[VOLG] Stal de Bonte Dijk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11292
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:33

Oeh, dat zou ik niet durven. Het blijft toch een risico om een paard met een peesblessure te kopen? Ik ga er vanuit dat de vorige eigenaar toch ook geprobeerd heeft haar weer goed te krijgen?
Maja, ik heb ook een erg slechte ervaring met een peesblessure.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 12:21

Lukasje de meeste peesblessures komen voort uit de organen, onbalans in het lichaam. Tenzij de peesblessure is ontstaan van buiten af natuurlijk, wat bij haar niet het geval is. Ze is een springpaard en vorige ruiter sprong ook graag met haar maar dat zal in de toekomst denk ik niet meer kunnen.

Behalve de rust en laseren heeft ze in haar herstelperiode geen homepatische middelen gehad, hier krijgt ze nu 3 verschillende druppels/pilletjes. En dan vrijdag naar de holistische arts en proberen te achterhalen wat er niet in orde is.
Lauriston had peesblessure en hoefkatrolonsteking wat voort kwam uit een blaasontsteking en heel scheef gereden.

Elisa2

Berichten: 37283
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 17:05

HKO/artrose door scheef gereden worden komt vaak voor ja, andersom kan ook..dat ze scheef worden door de HKO en dus al die tijd die voet proberen te ontlasten.

De meeste peesblessures komen wel goed met een goed management en veel tijd, mijn ervaring is dat mensen vaak te veel en te snel willen. En inderdaad is het ook belangrijk om er voor te zorgen dat de pees goed doorbloed wordt/ blijft.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 20:50

Vanmiddag is La Signorita, Laatje, behandeld door de holistische arts. Ik vind het soms wat moeilijk om het hoe en wat uit te leggen maar ga mijn best doen.

Afbeelding

Het verhaal zoals ik haar gekocht heb;
Scheur in de diepe buigpees van net boven de kogel tot in de kootholte, linker voorbeen. Ze heeft 2 prp behandeling gehad, elke week gelaserd. Eerste 16 weken onwijs verbeterd toen de 2e prp gehad en daarna in 20 weken tijd geen vooruitgang meer. Deze diagnose is een jaar geleden gesteld. Tot voorkort heeft ze in een kleine paddock of stukje land gestaan, alleen, en was ze weer 3 keer onder t zadel geweest alleen stap en draf.

Anderhalve week geleden bij ons gekomen, ik heb haar na 2 dagen op de wei gezet met Kira en Mattie zodat ze juist wel kan bewegen en mentaal paard kan zijn.
Ik heb haar 1x aan de dubbele longe gehad en 1x los in de bak. Wat ik zag:
- Stap, kort en krabbelig niet door het lijf kunnen stappen om grote passen te kunnen maken.
- Draf heel gehaast en passen niet af maken.
- Galop als een hertje waarbij ze om de zoveel galop passen changeert van de ene galop naar de andere.
Paard met veel energie en erg wakker. Op de zachte bodem rad.

Vandaag eerst op het harde stappen en draven, conclusie links voor en rechts achter kreupel. Veel beweging in de benen maar weinig in het lijf. De oorzaak; Laatje heeft eigenlijk over haar hele lijf van kogels tot kont, tot hoofd (onder de jukbeenderen en onderkaak) heel veel pijnpunten. Door deze pijnpunten kan zij niet ontspannen lopen in haar lijf waardoor zij (waarschijnlijk) rechtsachter kleupel is geraakt, dit is ze gaan compenseren met linksvoor en daardoor een peesblessure gekregen. Ze heeft alle pijnpunten helemaal los gemasseerd en er voor gezorgd dat de spanning kan afvloeien. Voor Laatje heeft het (waarschijnlijk jaren) gevoeld alsof ze een te krappe jas aan heeft gehad (als je zelf een te strakke jas aan hebt kun je je armen niet omhoog krijgen), nu is de te krappe jas uit.
Na het los masseren (wat niet heel prettig voor haar was) weer stappen en draven op het harde, conclusie, paard loopt rad. Ze zal ongetwijfeld even uit onbalans zijn doordat de 'jas' nu uit is en daar zal ze even aan moeten wennen.

Vervolg:
Drie weken aan de longe zonder bijzet waarbij ze veel moet galopperen. In de galop is er veel beweging nodig in het lijf en zo gaat ze leren om haar hele lichaam te gaan gebruiken. Na deze 3 weken oppakken onder het zadel, stap, draf en galop. De arts twijfelde over een 2e afspraak, maar ik wil wel graag nog een 2e keer met Laatje naar haar toe zodat ik straks zeker weet dat het goed is. Zij denkt dat Laatje straks gewoon weer in de sport kan lopen, zowel dressuur als springen.

Alja

Berichten: 25614
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 21:04

Dat is nog eens fijn nieuws :)

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 21:16

Ik lees mee omdat ik het leuke verhalen vind telkens, maar heb nu toch wel wat vraagtekens. Is die pees überhaupt al genezen? Heb je daar een scan van laten maken? Want anders zou ik erg bang zijn dat het heel snel fout kan gaan. Rad zijn hoeft niks te zeggen over de staat van de pees. Ze kunnen met een kapotte pees ook gewoon rad lopen en soms worden ze pas kreupel als ze echt kapot zijn. Daar waarschuwt mijn dierenarts juist ook voor. Ook al zijn ze rad, de scan moet wel goed zijn.

Ik hoop voor jullie en haar dat het weer helemaal goed komt. Dat zou fijn zijn!

Lukasje
Berichten: 11292
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 23:03

Voor de zekerheid zou ik ook een scan nemen van de pees.

Jolliegirl

Berichten: 32978
Geregistreerd: 18-07-04

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 23:24

Ik ga ook volgen!
Ik word onwijs enthousiast van je mooie verhalen. Prachtig!
En wat een leuk stel paarden elke keer.

Elisa2

Berichten: 37283
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:41

MyWishMax schreef:
Ik lees mee omdat ik het leuke verhalen vind telkens, maar heb nu toch wel wat vraagtekens. Is die pees überhaupt al genezen? Heb je daar een scan van laten maken? Want anders zou ik erg bang zijn dat het heel snel fout kan gaan. Rad zijn hoeft niks te zeggen over de staat van de pees. Ze kunnen met een kapotte pees ook gewoon rad lopen en soms worden ze pas kreupel als ze echt kapot zijn. Daar waarschuwt mijn dierenarts juist ook voor. Ook al zijn ze rad, de scan moet wel goed zijn.

Ik hoop voor jullie en haar dat het weer helemaal goed komt. Dat zou fijn zijn!


Ja dit vroeg ik me ook af..want rad zegt idd niks over de staat van de pees. En om ze dan zo vol in eens in het werk te zetten. Voor de rest klinkt het plausibel, ik denk dat er wel meer paarden zijn die op zo'n manier een peesblessure krijgen door compensatie.

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:02

Ja, hoewel het ook andersom kan zijn. Die compensatie juist door peesblessure, dat is ook helemaal niet raar. Hier paard gecontroleerd voor blessure, niks op aan te merken tot ze zichzelf dus blesseerde door ergens tegenaan te schoppen. Je wilt niet weten hoe dat paard vast zat daarna. En dat terwijl ze maar een paar dagen vlak nadat het gebeurde heel licht onregelmatig was. Alle maanden daarna niks te zien, ook niet met klinische onderzoeken. Dat was juist het gevaarlijkste, dat paarden weer aan het werk gezet worden omdat ze rad zijn. Maar zij zat dus echt vast in hele lijf daarna, zoals ts omschrijft. Stijf in lijf, goed op de benen. En daardoor zelfs hoeven die ineens anders gingen afslijten.

Lukasje
Berichten: 11292
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:52

Idd, vaak geweten. Na een eerste scan een poos op rust gezet, paard loopt nadien weer rad dus pees zal wel weer genezen zijn. Mooi niet dus!
Zelf laat ik altijd scannen voordat ik terug aan het werk ga, ook al loopt het paard rad.

Elisa2

Berichten: 37283
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 13:32

Ja zo ken ik ze ook MWM, paard die eigenlijk alleen wat stijver liep..wel rad, toch tussenpeesblessure. En inderdaad kunnen ze ook vast gaan zitten in hun lijf doordat ze hun benen ergens ontlasten. Ik zou in ieder geval echt heel rustig opbouwen met een opbouw peesblessure schema als het gat in de pees dicht is. Je doet eerder teveel dan te weinig..

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 22:53

Rosalita <3 Vannacht is deze mooie dame geboren, haar moeder is Eapolita (v. Zambuca x Cabochon) en Big Hunk of Love (v. Botticelli) haar vader. Ze is echt super lief en we zijn erg blij met deze gezonde en sterke dame.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18857
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:13

Ze heeft een knap snoetje en ondanks dat er niet gestrooid is met de verf heeft ze wel een grotendeels zwarte staart :D dat scheelt een hoop soppen ;) Gefeliciteerd.

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:52

Wat een lief koppie, en dat staartje……..

pradadaan

Berichten: 4670
Geregistreerd: 13-05-13

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:54

Prachtig veulen! Kan echt niet anders zeggen <3 nogmaals gefeliciteerd!!

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 07:32

Gefeliciteerd!

Saintelette

Berichten: 3182
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:44

Gefeliciteerd!! Knap koppie

Elisa2

Berichten: 37283
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:43

Gefeliciteerd, mooi koppie idd!

Lukasje
Berichten: 11292
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:27

Gefeliciteerd!
Wel veel wit :)

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 15:47

Dankjewel. Ze zijn idd wat zuinig geweest met het bruin maar ik heb ondertussen wel geleerd dat het belangrijkste is dat zowel moeder en kind gezond zijn en het goed doen ;)

Neon

Berichten: 4931
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:21

Gefeliciteerd :D ik vind het donkere staartje en kopje erg leuk erop

Flubberboot

Berichten: 2890
Geregistreerd: 14-09-21

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:43

Gefeliciteerd! Ze is echt prachtig getekend!!

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 10:07

Van het mooie zonnige weer naar sneeuw, Lita en Rosie nu met deken op.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En uh Hunk, zit d'r nog garantie op?

Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11292
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 22:13

Wat een dotje !