dressuur...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kionasuppie

Berichten: 1746
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

dressuur...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 12:56

Hoihoi bokkers!

Zoals sommigen misschien weten ben ik in bezit van een super leuke Fjord x Newforest merrie genaamd Mare. Mare is een super paardje, wil altijd haar uiterste best voor je doen en kan echt bijna alles qua diciplines.

Nu hebben wij over anderhalve maand onze eerste officiële Working Equitation wedstrijd waar wij meedoen in de introductie klasse, we rijden dus alleen de Dressuur en Stijltrail.
Nu zou je denken, dat is toch al super leuk? jazeker maar met mare ligt de dressuur mij niet zo

Ik heb een ander paardje (KWPN) waar ik ook dressuurwedstrijden mee rijd. tot op heden gaat dit zo ontzettend goed! we rijden echt de sterren van de hemel.

en dan stap ik op mare om te oefenen en dan heb ik het idee dat ik helemaal niet meer kan paardrijden.. het nagevelijk rijden is me te onconstant (ik laat zodra ze haar kaak ontspant ook mijn hand ontspannen e.d.)
en ik heb het idee alsof het gewoon echt super slecht gaat. Mensen die aan de kant meekijken zoals de instructie vinden dat lang niet zo maar voor mij voelt het gewoon niet zoals het moet zijn. ik ben best perfectionistisch en met paardrijden is het perfecte beeld bijna niet mogelijk.

We hebben pas enkele weken dat we hier fanatiek mee bezig zijn maar toch.. ik vind het gewoon ontzettend moeilijk en heb het idee dat ik nog nooit op een paard heb gereden ofzo..

Waarom maak ik dit topic? even van me afschrijven denk ik...

Voor mensen die mare niet kennen, Dit zijn wij, maar dan in westernoutfit :D
Afbeelding

xChanelx
Berichten: 1919
Geregistreerd: 05-04-13

Re: dressuur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:05

Wat een leuk paardje heb je!
Ik hoop dat ik je met één vraag aan het denken kan zetten: "Waarom ben jij ooit begonnen met paardrijden?"
Dat antwoord, daar moet je weer naar terug.

kionasuppie

Berichten: 1746
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Re: dressuur...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 13:11

Ik vind het ook zeker nog leuk om paard te rijden hoor! Ook wel met mare, en ik vind het toewerken naar een wedstrijd en vervolgends daar ook nog eens een goed resultaat halen heeerlijk! een buitenrit kan ik ook ontzettend van genieten (dit gaan we zometeen dan ook doen)
Maar het is puur dat ik andere mensen zie, waar het dan er heel fijn en rustig uit zie en dan denk ik.. maar dat wil ik ook met Mare kunnen en bereiken.. want ze heeft echt wel aanleg voor waar wij voor trainen, ookal is het een fjordje. ik weet zeker dat het kan alleen die motivatie is toch een puntje waar ik dan in de trainingen tegenaanloop...

Dank voor je reactie trouwens!

janouk
Blogger

Berichten: 17864
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 13:18

In de working equitation zijn in de dressuur hele andere dingen belangrijk dan in een 'gewone' dressuur wedstrijd. Juist het beeld wat jij zo belangrijk vindt, is in WE niet belangrijk. Het paard hoeft niet in de dressuurkrul te lopen om te scoren.
In WE is het belangrijk dat ruiter en paard een team zijn en is harmonie heel belangrijk. Niet of hij groot draaft of spectaculair uitstrekt. De combinatie moet in WE juist rust, ritme en regelmaat uitstralen en een fijne aanleuning laten zien.
Dus haal de druk bij jezelf weg en geniet van de WE: hoe meer jij geniet, hoe fijner de combinatie is om naar te kijken.
Werk aan harmonie en rust, dan zal je zien dat je ver komt. En de introductieklasse is juist een kennismakingsklasse om te leren.

kionasuppie

Berichten: 1746
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Re: dressuur...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 13:46

