Hij is alleen bang voor het afrollen van de tuinslang. Dat maakt een vreemd rommelend en tikkend geluid.