Moord in de paddock

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Christiene
Berichten: 7739
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:39

dees_daan schreef:
Hier een paard gehad dat ze verdronk in de waterbak.. We hebben haar nooit kunnen betrappen maar er lagen alleen dode vogels in de bakken waar zij dronk.. De paarden waar ze mee samen stond wisselden af en toe dus het was wel duidelijk dat zij er iets mee te maken had..

Ik ben hier een uil in de bak gevonden die leefde nog maar jonge roofvogels heb ik nu twee er keer uit gevist terwijl de paarden op stal waren. Levend omdat speciekuip niet vol was. Ze gaan er dus ook zelf in.

Wij hebben een gehad die liep achter de hond aan stappende met de voornemen.... meerdere malen net goed gegaan
Laatst bijgewerkt door Christiene op 30-08-19 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisadliam

Berichten: 774
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:40

Mijn 2 jarige voetbalt met egels..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:42

anjali schreef:
Dit is allemaal echt nieuw voor me,na 50 jaar!! Best shocking ja, want eigenlijk vind ik paarden edele dieren, zelfs edeler dan de meeste mensen.Waarschijnlijk heb ik dan heel erg geluk gehad met mijn eigen paarden, die wel in de Penny thuishoren.


Wat een kul zeg.

Dat paarden herbivoren zijn betekent niet dat ze niet doden. Ook paarden concurreren van nature om voedsel en voortplanting, moeten een predator uitschakelen, hun nakomelingen en kudde beschermen etc etc.

Zet twee konijnenrammen in een hok en ze vechten ook door tot de dood. En die eten ook geen vlees.

De dierenwereld is hard, Anjali. Het is survival of the fittest. Wie het sterkste is kan zich voortplanten. En als vechtlust vele duizenden jaren lang een soort geholpen heeft succesvol te zijn, is dat in die relatief korte tijd dat de soort gedomesticeerd is echt niet opeens allemaal verdwenen.

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:47

Je hoort dit wel vaker inderdaad, dat ze dieren vermoorden die op "hun" terrein komen.
De schrik sloeg mij vorige week dan ook om het hart, toen we in de wei liepen en onze rode "kater" al mieuwend onderweg naar ons toe kwam lopen achter de bosjes langs....en de nieuwe mini daar erg door geactiveerd werd en in een driftig tempo er naartoe ging...want wat gaat die doen :oo

Roy-tje schrok er van, en die lülhannes rent dan niet weg, maar gaat ineengedoken in het zand liggen blazen :x Daar kwam hij dus goed weg want de mini had alle kans om hem te vertrappelen.... gelukkig is het een super lief diertje maar wat een klootviool is die kat toch dat hij dan niet wegrent _-:(

Avalanche

Berichten: 16287
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:50

safina schreef:
Zet twee konijnenrammen in een hok en ze vechten ook door tot de dood. En die eten ook geen vlees.

Het tot de dood vechten is wel onnatuurlijk. In de natuur, als dieren de ruimte hebben en weg kunnen, zullen ze een hele serie van kalmerende signalen gebruiken om een gevecht te voorkomen. Als je je concurrent kunt uitschakelen door hem flink te intimideren, en verwondingen kunt voorkomen, zullen dieren daar altijd voor kiezen.

Ik snap je punt wel safina, maar met name agressie is in gevangenschap wel heftiger dan het in de natuur zou zijn, en vooral het niet weg kunnen creeert problemen (zoals met de twee rammen). Zouden ze veel ruimte tot hun beschikking hebben, gaan ze misschien nog wel knokken, maar niet tot de dood.

Hengsten vechten ook, maar in de natuur proberen ze liever elkaar te intimideren en een gevecht te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:50

Christiene schreef:
dees_daan schreef:
Hier een paard gehad dat ze verdronk in de waterbak.. We hebben haar nooit kunnen betrappen maar er lagen alleen dode vogels in de bakken waar zij dronk.. De paarden waar ze mee samen stond wisselden af en toe dus het was wel duidelijk dat zij er iets mee te maken had..

Ik ben hier een uil in de bak gevonden die leefde nog maar jonge roofvogels heb ik nu twee er keer uit gevist terwijl de paarden op stal waren. Levend omdat speciekuip niet vol was. Ze gaan er dus ook zelf in.

Wij hebben een gehad die liep achter de hond aan stappende met de voornemen.... meerdere malen net goed gegaan


Er werd wel voor gezorgd dat ze er uit konden komen, in de overige bakken ook nooit dode vogels gevonden, alleen in de bakken waar het bewuste paard kon komen. Ik denk ook dat de vogels er zelf gingen drinken hoor maar dat ze ze dan onder water hield ofzo..
Het gebeurde in ieder geval iets te vaak om het toeval te vinden, en het begon gewoon op te vallen dat we dat probleem niet bij de andere bakken hadden.

Edit: Anjali, de grootte van een dier maakt niets uit wat gevaar betreft, er zijn immers ook genoeg slangen, spinnen en andere dieren die giftig zijn. Dat een vogeltje niet gevaarlijk is snappen wij maar voor een paard kan dat wel degelijk een indringer zijn. De één reageert daar nou eenmaal sneller op dan de ander, en dat zegt helemaal niets over of het nou wel of geen leuk paard is. Hij accepteert alleen iets niet wat een ander paard wel accepteert.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-19 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49242
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:50

Paarden doden zelfs elkaar wel eens, als een gevecht tussen hengsten een beetje uit de hand loopt. Paarden zullen zeker alles dat ze als bedreiging zien aanvallen, als ze denken dat vluchten te weinig kans geeft. Ook van zebra's meer dan genoeg beelden dat ze leeuwen aanvallen - en winnen.

Verder dacht ik dat het algemeen bekend was dat de bedoeinen hun Arabische volbloeden gedroogd kamelenvlees voeren als er niets anders voorhanden is, dus dat paarden vlees als voedselbron kunnen gebruiken is voor mij in ieder geval niets nieuws.

Anoniem

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:53

Er staat er 1 bij ons in pension die behoorlijk dreigend achter de katten aan kan gaan. Het lijkt er nu op dat ze er wel aan went dat de katten bij ons horen.

De shetlander van een vriendin van mij heeft er wel eens 1 te pakken gehad, vol er bovenop gesprongen waarschijnlijk gezien de schade aan de kat...

Mijn vorige paard is wel eens, met mij er op, stampend achter een duif aan gegaan maar kon ook gerust met ontblote tanden op andere paarden afstormen, ook met mij erop. Heel gezellig paard verder _O-

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:16

Avalanche81 schreef:
safina schreef:
Zet twee konijnenrammen in een hok en ze vechten ook door tot de dood. En die eten ook geen vlees.

Het tot de dood vechten is wel onnatuurlijk. In de natuur, als dieren de ruimte hebben en weg kunnen, zullen ze een hele serie van kalmerende signalen gebruiken om een gevecht te voorkomen. Als je je concurrent kunt uitschakelen door hem flink te intimideren, en verwondingen kunt voorkomen, zullen dieren daar altijd voor kiezen.

Ik snap je punt wel safina, maar met name agressie is in gevangenschap wel heftiger dan het in de natuur zou zijn, en vooral het niet weg kunnen creeert problemen (zoals met de twee rammen). Zouden ze veel ruimte tot hun beschikking hebben, gaan ze misschien nog wel knokken, maar niet tot de dood.

Hengsten vechten ook, maar in de natuur proberen ze liever elkaar te intimideren en een gevecht te voorkomen.

Inderdaad, niet de 2 konijnenrammen zijn het probleem, het is het hok dat een probleem is.
Gevechten in de dierenwereld verlopen meestal heel ritueel. Ziet er veel heftiger uit dan het in het echt is. De bedoeling is niet te doden of pijn te doen, maar wel om te kijken wie de sterkste is. De verliezer geeft toe en loopt weg.
Zelfde met paarden, een nieuw paard introduceren in een bestaande groep is een heel gedoe als ze op een beperkte ruimte staan. Staan ze op een groot terrein kan je gewoon een nieuwkomer erbij zetten en de paarden hebben voldoende social skills om het zelf op een vreedzame manier te lossen. Ttz. de nieuwkomer een beetje wegjagen totdat er voldoende afstand is tussen nieuwkomer en de groep. Stilaan mag de nieuwkomer dichter en dichterbij komen totdat hij helemaal geaccepteerd is. Als het terrein te klein is werkt dat natuurlijk niet en wordt het hele proces verstoord.
Ik denk dat het doden van dieren door paarden een natuurlijk gedrag is (wegjagen omdat iets as bedreiging of onaangenaam ervaren wordt) dat uit de hand loopt door plaatsgebrek of door verveling. En vervolgens aangeleerd gedrag wordt.

Avalanche

Berichten: 16287
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:19

Eens, Sclimpre.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:27

anjali schreef:
Dit is allemaal echt nieuw voor me,na 50 jaar!! Best shocking ja, want eigenlijk vind ik paarden edele dieren, zelfs edeler dan de meeste mensen.Waarschijnlijk heb ik dan heel erg geluk gehad met mijn eigen paarden, die wel in de Penny thuishoren.


Dieren onderling zijn echt niet allemaal zoals bij Sneeuwwitje hoor.

Mijn killerpaard was het liefste paard dat ik ooit heb gehad. Kon met elk paard omgaan, sprong de galopwissels zonder hoofdstel om, wou altijd knuffelen. Enige wat dat dier ooit heeft misdaan is beesten die water zouden gaan pikken omleggen.

Anoniem

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:36


Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:39

Over het algemeen valt het hier gelukkig mee. De shetten hebben ooit 1x een kip gedood. De shets leven samen met kippen en laten ze altijd met rust. Alleen een paar nieuwe is best interessant maar ook die laten ze met rust zolang de kippen niet te kort komen als ze wat brokjes krijgen. Want dat trappen ze wel en dan is het net pech hebben als ze een kip raken. Verder lopen er genoeg konijnen in de wei die ze ook gewoon bezig laten.

Bij de paarden jaren geleden toen er jonge tamme ganzen waren zijn er 3 vertrapt maar geen idee hoe bewust dat is geweest. Honden gaat op zich wel. Verder staan ze bij een vijver dus regelmatig waterkiekens, eenden en ganzen die ook in de wei zitten ook jong spul maar daar kijken ze niet naar om dat zijn ze gewend. Konijnen vinden ze ook allemaal prima ook als ze hooi komen halen voor een warm nestje. <3
Het ergste vindt ik nog steeds dat ze met een lammetje hebben "gespeeld". Die heeft het helaas niet overleefd. ;( . Wist niet wat ik zag toen ik dat in de wei zag liggen. Was echt zo sneu geloof dat die 1 week later is ingeslapen.

KittyDylan

Berichten: 8910
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:43

Lekkere vondst :=

Hier liep pas een vreemde kat door de wei. Ponylief trapte net mis, anders was hij er ook geweest :=

anjali
Berichten: 15221
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:43

Hier blijkt uit dat paarden onderling net zo verschillend zijn als mensen. Dat wist ik al wel, maar niet dat de verschillen zo extreem zouden zijn. Eigenlijk is dat bij honden ook zo. Er zijn ontzettend lieve en ontzettend agressieve honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:46


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:51

Anoniem schreef:
Relaxed schreef:

Ik moet hier nog steeds veel te hard om lachen.
Die kakel, dat paard wat duidelijk denk jaaa tok! en dan die geshockte ohhhh.....


Ja hij blijft best hilarisch :')

anjali
Berichten: 15221
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:56

Wie lacht er nou om zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:05

anjali schreef:
Wie lacht er nou om zoiets.

Ik.
En hard ook.
Dat zei ik toch al.

Anoniem

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:09

Zo is natoer.. :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 58039
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:14

Anoniem schreef:
Relaxed schreef:

Ik moet hier nog steeds veel te hard om lachen.
Die kakel, dat paard wat duidelijk denk jaaa tok! en dan die geshockte ohhhh.....

Die reactie er onder "als je frikandel ruzie heeft met je nugget". _O- _O-
Filmpje bewijst ook dat enkel naar de oren van een paard kijken te weinig informatie geeft over diens intenties.
Het ontlokte bij mij ook een geschokt lachje overigens. _O-
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-08-19 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:15


Avalanche

Berichten: 16287
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:15

Anoniem schreef:
anjali schreef:
Wie lacht er nou om zoiets.

Ik.
En hard ook.
Dat zei ik toch al.


:')

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:16

Nou leuk hoor, een dier vermoord zien worden. Dolle pret.

Avalanche

Berichten: 16287
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Moord in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:18

Ik lach om het antwoord van Tica :')

en die filmpjes kijk ik niet, mijn zieltje is te teer voor die dingen :+