Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 17 [ 403 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ik heb het gehad...

 
Profiel   

We hebben al jaren paarden, maar een jaar als dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Misschien herinneren jullie je dit nog : [IM] Dag lieve Shiney
In het voorjaar hebben we onze lieve Shiney met haar ongeboren veulen moeten laten inslapen wegens een noodlottig ongeval op de weide.

Een aantal weken geleden merkte ik op dat Maggy, één van onze andere drachtige merries, afgevallen was. Omdat de merries toch naar huis moesten komen (ipv 24/7 buiten, komen ze in de winter 's nachts binnen en overdag op de wei), en we thuis beter kunnen controleren wat elke merrie eet, hebben we ze op een ruimer rantsoen gezet, eens extra ontwormd voor bloedworm en goed in de gaten gehouden.
Echter vond ik dat het niet goed ging met haar. Ze ontwikkelde oedeem in haar gezicht en bleef afvallen. Haar mest was plat. De dierenarts was ondertussen al enkele keren geweest, en ze had al een darmkuur gekregen en een pot Equisolon. Ze bleef echter wel goed eten en had steeds dagen dat het ook goed ging, met vaste mest, en dat we dachten dat alles aansloeg. Ze kwam echter niet bij, integendeel.
Na twee potten equisolon en drie darmkuren besloten we dat het welletjes was en hebben we haar naar de kliniek in Merelbeke gebracht in samenspraak met onze dierenarts.
Daar stonden ze met de handen in het haar. Alle onderzoeken wezen niks uit. Geen koorts, geen bacteriën, geen parasieten, niks. Hart normaal, ademhaling normaal. Enkel terugkerende diarree, lusteloos, oedeem en ze was ondertussen ook al extreem mager.
In het bloed waren allerlei tekorten, oa eiwit en ijzer, wat normaal was gezien de terugkerende diarree. Ze is ook dragend en het vruchtje was helemaal OK. (wat ik eigenlijk al een soort van jammer vond, want ik wil liever dat ze haar energie in zichzelf steekt!) Ondertussen was er ook een insuline-absorbtie test gedaan, waarvan de uitslag extreem slecht was. < 35 terwijl > 85 normaal is.
Vier dagen is ze gebleven en toen kreeg ik het nieuws dat ze duidelijk aan de beterhand was en dat we haar mochten ophalen mits nog 3 maanden medicatie! *\o/* *\o/* *\o/* Dat was zaterdag.
Toen we haar aflaadden van de vrachtwagen merkten we op dat ze weer plat gemest had, maar we weten dit aan wat stress van het transport.
Eens thuis hebben we haar lekker op de wei gezet, en toen merkte ik dat Sneaky, één van onze andere merries, ontzettend kreupel liep.
Gauw gaan kijken, en er stak een grote nagel in haar hoef. Mijn man direct de nagel eruit gehaald en de DA gebeld. Die vond de plaats waar de nagel ingedrongen was erg riskant, dus opnieuw opladen en naar de kliniek.
RX wees uit dat de nagel tot in het kraakbeen gedrongen was en het gat moest tot diep in haar hoef uitgehaald worden, hoef in de gips en minimum nog tien dagen in de kliniek om te zien of het gewricht niet ontsteekt. Daarna mag ze normaal gezien naar huis komen en nog 6 weken op stal blijven. Ideaal voor zo'n drachtige stresskip :(

Ondertussen vond ik dat Maggy nog steeds niet goed was. Mest erg plat en ze wou ook niks meer eten.
Overleg met de DA en die zei van het nog even aan te kijken tot de medicatie aanslaat omdat ze nog maar een dag terug was uit de kliniek.
's nachts nog eens gaan kijken, en ze had nog helemaaal niks gegeten, lag neer, had liggend erg plat gemest en wou niet opstaan.
Kliniek gebeld en we mochten haar binnenbrengen in spoed.
Dat was dus vannacht. In de kliniek stonden ze voor een raadsel. Ze leek zo aan de beterhand! Ondertussen was ze al erg zwak en in totaal op 5 weken 170kg afgevallen! |(
Bij het opvoelen bleek dat er enkel waterige ontlasting in haar darmen zat, niks meer van mest. Haar bloedwaardes waren weer extreem verslecht. Opnieuw oedeem in haar gezicht en ook in de dikke darmwand, wat een erg slecht teken is. Dit zagen ze op de echo. Ze hebben haar toen aan het infuus gezet en de mest van een gezond paard opgegoten. In een laatste poging de darmflora terug normaal te krijgen.
Deze extreme terugval is dus van één dag! De vooruitzichten zijn zeer zeer slecht. De kans dat we haar weer mee naar huis zullen kunnen nemen is miniem.
Alles hebben we overlopen : voerbeleid, parasieten, bacterien, infectie, niks niks niks te vinden.
Al onze paarden krijgen hetzelfde water, hooi en voer. Ze staat al jaren in dezelfde stal 's nachts, naast dezelfde buurvrouw. Ze is altijd tijdig ontwormd en geënt geweest. Het is gewoon één groot raadsel.

Nu staan er dus weer twee paarden van mij in de kliniek. Beide drachtig. Kans is groot dat ik één van hen zal moeten laten gaan, samen met haar ongeboren veulen.

Sorry voor het lange verhaal, respect voor wie het tot op het einde gelezen heeft, maar ik moest het even van mij afschrijven. Ik heb het zo zo moe. Denk dat ik alles wegdoe en ermee ophoudt. Ik kan het niet meer aan weer een paard te moeten afgeven!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:12 



 
Profiel   

Jeetje wat heftig heel veel sterkte gewenst hopelijk komt ze er bovenop

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:24 



 
Profiel   

Jeetje Sevke, wat een achtbaan van zorgen en onzekerheid heb je op je bordje liggen. Ik wil je vooral heel veel sterkte wensen. Begrip ook voor de behoefte het van je af te willen schrijven, en voor ons lezers een kleine moeite om het even aan te horen, dus je hoeft je in mijn ogen niet te excuseren voor je lange verhaal. Kan je niet helpen met de situatie, maar kan wel aangeven met veel medeleven je verhaal te hebben gelezen, voor wat dat waard is. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:24 



 
Profiel   

Pff wat heftig, en wat vervelend ook dat jullie niet weten waardoor het komt. Heel veel sterkte en hopelijk mogen ze allebei uiteindelijk toch nog mee naar huis :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:25 



 
Profiel   

Vreselijk! Dit is echt de donkere keerzijde van paarden houden. Ik zal voor je beide paardjes duimen, zeker ook voor Maggy dat ze erdoor komt. Soms gaan ze zo diep, maar komen ze toch weer terug. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:28 



 
Profiel   

Wat een ellende.. kan je helaas niet helpen maar wil je heel veel sterkte wensen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:31 



 
Profiel   

Pfff wat een verhaal, wat een ellende ;(
Ik duim dat je paarden opknappen, allebei. En allebei mee naar huis. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:31 



 
Profiel   

Jeetje wat een pech zeg, dit wil niemand... denk je je ene paard eindelijk mee naar huis te nemen, kun je gelijk weer met de volgende pad. Erg vervelend! Heel veel sterkte en geef niet op, optimistisch blijven! :(:) Ik duim voor je!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:32 



 
Profiel   

Heftig zeg, sterkte :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:32 



 
Profiel   

Heftig! Wat zal jij je zorgen maken. :(:) Ik snap dat je het helemaal gehad hebt. Ik duim heel hard voor je dat de paarden allebei weer gezond worden en je er mooie veulens van mag hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:34 



 

Ellende. Hopelijk komt het goed. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:34 



 
Profiel   

Vreselijk... Ik hoop dat de Dierenarts ze allebei (alle 4) er bovenop kan krijgen :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:39 



 
Profiel   

Jee, wat een enorm drama krijg jij te verduren.... ik ga heel hard duimen dat beide paarden (en hun veulentjes) op de kliniek hier goed gezond uit komen.
:(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:40 



 
Profiel   

Wat akelig zeg. Ik duim dat beide merrie weer helemaal opknappen en lekker weer mee naar huis kunnen. Sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:40 



 
Profiel   

Heel veel sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:47 



 
Profiel   

Sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:56 



 
Profiel   

Wat vreselijk zeg! Heel veel sterkte met deze situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 17:01 



 
Profiel   

Bah bah, wat een naar paardenjaar voor je! Ik hoop dat het toch met beide merries in orde komt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 17:02 



 
Profiel   

Jee wat een ellende zeg.Waren haar leverwaarde's oke? Hoop dat ze er boven opkomen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 17:07 



 
Profiel   

Wat verschrikkelijk.. Heel veel sterkte. Y;( Hou je ons op de hoogte?


Laatst bijgewerkt door Weidemaatje op 09-12-19 17:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 17:07 



 
Profiel   

Jeetje wat onwijs klote sevke.

Volgens mij zijn jullie juist heel precies en netjes met de paarden. Maar ik snap je echt helemaal.

Hier ook laatst veel ellende met een jong (10jr ) paard gehad en moeten laten gaan. En in 2017 een 7jarige.

Je doet zoveel voor ze, belt voor een poep en een scheet de veearts. Maar als zij het soms ook niet meer weten en alles 100x hebt laten passeren in je hoofd, is het gewoon een vreselijk machteloos gevoel.

Onwijs veel sterkte voor jullie en de paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 17:09 



 
Profiel   

Heel veel sterkte en dat er ook geen diagnose is dan ook heel moeilijk behandelen dan

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 17:10 



 
Profiel   

he bah, wat een narigheid. heel veel sterkte! ik duim dat je paarden er weer snel helemaal bovenop komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 17:19 



 
Profiel   

Net gebeld van de kliniek. Situatie Maggy is onveranderd. Het opgieten van de mest heeft geen effect gehad. Hartslag van het veulentje is iets verzwakt. |(
Dank jullie allemaal voor de steun en medeleven. Doet echt deugd, want op het werk hier denken ze : pfff, zij met haar paarden, tis toch maar een beest.
Dus zeg ik maar niks.
En mijn arme hubbie is er al net zo mee begaan als ikzelf.
@beatje : leverwaarden niet afwijkend. Alles is één groot raadsel.
Och ja, ik heb een lopende rekening bij de kliniek. Ben één van hun betere klanten die mag betalen na ontvangst van de factuur per post en niet bij afhalen paarden. Kun je nagaan... :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 17:26 



 
Profiel   

Wow wat heftig, maar een zeer herkenbaar verhaal..

Ik had een aantal jaar geleden een ruin die in een week tijd van goede mest, naar water dunne mest is gegaan. Eerst ook ontwormd, dierenarts erbij, bloedprikken, slechte eiwitwaarden, afvallen, maar inderdaad wel volop eetlust. Uiteindelijk op de kliniek laten onderzoeken en zijn volledige maag/darmstelsel was ontstoken.
Ik heb er destijds ook een topic voor aangemaakt:
[MD] Doorgaan of einde verhaal?

Heel veel sterkte :(:)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 17:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 17 [ 403 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen