Lippizaner fokkerij Piber

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Lippizaner fokkerij Piber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 11:37

De trainingsstal is waar ik was, dus daar gaan ze sowieso naar buiten zoveel het kan. Dan is er de stal in Wenen en dat is natuurlijk een beetje anders. Daar krijgen ze wel zomer pause, dan gaan ze een tijd de weide op. Net als in veel maneges dus.
Ideaal is het niet, maar de dieren worden veel gewerkt, en staan er eigenlijk rustig bij.

Daarbij blijven de merries dus op de trainingsstal/fokkerij, worden daar op dezelfde wijze gewerkt en gaan gewoon de wei op. Dus valt te nuanceren.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Lippizaner fokkerij Piber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:52

Kendra hoe weet je dat de hengsten eerder ingezet worden voor de show. Ik weet dat er veel geruchten rond gaan. Toen ik er was stonden er ook paarden in de buitenstallen. Ze hebben ruime boxen en gaan voor een lange periode op vakantie. In Piber lopen ze op weides met speciale kruiden. De paarden worden na een bepaalde methode getraint, die van trainer op trainer word verdergegeven. Er zijn geen boeken.

Toen ik er was, was mevr. Gurtel van de Sacherhotel degene die aan het roer stond. Zij kreeg veel weerstand van de oude garde, omdat zij ook vrouwen toeliet. Daar konden een paar mannen absoluut niet tegen en die zijn er weggegaan. Volgens mij hebben zij toen de groep gevormd, de vrienden van de spaanse rijschool. Zij kwamen toen met berichten naar buiten, dat ook slechte ruiters werden aangenomen. En dat was echt bullschitt. Ze hebben jaarlijks daar zoveel aanmeldingen, waarom zouden ze dan slechte ruiters aannemen. De paarden worden echt niet sneller getraind voor shows. Ze laten in de shows zien de verschillende niveaus waar de paarden zijn. En ja om dit financieel te kunnen behappen moet je inventief zijn. Toen ik er was, traden ze op met de Wiener Sangerknaben. Maar dat ging zo van de Wiener sangerknaben zongen en verlieten vervolgens de hal en toen kwamen de paarden binnen. Zodat de paarden niet in stress komen omdat er wat anders is. Hun ruiters en verzorgers zijn gek op de paarden.

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Lippizaner fokkerij Piber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:59

Spaanse rijschool geweest in Wenen en een keer in Piber. Indrukwekkendst vond ik toen de dieren van de berg af kwamen naar de stoeterij en inderdaad, vriendelijke mensen die alles voor de paarden over hebben. Ook toen stallen gezien, de hengsten en de merriestal met veulens .

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Lippizaner fokkerij Piber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:07

Die documentaire heb ik even terug gezocht, heb nog niet een gratis link gevonden, maar destijds wel gezien op NPO en vond ik erg mooi om te zien.

https://www.dutch-core.com/programs/doc ... fect-horse

Ik blijf het een fascinerend ras vinden, zulke intelligente dieren met zo veel power in een relatief klein lijf, prachtig <3

NikkiPaint

Berichten: 2
Geregistreerd: 18-03-20
Woonplaats: Geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:23

Zooo schattig! En ook erg lief van je vriend.

AnneItaly

Berichten: 7
Geregistreerd: 22-02-21
Woonplaats: Cocconato, Italy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:00

Super leuk dat je daar bent geweest *\o/*
Ik wil er ook eens heen!
In Italie rij in op mijn verzorg Lipizzaner. Het zijn hele gevoelige maar schitterende paarden.

wildwestwill

Berichten: 433
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:07

ooooo leuk die buitenbak is niets veranderd in 55 jaar .... zo lang is het geleden dat ik daar geweest ben
en in de jaren 80 mijn eigen lippizaner gehad , merrie Santa76Z
had toen ook wat les van valeska Wilke , zij mocht destijds als enige vaak een veulen uitzoeken