Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Verhuizen liep niet goed...

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Vandaag is mijn paardje verhuisd naar zijn nieuwe stal. Dit is ongeveer 10 tot 15 minuten rijden met de auto vanaf zijn oude stal. Het was de 3e keer voor hem in de trailer, de andere 2 keren is goed verlopen.

Hij liep braaf de trailer op. In eerste instantie heeft hij het voor elkaar gekregen om zijn halster af te trekken... hoe hij deze af kreeg weet ik niet. Het zat goed vast. toen een ander halster omgedaan die hij met geen mogelijkheid af kon krijgen.

Daarna zijn we weer gestopt want hij was met zijn voorbenen over de stang gekomen en vervolgens is hij omgevallen.

Toen ik dit zag ging er echt pure angst door mij heen. Ik was zo bang dat ik afscheid moest nemen.

We hebben de wand er tussen uit gehaald en toen kregen we hem gelukkig overreind. De rest van de route hebben we gelopen. Hij loopt onregelmatig linksvoor maar niet ernstig kreupel. Verder heeft hij er geen verwondingen aan over gehouden.

Hoe dit heb kunnen gebeuren snap ik echt niet. Hij stond strak genoeg vast. Ik voel mij echt schuldig tegenover hem.

Hij is nog maar 1.5 jaar oud. Ik vraag mij af hoe ik dit in de toekomst moet gaan doen met hem maar ook met mijzelf. Hij moet toch weer leren in een trailer te staan. Dit voor als wij bijvoorbeeld naar de kliniek moeten oid, want wedstrijden rijden ben ik toch niet van plan.

Ik ben er zelf in iedergeval heel angstig van geworden. En het is voor hem een traumatische ervaring geweest.

Hebben jullie nog tips voor de toekomst rondom het trailer rijden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:18 



 
Profiel   

Is het geen idee om hem op te leren met een ander paard in de trailer?
Zo ga ik het ook doen met mijn huidige 8-maander.

Zijn vriendje mee in de trailer en dan miniscuul kleine stukjes rijden en telkens opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:21 



 
Profiel   

Ik had hetzelfde voor met mijn toen 2 jarig paard. Wat hier hielp was het tussenschot eruit halen, aan beide kanten vastmaken maar niet te kort. En trailerladen zelf oefenen met een instructrice. Hierna nooit meer problemen gehad :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:22 



 
Profiel   

Heb je een eigen trailer? Ga dan eerst eens beginnen met het weer een veilige plek maken, als je toch geen haast hebt. Elke week even 2 of 3 x erop lopen, plukje hooi o.i.d. voorin, en dan oefenen met rustig in en uit lopen.
Merk je dan dat je tegen problemen aanloopt, of als je richting afsluiten en rijden problemen ervaart, dan kan je altijd hulp inschakelen.
En een tip voor jouzelf: laat je schuldgevoel je niet in de weg staan. Als je teveel gaat doemdenken vanuit dat gevoel (zie je wel,hij durft niet, nu heeft hij een trauma door mij) gaat het zeker niet lukken.
Dus probeer te denken: ok, dit was k*t, nu gaan we oefenen om te voorkomen dat het nog eens gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:31 



 
Profiel   

Ik ben een tijdje terug met een jaarling aan de slag gegaan met slechte ervaringen met de trailer, kwam niet eens in de buurt. En die loopt er nu uit zichzelf op. Juist die ukken zijn nog flexibel in het aanleren van nieuwe patronen. Komt echt goed :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:33 



 
Profiel   

De trailer vaker oefenen. Al staat hij er maar een paar minuten op, maar dit regelmatig oefenen. En ook vaker gaan rijden zonder doel. Mijn paard moet eigenlijk zelden tot nooit echt vervoerd worden. Om de zoveel tijd zet ik haar toch op de trailer en laat ik haar daar even staan. Of ik plan het zelfs in dat we een tijd (halfuur tot uur) met haar gaan rondrijden (ik zeg 'we', want ik heb zelf geen BE rijbewijs, dus daar moet ik altijd wel iemand voor regelen). Juist omdat ik dus wil voorkomen dat ze het helemaal verleerd is tegen de tijd dat ze daadwerkelijk vervoerd moet worden (verhuizing, kliniek,...). Maar doordat het puur oefenen is en ik dus niet effectief ergens moet zijn iedere keer, zit er ook geen tijdsdruk op.

Ik zou ook proberen om er voor jezelf niet te veel gewicht aan te hangen. Natuurlijk was dit geen fijne gebeurtenis, maar probeer het ook wel te relativeren en een plek te geven. Als jij nu iedere keer angstig gaat zijn het moment dat je paard de trailer op moet, dan denk ik dat je ook wel begrijpt dat het niet gaat lukken. Jij moet de sterke rots zijn waarop je paard kan vertrouwen. Als je vreest dat je dit niet gaat lukken omdat deze gebeurtenis je te sterk heeft aangegrepen, dan zou ik de eerste paar keren dat je het trailerladen oefent het door iemand anders te laten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:34 



 
Profiel   

Bedankt. Dit stelt mij wel gerust. Ik heb hier veel aan.
Ik moet nu inderdaad het loslaten. Helaas heb ik geen eigen trailer maar ik ga zeker kijken of ik de mogelijkheid heb om dit eens te oefenen.
En inderdaad door mijn eigen onzekerheid zal ik nu zelf ook begeleiding nodig hebben met het oefenen. Al denk ik dat ik het laden niet zo spannend zal vinden maar het rijden met de trailer wel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:38 



 
Profiel   

Hier gaan mijn jonkies nooit, maar dan ook nooit alleen. Altijd met een van de ervaren paarden die je rustig twee uur kunt laten staan zonder dat ze gaan piepen. En daardoor nog nooit enig probleem gehad, maar juist in no time supermak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:42 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Hier gaan mijn jonkies nooit, maar dan ook nooit alleen. Altijd met een van de ervaren paarden die je rustig twee uur kunt laten staan zonder dat ze gaan piepen. En daardoor nog nooit enig probleem gehad, maar juist in no time supermak.

Maar dan moet je zo'n paard natuurlijk wel beschikbaar hebben...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:54 



 
Profiel   

Helaas had ik geen paard beschikbaar daarvoor. Anders had die er zeker naast gestaan.

Maar ik ben het er mee eens: het is een hele goeie manier om een paard op deze manier te laten wennen aan een trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 15:57 



 
Profiel   

Ik denk dat het verstandig is om gelijk met oefenen ook begeleiding te hebben.
Dus niet alleen gaan proberen.
Want je paardje zal het waarschijnlijk nu niet makkelijk doen en jij bent ook voorzichtiger geworden dus dan wordt het lastiger.
Ik weet niet hoe strak je hem had vastgezet maar ze moeten op de trailer vrij los vastgebonden om hun evenwicht te kunnen houden.
Gewoon lekker gaan oefenen met een prof en dan komt het zeker goed!
En beterschap met zijn been, hopelijk valt het mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 16:01 



 
Profiel   

Naast het onder goede begeleiding gaan oefenen met het trailerladen, zou ik hem ook nog door een goede paardenarts laten nakijken. Jij ziet nu dat hij niet helemaal lekker loopt, maar heel vaak gebeurt het dat dit soort jonge paarden op latere leeftijd toch ergens klachten krijgen, vaak in het bekken/Si-gewricht, lage rug. Dan is het te laat om er nog iets aan te doen, als dat nu geconstateerd wordt kan het ( soms met behandeling) goed genezen. Ik zou daar zeker niet te lang mee wachten. Geen spoed als in dat je dit weekend moet laten kijken, maar ik zou dat maximaal twee weken geven en het dan zeker doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 18:20 



 
Profiel   

Hij moet a.s week ingeeïnt worden. Zal dan meteen de arts vragen om te checken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 18:26 



 
Profiel   

Misschien een idee om vanaf nu telkens wat te oefenen met op de trailer zetten. Geef hem daar bijvoorbeeld zijn brokjes. Gelukkig is er nu niks gebeurd. Maar je zal wel geschrokken zijn inderdaad. 1,5jaar is nog lekker jong. Ga ermee aan de slag. Misschien eens iemand contacteren in de buurt die cursus trailerladen geeft. Zo heb ik mijn welsh ook kunnen trainen. En die heeft nu totaal geen problemen meer met laden EN rijden in de trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 18:30 



 
Profiel   

Voor het trailerladen en eventueel andere hulp met je hele jonge paard kan ik je Sarina Gul aanraden, ze woont in Egmond aan Zee, dus zo te zien aardig bij je in de buurt. https://www.facebook.com/sarina.gul.9/about .

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 18:53 



 
Profiel   

Had het dier al geleerd om vast te staan?
Zou zomaar kunnen dat hij daardoor in paniek is geraakt. Leer m dat eerst voordat je gaat oefenen met de trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 18:59 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips. Ik ga eens kijken op de site van Sarina.

Verder was hij natuurlijk uiteraard gewend om vast te staan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-21 07:38 



 
Profiel   

Ik heb jonge merrie dat extreem gevoelig is. Voor eerste keer trailer laden heb ik haar half verdoofd en samen met oude pony ingeladen (samen in de trailer, met 2 sprongen die als muren fungeren en stro op de val). Nu gaat ze onverdoofd maar wel samen met de oude pony op de trailer en geen stress meer. De merrie was gewoon gevoelig dat ze bij minste schrik zal uitbreken. Nu is ze relax.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-21 09:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen