Moord in de paddock

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 18:42

Het hele punt is dat het niet a-typisch is en ook voorkomt bij paarden die gewoon alle ruimte hebben en sociaal opgegroeid zijn.
Sterker nog, vroeger werd het doden van ratten zelfs als heel normaal gezien. Tegenwoordig zijn stallen vaker rat-vrij.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 18:47

Nou als de mini hier die kater bewust had gegrepen, had ze toch mooi teruggegaan hoor... welke reden er ook achter zit, dat wil ik niet hier rond hebben lopen := Er zijn er zat die het niet doen en daar voel ik me dan toch een stuk prettiger bij.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 18:51

Ik ben toch wel lichtelijk in shock dat het toch nog best vaak voorkomt.

Mijn , inmiddels overleden, haflinger ging ook wel achter diertjes aan maar dat was toch meer interesse en nieuwsgierigheid. Katten waren favoriet dat ging altijd goed.

Mijn fjord deed ook wel lief tegen katten maar een pets van de kat was ook wel genoeg om er geen aandacht aan te geven.


Ik vind dat paard wat dat kuiken gewoon opeet wel heel apart...en ook zielig teglijk.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 18:54

Maar ligt het nu aan mij of worden opvallend vaak haflingers genoemd?

Overigens is het bij ezels redelijk gebruikelijk dat ze met geweld honden en soms ook katten uit de wei jagen vanwege territoriaal gedrag. Daarom worden ze ook ingezet voor kudde bewaking :-)

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 19:19

Mijn pony ging vroeger met mij erop altijd achter de stalkat aan als die de bak in kwam. En niet speels maar echt oren in de nek en neus op de grond.

Verder wel wat platte mollen gevonden in de wei en ging ze de boerderijeenden uit de wei jagen. Die eenden konden gelukkig nog wegkomen. Ook heeft ze wel eens een lammetje achterna gezeten die ontsnapt was naar haar weiland. Beetje territoriaal haha

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 19:20

Is trouwens hier ook niemand ermee bekend dat (in iedergeval vroeger) vrij standaard rauwe eieren gevoerd werden aan renpaarden?

Birgit01

Berichten: 780
Geregistreerd: 12-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 19:22

Hier al 2 egels :(

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 19:23

En IJslanders krijgen in IJsland toch regelmatig vis te eten? Al zullen ze die niet zelf vangen :-)

speurneusc

Berichten: 5393
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 19:24

mijn merrie kon de koetjes tijden de training niet uitstaan, ze mepte er echt naar als er een achter of aan de zijkant kwamen en dreven we ze op dan beet ze ze hele plukken haar tussen der tanden..

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 19:29

Herten (ja die schattige) willen soms ook wel eens een nesje plunderen van grondvogels.
Het is geen alledaagse kost uiteraard.

Blacky94

Berichten: 3489
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 19:44

beert schreef:
Maar ligt het nu aan mij of worden opvallend vaak haflingers genoemd?

Overigens is het bij ezels redelijk gebruikelijk dat ze met geweld honden en soms ook katten uit de wei jagen vanwege territoriaal gedrag. Daarom worden ze ook ingezet voor kudde bewaking :-)

Niet alleen honden en katten. Toen ik nog in Canada woonde werden ze ook rustig ingezet tegen wolven en coyotes. Ik zat te zuidelijk voor (grote aantallen) beren dus of ze daar ook nog wat tegen kunnen doen durf ik dan weer niet met zekerheid te zeggen. Maar dat is idd territoriaal gedrag en ik vraag me af hoeveel er de bewuste wolf/coyote beginnen op te eten na een welgeplaatste klap...

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 20:03

Een (groot) dier opeten is helemaal niet het doel. Dat kunnen ze ook niet met hun gebit.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 20:08

Mijn vorige stal lag precies naast een bedrijf met wat ratten(nesten). Af en toe stak er dan een jonge rat de beek over om bij ons te komen.
Helaas was de eerste stal na binnenkomst in eigendom van de liefste ruin Flash.


Flash houdt van paarden, honden, katten...
Maar Flash houdt écht niet van ratten.
Flash heeft twee waterbakken: één voor te drinken en één voor te verdrinken.
Flash is een seriemoordenaar.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 20:21

de balans tussen jagen en gejaagd worden is gewoon heel klein.
De gene die begint heeft de grootste kans om te winnen.
Een goed getrainde hond kan een hele kudde koeien in bedwang houden. Een willekeurige hond op een koeienwei heeft eerder geluk als de koeien vandaag niet zo in de stemming zijn.
Niet voor niets willen ze opnieuw een hondverbod instellen op de wandelpaden door graasgebieden in de alpen. Een paar weken geleden hebben ze weer eens een aanval ingezet op een keurig aangelijnde hond. De eigenaar heeft hem nog losgelaten om hem een kans te geven maar hij is plat teruggevonden.

Zelfs schapen zullen soms gezamelijk een hond weg jagen als de hond niet weet wat hij doet en geen aanvalspogingen doet.

Er is ook zo‘n geniaal filpje van een konijn dat een groepje schapen drijft.

Oja en hamsters die mensen aanvallen. Die zijn ook vrij geniaal. Een van mijn hamsters is ooit uitgebroken en die vonden we in de tuin waar hij een poging deed een kat te besluipen van achteren 8)7

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 20:29

Sizzle schreef:
Het hele punt is dat het niet a-typisch is en ook voorkomt bij paarden die gewoon alle ruimte hebben en sociaal opgegroeid zijn.
Sterker nog, vroeger werd het doden van ratten zelfs als heel normaal gezien. Tegenwoordig zijn stallen vaker rat-vrij.

Stal is geen natuurlijke plek. Als er ratten in de stal zitten kan dat voor een paard bedreigend/hinderlijk zijn. Eerste reflex is dat beest ontwijken/vluchten. Maar dat gaat niet in de stal. Dus plan B. Ofwel het beest verdragen, dan gebeurt er niks. Ofwel panikeren en rondspringen ofwel gericht meppen. In de laatste 2 gevallen zal het wel snel raak zijn. Rat dood, minder overlast voor het paard, succes !
Volgende keer weet het paard al beter wat hij moet doen. Dan duurt het niet lang of het paard zal gericht de rat doden. Zet dat paard vervolgens op de wei en vele kans dat hij dat gedrag daaar ook zal vertonen. Misschien ook naar andere dieren, zoals konijnen.
Perfect voorbeeld van aangeleerd, niet-natuurlijk gedrag.
Als dat paard nooit in dei stal met ratten gestaan had zou hij ratten op de wei hoogstwaarschijnlijk met rust laten.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 20:35

Nee dat is selectief lezen of je wilt gewoon perse dat het niet waar is.
Ook paarden die nog nooit een stal gezien hebben doen aan kippenpletten of schapenvoetbal.
Dat is een instinkt dat ze hebben dat ze helpt als die jack russel ineens een wolf was of die schattige stal kat een lynx.

Een van de ‚moorden‘ die ik gezien heb was notabene een voltigepaard. En een braaf beest dat niets of niemand kwaad deed. Tot er een kip nietsvermoedend door de buitenbak liep waar het paard los stond.

Mijn paard staat toe dat er een kalkoen op de rug zit, maar ik weet niet zeker of de kalkoen ook veilig geweest was op de grond. Op de grond wordt zo‘n dier ineens een soort gevleugelde speelbal waar sommige paarden ook maar al te graag mee gooien en stoeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:11

We willen natuurlijk allemaal heel graag geloven dat het niet waar is dat paarden andere dieren dood maken. Dat onze lievelingetjes en hartendiefjes tot dit soort dingen in staat zijn geeft een bijzonder ongemakkelijk gevoel. En als de wetenschap dat paarden zoiets kunnen doen ertoe leidt dat je minder van je paard gaat houden, is het misschien wel functioneel als je jezelf voorhoudt dat dit gedrag van nature niet voorkomt bij paarden. Of dat het alleen maar hele bijzondere, gestoorde en verknipte paarden zijn die dat doen en de jouwe dat nooit zou doen.

Het kan dan wel hard aankomen als je dan toch op een dag een dode egel in je paddock vindt. Maar goed, dan kan je altijd nog jezelf wijsmaken dat hij er per ongeluk op is gaan staan... :+

Sizzle schreef:
Mijn paard staat toe dat er een kalkoen op de rug zit, maar ik weet niet zeker of de kalkoen ook veilig geweest was op de grond. Op de grond wordt zo‘n dier ineens een soort gevleugelde speelbal waar sommige paarden ook maar al te graag mee gooien en stoeien.


Onze terror vindt het ook prima als er kauwen op zn rug nestmateriaal komen plukken. Ik heb zelfs de indruk dat hij dat wel lekker vindt.

Gooien en stoeien doen die van mij ook graag met alles wat ze vinden. Allebei mn paarden. Ik ben er niet bij als er dieren om het leven gebracht worden (zo vaak gebeurt het nou ook weer niet :') ) maar kan ook best dat er zo beestjes aan hun einde zijn gekomen. Ze zijn bij mij meestal niet plat namelijk.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:32

MaiNat schreef:
Gelukkig is mijn pony helemaal niet zo! Die is zo lief! <3 Op haar stal van heel wat jaren terug gingen zelfs eenden broedden in haar box en ook al pikten die in haar hoeven, ze bleef lief. Snachts gingen alle kippen daar ook op stok. Zat zij tussen de kippen snachts _O-

Goed zo! Dergelijke ponies wil ik ook. En die zijn er genoeg hoor.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:34

Sclimpre schreef:
Sizzle schreef:
Ik vind het wel grappig hoe mensen doorgaans lijken te denken dat paarden altijd zo knuffeligben schattig zijn.
Met schattig en knuffelig leef je niet lang in de natuur ;)

Als er in een natuurfilpje een paard korte metten maakt met een krokodil vind men dat doorgaans cool, maar owee als ze oefenen op iets wat knuffelbaar is :P

Ook ik ben inderdaad getuige geweest van schapenbowling, dode kippen, platte ratten en hondbal.

Eieren en jonge vogels eten is ook niet perse tegen natuurlijk. Dat is een makkelijk verteerbare eiwit hap.

Kan zich nog iemand die tragedie in Australie nog voor de geest halen waar een kers verse moeder haar paard dat ze al jaren had aan haar baby liet snuffelen?
Paard greep de baby en slieg hem dood tegen de grond. Die beschermde keurig zijn baasje tegen die nieuwe „parasiet“ :

Bij mijn paard spande het er een beetje om of ze alpaca smijten ging doen, maar de alpaca spuugde toch net wat sneller.

Dat iemand z‘n paard er om zou verkopen vind ik struisvogelgedrag

Er zijn toch ook mensen die geen wever of geen luchtzuiger willen?

Wever of luchtzuiger wil ik best kopen. Maar zo'n killerpony niet al zou ik geld toe krijgen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:36

Sizzle schreef:
Is trouwens hier ook niemand ermee bekend dat (in iedergeval vroeger) vrij standaard rauwe eieren gevoerd werden aan renpaarden?

Renpaarden niet. Wel aan een internationaal springpaard. Die kreeg er een stuk of vier in zijn voer. Veelal gewoon met het omhulsel er bij.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:45

Eieren werden vroeger ook vaak gevoerd aan de trekpaarden.
En ook gewoon wel aan de recreatiepaarden. Mijn opa gaf het samen met een flesje donker bier :9 :D

Wij hadden kippen die in de voerbak hun eieren legden en de pony at die soms op. Lekker met schaal en al :+

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:56

Aan (dek)hengsten werden ook wel eieren gevoerd.

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 10:03

Wat is het verschil tussen wij die een vlieg/mug/spin/insect/muis/rat/.... dooddoen (zonder de intentie om te eten :D ) en een paard dat een rat of kip dooddoet? Trouwens de meeste mensen lusten best graag kip :P .

Mijn honden jaagden op ratten, ik vond dat heel handig dus als mijn ijslander dat zou doen zie ik dat eerder als bonus :D .
Net zoals ik ze (de honden) ooit een nest pasgeboren konijnen heb zien opeten, ik was te laat anders had ik het voorkomen en fijn vond ik dat niet (iets hoger fluffygehalte dan rat) maar ik zie ze er niet minder graag om.

Dus neen, ik zou echt mijn paard niet weg doen of minder graag zien omdat hij andere dieren doodt. Ik zou wel in de mate van het mogelijke het voorkomen.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:03

Mijn paard jaagt alleen honden uit zijn territorium
Mijn schapen hebben een poosje terug wel een egel geplet...
Spoiler:
Afbeelding

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:07

Sizzle schreef:
Dat iemand z‘n paard er om zou verkopen vind ik struisvogelgedrag


Dat ligt er natuurlijk ook helemaal aan hoe je het paard gaat stallen. Genoeg mensen die naast de paarden ook kippen, ganzen, geiten of varkens bij de paarden houden. Dan wil je toch absoluut geen dier dat ze gaat dood maken?
Hier komt er echt geen bij die achter de kippen aangaat. Bewust doden dus al helemaal niet. Foutje dat kan maar daar moet het bij blijven.
Mijn hond mag ook niet achter de shets aan net zo goed dat de shets niet achter de hond aan mogen.