Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 213 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Toevallig bezoekje eindigt in spoedrit kliniek, dappere Odin

 
Profiel   

Hoe je geplande dag, ineens anders kan verlopen.

Vrijdagochtend, ik ging de deur uit met het idee dat ik een normale vrijdag tegemoet zou gaan.
Door puur 'toeval' heb ik mijn liefste vriendje erger leed kunnen besparen.

Ik had eerst klanten, deze afspraak liep aardig in, ik was hier om 11:00 al klaar, ik hoefde pas om 14:00 op de volgende afspraak te zijn. Dus ik dacht, top, kan ik mooi even naar Odin in de opfok, want ik was hier toch al in de buurt.
Dus ik rijd met een lekker gevoel richting Borculo. Ik kom hier om 11:30 aan, parkeer m'n auto en loop direct door naar de plek waar Odin staat.
Ik loop langs het hek en denk, goh, wat heeft ie een dik oog. Van wat dichterbij gaan kijken en wat ik aan trof, werd ik niet gelukkig van:
Niet voor de gevoelige magen, het ziet er niet lekker uit.


Spoiler voor de gevoelige magen, het is geen lekker beeld.
Spoiler:
[ img ]


Direct de meiden daar gevraagd voor wat kamille thee, zodat ik het in ieder geval zelf een beetje schoon kon maken en kon inschatten hoe erg het was.
Nadat ik het ergste pus had weggehaald, zag ik dat er een blauwe waas over z'n oog heen zat. Direct de dierenarts gebeld.
Deze kon er pas rond half 2 zijn, nou prima, dan wacht ik. Geen probleem. Volgende afspraak ingelicht wat de situatie was en dat ik het niet ging redden. En daarna rustig wachten op de dierenarts.
Toen de dierenarts er was, Odin uit de wei gevist, ze wierp er een blik op, pakte het lampje erbij, wierp er nog een blik op. Haar reactie: Ik denk dat het zwaar beschadigd is, maar ik heb dit niet vaak genoeg gezien, dus ik stuur je door.
Nou best, naar Bodegraven dan maar. Maar hoe ga ik in vredesnaam zo snel vervoer regelen van Borculo naar Bodegraven, dit is toch een rit van dik 2 uur.
Gelukkig had ik een reddende engel, een super lieve vriendin van mij, die op d'r werk weg is gegaan, naar stal gereden om daar de trailer aan te koppelen en direct door te rijden naar Borculo.
Het wachten duurde echt mega machtig lang. Ondertussen nog een filmpje gemaakt:
Ook hier weer niet voor de gevoelige magen.


Halfuur van te voren belde m'n vriendin op, zodat ik de spuit domosedan erin kon doen, want Odin had nog nooit op de trailer gestaan en pas 1 keer op de vrachtwagen.

Toen de trailer er eenmaal was, liep Odin zo achter me aan de trailer op, de 2 uur durende reis liep voorspoedig en hij was heel braaf op de trailer.
Om 19:00 uur kwamen we aan op de kliniek, de eerste dierenarts stond al klaar, de oogarts was nog bezig met een operatie afronden.
Uiteindelijk stonden we met 3 dierenartsen en ikzelf in z'n oog te turen. Er zat zoveel pus in het oog, dat kon nooit iets kleins en onschuldigs zijn. De eerste dierenarts had me al enigszins voorbereid op voor welke opties ik zou komen te staan.
De pus kwam letterlijk uit z'n oog bol en ook achter z'n oog vandaan.
Conclusie: Odin heeft een (kleine) beschadiging op z'n hoornvlies opgelopen (god mag weten waardoor) en hier is een hele agressieve bacterie in gekomen, waardoor er melting ulcer is ontstaan. Het hoornvlies was aan het smelten. De bacterie is zo agressief, dat dit in een paar uur kan escaleren, tot waar het nu bij Odin was.
De constatering was ook dat hij al voor 2/3e blind was aan dat oog.
De keuzes die ik kreeg was:
- een oogreddende operatie, met een lage slaginspercentage en een intensief en pijnlijk hersteltraject van 3-4 weken. Hij zou ook voor 2/3e blind blijven, dit zou niet herstellen door de operatie namelijk. Mochten er complicaties komen, moest het oog alsnog verwijderd worden.
- een operatie om het oog te verwijderen.

Het meest paardwaardige zou zijn om zijn oog te verwijderen, dit drukte de dierenarts me ook op het hart.

Odin mocht naar een box, zodat ik ook even rustig kon nadenken over wat ik wilde doen.

[ img ]
Het arme kind moest een bakje om, want hij begon het zaagsel te eten >;)

Mijn dappere vriendje was onwijs braaf met de spuiten die hij kreeg, oog bekijken en smeren moest wel met praam op, maar wat wil je, het was ontzettend pijnlijk voor hem :(:)

Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om zijn oog te laten verwijderen, dit zou de ochtend erna gebeuren.
Hij kreeg nog een flinke pijnstilling (want pijn had ie) en alvast wat antibiotica voor om de ontstekingen in het slijmvlies van de oog tegen te gaan/voor te zijn.

Vanmiddag om 12:30 kon ik de spanning niet meer aan, heb ik de kliniek gebeld met of ze al meer wisten. Toen liep precies de operatie op het eind. Kwartier later werd ik gebeld met het goede nieuws dat de operatie goed is gegaan, het oog verwijderd is. De oogkas was nog helemaal heel en alle slijmvliezen en dergelijke zagen er nog goed uit, gelukkig. Vanmiddag om 16:00 mochten we op bezoek komen.
Toen ik de dierenarts live sprak, zei ze dat het een hele slimme jongen is, na de narcose opstaan deed ie super goed en snel.
Ze vinden hem er ook onwijs goed uit zien voor een jaarling <3

Vanmiddag dus samen met de vriendin die Odin opgehaald heeft, naar hem toe gegaan en wat was ik blij om z'n blije koppie te zien :+:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

M'n lieve vriendje :knuffel:
[ img ]

Odin moet nu nog een dag of 4-5 op de kliniek blijven, afhankelijk van hoe het herstelt en hoe snel ik een ander plekje voor hem heb gevonden.
Ondanks de goede zorgen in Borculo in de opfok, gaat Odin niet terug daar heen, hij komt lekker op een plekje wat dichter in de buurt te staan.

Ik hoop morgen bij de verbandwissel te kunnen zijn, dit ook aangegeven bij de dienst doende dierenarts en ze ging ervoor zorgen dat dat zou lukken. Ik ben heel benieuwd hoe het er onder het verband uit ziet.

Gelukkig zijn er een hele hoop succes verhalen met paarden met 1 oog en ik denk dat het ook ons geluk is dat hij nog zo jong is. Onze toekomstige sportcarriere is toch nog niet helemaal voorbij, gelukkig.

Als laatste nog een leuk weetje. Odin is vernoemd naar de Noordse oppergod Odin, deze heeft een oog afgestaan aan de reus Mímir om van de bron van wijsheid te mogen drinken.
Odin heeft zijn linkeroog afgestaan aan de reus. En ook bij mijn Odin is het zijn linkeroog die nu verwijderd is.

Thanks voor het lezen van dit lange verhaal en excuus voor de gore foto's en filmpjes O:)



Laatst bijgewerkt door Neonlight op 29-11-20 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Werkende link voor filmpjes geplaatst

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 22:00 



 
Profiel   

Ohjee je volgende paard moet je dan maar naar een prijswinnende super lieve pennypony gaan noemen dan.

Gatsie wat een bak ellende in zijn oog joh :wow: en dat het zo verschrikkelijk snel kan gaan.

Wat een geweldige goede samenloop van omstandigheden zodat het positief afloopt.

Beterschap voor hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 22:07 



 
Profiel   

Wat een verhaal! Wat een ‘mazzel’ dat je tussendoor even bij hem bent gaan kijken zeg. Heftig! Heel veel sterkte met het herstel van Odin!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 22:08 



 
Profiel   

jeetje,wat toevallig dan met zijn naam!
balen zeg, je hoopt toch dat je jonge paard dit niet mag mee maken, maar inderdaad gaat het herstel vaak heel voorspoedig.
ik heb dat inderdaad ook al eens gezien.

beterschap, en voor jou dikke knuf want is niet niks om zo met je veulen mee te maken :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 22:09 



 
Profiel   

Och arme Odin! Wat een geluk dat je per toeval langs ging!

Beterschap! :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 22:14 



 
Profiel   

Zonder oog redden ze zich prima, mijn meisje liep binnen 3 weken weer op Z nivo. Heeft geen verband gehad en mocht de volgende ochtend weer mee naar huis.
[ img ]

Mazzel dat je er toevallig zo snel bij was, sterkte en beterschap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 22:17 



 
Profiel   

Brrr, wat naar om te zien, ik krijg al zere ogen van alleen de foto's. Wel echt top dat je toevallig in de buurt was, zeg :oo . Je moet er niet aan denken als je dat niet was.

Beterschap voor je dappere vent :*.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 22:18 



 
Profiel   

Jeetje wat heftig, arme paard! Ik duim voor een goed herstel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 22:20 



 
Profiel   

Daan13 schreef
Ohjee je volgende paard moet je dan maar naar een prijswinnende super lieve pennypony gaan noemen dan.

Gatsie wat een bak ellende in zijn oog joh :wow: en dat het zo verschrikkelijk snel kan gaan.

Wat een geweldige goede samenloop van omstandigheden zodat het positief afloopt.

Beterschap voor hem.

De volgende noem ik Zon ofzo, iets heel positiefs _O-


Dennis schreef
Zonder oog redden ze zich prima, mijn meisje liep binnen 3 weken weer op Z nivo. Heeft geen verband gehad en mocht de volgende ochtend weer mee naar huis.
[ [url=m/0YCKeM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mazzel dat je er toevallig zo snel bij was, sterkte en beterschap.

Dat is helemaal snel gegaan!
Dat durf ik met Odin niet aan, hij is soms enigszins wat onhandig, ik denk dat ie best prima z'n eigen hoef in z'n wond steekt als het jeukt :')


Bedankt allemaal! Ik ben echt heel erg blij dat ik idd per toeval er heen ben gegaan. Eigenlijk zat het pas voor over 3 weken in de planning

ellepel schreef
jeetje,wat toevallig dan met zijn naam!
balen zeg, je hoopt toch dat je jonge paard dit niet mag mee maken, maar inderdaad gaat het herstel vaak heel voorspoedig.
ik heb dat inderdaad ook al eens gezien.

beterschap, en voor jou dikke knuf want is niet niks om zo met je veulen mee te maken :(:)

Nee, die heeft me wel een paar jaar van m'n leven gekost denk ik en een hoop extra grijze haren erbij denk ik.
Dit is idd niet iets wat je bij een jong paard hoopt mee te maken. Ik had gerekend op wonden en kreupelheden door het spelen en donderen, maar niet dit -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 22:22 



 
Profiel   

Arme Odinbaby }> Maar komt goed Clau! Hij slaat zich hier doorheen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 22:44 



 
Profiel   

Ik ben hier even stil van.
Is er dan niemand die dit gezien heeft in de opfok en jou gebeld heeft :Y)
Heel veel sterkte TS en beterschap voor Odin :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 22:57 



 
Profiel   

silvia58 schreef
Ik ben hier even stil van.
Is er dan niemand die dit gezien heeft in de opfok en jou gebeld heeft :Y)
Heel veel sterkte TS en beterschap voor Odin :(:)

's ochtends zijn de paarden nog gecontroleerd, toen was er idd niks te zien. Kan goed zijn dat het eerste beetje pus al in z'n oog zat, maar dat ie dat net aan z'n been of ander paard had afgeveegd toen ie bekeken werd.
Deze bacterie is ook zo agressief dat dit in 2-3 uur zo erg kan escaleren als dat nu gebeurd is. Jammer genoeg ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 23:07 



 
Profiel   

Jeetje wat heftig zeg! Geluk bij een ongeluk dat je in de buurt was.. heeft echt niemand van de opfok het gezien? 8)7 verstandig dat je hem daar weghaalt! Sterkte voor jou en je vriendje gewenst :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 23:09 



 
Profiel   

Heel erg veel sterkte voor jou en beterschap voor Odin! Wat enorm heftig om dit mee te moeten maken.

Maar je geluk is hier dat hij nog jong is, denk dat hij heel snel gewend is aan 1 oog!

Wat een leukerd ook om te zien <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 23:13 



 
Profiel   

Dat is even een heftige wending van je dag :\

Heel veel beterschap voor Odin!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 23:15 



 
Profiel   

Diertjec schreef
silvia58 schreef
Ik ben hier even stil van.
Is er dan niemand die dit gezien heeft in de opfok en jou gebeld heeft :Y)
Heel veel sterkte TS en beterschap voor Odin :(:)

's ochtends zijn de paarden nog gecontroleerd, toen was er idd niks te zien. Kan goed zijn dat het eerste beetje pus al in z'n oog zat, maar dat ie dat net aan z'n been of ander paard had afgeveegd toen ie bekeken werd.
Deze bacterie is ook zo agressief dat dit in 2-3 uur zo erg kan escaleren als dat nu gebeurd is. Jammer genoeg ;(


Dat is wel heel heftig in een paar uur tijd.
Ik wens je heel veel sterkte en een goed herstel voor Odin

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 23:20 



 
Profiel   

Autumnn schreef
Jeetje wat heftig zeg! Geluk bij een ongeluk dat je in de buurt was.. heeft echt niemand van de opfok het gezien? 8)7 verstandig dat je hem daar weghaalt! Sterkte voor jou en je vriendje gewenst :knuffel:

Zie reactie boven jou :)
Toen ik er was, liep ik ook tegelijk met 1 van de andere meiden de wei in, zij wat om 1 van de paarden te pakken en ik om met Odin te knuffelen.
Dit is echt een kwestie van uren geweest, zeg 2-3 uur dat er tussen heeft gezeten dat ie voor het laatst gecheckt was.


Veraaaaah schreef
Heel erg veel sterkte voor jou en beterschap voor Odin! Wat enorm heftig om dit mee te moeten maken.

Maar je geluk is hier dat hij nog jong is, denk dat hij heel snel gewend is aan 1 oog!

Wat een leukerd ook om te zien <3

Ik denk idd ook dat dat ons geluk is hier in. Nu kan ie heel lang wennen en handig worden met 1 oog voor ik erop ga zitten :)
Dankjewel! Hij vindt zichzelf ook erg knap <3


fransje23 schreef
Dat is even een heftige wending van je dag :

Heel veel beterschap voor Odin!

Nogal ja! Lag even niet in de lijn der verwachting :\
Dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 23:21 



 
Profiel   

Och arme Odin !
Heel veel beterschap voor hem.
Enne...je had bij mij de trailer kunnen halen hoor .
Maar daar heb je nu niets meer aan.
Sterkte voor jullie en op naar een goed herstel :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 23:24 



 
Profiel   

Heftig Clau! Las gister al wat op facebook.. -O-

Gaat helemaal goedkomen met je knapperd hoor! Ken ook iemand met een paard die onlangs een oog heeft moeten laten verwijderen, en die vloog 3 maanden later zo door het Z heen. Paard doet het beter dan ooit.

Jou broekie kent dalijk gewoon niet anders, dus gaat helemaal goedkomen :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 23:30 



 
Profiel   

Wat zielig! Heel veel beterschap. Wel fijn dat je er voor hem kon zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 23:31 



 
Profiel   

Avh gut arme Odin. Geluk dat jij langs kwam. Hoop dat hij snel geneest

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 23:37 



 
Profiel   

Oh wow heftig! Godzijdank was je er op tijd bij en is er geen verdere schade. Odin is nu een echte Odin, oppergod met 1 oog. Jullie komen er wel! Spoedig herstel gewenst! ❤️

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-20 23:51 



 
Profiel   

Ook hier heel veel sterkte en knuf voor Odin. Wat een geluk dat je een bezoekje bracht en wat een schrik.
Misschien een stomme opmerking maar Odin is nog hengst, omdat je nu op zoek gaat naar een nieuw plekje dichter bij je in de buurt, is het dan misschien handig om hem te ruinen. :o ik weet dat je hem liever hengst had gelaten maar overleg is met de kliniek wat hun wijsheid vinden.

Ik duim voor een spoedig herstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-20 00:23 



 
Profiel   

Arme Odin ;(
Geluk bij een ongeluk dat je ging kijken :=

Hopelijk is hij snel hersteld. En ik ken ook meerdere paarden die met 1 oog een prima leven hebben. :)
Heb zelf een verzorgpaard gehad dat aan beide ogen een probleem had waardoor hij weinig zag. Is er 26 mee geworden en heeft een fijn leven gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-20 00:31 



 
Profiel   

Ook hier een succesvol verhaal van een knap stoer paard, dat op jonge leeftijd zijn linkeroog kwijt raakte. Nu 3 jaar geleden, hij was 5 jaar.
Kreeg een tik van een ander paard terwijl hij zijn zaakje besnuffelde..paard had ijzers en tikte hem precies met het punt van het ijzer op het oog. Niet eens in kwade zin, hij tilde enkel zijn voet op en mijne was heel ongelukkig op de verkeerde plaats.

Paar uur later ook in de kliniek, foto's gemaakt. Oog Was zowieso niet meer te redden. Diezelfde avond lag hij op de tafel. Uiteindelijk moest hij 8 dagen blijven ivm infectie in de wond. Hij kreeg koorts en lichtjes koliek.

Eenmaal thuis alles rustig laten wennen. Na 3maanden voor het eerst weer erop gegaan. Hij liep zo weg alsof het nooit anders was geweest.
We dressuren, springen, rijden lange ritten, doen caroussel en zelfs horseball.
Hij doet alles mee. Soms voel ik dat hij iets meer begeleiding nodig heeft om iets te begrijpen, maar daarna volgt hij super braaf. Ik laat hem altijd kijken als hij iets hoort wat hij niet begrijpt, en dan is het ook meestal goed. Aan de hand ook niks te merken. Ik heb veel grondwerk gedaan om hem aan zoveel mogelijk geluiden te laten wennen vanaf zijn blinde kant. Hij vertrouwd daarin nu ook op mij. Ze passen zich ontzettend snel aan!

Het is voor jou nu heel erg schrikken en voor je paardje even alles verwerken.. Mentaal gaat er zoveel door dat koppie nu! En ondanks ik wist dat dit niet het einde van de wereld was, schrik je toch enorm en ben je bang wat de toekomst brengt. Je hebt toch dromen, waarvan je misschien bang bent dat je ze niet kunt nastreven. Maar je zult zien, dat straks nog steeds alles mogelijk is! En misschien nog wel mooier als je voelt hoe hij op jou gaat vertrouwen.

2 dagen na operatie:
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-20 00:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 213 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen