Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

NVWA druk met paspoortcontrole.

 
Profiel   

Bizarre regel eigenlijk. Dus je kunt een veulen van 4 maanden een heel scala aan medicijnen geven, met 5 maanden chippen/paspoort geven en met 5,5 maand naar de slacht brengen, en een paard dat met 7 maanden datzelfde scala aan medicijnen ooit gekregen heeft mag met 20 jaar niet geslacht worden.

Gaan dan trouwens als die salami-Shetveulens met 5 maanden zonder chip en paspoort de grens over?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 17:46 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Bizarre regel eigenlijk. Dus je kunt een veulen van 4 maanden een heel scala aan medicijnen geven, met 5 maanden chippen/paspoort geven en met 5,5 maand naar de slacht brengen, en een paard dat met 7 maanden datzelfde scala aan medicijnen ooit gekregen heeft mag met 20 jaar niet geslacht worden.

Gaan dan trouwens als die salami-Shetveulens met 5 maanden zonder chip en paspoort de grens over?



nee want als er dergelijke medicijnen gegeven worden is de dierenarts verplicht het dier af te tekenen voor de slacht en wordt dus zo uitgesloten. (of ze dat ook doen is een 2e)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 17:48 



 
Profiel   

Nee, want dat veulen van 4 maanden heeft nog geen paspoort. Die krijgt-ie pas met 5 maanden in mijn voorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 17:49 



 
Profiel   

dat klopt maar dat ontslaat de veearts niet van die verplichting, en anders heel simpel mag het veulen daar niet meebehandeld worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 17:51 



 
Profiel   

Maar die veearts heeft geen paspoort om af te tekenen op het moment van behandelen, de eigenaar vraagt later pas een paspoort bij het stamboek aan, heeft geen benul wat er in het veulen is gestopt, en de DA heeft geen benul wanneer er een paspoort bij dat veulen komt of dat het veulen uberhaupt naar de slager gaat.
Het systeem is gewoon idioot dat je tot 6 maanden alles kunt doen zonder te registreren. Want dat is de realiteit. Er valt niets te registreren, want er is tot dat moment geen paspoort.
De aanname is gewoon dat er bij veulens nooit (veel) medicatie wordt gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 17:59 



 
Profiel   

Welke omgeving was dit TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 18:05 



 
Profiel   

mijn veearts vraagt overigens nooit om een paspoort... bij welke medicijnen moet er geregistreerd worden? Pony heeft medicijnen tegen pijn en hoest gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 18:07 



 
Profiel   

Nabster schreef
Wat goed dat ze controleren.


Waarom is dat goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 18:13 



 
Profiel   

Citaat
Gaan dan trouwens als die salami-Shetveulens met 5 maanden zonder chip en paspoort de grens over?

Alleen aan de voet van de moeder kunnen ze zonder eigen paspoort legaal de grens over.
Als ze niet meer aan de voet van de moeder lopen, moeten ze een eigen paspoort hebben om legaal over de grens te mogen worden gebracht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 18:17 



 
Profiel   

Een paard wat niet voor menselijk consumptie geschikt is, mag wel geslacht worden voor dierenvoer.
Daar wordt niet naar de medicijnen gekeken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 18:26 



 
Profiel   

Maaruhm, ik heb nu een paard in training staan van een vriendin. Niet mijn paard, ik heb wel het paspoort.
Ik heb niets wat bewijst dat het mijn of haar paard is, hoe zit dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 18:32 



 
Profiel   

Je bent de houder en dus veprlicht om het paspoort te kunnen tonen.
Zo te lezen kun je dat.
Dan is het goed.

Er wordt helemaal niet nagegaan of je wel of geen eigenaar bent, je hebt als houder bepaalde verantwoordelijkheden, oa dus het paspoort kunnen tonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 18:33 



 
Profiel   

juval schreef
mijn veearts vraagt overigens nooit om een paspoort... bij welke medicijnen moet er geregistreerd worden? Pony heeft medicijnen tegen pijn en hoest gekregen.

In ieder geval bij fenylbutazon (buut).

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 18:37 



 
Profiel   

ruitje schreef
Welke omgeving was dit TS?

Noordelijke helft van het land.
Sanet schreef
Maaruhm, ik heb nu een paard in training staan van een vriendin. Niet mijn paard, ik heb wel het paspoort.
Ik heb niets wat bewijst dat het mijn of haar paard is, hoe zit dat?

Dat maakt niet uit. Paspoort moet ten alle tijde bij paard zijn en het is geen eigendomsbewijs.
Derhalve paspoort en papier altijd gescheiden houden!

Tenzij je paard zelf gefokt hebt is een stamboekbewijs ook niet. Daarvoor met je aankoopbewijs/bankbetaling/koopcontract hebben.
juval schreef
mijn veearts vraagt overigens nooit om een paspoort... bij welke medicijnen moet er geregistreerd worden? Pony heeft medicijnen tegen pijn en hoest gekregen.

Tegenwoordig krijg ik al logboekformulier mee voor een wormspuit.
Moet ik vijf jaar bewaren.
Als hij controle krijgt, kunnen ze ook bij komen voor dat formulier.

Veel medicatie kan natuurlijk wel gebruikt worden voor dieren die wel voor humane consumptie gebruikt mogen worden, mits je je maar aan de wachttijd houdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 19:44 



 
Profiel   

Brainless schreef
Ik heb een paardje staan die niet binnen 6 maanden is gechipt.
Daar kan ik niks aan doen, dat was voordat ik hem had.
Dus ik mag niet meer met dat paardje de weg op?!
En wat dan?
Kan ik elke x een boete krijgen als ik controle krijg?


ja wel dat mag wel, maar dan moet bij geschikt voor consumtie doorgehaald zijn. Mag dus niet geslacht worden voor consumptie, en moet dus vernietigd worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 19:59 



 
Profiel   

speurneusc schreef
ja wel dat mag wel, maar dan moet bij geschikt voor consumtie doorgehaald zijn. Mag dus niet geslacht worden voor consumptie, en moet dus vernietigd worden

Hij mag wel voor dierenvoer geslacht worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 21:49 



 
Profiel   

Hilary schreef
juval schreef
mijn veearts vraagt overigens nooit om een paspoort... bij welke medicijnen moet er geregistreerd worden? Pony heeft medicijnen tegen pijn en hoest gekregen.

In ieder geval bij fenylbutazon (buut).


Fasinex (leverbot) ook. Zag het gister nog in het paspoort staan.
Maar wel grappig is is dat hij 4x een kuur heeft gehad (in 2 jaar tijd) en het maar 1x geregistreerd staat.

Ik heb ze gewoon niet voor de slacht dus ook geen gezeur met bepaalde medicijnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 11:15 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Fasinex (leverbot) ook. Zag het gister nog in het paspoort staan.
Maar wel grappig is is dat hij 4x een kuur heeft gehad (in 2 jaar tijd) en het maar 1x geregistreerd staat.

Ik heb ze gewoon niet voor de slacht dus ook geen gezeur met bepaalde medicijnen.


Als ze als niet voor de slacht geregistreerd staan in het paspoort, hoeft eigenlijk het medisch gedeelte niet meer met medicatie ingevuld te worden. Kennelijk is dat er een keer doorgeslipt en is het toen wel genoteerd.

Overigens kwam ik op de facebook-pagina van Paardentaxi Amsterdam ook een bericht tegen, van 19 juli, dat ze bij Steenwijk waren aangehouden met echt alle controles, paspoorten, trailer, auto, rijbewijs en alle vergunningen die je als Paardentaxi nodig hebt, tachograaf... Heel uitgebreid dus. Dat kan ook nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 15:40 



 
Profiel   

Jet schreef
Cowgirl schreef
Fasinex (leverbot) ook. Zag het gister nog in het paspoort staan.
Maar wel grappig is is dat hij 4x een kuur heeft gehad (in 2 jaar tijd) en het maar 1x geregistreerd staat.

Ik heb ze gewoon niet voor de slacht dus ook geen gezeur met bepaalde medicijnen.


Als ze als niet voor de slacht geregistreerd staan in het paspoort, hoeft eigenlijk het medisch gedeelte niet meer met medicatie ingevuld te worden. Kennelijk is dat er een keer doorgeslipt en is het toen wel genoteerd.

Overigens kwam ik op de facebook-pagina van Paardentaxi Amsterdam ook een bericht tegen, van 19 juli, dat ze bij Steenwijk waren aangehouden met echt alle controles, paspoorten, trailer, auto, rijbewijs en alle vergunningen die je als Paardentaxi nodig hebt, tachograaf... Heel uitgebreid dus. Dat kan ook nog.

Uitgebreid?
Je vervoerspapieren is een standaard-pakketje; zij weten wat erin hoort te zitten, jij moet het op orde hebben.
Tacho is arbeidstijden; ook standaard lijstje hanteren.
Voertuigpapieren, eveneens standaard pakketje.

Lijkt woest-interessant, stelt geen ruk voor. NVWA zou van mij veel minder blij worden als particulier met een 12-tonner en schrijvende tacho...... }:) }:)

En wat die medicijnen betreft is ook regelrechte flauwekul; er worden in NL geen mdicijnen geregistreerd/legaal gebruikt waarbij de wachttijd langer dan 6mdn is; waarna het dier voor menselijke consumptie geslacht mag worden; ELK dier! De medicijnen zijn het probleem niet, hooguit de wachttijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 16:00 



 
Profiel   

juval schreef
mijn veearts vraagt overigens nooit om een paspoort... bij welke medicijnen moet er geregistreerd worden? Pony heeft medicijnen tegen pijn en hoest gekregen.


Er is een lijst met medicijnen die in het paspoort afgetekend moeten worden, als deze medicijnen gebruikt worden.
LINKJE

Voor veel middelen zijn ( inmiddels ) alternatieven beschikbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 16:34 



 
Profiel   

Uitgebreider dan de controle die TS had bedoelde ik ermee te zeggen, Ikke...

Er worden echt wel medicijnen gegeven aan paarden die legaal gebruikt mogen worden ( als er geen geschikt paarden-alternatief voor is), die gelijk uit laten sluiten voor menselijke consumptie. Zoals bijvoorbeeld Fenylbutazon:
"10. WACHTTIJD(EN)
Niet voor gebruik in paarden die bedoeld zijn voor menselijke consumptie.
Behandelde paarden mogen nooit meer worden geslacht voor menselijke consumptie.
Het paard moet worden verklaard als niet bestemd voor menselijke consumptie onder nationale
paardenpaspoortwetgeving." Uit de bijsluiter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 17:21 



 
Profiel   

Wat ikke bedoelt zijn niet de medicijnen die om uitsluiting voor slacht voor humane consumptie vragen, fenylbutazon, is daar 1 van, maar prascend bv ook, en simpelweg isofluraan bij een gasanaesthesie ook.
Ikke heeft het over de medicijnen die op de zgn positieflijst staan en een wachttijd van 6 maanden hebben voor slacht voor humane consumptie. Dat zijn de enige medicijnen die in het paspoort geregistreerd zouden moeten worden wanneer die aan het paard zijn toegediend, met vermelding van de laatste dag van toediening, waarna de wachttijd van 6 maanden in gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 18:21 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Wat ikke bedoelt zijn niet de medicijnen die om uitsluiting voor slacht voor humane consumptie vragen, fenylbutazon, is daar 1 van, maar prascend bv ook, en simpelweg isofluraan bij een gasanaesthesie ook.
Ikke heeft het over de medicijnen die op de zgn positieflijst staan en een wachttijd van 6 maanden hebben voor slacht voor humane consumptie. Dat zijn de enige medicijnen die in het paspoort geregistreerd zouden moeten worden wanneer die aan het paard zijn toegediend, met vermelding van de laatste dag van toediening, waarna de wachttijd van 6 maanden in gaat.


Oké! Ik raakte ook even in de war.

Toen mijn vorige paard Prascend kreeg voor geschreven moest ik van de dierenarts in haar paspoort laten aftekenen dat ze niet meer voir humane consumptie mocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 18:51 



 
Profiel   

Wij zijn 2 jaar geleden ook een keer aangehouden, kwamen net bij de instructie weken bij de KNHS vandaan.

Dat ging alleen heel knullig hij vroeg om paspoort en ging dit uitgebreid controleren incl entingen (die wettelijk niet verplicht zijn).
Maar hij heeft nooit gekeken of er een pony in de trailer stond,en het ging om een A pony in een 2 paards trailer dus ook de kont heeft die niet kunnen zien haha :)
Maar volgens meneer was alles in orde dus we konden verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-19 21:09 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Wat ikke bedoelt zijn niet de medicijnen die om uitsluiting voor slacht voor humane consumptie vragen, fenylbutazon, is daar 1 van, maar prascend bv ook, en simpelweg isofluraan bij een gasanaesthesie ook.
Ikke heeft het over de medicijnen die op de zgn positieflijst staan en een wachttijd van 6 maanden hebben voor slacht voor humane consumptie. Dat zijn de enige medicijnen die in het paspoort geregistreerd zouden moeten worden wanneer die aan het paard zijn toegediend, met vermelding van de laatste dag van toediening, waarna de wachttijd van 6 maanden in gaat.


Dat is duidelijker, alleen lijkt me dat niet te controleren bij zo'n wegcontrole. Als die medicatie niet genoteerd is en het paard nog voor menselijke consumptie weg mag, zien ze dat toch niet bij zo'n controle? Het is natuurlijk aan de eigenaar om erop toe te zien dat ze wel vermeld worden, maar daar valt zo niet op te checken lijkt me.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-19 07:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen