NVWA druk met paspoortcontrole.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

NVWA druk met paspoortcontrole.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 13:58

Nvwa is druk met paspoort controle.
Werd vanochtend aan de kant gezet. Ze reden achter me op de snelweg en toen ik snelweg verliet zetten ze mee op industrieterrein aan de kant.

Ze checken of je paard en paspoort hebt, of je het juiste paspoort hebt dwz met het medische gedeelte tbv slachten humane consumptie.
Of paard binnen 6 maanden na geboorte is gechipt.
Ze willen legitimatie van bestuurder cq eigenaar zien, vragen op wiens naam paard staat.
En alles wordt genoteerd.
Niet tonen paspoort, 1e keer waarschuwing, daarna boete.
Medewerkers waren erg vlot, vroegen of ik de chip zelf wou uitlezen omdat de meeste paarden wat gemakkelijker reageren in de trailer als de eigenaar erbij instapt dan een onbekende.

Vanwege vakantie tijd en dat veel recreanten met paard op ’ponykamp’ gaan, wordt er nu veel gecontroleerd. Vaak gaat deze groep rest van het jaar niet met hun paard en trailer op pad en vergeten het paspoort mee te nemen.
Ze kijken niet of je paard correct is ingeënt of dat je zelf de juiste papieren hebt om de combinatie te mogen rijden, trekgewicht auto, juiste aankoppeling etc etc.
Maar ik had vanochtend alleen maar NVWA inspectie, als er een controle is icm politie etc, zal daar wel op gelet worden.

Hoort zegt het voort was hun advies aan mij.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:01

:D Heb ik toch een probleem geen chip dus niet uit te lezen, mogen ze DNA gaan doen.
Op zondag reizen scheelt ook dan werken ze meestal niet

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:03

Goed om inderdaad even te weten.
Eigenlijk neem ik altijd wel paspoort mee van mijn paard dus dat scheelt. Wat ik wel vreemd is ze willen legitimatie van de eigenaar zien? Wat als het paard niet van jou is dan? Maar dat je het van iemand anders mag rijden? Moet die gene dan altijd mee? En daarbij is op naam zetten van paspoort ook geen eigendomsbewijs. Ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe dat dan zit.

Niet dat dat voor mij aan de orde is maar ken genoeg vriendinnen die een paard voor een ander rijden.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:03

Wat goed dat ze controleren.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:03

Bedankt voor de waarschuwing. Wij zijn wekelijks op pad met paard naar springles of wedstrijd, paspoort ligt ene keer in de stalkast op pensionstal en de andere keer in de auto.
Toch maar eens wat zorgvuldiger bij het paard houden...

DianaWinnie
Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-12
Woonplaats: Purmerend

Re: NVWA druk met paspoortcontrole.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:05

Alsof in paspoort staat dat je eigenaar bent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:05

Ik ben ook zeer benieuwd waarom ze legitimatie willen zien. Beide paarden heb ik niet op naam staan, gezien dat toch niet officieel is en 60 euro per paspoort kost.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 14:06

paspoorten liggen standaard in auto bij ons.
Kan er niet wakker van liggen, ik was enige die in de auto zat.

AnnoNiemand

Berichten: 885
Geregistreerd: 16-05-18

Re: NVWA druk met paspoortcontrole.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:11

In mijn paspoorten staat niet dat ik eigenaar ben. Dat is naar mijn weten ook niet verplicht.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:19

DianaWinnie schreef:
Alsof in paspoort staat dat je eigenaar bent...



dat is ook niet het doel van het paspoort. het paspoort dient enkel ter identificatie van het paard.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: NVWA druk met paspoortcontrole.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:49

En waar staat wanneer je paard gechipt is? Mijne heeft pas toen hij van mij werd een paspoort gekregen (toen was hij 3), was al wel gechipt maar nooit geregistreerd. Hoe weten ze dan of hij op tijd gechipt is?

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: NVWA druk met paspoortcontrole.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:05

Ik vind het ook maar een vage controle. Ik heb nergens een eigendomsbewijs van mijn paard. Alleen een bankoverschrijving in een ver verleden. That’s it. Ik vraag me dus af hoe ze dat gaan controleren en of de AVG niet een beetje roet in het eten gooit. Volgens mij mogen ze alleen het paspoort controleren en het paard dat erbij hoort.
Op entingen kunnen ze sowieso niet controleren, dat is geen verplichting. Alleen bij de KNHS.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: NVWA druk met paspoortcontrole.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:27

Denk dat ze niks zinnigs te doen hebben dus dan maar op deze manier iets doen.
Beetje vaag waarop ze moeten en mogen controleren en hoe ze dit doen.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:35

Van de eigen site NVWA onderstaande gehaald:

De NVWA bewaakt:
de gezondheid van dieren en planten;
de veiligheid van voedsel;
de veiligheid van consumentenproducten;
het dierenwelzijn.

Op hun site staat eea over reizen met je paard naar buitenland en exportkeuring aanvragen en onderstaande:

Alle paarden (behalve veulens jonger dan 6 maanden) moeten een paardenpaspoort en een chip hebben. Paarden met een paspoort van voor 1 juli 2009 mogen in plaats van een chip ook beschikken over een DNA-profiel of een ingetekende schets. In het paardenpaspoort moet een hoofdstuk ‘Medische behandelingen’ staan, met gegevens over medicijngebruik. Deze gegevens zijn nodig om te kunnen bepalen of een paard mag worden geslacht voor menselijke consumptie. Het paardenpaspoort moet altijd in de buurt van het paard zijn. Een kopie volstaat niet. Tijdens een controle moet het paspoort direct getoond kunnen worden. De houder van het paard (degene die het paard verzorgt, bijv. pensionhouder of staleigenaar) is verantwoordelijk voor het tonen van het paspoort. Als de houder van het paard het paspoort niet kan tonen, krijgt die een waarschuwing of proces-verbaal op naam (en niet de eigenaar).

Als ik dit zo lees heb je een beetje rare controle gehad zeker omdat je het paspoort direct kon tonen.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 15:43

nessinator schreef:
En waar staat wanneer je paard gechipt is? Mijne heeft pas toen hij van mij werd een paspoort gekregen (toen was hij 3), was al wel gechipt maar nooit geregistreerd. Hoe weten ze dan of hij op tijd gechipt is?

Geboortedatum paard en datum afgifte paspoort.
Denk dat legitimatie werd gevraagd omdat degene die paard vervoert, op dat moment verantwoordelijk is of de boel administratief klopt wbt paspoort.

Oudere nvwa-er had een jonkie mee, die zat denk ik opleidingsfase. Wellicht daarom ietwat vreemde vragen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:46

Paard heeft een paspoort en de mens heeft er ook eentje . En nu is er gewoon een controle...wat is nu het punt. Er worden wel vaker verkeers controles gedaan.

Er word gewoon gekeken of alles in orde is en vragen naar legitimatie van de bestuurder is volgens mij heel gewoon.

Over een eigendoms bewijs heeft TS het al helemaal niet en is toch ook niet relevant aangezien een vervoers bedrijf net zo goed aangehouden kan worden. Als hij maar de paspoorten van zijn te vervoeren paarden bij zich heeft.

Ik vind de controles wel goed zo.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: NVWA druk met paspoortcontrole.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 15:54

Ik dus ook! @cowgirl.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:34

tienus63 schreef:
nessinator schreef:
En waar staat wanneer je paard gechipt is? Mijne heeft pas toen hij van mij werd een paspoort gekregen (toen was hij 3), was al wel gechipt maar nooit geregistreerd. Hoe weten ze dan of hij op tijd gechipt is?

Geboortedatum paard en datum afgifte paspoort.


Daar zat dus 3 jaar, en geen 6 maanden, tussen. Dus nogmaals, hoe gaan ze erachter komen of hij op tijd gechipt is?
(Overigens heeft hij een 'niet slachten'-aantekening omdat hij dus pas zo laat een paspoort heeft gekregen)

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: NVWA druk met paspoortcontrole.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:49

Ik heb een paardje staan die niet binnen 6 maanden is gechipt.
Daar kan ik niks aan doen, dat was voordat ik hem had.
Dus ik mag niet meer met dat paardje de weg op?!
En wat dan?
Kan ik elke x een boete krijgen als ik controle krijg?

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 16:53

Dat is dan de consequentie van een te paspoort, paard mag niet meer voor consumptie.
Je mag gewoon met je paard de weg op, hij mag niet meer voor humane consumptie weg zoals ik het begreep.

Begin jaren ‘00 is men begonnen met chippen en daarna paspoortafgifte.
Weet nog dat wij paard hadden, zat alleen stamboek papier en geel inentingsboekje bij.
In ‘99 of 2000 is ie gechipt. Hij was toen 5 jaar.
Meen dat we toen entingsboekje en papier op moesten sturen naar stamboek wat paspoort uit gaf, en dan was het ook meteen qua entingen geregeld voor deelname wedstrijden etc.
Verenigingen lieten toen vaak chippers komen om de kosten te drukken.

Paspoort is niks meer dan document waar chipnr instaat welke het betreffende paard in zich heeft.
Neem aan dat in je paspoort staat aangeven wanneer je ipv chippen voor dna hebt gekozen en dat dat bij identiteitscontrole van je paard geen probleem is.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:03

nessinator schreef:
En waar staat wanneer je paard gechipt is? Mijne heeft pas toen hij van mij werd een paspoort gekregen (toen was hij 3), was al wel gechipt maar nooit geregistreerd. Hoe weten ze dan of hij op tijd gechipt is?

tienus63 schreef:
nessinator schreef:
Geboortedatum paard en datum afgifte paspoort.


Daar zat dus 3 jaar, en geen 6 maanden, tussen. Dus nogmaals, hoe gaan ze erachter komen of hij op tijd gechipt is?
(Overigens heeft hij een 'niet slachten'-aantekening omdat hij dus pas zo laat een paspoort heeft gekregen)

Het gaat dus idd niet om op tijd chippen maar om op tijd afgegeven paspoort.
Inderdaad om te controleren of een dier niet ten onrechte niet is uitgesloten voor de slacht voor humane consumptie.

In jouw geval zit er dus meer dan 6 maanden tussen geboortedatum en afgifte paspoort, maar is het dier ook uitgesloten voor humane consumptie en dan is het paspoort dus gewoon correct.


Identiteitsbewijs van chauffeur wordt idd gevraagd omdat dat de houder is tijdens het transport.
Je hoeft echt de eigenaar niet te zijn, niet aan te tonen dat je dat wel of niet bent, je bent op dat moment de houder van het paard (want verantwoordelijk voor het vervoer van het dier) en dus ook verantwoordelijk voor als er zaken niet kloppen.

rumay schreef:
:D Heb ik toch een probleem geen chip dus niet uit te lezen, mogen ze DNA gaan doen.
Op zondag reizen scheelt ook dan werken ze meestal niet

Paarden die legaal niet gechipt zijn en waarvan de houder netjes het paspoort kan tonen (met ingetekende schets en beschreven signalement, en geboren voor 1 juli 2009) wordt dan adhv de schets en beschreven signalement gecontroleerd of paspoort en paard bij elkaar horen.

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:03

Hij is al afgestempeld als "niet voor humane consumptie", dit om geen gezeur te hebben met alle medicijnen die gemeld moet worden.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:04

rumay schreef:
Denk dat ze niks zinnigs te doen hebben dus dan maar op deze manier iets doen.
Beetje vaag waarop ze moeten en mogen controleren en hoe ze dit doen.

:roll:
Nee, het is hun taak om te controleren en dus doen ze dat.
Simpeler kan niet toch?

En natuurlijk wordt er om een legitimatie van de bestuurder gevraagd, dat is standaard en ook gewoon toegestaan bij controles.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:06

Brainless schreef:
Hij is al afgestempeld als "niet voor humane consumptie", dit om geen gezeur te hebben met alle medicijnen die gemeld moet worden.

Dan is het paspoort gewoon geldig, de consequentie van te laat aanvragen van een paspoort is dat het dier onmiddellijk wordt uitgesloten voor de slacht, niet dat dat paard niet de weg op mag.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:15

Brainless schreef:
Ik heb een paardje staan die niet binnen 6 maanden is gechipt.
Daar kan ik niks aan doen, dat was voordat ik hem had.
Dus ik mag niet meer met dat paardje de weg op?!
En wat dan?
Kan ik elke x een boete krijgen als ik controle krijg?



nee dat staat er niet.

een paard moet binnen de 6 maanden chip en paspoort krijgen en dan is het dier automatisch open voor slacht.

dieren na 6 maanden gechipt en pas of zoals hierboven vermeld zijn automatisch uitgesloten voor slacht.

dus zolang jij een paspoort hebt bij jouw paard kun je hem gewoon vervoeren.