[VOLG] Stal de Bonte Dijk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:33

Jeetje wat een bizar verhaal, zou wel even de veearts een check laten doen. En even contact opnemen met de hengstenhouder of er een dekking geregistreerd staat op haar naam en of deze wel is betaald ivm wel of geen papier krijgen bij het veulen. Ook qua voer, uitgerekende datum en gezondheid is het handig om daar even in te duiken. Heel sneu, gelukkig sta je wel in je recht. Jij wist hier niets van....

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:49

In België geldt volgens mij net zo zeer dat wanneer je onwetend een gestolen goed (wat een paard voor de wet is) koopt aan een “normale gangbare” prijs, je de rechtmatige eigenaar bent.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:53

littleroosie schreef:
Ik weet dat een verkocht gestolen paard is nederland verkocht is en dat ik het recht heb op dit paard.


Volgens mij ligt dat wat genuanceerder en spelen de omstandigheden waaronder een rol.

Dit paard heb je in België gekocht. Is tussen verkoper en jou expliciet vastgelegd welk rechtssysteem (van België of Nederland) op de koopovereenkomst van kracht is? Want anders.....

Uit de Rome I-Verordening volgt dat een koopovereenkomst in principe wordt beheerst door het recht dat partijen hebben gekozen. Dat kan de woonplaats van de verkoper zijn maar ook bijvoorbeeld de plaats waar het paard dient te worden afgeleverd. De rechtskeuze voor het toepasselijke recht moet uitdrukkelijk zijn gedaan of duidelijk uit de bepalingen van de overeenkomst blijken.

Wordt er door partijen geen rechtskeuze gemaakt, dan geldt op grond van artikel 4 van de Rome I-Verordening als hoofdregel dat de koop en/of leveringsovereenkomst wordt beheerst door het recht van het land waar de verkoper zijn woonplaats heeft.

Lees verder op https://yspeert.nl/actueel/blogs/een-on ... et-letten/

Misschien is deze info van een Vlaamse site toch wel relevant voor je:

Ik heb een paard gekocht van iemand die achteraf niet de eigenaar bleek te zijn. Wat zijn hier de rechtgevolgen van?

Wanneer een paard gekocht werd van iemand die er niet de eigenaar van was, bestaat er enerzijds een terugvorderingsrecht van de werkelijke eigenaar tegenover de bezitter en anderzijds de mogelijkheid voor de koper om nietigverklaring te vorderen van de koop:

Terugvorderingsrecht van de werkelijke eigenaar tegenover de bezitter

De eigenaar van een verloren of gestolen paard kan zijn eigendom terugvorderen van degenen in wiens handen het zich bevindt (bezitter te goeder trouw), en dit gedurende drie jaar, te rekenen van de dag waarop het verlies of de diefstal heeft plaatsgehad.


Degene die het paard in bezit had kan verhaal uitoefenen tegen degene van wie hij het bekomen had (art. 2279 BW).

Indien de tegenwoordige bezitter (te goeder trouw) van het gestolen of verloren paard dit gekocht had op een jaarmarkt of op een andere markt, of op een openbare verkoping, of van een koopman die dergelijke zaken verkoopt, kan de oorspronkelijke eigenaar zich het paard niet doen teruggeven dan mits de prijs die de huidige bezitter betaald heeft, aan de bezitter terug te betalen (art. 2280 BW).

Indien het paard gekocht werd in de omstandigheden zoals beschreven in art. 2280 BW wordt er van uitgegaan dat de bezitter de herkomst van het paard niet kan kennen.

Goede trouw wordt steeds vermoed en hij die zich op kwade trouw beroept moet die bewijzen (art. 2268 BW).

Mogelijkheid voor de koper om nietigverklaring te vorderen van een verkoop van andermans zaak

De verkoop van een anders zaak is nietig; hij kan grond tot schadevergoeding opleveren wanneer de koper niet geweten heeft dat de zaak aan een ander toebehoorde (art. 1599 BW).

Het gaat hier om een relatieve nietigheid, die enkel het privébelang van de koper beschermt en dus enkel door hem kan worden ingeroepen. De koper kan de nietigheid onmiddellijk inroepen, en dient niet te wachten tot hij wordt uitgewonnen door de werkelijke eigenaar. Hij kan de nietigheid inroepen, zelfs al was hij te kwader trouw, en wist hij dus dat de verkoper niet de eigenaar was van de verkochte zaak. Schadevergoeding zal hij echter enkel kunnen krijgen als hij te goeder trouw was, hetgeen uiteraard wordt vermoed.

