De ergenis van vreemden die je paarden voeren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

De ergenis van vreemden die je paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 15:47

Excuus, de punt op mijn toetsenbord doet het niet meer

Gandhi
Afbeelding
was al een paar dagen niet lekker
Hij is geen paard dat pijn aangeeft, maar door zijn veel stilstaan en lome gedrag kon ik zien dat het niet normaal was en ja hoor, vanmorgen heb ik weer eens een plastic snoeppapiertje in zijn poep gevonden dat gelukkig de weg naar buiten heeft gevonden
Afbeelding
Ja wéér Dit is niet de eerste keer!
Normaal is het meer een zomer ding als er meer toeristen langskomen dat ik in de verte zie (land is groot) hoe mensen in de bocht zijn gestopt om mijn paarden wat te geven
Ik ga er altijd naar toe, maar ben meestal te laat omdat het nogal een afstand is die ik moet overbruggen Als het toevallig voor mijn huis gebeurt heb ik altijd een gesprekje en kan ik zien wat ze geven
Ik maak me niet druk om een worteltje of appeltje, wat ze van paarden kinderen die vaak bij een oma verderop logeren voor ze hebben, of van de vakantie gangers die al tien jaar elk jaar langskomen en ondertussen wel weten wat ze mogen voeren, maar ik maak me wel druk over wat ik niet zie dat ze voeren
Gandhi is er zo een die alles eet wat er voorgehouden wordt en daar loert het gevaar

Ik heb maar een bordje gemaakt en opgehangen in de bewuste bocht

Afbeelding

Ik hoop dat het helpt

ievie

Berichten: 2197
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: De ergenis van vreemden die je paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:54

Jeetje, wat naar toch dat mensen dieren van anderen voeren. Hopelikk helpt je bordje. Gaat het met Ghandi weer goed, nu hij het papiertje kwijt is?

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Re: De ergenis van vreemden die je paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:59

Wat stom! Hopelijk helpt het bordje.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: De ergenis van vreemden die je paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:09

In Nederland worden mensen spontaan analfabeet van zulke bordjes (of ze slopen ze).

Ik zou eerlijk eerder kiezen voor een iets hardere en shocking tekst in de trant van : Wil degene die mijn paarden voert ook aub de resulterende DA betalen ?

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 16:10

ievie schreef:
Gaat het met Ghandi weer goed, nu hij het papiertje kwijt is?

Ja gelukkig wel :j

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 16:13

tamary schreef:
In Nederland worden mensen spontaan analfabeet van zulke bordjes (of ze slopen ze).

Ik zou eerlijk eerder kiezen voor een iets hardere en shocking tekst in de trant van : Wil degene die mijn paarden voert ook aub de resulterende DA betalen ?

Zoiets was wel mijn eerste reactie, want ik was razend, maar ik bedacht dat dreigementen vaak een negatieve reactie opwekken, dus ik probeer het eerst zo
Maar ik word er zo moedeloos van want ik weet dat bordjes gewoon genegeerd worden maar je moet wát

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: De ergenis van vreemden die je paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:28

Wat vervelend voor jou en je paard. Het is ook absurd wat voor dingen mensen paarden (en andere dieren) geven. Ik hoop dat het bordje helpt

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:33

Helaas, enorm lastig probleem :( bij mij hield het pas op toen ik een draadloze camera kocht en de schuldigen de beelden onder hun neus schoof. Bordjes met uitleg deden niets, gewoon mensen aanspreken zonder bewijs ook niet (staan gewoon glashard in je gezicht te liegen -:(- )

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: De ergenis van vreemden die je paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:13

Misschien een meer informatief bordje met wat bv wel oke is om te geven en wat echt niet kan omdat je paard er gewoon echt ziek van wordt

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: De ergenis van vreemden die je paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:19

Of desnoods stroomdraad spannen een meter binnen je hek, waardoor de paarden niet meer bij het hek kunnen komen. Toch minder leuk als de paarden het niet uit je hand kunnen eten.

Elmo

Berichten: 75
Geregistreerd: 28-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:23

noox schreef:
Of desnoods stroomdraad spannen een meter binnen je hek, waardoor de paarden niet meer bij het hek kunnen komen. Toch minder leuk als de paarden het niet uit je hand kunnen eten.


Dat zou ik je ook adviseren inderdaad.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:25

Zo'n snoeppapiertje kan ook gewoon met de wind de wei in waaien. Ik vind ook wel eens papiertjes van chocoladerepen of andere snoep in de wei.

Ik snap de ergernis wel, heb zelf mensen aangesproken die de paarden van mijn vriend wortels voerden terwijl ze allebei al moddervet zijn. Wortels bevatten veel suiker dus teveel is zeker niet goed voor dikke paarden. Heb ze uitgelegd waarom het beter is niets te voeren. Ik heb die mensen ook niet meer gezien.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 17:33

Ja, zeker kan aan komen waaien, maar gezien hoe ik woon is dat niet zo heel waarschijnlijk en ik heb nooit eerder iets gevonden op het land, behalve een fles

Betreffende erbij zetten wat ze wel mogen geven, er staat in het portugees onder dat ze fruit en groenten kunnen geven, maar dit is van de foto gesneden
Daar zit ook een wit papiertje achter een raampje waarom de Facebook pagina staat van de paarden want soms denken mensen, ben ik achter gekomen an een gesprek met iemand die wortels stond te voeren, dat ze aan hun lot worden overgelaten en dat mijn huis er niet bij hoort
Nu er een tussenomheining is weggenomen zal dat minder voorkomen omdat het niet meer lijkt alsof dat land gescheiden is van het land waarop het huis staat
En omdat er veel bossages zijn weggehaald kan ik ook de hele omheining langs de wegkant beter zien, maar ja, ik sta niet de hele dag buiten te kijken, natuurlijk
Maar meestal slaan de honden wel aan als ze stemmen horen

Betreffende stroomdraad, heb ik gehad een paar jaar geleden(lint) tot het apparaat gestolen werd!

Elmo

Berichten: 75
Geregistreerd: 28-12-22

Re: De ergenis van vreemden die je paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:35

Je kunt ook een draadje spannen zonder stroom erop te zetten, toch? Het gaat erom dat de paarden niet bij het hek kunnen komen om gevoerd te worden.

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:39

Mijn paard wordt ook regelmatig gevoerd door wandelaars. Er hangt een bordje dat de paarden niet gevoerd mogen worden maar dat maakt geen indruk.
Laatst een wandelaar aangesproken en die zei gewoon; ach dat ene pepermuntje. Zo denken dus veel meer mensen. En laten er op mooie dagen nou veel wandelaars passeren.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:53

Elmo schreef:
Je kunt ook een draadje spannen zonder stroom erop te zetten, toch? Het gaat erom dat de paarden niet bij het hek kunnen komen om gevoerd te worden.

Dat lijk mij ook de beste oplossing. Hier hebben we ook dubbel afrastering zodat vreemde niet bij de paarden kunnen en dat de paarden niet de weg op kunnen mochten ze een keer uitbreken.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:05

Ik zou ook een dubbele fence maken, en dan ging op de buitenste het schrikdraad met een waarschuwingsbordje. Jammer voor de mensen die inmiddels wel weten wat ze kunnen voeren, maar dat is dan jammer voor hen.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 18:46

Elmo schreef:
Je kunt ook een draadje spannen zonder stroom erop te zetten, toch? Het gaat erom dat de paarden niet bij het hek kunnen komen om gevoerd te worden.

Dat werkt niet bij mijn paarden, 4 van de 5 drukken daar gewoon door :D

Andere omheining gaat in de duizenden lopen omdat het een kilometer lang moet zijn
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-12-22 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: De ergenis van vreemden die je paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:47

Prikkeldraad aan de buitenkant met van die afstandhouders, dan willen de mensen niet zo dicht bij het hek komen ~~}>

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 18:55

tamary schreef:
Prikkeldraad aan de buitenkant met van die afstandhouders, dan willen de mensen niet zo dicht bij het hek komen ~~}>

Er dus wel in die bocht een hek waar tractors door heen moeten en daar kan ik dus niet makkelijk wat aan veranderen omdat het op zich maar een stuk schapendraad is met prikkeldraad erboven, maar ik zal er eens over puzzelen Goede tip!

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: De ergenis van vreemden die je paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:02

Mijn vroegere verzorg pony stond in de buurt van een bejaardenhuis. Daar haalde ik ondanks de bordjes elke dag brood, aardappelschillen en kroppen sla uit de wei. Geen idee waarom maar mensen lijken het maar niet te begrijpen.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:06

Ik zou ook buren en weet ik het verbieden te voeren. Als de 1 voert en er staat een bordje dan is het voor de rest minder een probleem. Daarnaast heb ik zelf hele nare ervaringen met voeren. Mijn paard had geen papiertje gekregen maar 19 peren(die vond ik en hadden ze laten liggen), aardappelschillen, appels, wortels en ga zo maar door. Het was gewoon bij iemand achter op het erf dus totaal niet uitnodigend, ondanks bordjes nog steeds voer. Mijn paard raakte geblesseerd door een schop en door stilstaan steeds dikker daarnaast had hij insulineresistentie en uiteindelijk raakte hij bevangen(terwijl hij van mij al jaren niets kreeg vanwege de insulineresistentie). Eind stand zelfs toen bleef er gevoerd worden, ik dikke DA rekening en een paard wat ik kon laten inslapen.. hogere omheining of dubbel zou ik ook iet aan beginnen mensen gooien het er dan gewoon over heen.
Zou dus niet te makkelijk er over nadenken en vooral voor iedereen een verbod doen, hopelijk houd het op. Snap echt niet dat mensen aan een andermans dier moeten zitten :n

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: De ergenis van vreemden die je paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:14

Super irritant zeg..!

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Re: De ergenis van vreemden die je paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:27

Een heel vervelend probleem inderdaad.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:51

tamary schreef:
Prikkeldraad aan de buitenkant met van die afstandhouders, dan willen de mensen niet zo dicht bij het hek komen ~~}>

Dit heb ik ook, inderdaad om voeren te voorkomen.
Ben geen van van prikkeldraad, maar het werkt wel. En aan de binnenkant 3 rijen lint op 1 meter van het prikkeldraad.

Tot nu toe werkt het goed en wordt er niet gevoerd *klopt af*