Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Lippizaner fokkerij Piber

 
Profiel   

Hoi bokkers

Ik had me vandaag een dag. Had mijn vriend een weekendje weg gepland met hotel en spa. Super leuk! Vertrokken we deze ochtend vroeg, ik dacht al, waarom vertrekken we zo vroeg!

De verklaring kwam al snel, we gingen baby’s kijken! En niet zomaar baby’s, de Lippizaner veulens!
Grote verrassing aangezien mijn vriend geen paardenvirus heeft.

Deze foto’s zijn van de Piber Lippizaner fokkerij, de paarden die hier gefokt worden gaan naar de Spaanse hof rijschool in Wenen eens ze getraind zijn. Het is de enige fokkerij die dit voorrecht heeft.

Ook de merries staan in training, maar gaan enkel in de zomer eventjes naar Wenen als de hengsten op vakantie zijn. Voor de rest blijven ze op de fokkerij.

Aangezien we ook nog het geluk hadden dat het weer meezat, wil ik jullie laten meegenieten van deze schattige veulens en deze heerlijke verrassing!

Het slot zelf
[ img ]

De open veulen stallen
[ img ]

[ img ]

Hengst buiten aan het chillen. Alhoewel hij veel show gegeven heeft ook! Wat een spieren hebben ze.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Het uitzicht
[ img ]

Vijf dagen oud
[ img ]

[ img ]

De hele bende
[ img ]

Een koets voor een trouw, gebaseerd op de originele Sissi koets
[ img ]

En als laatste dit lieve koppie
[ img ]

Ik was erg onder de indruk van het respect en oog voor persoonlijkheid van de paarden. Ze waren ook erg rustig, lief maar krachtig.
Ik ben mijn vriend enorm dankbaar dat we zo iets leuks hebben kunnen beleven, kon me betere verrassing wensen <3
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 16:38 



 
Profiel   

Wat lief dat hij je meegenomen heeft zeg! <3 Weet hij nu dat er binnenkort een Lippizaner veulen bij jullie komt wonen? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 16:42 



 
Profiel   

Prachtig! En wat lief dat ie dit stiekem op heeft gezet <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 16:45 



 
Profiel   

Gaaf om te zien! En wat lief al die veulens. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 16:47 



 
Profiel   

Wat een leuke verrassing !

Prachtige foto's en wat een mooie omgeving voor de paarden ! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 16:50 



 
Profiel   

@Maureen, had er bijna een in de auto gezet :+
Ze zien er ook zo knuffelig uit :oo

@RianneH, ja absoluut!

@Zertab, blijkbaar in totaal zo een 40 rond begin mei!

@Pandora, enorm veel gronden hebben ze, heerlijk gewoon!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 16:55 



 
Profiel   

Jaa weet ik. Ik ben pas in Wenen geweest en heb een rondleiding gedaan bij de Spaanse rijschool. Daar hebben ze ook uitgelegd hoe dat in Piber gaat en hoe ze veulens selecteren etc. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 17:00 



 
Profiel   

Dat lijkt me echt één van die unieke plekken op de wereld waar mens en dier 100 jaar worden <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 17:37 



 
Profiel   

Wat een leuke verrassing!
Ik ben daar ook ooit geweest, met name de demonstraties van de hengsten waren heel indrukwekkend.
En heel veel zwarte veulentjes idd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 17:40 



 
Profiel   

Ik heb ooit eens een documentaire gezien over deze stoeterij, zelf ben ik in Lipica geweest, was ook een speciale plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 17:47 



 
Profiel   

Wat een leuke verassing! leuk om te zien ook..mooie paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 18:34 



 
Profiel   

Wat een mooie plek om op te groeien.
Mijn ouders hebben de fokkerij in Piber zo’n 35 jaar geleden eens bezocht. Waren geen paardenmensen, maar ze kwamen zo enthousiast thuis! Wil er ooit ook nog eens heen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 20:15 



 
Profiel   

@zertab, wat leuk! Vind het wel gek, wie weet loopt een van de veulens die we vandaag gezien hebben over een paar jaar ook in de rijschool :D

@pandora2, echt hè, zo speciaal. Hun oudste paard werd 40, en ze werken wel tot hun 26, zo goed getraind en zo een goede band hebben ze.

@sassy, oh die moeten ook heel mooi zijn om te zien! Deze zomer vieren ze hun 100jarig bestaan, de hengsten zouden er dan ook bij zijn.

@Mandeluca, dat moet ook een magische plek zijn lijkt me! Ook een mooie streek heb ik gehoord.

@Elisa2, absoluut, zo een paarden dag is gewoon heerlijk :):)

@Truus1957, haha, dan heeft het zijn effect nog niet verloren :D zeker doen hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 20:43 



 
Profiel   

Jaa zou best eens kunnen! De 3-jarige die niet geschikt zijn worden vanaf 3000 euro verkocht, dus dat valt nog mee :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 20:44 



 

Wauw leuk! Ooit een documentaire over gezien en is echt een gave plek!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 20:53 



 
Profiel   

Leuk he, ben er ook een paar jaar geleden geweest. Wat mij opviel dat zelfs de oudste hengst, die in de rijschool heeft gelopen, helemaal droog in zijn benen was. Mocht toen de stal in omdat even te testen. Ze zijn echt gek op de paarden daar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 20:56 



 
Profiel   

Wat een leuke verrassing, echt genieten!
Ik ben er ook geweest, toen gingen ze net naar buiten. Geweldig gezicht.
Maar die grote binnenstal waar die merries en veulens zo genoeglijk samen in het stro stonden vond ik ook helemaal het einde.

Wij hebben daar met een aantal mensen gesproken en ik heb begrepen dat ze hun uiterste best moeten doen om het hoofd boven water te houden. De staat financiert steeds minder mee, dus ze moeten commerciëler worden. Ik hoop echt dat het blijft, zoveel historie, zo uniek!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 21:04 



 
Profiel   

Wij waren vorig jaar op reis en zijn toen ook naar Wenen geweest, naar de training van de Spaanse rijschool. Toen we in Slovenië waren wilde ik ook nog graag naar Piber, ook om een les te nemen op een Lippizaner, maar helaas lukte dat niet. Wil er graag nog een keertje kijken :) prachtige ongeving ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 21:24 



 
Profiel   

Jaa! Lippis! Mooie foto's!
Geweldige paarden! Ik ben in Lipica geweest en in Wenen bij de hengsten. En de eerste keer dat ik zelf een Lippi in handen had was ik verkocht! Zo gevoelig en toch nuchter! Dus nu heb ik er zelf een en kan me geen beter en veelzijdiger paard wensen. Ik raad het vooral niet iedereen aan want je moet met die gevoeligheid om kunnen gaan, maar als je dat kunt heb je er een die voor je door het vuur gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 21:31 



 
Profiel   

@Zertab, ze spraken van tussen de 4500 en 5000, maar zal wel afhangen van het paard. Nuja, je weet wel wat je krijgt :D

@Djali, dat is het zeker!

@Dinopino, oh wat leuk dat je er ook bij mocht. Die op pensioen zijn worden alvast ook nog een tijd gewerkt, zal ook wel helpen denk ik. En individueel gevoerd etc.

@Kendra, ik ben er echt heel blij mee. Ook leuk om samen te beleven, nooit gedacht dat dat zou kunnen. Ik hoop dat ze het nu wat beter doen. Wij hebben alvast ons steenden bijgedragen. Ook boek daar gekocht over klassieke rijkunst, ze hebben zoveel geschiedenis achter hen.

@Ballard_L, les nemen moet echt een ervaring zijn! Zo een goed gereden paard moet een hele goeie leermeester zijn.

@Sas_mon, dat kan ik me voorstellen. Heb heel erg het gevoel dat het heerlijke paarden moeten zijn om mee te werken, maar je moet er voldoende insteken.
Geniet er van zou ik zeggen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 22:39 



 
Profiel   

Jaa zal per paard verschillen idd. Maar dan heb je in ieder geval wel een goede afstamming!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 23:24 



 
Profiel   

Oh wat geweldig dat je dit post! Ik ben er 1x geweest als klein penny meisje! Maar herkende de foto's gelijk! Mooie herinneringen komen nu terug, bedankt daarvoor! Ik verstond toen niks van de rondleiding natuurlijk maar toen er een hengst uit stal werd gehaald heb ik heerlijk als penny naar hem staan staren/hypnotiseren alsof ik hem kon overhalen achter mij aan te lopen en me nooit in de steek te laten _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-20 23:59 



 
Profiel   

@Zertab, dat absoluut! En ze zien er ook zo leuk uit :D

@Benoite, ik ben blij dat ik je er een plezier mee kan doen, precies de reden dat ik de foto’s graag wou delen :j ik kan het me zo voorstellen, zo een mooie witte hengst proberen te versieren zodat het niet anders kan dan hem meenemen naar huis _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-20 19:39 



 
Profiel   

Super mooi zeg!
Maar ik heb wel een keer een docu gezien waaruit bleek dat de paarden de eerste ik geloof vijf levensjaren in de bergen in het semi wild leven. Maar daarna de geschikte paarden voor altijd vertrekken naar de trainingstal en nooit meer vrij op het land komen.
Dat vind ik wel wrang aan het geheel.
Maar ja. Toch heel bijzonder mooie paarden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-20 19:47 



 
Profiel   

Er verandert wel veel, de jonge paarden worden nu eerst getraind in Heldenberg en daar gaan de hengsten van de Spaanse Rijschool volgens mij nu ook op vakantie.
Het is ingewikkelde materie, de verhouding traditie - paardenwelzijn, bijvoorbeeld:
- Omdat het anders niet meer te betalen is, worden de hengsten eerder ingezet voor de shows.
- De hengsten die worden geselecteerd voor Wenen staan het grootste deel van het jaar daar binnen op stal.
- En de 'tour' die 1x in de zoveel jaar wordt gemaakt is commercieel belangrijk om de Spaanse Rijschool in stand te houden, maar vanuit paardenwelzijn kun je er ook anders tegenaan kijken.
Ik heb diep respect voor de mensen die zich inzetten om de traditie in ere te houden en aan te passen aan deze tijd. Valt niet mee om het goed te doen, en het wordt niet meer geaccepteerd dat zoiets in stand blijft met bakken belastinggeld.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-20 21:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen