En dan ineens, koliek!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

En dan ineens, koliek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 19:18

Hey bokkers,

Ik ben zojuist eindelijk thuis gekomen na een hele lange dag.
Vanmiddag en vanavond zou ik gaan werken en daarvoor wilde ik natuurlijk nog even mijn pony's voeren.
Ze zijn een aantal weken verhuisd naar een plekje bij een particulier, een super plek!

Vanmorgen kwam ik aan en was Larix, de shet van bijna 25, niet meer zo schooierig.
Hij heeft altijd honger. Ook de slobber ging er gewoon niet in. Hij hapte wel wat in de brokjes maar at niet echt.
Ik vond hem er ook doods uit zien. Even twijfelen; is het de kou of is er toch meer aan de hand?

Zoals alle shet eigenaren wel weten zijn shetlanders echt heel hard voor henzelf.
Nadat hij 5 minuten later nog een klein hapje brok had gegeten begon hij te rollen en zich echt niet lekker te voelen. Wel koliek dus.

Ik was echt compleet in paniek, mijn andere lieve kleine vriendje heb ik ruim 2 jaar geleden in moeten laten slapen door koliek. Ik heb echt staan janken vandaag. :Y) Dierenarts al huilend opgebeld en gelukkig waren zij kwam er meteen aan. Larix had echt aanvallen, soms ging het weer helemaal goed en 2 seconden later lag hij te half te sterven op de grond.

Terwijl ik met Larix bleef wandelen en wachtte op de dierenarts heb ik snel mijn werk gebeld en gelukkig kon ik vervangen worden. Het was een grote huilparty hierzo. Maar ik heb een super lieve werkgever dus ik kon de hele dag vrij krijgen.

Na een halfuurtje was de dierenarts er nog niet (ik compleet in de stress), dus weer gebeld en ze kon er elk moment zijn. Dat was ook zo want toen ik ophing was ze er ook gelijk. Ze heeft geluisterd en hem gevoeld en hij had dus inderdaad gaskoliek. Dan is een kleine shet toch ineens wel een heel zielig hoopje.

De eigenaresse van het andere paard waarmee hij samen staat was er gelukkig ook bij. Hij heeft darmontspanners en pijnstillers gekregen. Vandaag niks eten en morgen elk uur een handje slobber. Hij wilde gelukkig net wel drinken. En wat doe je dan? Ik ben van 10:00-16:00 buiten bij hem gebleven. Larix wilde de hele tijd vooral graag eten natuurlijk. Hij had waarschijnlijk al een tijdje niet zoveel gehad en had wel zin in wat lekkers, maar helaas, hij kreeg niks. Om 16:00 ben ik richting huis gegaan en ik ga na het eten weer even naar hem toe. Even kijken of hij nog pijnstillers nodig heeft of dat het nog gaat.

De schrik zit er nog goed in, hopelijk komt mijn kleine vriend goed de nacht door.

Hier nog een foto van mijn kleine pony die een beetje high was van alle pijnstillers <3

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 19:24

ah nee niet lieve Larix! :(:)
dat is echt erg hoor, snap hoe je je voelt.
appie heeft vorig jaar ook nog een gaskoliek gehad, dacht echt dat het gebeurd was.
maar gelukkig is dat goed gekomen!
bij hem was t omdat hij wat te weinig bewoog, dus wandelen we nu bijna elke dag.
ik ga duimen voor je dat je kleine vriendje weer helemaal opknapt

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 19:16

Bedankt voor je lieve berichtje.
De dierenarts weet niet helemaal hoe het is gekomen. Hij loopt ook wel regelmatig maar ze worden op gegeven moment toch wat zwakker :-)

Hij voelt zich vandaag alweer kiplekker. Hij was vanmorgen gigantisch druk, wilde heeeel graag eten.
Hij heeft elke uur vandaag een handje slobber gehad en mag nu van de dierenarts alweer wat hooi eten.
Hij is er heel blij mee, shetlanders hebben altijd honger :Y)

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:43

oh ja als ze dan niet mogen eten vind ik zo sneu dan he.
gelukkig gaat het alweer wat beter.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:08

Ahgosj dikke knuffel voor jullie!
Het zal flink schrikken geweest zijn voor jou.

In zomer 2019 heeft onze Mini een flinke koliekaanval gehad dat ik dacht dat ze het niet zou redden, toen had ik het toch ook ff moeilijk ;( (ze is er weer helemaal bovenop gekomen gelukkig *\o/* )

Ik las toevallig vanmiddag een facebookbericht over water drinken met dit weer. Dat paarden te weinig drinken en daardoor gevoeliger voor verstoppingskoliek zijn. Er werd aangeraden ze warm water te geven. Misschien was dit bij jouw Shet het geval?
Dit bericht was het: https://www.facebook.com/968706739888624/posts/3697786476980623/?d=n

Beterschap in ieder geval!

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: En dan ineens, koliek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:24

Ach jeetje, dat is schrikken. Beterschap voor de kleine man!

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 21:57

ellepel schreef:
oh ja als ze dan niet mogen eten vind ik zo sneu dan he.
gelukkig gaat het alweer wat beter.


Jaa en hij had op gegeven moment door dat ik in t vakantiehuisje op het erf zat. Dus hard hinniken en verontwaardigd zijn dat zijn personeel niet kwam :+


MissYvette4u schreef:
Ahgosj dikke knuffel voor jullie!
Het zal flink schrikken geweest zijn voor jou.

In zomer 2019 heeft onze Mini een flinke koliekaanval gehad dat ik dacht dat ze het niet zou redden, toen had ik het toch ook ff moeilijk ;( (ze is er weer helemaal bovenop gekomen gelukkig *\o/* )

Ik las toevallig vanmiddag een facebookbericht over water drinken met dit weer. Dat paarden te weinig drinken en daardoor gevoeliger voor verstoppingskoliek zijn. Er werd aangeraden ze warm water te geven. Misschien was dit bij jouw Shet het geval?
Dit bericht was het: https://www.facebook.com/968706739888624/posts/3697786476980623/?d=n

Beterschap in ieder geval!


Oh kijk; nog zo’n positief bericht!

& dit had ik al gezien, de eigenaresse van het andere paard en ik komen al meermaals per dag met warm water aangezet om de waterbak lekker wat op te warmen. Hij dronk nog wel wat maar niet veel, we zullen nooit helemaal weten wat t was, het weer is ook wel heel extreem momenteel hè? Helemaal voor mijn zonaanbiddende pony :Y)


AnnickT schreef:
Ach jeetje, dat is schrikken. Beterschap voor de kleine man!


Lief, dankjewel!

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:46

Hoe is het verder met de lieve prul? <3 Ooit nog teruggekomen? :(:)

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 21:07

CoonArt schreef:
Hoe is het verder met de lieve prul? <3 Ooit nog teruggekomen? :(:)


Bedankt voor je lieve berichtje <3
Het is gelukkig niet terug gekomen, wat de trigger nu geweest is weten we niet. Misschien teveel sneeuw gegeten maar ik weet t echt niet en de dierenarts ook niet. Hij is nu super vrolijk en alert dus hopelijk blijft het bij dit ene voorval :)


Afbeelding

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 04:01

Gelukkig! *\o/*
Dat het vooral ook maar weg blijft ~~}>

Aaaahh wat een dotje <3 jullie hebben dezelde manen :D