Even stilstaan vandaag, 11 november

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Even stilstaan vandaag, 11 november

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 12:02

Ik heb geen idee in hoeverre de kennis van de huidige jeugd rijkt vandaag. Maar vandaag, precies 102 jaar geleden, was het het einde van “de grote oorlog”
14-18
Misschien toch heel even stil staan, bij wat de paarden in die tijd hebben mee gemaakt. Gezien het gebrek aan gemotoriseerde transportmiddelen, werden paarden op grote schaal ingezet om kanonnen, voedsel en manschappen naar en van de frontlijn te brengen. Door weer en wind, meestal erbarmelijke omstandigheden, deden de paarden wat hun werd gevraagd.
Ze werden zo goed mogelijk behandeld, want de manschappen waren afhankelijk van hun trouw lastdier.
Er wordt geschat dat 9miljoen paarden gestorven zijn tijdens deze oorlog.

Een gedicht in het Engels, ter ere van het paard in de oorlog :

I was pulled from my field, from my work, from my play,
Ne'er again to see England, in lands far away,
Through death and destruction, through blood sweat and tears,
I carried my master, along with my peers,
So I ask you to remember a while,
Along with the soldiers, in smart rank and file,
Remember our beauty, the strength of our kind,
As we galloped through danger, without care to mind,
For we were the horses thrust into war,
And we gave up our lives for your peace evermore.

The War Horse, 1914 - 1918


In London is een monument opricht, ter nagedachtenis van alle dieren die stierven in de oorlogen. Zeker de moeite waard om te bezoeken!!


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

De beroemde poppy, de rode klaproos, is een wereldwijd teken voor de slachtoffers van WO1. Deze poppy in het paars, staat voor alle dieren de gediend hebben


Afbeelding

Dank u wel om heel even stil te staan bij deze gebeurtenissen!

Lau07
Moderator

Berichten: 1566
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Even stilstaan vandaag, 11 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:06

Inderdaad, heel goed om hierbij stil te staan. Het is een prachtig monument in Hyde Park. Y;(

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Even stilstaan vandaag, 11 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:08

Wat een prachtig monument, ik wist niet dat dit bestond (en dat terwijl ik toch met enige regelmaat in Londen ben geweest.)

Hopelijk kan ik bij een volgend bezoek eens langs. Heel mooi en waar zoals het er staat.. they had no choice.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Even stilstaan vandaag, 11 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:34

Dank voor dit bericht.In de Tweede wereldoorlog zijn er ook nog paarden gevorderd heb ik gehoord.Het Nederlandse leger betaalde er nog voor maar de Duitsers later namen ze zonder betalen mee.Dit is mij verteld door een oude boer die het nog had meegemaakt.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:36

Erg mooi om er bij stil te staan en prachtig monument Y;(

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Even stilstaan vandaag, 11 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:40

Dank voor het delen

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Even stilstaan vandaag, 11 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:45

Bedankt voor het delen.
Goed om hier bij stil te staan

merijn06

Berichten: 183
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:49

Bedankt voor het delen! Ik had hier inderdaad geen idee van. Erg mooi monument :j

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Even stilstaan vandaag, 11 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:58

Ik wist het niet. Dank voor het delen, ga er vanaf dit jaar ieder aan denken.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Even stilstaan vandaag, 11 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:01

Goed dat je dit deelt. Dankje.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:16

@TS bedankt voor het delen, ik wist ook niet dat er zo'n mooi monument in Londen staat. Blijft iets om bij stil te staan, kwam op Facebook gisteren ook een herinnering tegen van foto's die ik ooit eens heb gedeeld van paarden en pakdieren die in de oorlog werden gebruikt.

anjali schreef:
Dank voor dit bericht.In de Tweede wereldoorlog zijn er ook nog paarden gevorderd heb ik gehoord.Het Nederlandse leger betaalde er nog voor maar de Duitsers later namen ze zonder betalen mee.Dit is mij verteld door een oude boer die het nog had meegemaakt.


Het Nederlandse leger heeft er niet veel nodig gehad (circa 26.000), maar het Duitse leger heeft zeker veel paarden en pakdieren gevorderd. Alleen al Duitsland heeft circa 2,8 miljoen paarden & pakdieren gebuikt in de oorlog, Rusland deed daar nog een tandje bovenop met 3,5 miljoen.

Sterker nog, circa 80% van de divisies van het Duitse leger was afhankelijk van paarden en pakdieren en niet van gemotoriseerde voertuigen. Hitler staat erom bekend om bij zijn grootse parades meermaals dezelfde auto's/tanks etc. te laten zien (die via een sluiproute weer aansloten) en mensen trapten er allemaal in. Van de Duits gevorderde paarden/pakdieren is de schatting dat er circa 2 miljoen zijn gestorven in het werk.

Afbeelding

De vorderingen waren zeer strak georganiseerd en alle paarden moesten komen opdagen en werden gekeurd. Zodra een paard goed was werd deze meteen gevorderd.
Een drachtige merrie hadden ze niks aan, dus die wilden ze niet. Hier moest je echter wel bewijs voor hebben in de vorm van een briefje van de hengstenboer. Vanzelfsprekend werd hier wel mee gesjoemeld.
Boeren mochten wel de noodzakelijke paarden houden voor het werk op het land.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Even stilstaan vandaag, 11 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:42

Wat mooi dat je dit deelt, goed om hier bij stil te staan. Wat een prachtig monument.

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:03

anjali schreef:
Dank voor dit bericht.In de Tweede wereldoorlog zijn er ook nog paarden gevorderd heb ik gehoord.Het Nederlandse leger betaalde er nog voor maar de Duitsers later namen ze zonder betalen mee.Dit is mij verteld door een oude boer die het nog had meegemaakt.

Mijn opa werd verplicht door de Duitsers om met paard en wagen hout uit de bossen te vervoeren.
Ook werden er diverse paarden gevorderd door de Duitsers en om dat te voorkomen maakte boeren soms hun eigen paard kreupel om inbeslagname te voorkomen.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Even stilstaan vandaag, 11 november

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 14:10

Dank jullie wel, wat ben ik blij te lezen dat jullie allemaal even willen stilstaan.
Inderdaad werd in WO2 ook paarden gebruikt. De foto hierboven is er echter eentje uit WO1, te zien aan de helm van de soldaat.


Momenteel worden er in Duitsland nog altijd muilezels gebruikt in een specifieke eenheid van het leger.
Die worden in de bergen ingezet om afgelegen gebieden te bevoorraden of munitie te vervoeren om gecontroleerde lawines te veroorzaken.

Hier nog een foto van een soldaat met gasmasker en zijn paard met iets wat een gasmasker moet voorstellen

Afbeelding

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Even stilstaan vandaag, 11 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:36

Bedankt voor het delen, ts en anderen. Ik wist hier niks van, maar vind het erg interessant. Iets om bij stil te staan inderdaad.

Trouwe viervoeters hebben mensen al zo veel en lang bijgestaan.

shaddy82

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: Even stilstaan vandaag, 11 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:56

Bedankt voor het delen, goed om bij stil te staan, mooi gebaar die paarse klaprozen

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:03

Prachtig monument voor alle dieren die gediend hebben.

Bedankt voor het delen !

'' They had no choice '' ... dan pink ik toch een traantje weg :o

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:53

Brooke hospital is opgericht na de eerste wereldoorlog, toen bleek dat de achtergebleven Engelse oorlogspaarden na de oorlog in Egypte het heel slecht hadden.

Citaat:
"Bij de terugtrekking van het Britse leger uit Egypte werden de 25.000 oorlogspaarden verkocht aan Egyptenaren. Dit was goedkoper dan de dieren te verschepen naar Engeland.
Brooke kocht later de vijfduizend nog resterende oorlogspaarden in Egypte ‘terug’ van hun Egyptische eigenaar. De meeste van deze paarden waren ouder dan twintig jaar, meer dood dan levend, en moesten worden geëuthanaseerd. De dieren brachten echter hun laatste dagen door in alle rust en waardigheid, in een door Dorothy gebouwde kliniek, omringd met de zorg en aandacht waaraan ze ooit zo gewend waren geweest".

https://www.brooke.nl/brooke/oorlogspaa ... ieren.html

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:01

En die doen ontzettend goed werk. ( ik kan er niet naar kan kijken zonder te gaan janken.)

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: Even stilstaan vandaag, 11 november

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:03

In België is dit een speciale feestdag! Je kon al een kanon afschieten op straat, nu al helemaal (Brussel)

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 16:32

Het is een feestdag, inderdaad. En om deze dag zeker niet te vergeten, leg ik altijd een kruisje aan het monument in de buurt samen met een van mijn diensthonden.

Afbeelding

Vandaag was Wiske aan de beurt!

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:53

Wat goed om hier bij stil te staan Webster! :j
Dank je voor het delen!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:31

<3
Wiske is één en al aandacht 8-)

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:42

Goede post!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 17:58

Elf november is een gekke dag: dankzij de Stelling van Amsterdam en de Hollandse Waterlinie bleef Nederland buiten 'de grote oorlog'.

(In 2012 vond men een rapport van militaire verkenners aan kaiser Wilhelm II met de strekking 'niet aan beginnen'.)

Wij kregen de dodendraad (electische versperring met een gigantisch voltage er op).
|( |(
Ik herinner me een triest verslag van laatste cavalerie : kansloos tegenover de mitrailleurs. |( |( |( |(