Bedankt voor je uitleg. Ik had begrepen inderdaad dat het om de harmonie gaat, maar dat die altijd gepaard gaat met een bepaalde aanleuning. ' In de krul' is zeker niet wat ik wil bereiken, dit kan mijn pony in haar lichaam ook niet.. nog niet.
Ik ga mijn uiterste best doen, om te genieten, blij te zijn met wat wel lukt (bij ons zullen dat de de hindernissen meer zijn dan de proef)

xChanelx
Berichten: 1919
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:48

kionasuppie schreef:
Ik vind het ook zeker nog leuk om paard te rijden hoor! Ook wel met mare, en ik vind het toewerken naar een wedstrijd en vervolgends daar ook nog eens een goed resultaat halen heeerlijk! een buitenrit kan ik ook ontzettend van genieten (dit gaan we zometeen dan ook doen)
Maar het is puur dat ik andere mensen zie, waar het dan er heel fijn en rustig uit zie en dan denk ik.. maar dat wil ik ook met Mare kunnen en bereiken.. want ze heeft echt wel aanleg voor waar wij voor trainen, ookal is het een fjordje. ik weet zeker dat het kan alleen die motivatie is toch een puntje waar ik dan in de trainingen tegenaanloop...

Dank voor je reactie trouwens!


Gelukkig maar!
Vaak vergelijken we de slechtste momenten van onszelf met de beste momenten van de ander en vergroten dit uit. Dus: de bij de anderen ziet het er altijd(!) fijn en rustig uit en bij onszelf...Tsja, daar praten we liever niet over.

Weet dat correcte training jaren kan duren en progressie in heel kleine stapjes komt. Juist het plezier maken en een team zijn en blijven zijn de dingen die in de tussentijd van groot belang zijn. Het zou dus kunnen helpen om daar je motivatie uit te gaan halen. Dus bijvoorbeeld: wilde Mare voor je werken die dag? ipv Heeft ze nageeflijk gelopen?
Is maar een klein voorbeeldje hoor en het wil niet zeggen dat het bij ook op die manier in elkaar zit.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 17:12

kionasuppie schreef:
Hoihoi bokkers!



en dan stap ik op mare om te oefenen en dan heb ik het idee dat ik helemaal niet meer kan paardrijden.. het nagevelijk rijden is me te onconstant ([b]ik laat zodra ze haar kaak ontspant ook mijn hand ontspannen e.d.)[/b]
en ik heb het idee alsof het gewoon echt super slecht gaat.


Ik wil hier even inhoudelijk op reageren, als jij je hand pas ontspant als zij haar kaak ontspant..hoe verwacht je dan dat zij kan ontspannen? Als jij niet ontspant en vast blijft houden aan de voorkant dan zal een paard daar alleen maar sterker worden en niet {kunnen} loslaten. Nageeflijkheid komt van achter uit, door je paard te activeren en van achter naar voren te rijden waardoor ze vanzelf hun hals laten zakken en je alleen maar contact hebt met de mond met een ontspannen hand. Bij een sterker of minder gunstig gebouwd paard kun je niet "truken" dus zul je correcter moeten gaan rijden.
Ik zou dus zeggen, dit paard daagt jou uit een betere ruiter te worden.

Als je een paard goed van achter naar voren leert te rijden kun je ieder paard dressuurmatig goed voor elkaar krijgen ongeacht het ras. Als je dit niet leert bij je instructie op een goede manier {wat helaas erg vaak voor komt} dan word het tijd voor betere instructie.

kionasuppie

Berichten: 1746
Geregistreerd: 18-05-11
Woonplaats: vledder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 18:22

Elisa2 schreef:
Ik wil hier even inhoudelijk op reageren, als jij je hand pas ontspant als zij haar kaak ontspant..hoe verwacht je dan dat zij kan ontspannen? Als jij niet ontspant en vast blijft houden aan de voorkant dan zal een paard daar alleen maar sterker worden en niet {kunnen} loslaten. Nageeflijkheid komt van achter uit, door je paard te activeren en van achter naar voren te rijden waardoor ze vanzelf hun hals laten zakken en je alleen maar contact hebt met de mond met een ontspannen hand. Bij een sterker of minder gunstig gebouwd paard kun je niet "truken" dus zul je correcter moeten gaan rijden.
Ik zou dus zeggen, dit paard daagt jou uit een betere ruiter te worden.

Als je een paard goed van achter naar voren leert te rijden kun je ieder paard dressuurmatig goed voor elkaar krijgen ongeacht het ras. Als je dit niet leert bij je instructie op een goede manier {wat helaas erg vaak voor komt} dan word het tijd voor betere instructie.


Ik heb het verkeerd omschreven.. mijn instructrice is juist heel erg van ontspannen, niet aan de voorkant komen en nog meer ontspannen als ze los laat. ik heb nu goede instructie dus hier zijn we correct aan bezig.
Dus wij werken wel degelijk van achter naar voren. toch bedankt voor je opmerking...


Daar raak ik dan ook weer ongemotiveerd van.. mensen die dan zeggen van het is tijd voor betere instructie (niet alleen naar jou toe elisa! want ik waardeer elke reactie die hier gegeven word.), of je doet het niet goed. Maar ik weet van mijzelf dat ik al heel wat verschillende instructies heb gehad. en ik heb ook les van meerdere mensen tegelijk. Zo kan je bij iedereen een andere tip meenemen.
en chanel. dat moet ik ook echt gaan doen maar dat vind ik dus zo ontzettend lastig!! iets te negatief ingesteld zegmaar..

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: dressuur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:31

Oke goed opschrijven is wel handig met dit soort dingen inderdaad.

Maar dan zou ik als ik jou was gewoon in je hoofd houden, van de moeilijkste paarden {fysiek of mentaal} leer je het meeste. Dus zie het als een leerweg!

Anoniem

Re: dressuur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 00:25

Dat is toch niet erg TS :)
Ik zou het anders bekijken: op je KWPN kan je lekker knallen, en aan Mare heb je je uitdaging! Variatie is belangrijk ;)

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: dressuur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 00:42

Heb nu niet alles doorgelezen, maar ik ben ook in het bezit van een multifunctionele ( ;) ) fjord.
En dressuur met hem is gewoon niet te vergelijken met als op een kwpn of bwp. Terwijl die zo gemakkelijk nageefelijk gaan, moet ik echt zwaar aan de slag met mijn fjord. Dat lichaam zit ook anders in elkaar.

Ik moet hem eerst mooi los krijgen, dat gaat het best door vooraf met kaptoom en dubbele longe te longeren. Dan kunnen we beginnen en moet ie nog een tijd lang en laag. En daarna begint het.

Als ik consequent iedere dag, of bijna iedere, kan rijden krijg ik het er wel mooi en snel uit, maar anders, tja, het is een brok, geen ballerina. Ik weet dat ik hard met hem moet werken, maar elke ontspanning die ik er uit krijg, krijg ik dubbel en dik terug in zijn moeite voor mij.

En ja, soms wou ik dat het zo makkelijk ging als met een paard dat er voor gefokt is. Maar het gaat toch gewoon zoals het gaat.

Ik zou zeggen, geniet van beide paarden, maar op hun eigen manier. Vergelijk ze niet met elkaar, het zijn andere dieren.
Bedenk ook wat je met Mare wel kan, en met de kwpn niet. En als je echt zwaar ontevreden bent van de dressuur, ga dan eens een cursus of extra persoon erbij halen, en kijk wat je anders kunt gaan doen.

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Re: dressuur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 13:55

Ik denk dat je je beeld moet bijstellen per paard.
Ikzelf heb belgische trekpaarden en een pre.
De pre is nog niet onder het zadel maar met grondwerk pakt ze dingen zoveel gemakkelijker op dan de belgen, die laatste twee doen hun stinkende best maar ze kunnen het lichamelijk gewoon veel moeilijker. Eenmaal de pre doorhad dat ze haar achterhand naar binnen moet plaatsen is ze daar ook zo mee weg omdat ze het gemakkelijk kan. Ik verwacht dat het rijden met haar ook veel simpeler en gemakkelijker zal gaan dan hetgene ik moet doen om mijn belg van 1.75 te gaan verzamelen.
Maar hetgene ik kan bereiken met de belg is gewoon weg super, en zal nooit geen lichte toer dressuurpaard worden maar is gewoon een ferme prestatie voor dit paard!

Dus stel gewoon je doelen voor je dressuurpaard, en andere doelen voor Mare, en kijk van daaruit verder :)