Mijn paard wordt niet begrepen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 12:59

Citaat:
Zijn normale prijzen in Zwitzerland....


Dan is het nog steeds wel pittig om 2 paarden te gaan houden :Y)

Fijne update!

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 13:29

Wat een fijne update! dat lijken me de juiste stappen.

En als jullie gaan inscharen is het ook handig om er met meerdere mensen bij te zijn met wat longeerzwepen in een grote ruime wei zonder hoeken om dit soort dingen juist te voorkomen.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 15:00

Hopelijk gaat dit goed en is mijn reactie overbodig.

Ik zag de optie Frankrijk voorbij komen met jou argument dat je geen Frans spreekt. Ik heb zelf in Oost Frankrijk gewerkt op een stal van Zwitserse mensen (nabij Vesoul was dat) . Er waren daar in de buurt wel meer Zwitsers die in Frankrijk begonnen waren omdat de prijzen daar lager liggen. Ze hebben dan met name veel Zwitserse klanten die hun oude paard of juist jonkie relatief goedkoop onderdak hebben. Met een beetje zoeken heb je dus best kans een Zwitser in FR te vinden die bij jou in de buurt zit.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 15:32

Ik wil inderdaad wel zeker zijn dat ik er de volgende keer bij ben :j
Geen verrassingen.
Net even lekker in de zon gelongeerd.

Maaike, dank voor de tip, ik zit echter in Seeland, dus meer richting Jura maar dan al snel nog steeds een uur. Zwitserse Jura is inderdaad ook goedkoper, maar het liefste wil ik gewoon geen 2e paard. Dan wordt het toch snel beetje een verplicht aanhangsel die net zo goed ineens ook veel medische zorg nodig kan hebben.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:33

Fijn dat er vanuit de stalhouder wordt meegedacht!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:57

Sizzle schreef:
Dat is dus inderdaad wat voorlopig de oplossing is, die vriendin is enorm ervaren en is ook gedragsdeskundige en hebben meerdere groepen met verschillende rassen aangepast op karakter en voedsel.

Of was.....

Ik ben net 5 minuten geleden van mijn stoel gevallen. We waren aan het voorbereiden om van huis te gaan toen de stal belde. Ze gaven toe zelf een grote inschattingsfout gemaakt te hebben en dat ze niet gemeen is maar toch gewoon extrewm onzeker was in de situatie met 5 vreemde merries en dus in de verdediging is gegaan. Ze hebben me gelijk gegeven dat ze eigenlijk een lief dier is.

Ze staat nu alleen met de intentie over een paar weken met enkel 2 andere rustige paarden te integreren, correct met draadje ertussen.

Uiteraard gaan we dat dan eerst een kans geven, dat gesleep is voor niemand goed.
Even een voorzichtige *\o/*


Top, dit lijkt me prima idee en fijn dat stalhouder bedacht heect dat dit niet meteen handig was

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 15:24

Nog een voorzichtig positieve update, de eerste nieuwe poging met 2 oudere dieren is super gegaan. Ze stonden gelijk al zij aan zij te grazen.

*klopt af aan houten tafen*.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:38

Jaaaa wat fijn!!!

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 17:00

Super! Dat is in ieder geval voor nu een hele opluchting.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:26

Dat is fijn!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:15

Ik lees het nu pas en fijn dat het opgelost lijkt te zijn.

Hoelang heb jij haar al en hoelang heeft ze bij haar moeder gelopen? Ook met de moeder in een kudde? Mosterd na de maaltijd, maar daar gaat het meeste mis.

Vreselijk ook dat mensen gaan roepen dat ze aan het werk moet. Alsof een paard weet dat ze rond deze leeftijd ingereden worden en anders maar verveling krijgen. Bij genoeg buiten ruimte en vrienden, lopen die paarden niet aan rijden te denken.

Wij hebben er 6 samen lopen, 4 ruinen en 2 merries. Niet allemaal mogen ze elkaar even graag, maar ze kunnen goed van elkaar weglopen.

Elke keer introduceren is hier anders gegaan. Soms zo bij elkaar gezet en soms ook weken ernaast. Nu weer nieuwe paarden zo erbij gezet na een nacht ernaast en paarden regelen het zelf toch het beste. Maar dan moeten ze voldoende ruimte hebben en eten. Natuurlijk zie ik wel welke karakters wat doen en wat de verschillende rollen zijn, maar dat verandert ook wel met de tijd samen.

Als dit alsnog niks wordt, zou ik die plek bij een vriendin kiezen en even de winter eerst doorkomen. Dan is ze ook weer een half jaartje ouder straks en misschien net even een stapje verder in ontwikkeling. Sommige paarden lijken heel wijs, maar zijn laatbloeiers en 3 is echt heel jong. Die ontwikkelt nog aan alle kanten.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 07:35

Ze heeft tot 9 maanden bij de fokker gelopen met meerdere merries met veulens. Daarna in een opfok van 1-3 jaar met een volwassen merrie erbij (en soms schotse hooglanders :P ) Zij hadden bij de merrie veulens hooguit 6 stuks.

Ik heb gisteren nog een berichtje gehad dat ze eigenlijk heel goed opgevoed is en veel vertrouwen heeft in mensen. Vind het echt top dat ze toegeven een inschattingsfout te hebben kwa karakter. Je kan van een 3 jarige die nog geen box kent toch ook niet verwachten dat het gelijk op z‘n gemak is op een stal met 40 paarden en een wei met 6 volwassen vreemde paarden waarvan ook nog 5 merries?

Ik weet wel dat ze niet per definitie een liefje is naar andere paarden want ze beschermde de jongere veulens altijd vrij vennijnig tegen grote paarden die over het hek kwamen kijken. De jongste diertjes vers van de moeder weg zochten altijd haar leiding maar zij zelf zoekt ook enorm naar een surrogaat moederde.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:26

Fingers crossed!!!!

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:52

Wat een fijne update weer! ja dat is ook echt top dat ze toegeven dat ze een inschattingsfout gemaakt hebben. Volgens mij vertoont ze gewoon heel normaal paarden gedrag.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 12:30

Nou, ik geloof dat ik inmiddels gewoon weer rustig kan ademhalen. Tot nu toe in iedergeval geen verdere problemen gehad. Nu maar hopen dat het andere paard snel weer uit z‘n verbandje is en dat ik nog jaren van deze mooie plek kan genieten :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 12:45

Luf_Midnight schreef:
Ik denk dat je die keuze prima zelf kan maken.
Dat je paard niet makkelijk is in de groep heeft niets van doen met hoe hij onder het zadel en aan de hand is.
Dus daar zou ik me echt weinig van aantrekken.
Als je zelf zou twijfelen zou je namelijk echt je kind niet mee nemen.


Gevaarlijke uitspraak, denk maar aan eigen kinderen en de oh zo brave honden in huis.

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 12:48

@Sizzle:

Geweldige foto's, daar wil elk paard wel rondlopen. Fijn dat het zo goed gaat, je zoektocht en geloof in je paard is niet voor niks geweest.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:08

Wat een fijn nieuws! ziet er inderdaad siper mooi uit daar.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:16

ik vind het hartstikke rot voor jou en je paardje..maar ik lees toch ook wel wat dingetjes, waarvan ik denk: dat had voorkomen kunnen worden...

je legt de schuld vrij veel bij de stalhouders neer...maar als het de 1e keer misging, jij weet dat ze haar onzekerheid anders uit, waarom heb je de stalhouder waar het goed ging met de ruin dan niet op de hoogte gesteld?? Meer erbovenop gezeten?

Als je een paard hebt met gedrag wat niet begrepen wordt is het aan jou om dit te verduidelijken aan mensen..en ik zou even afstappen van het idee dat de paardenkennis niet zo goed is..jij bent heus niet de enige in de hele omgeving die wat van paarden weet...het komt denigrerend over en dat straal je uit in je houding...

dus of meer erbovenop zitten en dan niet wijsneuzerig, maar meer: mijn paard is wat anders in gedrag, dus zouden we misschien? of wei in eigen beheer zoeken, desnoods bijsteller erbij...

ennnn ik lees net de update!! Fijn!!! En tof van de stal dat ze dat ook aangeven...kennelijk toch wel genoeg paardenkennis :j

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 13:37

Ehm, we hadden duidelijke afspraken gemaakt (1 ruin en 1 andere merrie) en die waren ze gewoon niet nagekomen terwijl ik op mijn werk was.
Daarnaast is ze niet anders of ingewikkeld maar wel gewoon een jonge merrie met een mening en met bijbehorende losse voeten, dat heb ik ook echt duidelijk verteld hoor.
Sterker nog: ik heb gezegd dat ze kwa reacties overeenkomt met haflingers.
(Het volledige betoog dat ik op het woord haflinger kreeg zal ik jullie besparen maar het komt er op neer dat het poedersuiker zijn waarvan ze niet begreep dat mensen ze kochten).
Ik heb echter in mijn leven nog nooit gehad dat een stalhouder zomaar een nieuw paard bij een groep zet zonder je op de hoogte te stellen dus dat zag ik echt niet aankomen :n

Kwa kennis denk ik zeker dat ze in orde zijn, maar dan wel heel gericht op een bepaald type paard en bepaalde type klanten. Zo heb ik namelijk inmiddels gehoord dat meestal de stalhouder regelmatig besluit of een paard wel of geen deken nodig heeft op de wei en zelf ook reserve dekens heeft liggen om om te doen zonder de eigenaar vooraf te informeren :+

Hoe dan ook hoop ik nog veel fijne jaren hier door te brengen want kwa ruimte en oog op voeren plus het toezicht maakt het zeker een van de betere stallen in de omgeving :j

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 16:38

Nu het probleem sowieso opgelost is zal ik nog even de anekdote van de tweede intergratie vertellen want ik heb daar echt weer even perplex gestaan.

Nadat het ongeval op zondag plaats vond is B op maandag in een andere wei gegaan naast de 2 andere waar ze bij zou komen. We hebben toen afgesproken dat we dit in iedergeval een week zouden doen. Op zaterdag zou ik in de ochtend komen om het dan in de gaten te houden over het weekend. Op vrijdag kreeg ik ineens een foto dat alles prima was, ze had op woendag het hek open gedaan zonder verdere begeleiding of speciaal toezicht want zo was het wel mooi geweest. :')
De eigenaren van de andere paarden wisten niet eens dat er een 3e bij zou komen. Dat was ook niet nodig om te vertellen want daarvoor waren er ook 3 dus dat was logisch _O-

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re: Mijn paard wordt niet begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 17:16

Haha dat klinkt als fantastisch communicatie. Ik hoop wel dat de boodschap van jou uit duidelijk is geweest en ze in de toekomst niet alsnog een nieuwe groep dieren erbij gooien, maar dat je paard in alle rust paard mag zijn in die prachtige omgeving.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 17:42

Waarschijnlijk is een grotere groep ook helemaal geen probleem, maar van mij hoeft het niet.
Inmiddels de eigenaar van het slachtoffer kunnen achterhalen. Het betreffende arme dier staat expres in een wat achteraf hoekje zonder directe buren omdat ze anders in de tralies vliegt en voorbijgangers (mens en dier) bijt.
Zo‘n paard zet je toch niet meteen bij een nieuwe :?

Hoe dan ook. Allemaal achter de rug en heerlijk van de zon genoten vandaag <3

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:05

Sizzle schreef:
Ehm, we hadden duidelijke afspraken gemaakt (1 ruin en 1 andere merrie) en die waren ze gewoon niet nagekomen terwijl ik op mijn werk was.
Daarnaast is ze niet anders of ingewikkeld maar wel gewoon een jonge merrie met een mening en met bijbehorende losse voeten, dat heb ik ook echt duidelijk verteld hoor.
Sterker nog: ik heb gezegd dat ze kwa reacties overeenkomt met haflingers.
(Het volledige betoog dat ik op het woord haflinger kreeg zal ik jullie besparen maar het komt er op neer dat het poedersuiker zijn waarvan ze niet begreep dat mensen ze kochten).
Ik heb echter in mijn leven nog nooit gehad dat een stalhouder zomaar een nieuw paard bij een groep zet zonder je op de hoogte te stellen dus dat zag ik echt niet aankomen :n

Kwa kennis denk ik zeker dat ze in orde zijn, maar dan wel heel gericht op een bepaald type paard en bepaalde type klanten. Zo heb ik namelijk inmiddels gehoord dat meestal de stalhouder regelmatig besluit of een paard wel of geen deken nodig heeft op de wei en zelf ook reserve dekens heeft liggen om om te doen zonder de eigenaar vooraf te informeren :+

Hoe dan ook hoop ik nog veel fijne jaren hier door te brengen want kwa ruimte en oog op voeren plus het toezicht maakt het zeker een van de betere stallen in de omgeving :j

Dat heb ik anders al ontelbare malen meegemaakt dat pensionhouders gewoon nieuwe paarden in een groep zetten!! En ook al vaak heb ik zodoende behoorlijk geblesseerde paarden gehad! Heel vervelend en dat is nog zacht uitgedrukt!

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 21:06

Sizzle schreef:
Ehm, we hadden duidelijke afspraken gemaakt (1 ruin en 1 andere merrie) en die waren ze gewoon niet nagekomen terwijl ik op mijn werk was.
Daarnaast is ze niet anders of ingewikkeld maar wel gewoon een jonge merrie met een mening en met bijbehorende losse voeten, dat heb ik ook echt duidelijk verteld hoor.
Sterker nog: ik heb gezegd dat ze kwa reacties overeenkomt met haflingers.
(Het volledige betoog dat ik op het woord haflinger kreeg zal ik jullie besparen maar het komt er op neer dat het poedersuiker zijn waarvan ze niet begreep dat mensen ze kochten).
Ik heb echter in mijn leven nog nooit gehad dat een stalhouder zomaar een nieuw paard bij een groep zet zonder je op de hoogte te stellen dus dat zag ik echt niet aankomen :n

Kwa kennis denk ik zeker dat ze in orde zijn, maar dan wel heel gericht op een bepaald type paard en bepaalde type klanten. Zo heb ik namelijk inmiddels gehoord dat meestal de stalhouder regelmatig besluit of een paard wel of geen deken nodig heeft op de wei en zelf ook reserve dekens heeft liggen om om te doen zonder de eigenaar vooraf te informeren :+

Hoe dan ook hoop ik nog veel fijne jaren hier door te brengen want kwa ruimte en oog op voeren plus het toezicht maakt het zeker een van de betere stallen in de omgeving :j


ahh okay... zo is het helder inderdaad. Dat is niet fijn zacht gezegd.