Noch de verkoper, noch de werkelijke eigenaar kunnen de nietigverklaring van het contract vorderen. De verkoper kan de nietigheid niet inroepen, ook al is hij te goeder trouw, omdat art. 1599 BW enkel de belangen van de koper beschermt. De ware eigenaar kan geen vordering tot nietigverklaring instellen, omdat hij wordt beschermd door de mogelijkheid om een vordering tot revindicatie in te stellen.

De ware eigenaar kan ook schadevergoeding vorderen op grond van art. 1382 BW. De relatieve nietigheid kan worden gedekt, door de koper die afstand doet van de mogelijkheid om de nietigheid te vorderen, maar ook door de werkelijke eigenaar die de verkoop goedkeurt.

Het feit een paard te kopen zonder paspoort zou geïnterpreteerd kunnen worden als een dubieuze koop, waardoor het mogelijk zou zijn dat de rechtbank oordeelt dat de koper in dat geval niet te goeder trouw is.


Lees verder op: https://paarden.vlaanderen/nl/faq/eigen ... erkopen/38

Ik hoop voor die arme merrie dat ze in deze staat geen veulen draagt. Succes ermee, ts.
Laatst bijgewerkt door Boras op 05-01-22 17:01, in het totaal 2 keer bewerkt

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 16:56

Er is helaas geen koopovereenkomst. Maar in het paspoort staat behalve de fokker ook geen enkele eigenaar vermeld.

Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:11

Wow jeetje zeg! Ik hoop maar dat het paard niet terug hoeft naar de plek waar ze zo verwaarloosd is. Arm beest, beetje ruzies uitvechten over de rug van zo’n paard.
Je hebt het paard gewoon gekocht dus kan de verkoper het geld aan de eiser geven toch? Dat ze er samen uitkomen zonder jou er verder mee lastig te vallen want als het om het paard zelf ging hadden ze er wel beter voor mogen zorgen.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:18

littleroosie schreef:
Er is helaas geen koopovereenkomst. Maar in het paspoort staat behalve de fokker ook geen enkele eigenaar vermeld.


Dat maakt voor jouw zaak denk ik niets uit. Ook zonder (vermelding in) paardenpaspoort kan men eigenaar zijn (geweest).

Ik vind dit op dezelfde Vlaamse site (erg handige site trouwens)

Hoe word ik eigenaar van mijn paard? Welke rol speelt de identificatie en registratie van paarden in de centrale gegevensbank en/of bij een stamboek daarbij?

Eigendom is een burgerrechtelijk begrip. Het paspoort is geen eigendomsbewijs (art. 17 van het Koninklijk besluit van 16 februari 2016 betreffende de identificatie en de encodering van de paardachtigen in een centrale gegevensbank).

Lees verder op: https://www.paarden.vlaanderen/nl/faq/e ... erkopen/18

Ik ben overigens slechts beperkt juridisch geschoold en vind het verder erg interessant om dingen op/uit te zoeken. Ben geen jurist! Komen die mensen nog achter je aan, dan zou ik zeker professioneel juridisch advies vragen. Ik zeg niet dat je geen zaak hebt, de omstandigheden zullen een rol spelen. Maar dan misschien op andere gronden dan die jij benoemde :)

Ik had trouwens de eerste quout in mijn eerste post nog aangevuld.

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 18:40

Klopt wat boras zegt zo simpel als jij het zegt klopt niet.(heb het meegemaakt) Hebben ze aangifte gedaan bij de politie?

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 18:45

De politie is er idd bij geweest. Ik heb gezegd dat ik graag wil dat het verdere contact via de politie of advocaat gaat. Ik zou vandaag gebeld worden door de advocaat maar dat is niet gebeurd.

Wyb_ster

Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 21:11

Jeetje wat een soap...

Mijn enige advies is om op tijd juridisch advies/juridische bijstand in te winnen, dat kan voorkomen dat dingen uit de hand lopen of dat er ergens impliciet een nadelige rechtskeuze wordt gemaakt terwijl daar nog omstandigheden tegen zijn aan te voeren...

In ieder geval veel succes toegewenst komende tijd !

XMaaiike

Berichten: 1470
Geregistreerd: 11-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 00:08

Goede bekenden van ons hebben een soortgelijke situatie meegemaakt, ondanks dat ze sterk stonden en ter goeder trouw gehandeld hebben, oordeelde de rechter toch in hun nadeel en zijn ze nu naast alle kosten (incl aankoopbedrag) ook de pony nu kwijt die terug moest naar oorspronkelijke eigenaar. Hun geld moeten ze zien terug te krijgen van de verkoper en daar zelf een extra zaak voor beginnen.. Ga mee in het advies hierboven, kijk er echt mee uit ook al sta je voor je gevoel absoluut in je recht!

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 02:09

Gevoel alleen kan bij juridische zaken heel misleidend zijn.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 16:34

Tot nu toe nog niks gehoord.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 16:22

Ik heb ondertussen met 2 vriendinnen gesproken die beide bij de politie werken. Gezien ik Kira voor een normaal bedrag heb gekocht sta ik volledig in mijn recht. Ik heb ook nog steeds niks van de politie of advocaat gehoord.

Wel heb ik contact opgenomen met Hengstenstation Van Uytert, zij bevestigen dat Kira op 3 mei voor het laatst is geïnsemineerd. Ze lijkt totaal niet drachtig maar ga haar wel voor de zekerheid even laten scannen.

Nog even 2 plaatjes van Mattie omdat hij zo leuk is;
Afbeelding
Afbeelding

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:52

Politie staat erbuiten omdat het dan een civiele zaak betreft. Dit gaat eigenlijk altijd via advocaten. Dus vind het advies van je vrienden niet bindend.

Heb je rechtsbijstand?

Flubberboot

Berichten: 2853
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:05

StalNollie schreef:
Politie staat erbuiten omdat het dan een civiele zaak betreft. Dit gaat eigenlijk altijd via advocaten. Dus vind het advies van je vrienden niet bindend.

Heb je rechtsbijstand?

Kan zijn dat het inderdaad niet bindend is maar lijkt me wel dat politie weet wat haar recht is?
Dus dan zou TS nu een goede advocaat erbij moeten hebben en hopen dat alles goed afloopt.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 19:10

Ik heb rechtsbijstand, maar zo lang ik niks hoor ga ik zelf nog geen stappen ondernemen.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:34

Mattie is leuk hoor! <3

en inderdaad scannen, of in deze fase beter om op te voelen...

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:44

littleroosie schreef:
Ik heb rechtsbijstand, maar zo lang ik niks hoor ga ik zelf nog geen stappen ondernemen.

Die kun je vrijblijvend en gratis mailen voor advies. Dan weet je als je contact opnemen al de ins en outs. Of wat je nu moet doen
Politie staat los van paard gerelateerde zaken. (heb het zelf meegemaakt)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6031
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:57

Mattie is leuk!! <3 Hopelijk valt het met Kira mee en heb je er verder niet teveel gezeur mee! Ben wel benieuwd of ze drachtig is ook!

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 11:01

Kira is vanmorgen gescand en is niet (meer) drachtig.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:12

Dat is enigszins jammer maar anderzijds maar beter ook. Dan kan ze alle energie voor zichzelf gebruiken.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:06

littleroosie schreef:
Kira is vanmorgen gescand en is niet (meer) drachtig.


In haar toestand wel beter....

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 19:43

Dat denk ik ook, kan ze alle energie steken in haar eigen herstel.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:46

Absoluut en straks als ze weer helemaal ok is, dan is een veulentje vast wel haalbaar.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 10:18

Ondertussen zijn we Mattie rustig aan het doorrijden en heeft Kinadora gister voor het eerst aan de longe gelopen met een singeltje om. Denk dat ze dat wel al kende. Ze vindt het alleen in de de bak zijn nog wel wat spannend maar we hebben alle tijd om dat te leren en daar de rust in te vinden voordat we verder gaan. Ze is nog steeds mager maar als ik naar de foto's van dag 1 kijk dan zit er echt al een beetje meer vlees op. Straks als ze op t gras kan dan zal het een stuk sneller gaan.


Kinadora aan de longe. Zo is ze lekker ontspannen en los in het lijf. Heb wel het idee dat ze in de lendenen wat vast zit dus straks nog wel een keertje los laten maken.