12 jarige blijkt 4 jarige

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 22:09

Ik heb werkelijk geen idee waar ik dit kon plaatsen..

Vandaag kwam de tandarts voor mijn shet, ik heb hem (Basje) nog maar een klein halfjaartje en dit was de eerste keer. Er werd wat gevraagd, wat gepraat en toen ging hij aan het werk. In dit gesprek heb ik verteld dat hij 12 was.

Een tijdje later, vertelde hij mij dat hij zeker niet 12 was.. Er schoten al leeftijden van 20 door mijn hoofd.. :roll:
Hij blijkt dus 4.5 te zijn.. Dit wist hij met zekerheid te zeggen. Dit was wel een schok, want dit was helemaal niet wat ik verwacht had van een tandartsbezoekje 8)7
Toen ik hem net had kwam ik er ook al achter dat hij geen ruin was, zoals gezegd werd maar een hengst. Ik barste niet van de ervaring en wist niet dat je daar even moest voelen, geen idee dat mensen daar al over liegen..
Ik ben nog steeds een beetje sprakeloos, want álles is anders dan ik dacht. Ik kan hem nu zonder grote risico's ruinen, ik kan zonder lastige hormonen ooit met hem mennen, hij leeft nog stukken langer *\o/* etc.

Maar ik heb geen idee wat ik nu moet doen? Zijn paspoort klopt dus niet, daar staat zijn geboortedatum in, maar die klopt dus niet. Dus niets wat daar in staat klopt waarschijnlijk..

Ik wil zijn chip laten lezen( als hij die heeft), maar wat moet ik verder doen? Ik heb nauwelijks verstand van jonge paarden, niets over gevraagd gelezen etc. Ik dacht immers dat ik een 12 jarige had.
Ik kon niet echt wat vinden op internet over wat hij nu nodig heeft, ook aan injecties en dergelijke.

Hoe het verder zit met het paspoort weet ik ook niet, dus alle info is welkom.
Is het mogelijk (als hij een paspoort heeft) die terug te vinden of hier meer info over te krijgen?

Ik ben er nu wel achter dat het hier waarschijnlijk niet goed staat, maar ik zou niet weten waar wel.
Alvast bedankt voor het lezen van dit boekwerk..!

StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:14

Heel simpel je dierenarts bellen chip uitlezen en dan dit eerst controleren

Maar al deze zaken had je bij aankoop al moeten doen.

Als hij foute paspoort heeft en geen chip. Kun je je da chip laten zetten en paspoort aanvragen

Heeft pony wel chip en niet goede paspoort dan moet je uitzoeken welke uitgevende instantie het officiele paspoort heeft mee gegeven en een duplicaat aanvragen

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:27

Waar heb je hem vandaan?

te_kla1

Berichten: 147
Geregistreerd: 20-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 22:31

StalNollie schreef:
Heel simpel je dierenarts bellen chip uitlezen en dan dit eerst controleren

Maar al deze zaken had je bij aankoop al moeten doen.

Als hij foute paspoort heeft en geen chip. Kun je je da chip laten zetten en paspoort aanvragen

Heeft pony wel chip en niet goede paspoort dan moet je uitzoeken welke uitgevende instantie het officiele paspoort heeft mee gegeven en een duplicaat aanvragen

Ik zal morgen even wat uitgebreider antwoorden!
luxx schreef:
Waar heb je hem vandaan?

Ik heb hem bij een particulier weg, in Friesland. Denk niet dat het goed is om de naam openbaar te maken. Maar doet het na enig zoekwerk en speurwerk niet helemaal eerlijk ben ik achter..

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:57

Ik zou eerst eens de DA langs laten komen om te kijken of hij gechipt is. Zo niet kun je hem gelijk laten chippen en in laten enten. De DA vult vervolgens het formulier ''aanvraag paardenpaspoort'' in en niet daar de stickers van het chipnummer aan vast en dat kun je dan zelf opsturen voor het aanvragen van een paspoort. Als hij niet gechipt is, zal hij ook geen paspoort hebben. En in jouw geval zijn beide verplicht dus ik zou het snel regelen.

Is hij wel gechipt dan kan het zijn dat er ergens een paspoort is. Hier kun je dat checken: https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... n-paspoort
Als je het chipnummer invult dan kun je zien welke instantie het paspoort heeft uitgegeven en ook de datum van uitgifte.
Dan zou je de handelaar daar om moeten vragen. Geeft hij aan dat hij niets heeft dan kan je in dat geval een duplicaat aanvragen. De dierenarts moet dan een formulier invullen en daarmee vraag je het duplicaat aan. Wel wordt de laatste bekende eigenaar om toestemming gevraagd om het duplicaat te verstrekken.


Hier heb ik 2 shetlanders gekocht, inmiddels 7 jaar geleden. Zij waren ook niet gechipt en hadden geen paspoort. Geschatte leeftijd klopte hier gelukkig wel. De DA heeft ze toen gechipt en het formulier ingevuld. En zo kreeg ik voor beide een paspoort opgestuurd. Hierin worden ook de entingen en medische behandelingen genoteerd.

Een chip is verplicht bij paarden en pony's geboren na 1 juli 2009. Dit kan een motivatie geweest zijn om te liegen over de leeftijd. Of hij heeft twee pony's door elkaar gehaald, wat best heel slordig zou zijn.
Maar een paspoort was wel echt verplicht toen je hem kocht, ook als hij 12 geweest was. Hier kun je een boete voor krijgen. Ook had je officieel je pony niet mogen vervoeren.
Dit was bij mij trouwens ook het geval, maar ik heb bewust het risico genomen.


Ik heb trouwens bij het NSPS de paspoorten aangevraagd.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:22

te_kla1 schreef:
luxx schreef:
Waar heb je hem vandaan?

Ik heb hem bij een particulier weg, in Friesland. Denk niet dat het goed is om de naam openbaar te maken. Maar doet het na enig zoekwerk en speurwerk niet helemaal eerlijk ben ik achter..

Ik bedoelde ook niet om dat hier neer te zetten, maar mijn eerste stap zou zijn om met de verkoper contact op te nemen

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:42

Daarom was het in de chiploze tijd normaal een paard in de bek te kijken. Een gegeven paard mag dat misschien niet, maar een gekocht dier wel. Werkt nog steeds.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:49

Ik zou ook de dierenarts de chip laten uitlezen en kijken of er überhaupt wel een chip in zit. Zit die er wel in, dan kan je kijken of het paspoort bij je shet hoort.

ik zou ook de oude eigenaar contacten.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:03

damian23 schreef:
Ik zou ook de dierenarts de chip laten uitlezen en kijken of er überhaupt wel een chip in zit. Zit die er wel in, dan kan je kijken of het paspoort bij je shet hoort.

ik zou ook de oude eigenaar contacten.


Ze heeft geen paspoort in bezit dus ze kan niet kijken of die bij de shet hoort. Bij een gechipt paard is het paspoort altijd d.m.v. het chipnummer aan het paard gelinkt. Via de link in mijn vorige bericht kan ze d.m.v. het chipnummer in te voeren zien of er een paspoort is uitgegeven voor de pony en ook op welke datum dat is gebeurt en door welke instantie. Dan kan ze een duplicaat aanvragen als de vorige eigenaar aangeeft het niet te hebben/kwijt te zijn.

Maar ik gok zelf dat een shetje zonder chip ook geen paspoort zal hebben.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:15

Ojee, daar had ik overheen gelezen. Dan zou ik evengoed de DA laten komen en kijken of er wel een chip in zit. Maar ik gok ook dat die een shetje is zonder chip.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:19

Gewoon de verkoper even vragen. Ze hebben je waarschijnlijk de verkeerde pony meegegeven.
Ik heb ooit een Shetlander hengst gekocht, bleek een merrie te zijn terwijl de verkoper dacht dat het de hengst was.

MJR_Tjelle

Berichten: 153
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: vlakbij m'n pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:20

Delphi schreef:
damian23 schreef:
Ik zou ook de dierenarts de chip laten uitlezen en kijken of er überhaupt wel een chip in zit. Zit die er wel in, dan kan je kijken of het paspoort bij je shet hoort.

ik zou ook de oude eigenaar contacten.


Ze heeft geen paspoort in bezit dus ze kan niet kijken of die bij de shet hoort. Bij een gechipt paard is het paspoort altijd d.m.v. het chipnummer aan het paard gelinkt. Via de link in mijn vorige bericht kan ze d.m.v. het chipnummer in te voeren zien of er een paspoort is uitgegeven voor de pony en ook op welke datum dat is gebeurt en door welke instantie. Dan kan ze een duplicaat aanvragen als de vorige eigenaar aangeeft het niet te hebben/kwijt te zijn.

Maar ik gok zelf dat een shetje zonder chip ook geen paspoort zal hebben.



Ze heeft wel een paspoort, maar die klopt dus niet. Daar staat andere geboorte datum in.
Dan kan ze wel laten controleren bij een DA.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:44

damian23 schreef:
Ojee, daar had ik overheen gelezen. Dan zou ik evengoed de DA laten komen en kijken of er wel een chip in zit. Maar ik gok ook dat die een shetje is zonder chip.


Stom, ik zie nu dat ik het verkeerd gelezen heb en de pony wel een paspoort heeft :')

MJR_Tjelle schreef:
Ze heeft wel een paspoort, maar die klopt dus niet. Daar staat andere geboorte datum in.
Dan kan ze wel laten controleren bij een DA.


Ohh ik zie dat ik het verkeerd gelezen heb! Ja dan moet ze inderdaad eerst eens nagaan of de shet gechipt is en of de chip overeenkomt met het chipnummer dat in het paspoort staat en het paspoort dus bij deze pony hoort.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:49

Waarom direct een dierenarts laten komen? Gewoon even contact opnemen met de verkoper. Wellicht hebben die een antwoord op de vraag van ts.
Werkt de verkoper niet mee kan je de dierenarts (of iemand anders met een chipreader) vragen de chip te controleren

StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:55

Dat heeft nu geen nuy eerst weten of er een chip inzit en welk paspoort daarna contact opnemen omdat je dan pas gerixcte stappen kunt nemen

SweetVanille
Berichten: 1770
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:56

Chip is wel verplicht anders ben je strafbaar ook...snel regelen dus.. Enne, voortaan als je een paard koopt, ff kijken wat eronder hangt :P

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:12

Nooouuu wat een tandarts zegt klopt ook niet altijd hoor! Probeerde mij wijs te maken dat mijn paard een heel stuk ouder was dan 4. We waren nog net niet bij de geboorte zeg maar dus wisten toch echt wel zeker dat ze 4 was :')

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:29

No_No schreef:
Gewoon de verkoper even vragen. Ze hebben je waarschijnlijk de verkeerde pony meegegeven.

Nou, dit dus.
Mogelijk is er nu ook iemand die een 12-jarige Shet ruin heeft en denkt dat het een 4,5-jarige hengst is.

meggiemeg

Berichten: 12219
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:32

Of ze hebben simpelweg de verkeerde papieren meegegeven, dat komt ook vaker voor bij mensen die veel handelen of veel hebben staan.
Voor nu even de dierenarts vragen of er een chip inzit en als dat zo is deze uitlezen en controleren met het nummer in de papieren. Dan pas weet je of je de juiste combi hebt.

StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 11:54

Toevalig op de markt gekocht in elst?
Daar werd namelijk een enkele keer omgeroepen dat er een verkeerd paspoort mee was geleverd van een shet die 200€ kostte

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:16

Het is een jonger maar niks om speciaal rekening mee te houden, al goed dat je hem naar de tandarts doet.

Even zijn chip laten nakijken door de dierenarts, waarschijnlijk heb je een heel ander papier.
Laat dan even door de dierenarts navragen welke chip er in zit en bij welk stamboek die hoort, dan kan je een duplicaat papier aanvragen.

Leermomentje voor de volgende keer, altijd checken.

SweetVanille
Berichten: 1770
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:32

StalNollie schreef:
Toevalig op de markt gekocht in elst?
Daar werd namelijk een enkele keer omgeroepen dat er een verkeerd paspoort mee was geleverd van een shet die 200€ kostte



Die was toch een paar weken terug?

StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:52

Vorige week

Even OP gelezen zie dat ze de pony al half jaar heeft.

Dan in het ook gelijk zinloos om de vorige eigenaar op de hoogte te brengen/stellen

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: 12 jarige blijkt 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:55

Waarom is dat zinloos? Misschien heeft de vorige eigenaar de juiste papieren nog of weten ze nog naar wie de andere pony verkocht is zodat de paspoorten omgeruild kunnen worden.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 13:01

Ik zou beginnen met de oude eigenaar eens te bellen en vragen of hij misschien de verkeerde shet uit de wei heeft geplukt.
Misschien kan hij eens kijken van welke 4,5 jarige hij nog de papieren heeft liggen.
Hij kan ook zeggen of de shet een chip heeft.
Daarna kan je alsnog naar je dierenarts gaan.

Is hij inmiddels wel ruin?