Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

7 jaar later wilt ze plots wél een vriendje..

 
Profiel   

Ik heb mijn merrie nu ruim 8 jaar (ze is nu 17 jaar), en ze is echt op en top een merrie.
Zo eentje die altijd haar oren plat legt, waarvan mensen denken dat ze hen gaat aanvallen. Doet ze echt never nooit hoor, ze is opgevoed maar komt dus wel altijd heel zuur over. Vrij dominant naar andere paarden toe ook.

Toen ik haar net had, stonden we op een vrij grote stal waar ze per 2 naar buiten gingen. Daisy werd gekoppeld aan een merrie die nog zuurder en dominanter was, en dat ging prima. Links en rechts ging ze toen ook wel eens met een ander paard buiten of los de piste op, dit ging altijd goed. Grote paarden, kleine pony's. Geen probleem.

Toen ik haar pakweg een halfjaar had, ging ze samen met 1 van haar ponyvriendjes los de piste op. De eigenaar van de haflinger besloot met wortels te gooien, en daar ging het mis. De maflinger werd nijdig en trapte mijn paard in haar buik. Sindsdien is combineren met andere paarden ZO moeilijk...

Met haar zure, dominante merrievriendin ging het nog net. Heb haar daar toen met een grote ruin proberen combineren, maar die joeg ze ZO hard op, dat was gewoon eng, we hebben hen vrij snel uiteen moeten halen.
Kort daarna zijn we van stal verhuisd, mijn Daisy bleek vol artrose te zitten dus al die chique faciliteiten waren niet meer aan ons besteed.

We hebben toen een tijdje op een kleinschalige stal gestaan, waar ze een stal + uitloop hadden. Daisy stond toen tussen 2 paarden; eentje van haar formaat en een reus van een paard die haar telkens in haar kont beet als ze binnen/buiten ging, dat is ze beginnen afreageren op het andere paard.

Daarna een wei gevonden achter mijn hoek, en daarheen verhuisd. Bij aankomst daar liep ze meteen op de tinkermerrie af, en stal het hooi uit haar mond. Die merrie stond daar toen maar heel even, om een allergie te testen. Toen die weer vertrok, bleef mijn paard achter met de ruin, tinkertype. Ze heeft er een jaar bij gestaan, en heeft er een jaar lang mee blijven vechten. Het land was groot genoeg, voldoende voeder- en drinkplaatsen, maar mijn draak wilde alles voor zichzelf en joeg de ruin overal weg. Een jaar later kwam de tinkermerrie weer terug, zij werd bij de ruin geplaatst en wij kregen een weitje voor onszelf. De rust was gevonden! Ze had de 2 tinker(achtigen) naast haar, alsook 2 shetjes en een ezel op een andere wei. Daar kroop ze tegen de draad wel eens bij, maar als we ze samen zetten (of de kleintjes kropen onder de draad door), werd mijn merrie weer helemaal zuur en joeg ze ze op/weg.

Ik ben toen uiteen gegaan met mijn toenmalige vriend, en ben verhuisd. We hebben hier een jaar of 3 gestaan. Uiteraard nam ik mijn paard mee. We hebben toen een drietal maanden op een wei gestaan, alleen, met 2 andere paarden op de wei naast haar. Daisy is toen 1x onder een draad geglipt (de onderste draden stonden open om makkelijk met de kruiwagen daar onder te kunnen rijden) en belandde 5 minuten bij de 2 ruinen, geen probleem maar heb haar onmiddellijk weer op haar eigen wei gezet. De eigenaar van de 2 ruinen kreeg na een maand of 3 een prachtig aanbod; ze kreeg een job aangeboden op een manege en mocht haar paarden meenemen. Dus bleven wij alleen achter. Op de boerderij naast onze weien stonden 3 paardjes, waar Daisy heel kijkerig naar werd. Ze wilde dus wel een wei voor zichzelf, maar wilde wel andere paardjes kunnen zien. Doordat we helemaal alleen achter bleven, en de grond echt om te huilen was, zijn we op zoek gegaan naar een ander plekje.

Op dat ander plekje hebben we bijna 4 jaar gestaan. De paarden gingen hier overdag buiten en 's nachts op stal. Het eerste jaar stond ze samen met een grote draversmerrie, die haar enorm liet doen door mijn paard. Ze joeg haar constant weg bij het hooi (meerdere voederplekken) en drinken, en schopte en beet haar regelmatig. Nadat er een weitje vrijkwam, hebben wij dit gekregen, en stonden we daar bijna 3 jaar alleen op, uitgezonderd de maand dat de ruin van mijn beste vriendin bij ons kwam zomervakantiën. Die maand ging vrij goed. De ruin van haar formaat die destijds op de stal met uitloop naast ons stond, stond ook hier. Hij brak een keer uit en belandde op mijn wei. Het was een wit paard.. Arm dier, was volledig toegetakeld door die kleine draak van me.

Ondertussen had ik haar een jaar of 8, en wist ik dat ik mijn paard niet meer moest samen zetten met andere paarden. Groot, klein, bruin, wit, geplekt: ze jaagt alles op, bijt, schopt, bokt en steigert. Soms ook vanachter de draad. Enkel de laatste maanden vond ze een over-de-draad-vriendje, een héél brave onderdanige fjord-ruin. Daar kroelde ze over de draad wel eens mee, zéér uitzonderlijk om dit te zien!

[ img ]

Sinds kort zijn we naar een andere stal verhuisd (omdat ik en mijn vriend verhuisd zijn). Op deze stal worden de paarden door de staleigenaar in de winter buiten gezet (in de zomer blijven ze 24/7 buiten), dus samen zetten is fijn omdat er dan meer weien gespaard kunnen worden. Maar, mocht dat echt niet lukken, kan ze wel een weitje voor zichzelf krijgen.

Gisteren hebben we geprobeerd om haar samen te zetten met een gigantische 10-jarige ruin.
EN DAT GING ZO GOED!!! De ruin stond al op de wei, dus mijn Daisy is er bij gezet. Ik was op van de zenuwen, de ruin is echt enorm groot, ruim 30cm groter dan mijn Daisy. Hoeven als soepborden. Ik dacht "o my God als dit maar goed gaat..."
Ze piepte geen enkele keer. Hield haar voeten op de grond. En ze begonnen meteen heel enthousiast te schoftkrabben.
De laatste jaren deed ik dit, ze kwam het ook echt vragen. Ik heb haar heel goed leren kennen, en ik ben doorheen de jaren plaatsvervangend paard geworden. Schoft krabben, dit deed zij dan bij mij ook. Ik mag er ook altijd bij als ze ligt, en af en toe kwam ze ook echt vragen om te spelen. En dat doe ik dan natuurlijk ook, maar ik dacht vaak wel "arm dier had je maar een vriendje waar je mee overeen kwam!" Ook vroeg ik me vaak af of ze wel gerust was, als ze een dutje deed, zo op haar eentje zonder wakernd vriendje.

Ze staan dus sinds gisteren ochtend samen. Ik ben er een uur bij gebleven, stom verbaasd haha. Ik had al horen zeggen dat de ruin in kwestie gigantisch was (en dat is ook echt zo), en vrij speels. Ik dacht "O jee, als dat maar goed komt, Daisy is soms nogal stijf door de artrose en kan dan niet zo gemakkelijk weg komen". Maar ze staan hier dus véél langer buiten dan op onze vorige stal, waardoor de stijfheid al veel minder is. Ze blijven echt samen, als de ene beweegt gaat de andere mee.
Ik ben gisterenavond nog eens gaan kijken, en ze doen het zoooo goed samen. Ze stonden helemaal vanachter in de wei, en ze kwam niét! Normaal komt ze al aangestormd als ze mijn auto hoort, gisteren heb ik echt moeten staan roepen en kwam ze nog niet, ik ben haar echt moeten gaan halen. Ik kreeg de ruin er natuurlijk bij haha, die 2 zijn nu al onafscheidelijk.

Héél erg blij dit te mogen meemaken, heel blij voor mijn paard vooral! Eindelijk een vriendje... Ze kan weer paard zijn! *\o/*

[ img ]

[ img ]

Daisy heeft zomereczeem, vandaar het deken. Doordat ze momenteel nog 24/7 buiten staan is het eczeemdeken sinds we hier staan vervangen door een waterdicht 0-grams dekentje. Reksingel dient om te vermijden dat de riemen van het deken los komen, daar is ze vrij goed in haha.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 08:52 



 
Profiel   

Wat fijn en wat goed dat je bent blijven proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 11:36 



 
Profiel   

Wat fijn zeg voor alle partijen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 11:55 



 
Profiel   

Wat een feelgood-einde zeg <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 13:10 



 
Profiel   

Ik hou van deze verhalen *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 13:14 



 
Profiel   

Wat leuk! Ik dacht eerst dat het over je dochter ofso ging toen ik de titel las... _O- :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 13:19 



 
Profiel   

Oh wat fijn! Dit soort verhalen maken mijn dag! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 13:40 



 
Profiel   

CalipsoLover schreef
Wat leuk! Ik dacht eerst dat het over je dochter ofso ging toen ik de titel las... _O- :=


Nee haha, enkel een paardenkind hier :D

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Ik ben blij dat ik het toch nog eens kans gegeven heb, ze zijn zo lief samen. Vandaag (uiteraard) weer op stal geweest, en de stalgenootjes zien het gouden duo ook graag bezig haha. Voor mij had ze weer weinig oog, ik ben snel vergeten :+ Ze hebben elkaar in het oog, maar niet op een irritante manier. En ik kon mijn paard ook gewoon haar emmer eten geven zonder dat de GVR interesse had, gelukkig haha. Gaat goed zo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 20:51 



 
Profiel   

Wat een leuk topic :)
Fijn voor je paard zeg!
Merk je ook verschil met rijden en omgang?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 18:46 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Wat een leuk topic :)
Fijn voor je paard zeg!
Merk je ook verschil met rijden en omgang?


Rijden doen we ongeveer 4x per jaar haha, dus dat weet ik nog niet. Ik hoop wel terug meer te kunnen gaan wandelen nu we verhuisd zijn, veel meer mogelijkheden hier :)

Qua omgang, gisteren en eergisteren werd ik nogal genegeerd door haar haha. Vandaag echter kwam ze weer knuffelen en heb ik haar zoals altijd los kunnen borstelen, maantjes beetje bijgeknipt. Dus dat gaat goed!

Heb vandaag de drollen van de wei gehaald, ze hadden beide interesse maar gelukkig niet op een irritante manier. Verder stonden ze lekker samen :)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 19:08 



 

Wat fijn zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 19:47 



 
Profiel   

Vandaag weer een primeur, samen hooi uit 1 bak eten *\o/*


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-19 16:23 



 
Profiel   

Fijn hoor dat t op de "oude" dag nog zo kan... Heeft ze uiteindelijk toch een fijn paarden vriendje gevonden *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-19 19:08 



 
Profiel   

Grinnnik grinnik heel herkenbaar dit verhaal. Ik heb ook zon draak van een paard. Ik zeg altijd ze kan nog net niet vuur spugen :+ :P Elk ander paard wordt te pakken genomen, en ze had alleen maar voor mijn 3 echte alpha-merries respect. De ene daarvan, dr moeder, heeft haar zelfs een dusdanige klap op de kaak gegeven dat ze er een kaakbreuk aan over gehouden heeft. De rest moest echt gewoon aan de kant als ze eraan kwam, en vond ze dat ze te weinig respect toonden waren ze echt aan de beurt. Zelfs haar halfbroer, die na een aantal jaar terug op het nest kwam, wow die 2 stonden direct op voet van oorlog #)
En toen kwam Champie hier. Ik had nog maar 2 paarden en de ene zou naar de hengst, en om te zorgen dat draak dan niet alleen zou zijn waren de 2 ouwetjes van een vriendin van mij hierheen verhuisd. De ene kende ze al, die had hier al eerder gestaan en wist ook hoe hij met draak om moest gaan. Maar Champie daar was ik echt wel een beetje angstig om. Shet van 32 jaar, dinkie is pak em beet 80 cm groot. En dat bij die draak. Nou echt, hij wikkelde haar om zijn hoefje :')
Champie zei gewoon mijn vrouw en ging dus rustig naast dr liggen.

[ img ]

En hij loopt tussen de dames alsof het zijn harem is _O-
[ img ]

Hij mag echt alles van Clips, de vos op de foto's. Loopt altijd naast dr en mag zelfs naast dr staan en uit dezelfde voerbak eten. Ze verdedigd hem ook nog naar de anderen en als hij te lang weg is gaat ze hem zoeken. Ik had dit ook nog nooit meegemaakt, en heb ook met open mond urenlang daar bij de wei gezeten. Toen vriendin haar paarden weer wilde ophalen heb ik dr ook verteld dat ze Champie niet meer meekreeg :+ Hij mocht ook van haar blijven hoor. En het gelukkige echtpaar is dus nog steeds verliefd en bij elkaar.

Fijn dat die van jou ook dat "geluk" nu heeft. Ze laten je wel versteld staan soms he :') :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-19 20:37 



 
Profiel   

@Rina gek he, dat ze van zo veel paarden niet moeten weten maar dat het dan zooo goed kan klikken met 1 bepaald paard!

Daisy had ook wel paarden die ze tolereerde, zoals de ruin van mijn vriendin die 1 maand bij ons stond, maar nu ik er zo over nadenk is dat het enige paard die ze niet heeft aangevallen haha. Maar die tolereerde ze dus alleen maar, daar stond ze helemaal niet mee te kroelen en daar at ze ook niet mee van 1 hoop hooi. Als ik maar 1 hoop had gelegd had de ruin niks gehad..

En met dit paard komt ze zooo goed overeen. Elke dag staan ze aan elkaar te frunniken, heerlijk om te zien hoe ze daar allebei van genieten. En vandaag liet ze toe dat hij met haar pot korrels aan de haal ging, daar ben ík wel tegenin gegaan haha. Eender welk ander paard zou echt een pak slaag hebben gehad, ze valt normaal al uit naar paarden op de weien naast haar als ze aan het eten is en er loopt er eentje voorbij. Blijkbaar is ze gewoon heel selectief wat gezelschap betreft :+

Geweldig om haar zo te zien, zo kan ze weer lekker echt paard zijn :D

Stalgenoten zien hen ook enkel lief zijn. Die denken vast dat in enorm overdreven heb, toen ik vertelde wat voor een draak ik heb :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-19 21:11 



 
Profiel   

LWDaisy schreef
Stalgenoten zien hen ook enkel lief zijn. Die denken vast dat in enorm overdreven heb, toen ik vertelde wat voor een draak ik heb


O god hoe vaak ik die woorden niet gehoord heb :') Zo erg kan ze niet zijn. Neuh dame draak vloog op een wedstrijd zelfs een paard met open mond aan omdat ze die zelf voorbij ging en hij in haar mening achter dr moest blijven (western pleasure) :=

Er zijn bij haar ook wel paarden die getolereerd worden, maar dat zijn dan ook die paarden die voor elk wissewasje weglopen, en ook zeker niet de grenzen opzoeken.

Leuk he dat samen eten. En zoooooooo onvoorstelbaar :') Op stal en dr buurvrouw kijkt alleen maar naar dr, vliegt ze al over de hekken. Regelmatig wondjes op het hoofd en zelfs al een keer 5 krammen gehad omdat ze dr opvliegende gedrag niet binnen de perken kon houden. En dan zie je die kleine man daar dicht naast dr staan en hij mag van haar bult hooi eten. Love is a strange thing :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-19 21:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen