"een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:20

Ik wekte met 18 fulltime dus had dat wel kunnen betalen. En werd niet goed betaald. :+
Of je dat wilt en niets op kunt bouwen voor een toekomst is wat anders natuurlijk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:23

Maar ze is nog geen 18. Ze moet nog 18 worden... :) Ik werkte met 19 ook fulltime en kon die bedragen toen ook betalen. Maar niet toen ik nog 18 moest worden want het jaar dat je 18 wordt zit je in België nog op school. En ook leerlingen die een leerplan volgen waarbij ze al "werkend leren" verdienen dan echt geen volwaardig loon.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:27

Geen idee hoe dat in Nederland momenteel zit.
Ik wekte met mijn 16 fulltime na mijn middelbare school.
Maar gaf 18 aan omdat ts het ook over 18 heeft.
Ben je in Nederland tegenwoordig niet verplicht tot 1 dag in de week naar school en kun je de rest werken?
Werk je dan in het weekend kun je nog 5 dagen werken, 1 dag school, 1 dag vrij.

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:54

8nnemiek schreef:
Als je die €225 per maand goed kan betalen (is dat ook incl hoefsmid, inentingen, wormkuur, tandarts enz?) en nog een spaarpotje er naast hebt voor onvoorziene zaken dan moet dat prima kunnen :)
Mijn paard heeft een tijd particulier gestald gestaan voor €100 incl hooi, ik was maximaal 150 euro kwijt per maand, dus je hebt zeker geen topsalaris nodig om een paard te kunnen onderhouden.


Inderdaad, idem hier. Ik ben ongeveer tussen de 150 en 180 euro kwijt per maand en ik leef momenteel van een uitkering omdat ik nog studeer. Ik heb geen spaarpotje, maar mijn vriend zou bijspringen indien nodig. Ik zorg dat hij niets te kort heeft, mijn dieren gaan voor op alles :) Voor sommigen klinkt dit misschien niet verstandig, maar ik ben nog nooit zo gelukkig geweest.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:06

DuoPenotti schreef:
Of je dat wilt en niets op kunt bouwen voor een toekomst is wat anders natuurlijk.


Daar moest ik ook aan denken. Toen ik studeerde had ik er twee en plotseling konden mijn ouders het zelf niet meer bekostigen. Nu hebben mijn ouders me daar ook niet heel tof mee begeleid want het ging van 'wij betalen alles' naar 'we kunnen het al een tijdje niet meer betalen, er is een achterstand op het stalgeld en jij betaalt vanaf nu.' Ik weet niet meer waarom, maar de nauwelijks volwassen Shae heeft toen jaren al het geld uitgegeven aan de paarden en daarna pas eentje verkocht. Ik dacht dat ik beide wel kon aanhouden en dat viel me vies tegen.

Dat heeft me zelfs tot het rigoureuze standpunt gebracht dat als het nageslacht hier groot genoeg is voor paarden en op paardrijden wil, dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. :o Ik heb niets kunnen opbouwen in mijn studententijd en ik merk nu dat ik mijn geld liever steek in minder werken/eerder stoppen met werken en samen leuke dingen doen. Ik ben een beetje afgeknapt op eigen paarden hebben denk ik, maar da's hier misschien vloeken in de kerk. :D

Ik snap het als volwassenen de keuze maken, maar als het om scholieren/studenten gaan vind ik het toch wat tricky met eigen paarden, maar mijn eigen ervaringen hebben mijn mening uiteraard erg gekleurd.

En ik zou zelf persoonlijk ook niet blij zijn als ik iemand nog thuis heb wonen (aanname) die veel werkt, maar helemaal niet kan sparen voor de toekomst omdat een dier honderden euro's per maand opeet.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:09

DuoPenotti schreef:
Geen idee hoe dat in Nederland momenteel zit.
Ik wekte met mijn 16 fulltime na mijn middelbare school.
Maar gaf 18 aan omdat ts het ook over 18 heeft.
Ben je in Nederland tegenwoordig niet verplicht tot 1 dag in de week naar school en kun je de rest werken?
Werk je dan in het weekend kun je nog 5 dagen werken, 1 dag school, 1 dag vrij.


Mijn zoon werkte va zijn 16e verjaardag in de horeca en maakte al snel meer uren dan mag. Dan kon hij alsnog niet zoveel verdienen en werd echt niet slecht betaald.

En met 17 rijden we hier niet zelfstandig auto, dus iets klopt niet aan zo een verhaal, incl de berekeningen.

Je hebt leerplicht. Als je mbo doet zijn er opleidingen met gedeeld school en werken of stage. Maar geloof dat Havo voor je 18e weer einde leerplicht is, maar weet niet zeker nu.

Daarnaast kan je wel veel verdienen, maar als je 18 wordt en thuis woont, zouden je ouders ook een bijdrage kunnen gaan vragen. Kinderbijslag stopt bijv. En als je ouders toeslag ontvangen en je verdient zoveel, kunnen je ouders ook problemen krijgen.

Het is sowieso ook echt niet verstandig om 4-7 pony's te willen bezitten, terwijl je niks voor jezelf kan opbouwen. Is allemaal leuk voor nu als je thuis woont, maar gaat natuurlijk een probleem worden later als je huur of hypotheek moet betalen en je onderhouds kosten.
Of je moet een rijke man of vrouw ontmoeten die je wil sponsoren.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:11

Ik denk dat mijn moeder ook niet gewaardeerd zou hebben als ik thuis woonde, niks af legde thuis maar wel verbruikte en tegelijk vier paarden hield van een job die kennelijk minstens zo goed verdiend als een fulltime job voor een volwassene. :o

Dan heb je het niet eens over iets opbouwen... :=

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:17

Brainless schreef:
Jessix schreef:
Alleen heb ik niet van te voren bedacht welke onderzoeken of behandelingen ik uit zou sluiten. Maar ik doel ook meer op het voor traject, dus voor je tot het besluit komt om te kijken of iets vanzelf over gaat. Dan heb je de dierenarts toch al een paar keer over de vloer gehad, kreupelheidsonderzoek, beeldonderzoek, eventuele behandeling zoals inspuiten. Dat stukje ben je imo wel verplicht naar je paard. Evenals pijnstilling indien nodig.

Mijn paardje gaat echt de mallemolen niet (meer) in.
Laden is een drama dus naar de kliniek breng ik hem niet.
Inspuiten is geen optie (moet meestal ook op de kliniek) en ook omdat ze daarna langere tijd boxrust moeten hebben, want voor hem geen succes is.
Zoals nu alleen de nacht gaat prima, maar zet je hem langer op stal dan breekt hij de boel af helemaal als er zijn vriendje er niet naast staat, van stress krijgt hij last van slokdarmverstoppingen dus een extra probleem erbij.
Na 1 dag krijgt hij mega stalbenen achter en na een paar dagen staat hij rondom met hele dikke benen.
Hij is nu nog gezond op wat strammigheid na.
Zou hij morgen kreupel lopen kan ik wel kijken wat er is.. maar er wordt eigenlijks niks met hem gedaan dus stil zetten verbeterd het dan niet.
Tuurlijk krijgt hij pijnstillers en evt overleggen of bv stappen op het harde bevorderend werkt of evt een ijzer bij bv HKO, maar MRI enz zal dan niks uitmaken.

Mijn vorige merrie had een blessure aan haar binnenste buiger (achter), daar was maar 1 DA-bezoek en echo voor nodig. Op stal zou geen succes worden (dus niet laten inspuiten) en heb haar 6 maanden lekker op de wei gehad, daarna was alles weer goed.

Ja maar nu beschrijf je hele bewuste keuzes die niet over geld gaan. Je weet wat jouw paard nodig heeft en voldoet daaraan. Dus iets heel anders dan wat ik beschrijf want dat gaat om keuzes maken omdat er geen geld is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:19

Shae schreef:
Daar moest ik ook aan denken. Toen ik studeerde had ik er twee en plotseling konden mijn ouders het zelf niet meer bekostigen. Nu hebben mijn ouders me daar ook niet heel tof mee begeleid want het ging van 'wij betalen alles' naar 'we kunnen het al een tijdje niet meer betalen, er is een achterstand op het stalgeld en jij betaalt vanaf nu.' Ik weet niet meer waarom, maar de nauwelijks volwassen Shae heeft toen jaren al het geld uitgegeven aan de paarden en daarna pas eentje verkocht. Ik dacht dat ik beide wel kon aanhouden en dat viel me vies tegen.

Dat heeft me zelfs tot het rigoureuze standpunt gebracht dat als het nageslacht hier groot genoeg is voor paarden en op paardrijden wil, dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. :o Ik heb niets kunnen opbouwen in mijn studententijd en ik merk nu dat ik mijn geld liever steek in minder werken/eerder stoppen met werken en samen leuke dingen doen. Ik ben een beetje afgeknapt op eigen paarden hebben denk ik, maar da's hier misschien vloeken in de kerk. :D

Ik snap het als volwassenen de keuze maken, maar als het om scholieren/studenten gaan vind ik het toch wat tricky met eigen paarden, maar mijn eigen ervaringen hebben mijn mening uiteraard erg gekleurd.

En ik zou zelf persoonlijk ook niet blij zijn als ik iemand nog thuis heb wonen (aanname) die veel werkt, maar helemaal niet kan sparen voor de toekomst omdat een dier honderden euro's per maand opeet.


Ik snap je heel goed hoor en als jij denkt dat het goed is, doe je het zo.

Maar toch zou ik open blijven staan voor de wensen van je kinderen. Jij bent een andere ouder en heel veel kinderen worden wel heel gelukkig van paardrijden en of eigen paarden/pony's.

Ze hoeven misschien ook niet meteen een eigen paard.

Ik denk als ouder dat je naar je kind moet kijken en als je dingen goed begeleid het met alles alle kanten op kn vallen.
Je gunt je kinderen alles en als ze echt graag willen paardrijden, kan je dat afhouden, maar ik denk niet dat je eigen slechte ervaring dan het zwaarst gaat laten overwegen.
Onze zoon reed altijd, kreeg gelijk een pony, maar wilde toch voetballen. Daar bleek hij een talent en ik hou niet eens van voetballen. Maar het is je kind. De eerste jaren alles moeten aanpassen, omdat die jonge jeugd op zaterdag belachelijk vroeg moet voetballen.

Ouders maken fouten, maar daar heb je zelf van geleerd en gaande weg, krijgt alles wel zijn weg enweet je hoe je dingen kan voorkomen of beter begeleiden.

Mijn ouders hebben elkaar ontmoet op een manege en het is nooit mijn keus geweest om te rijden. Ik heb wel met 12jr mijn eerste eigen pony "gered" en daarna is de ellende goed begonnen. Mijn moeder vond het soms ook teveel en nog, maar ik ben er nog steeds gelukkig mee.
Houdt dat op, gaat alles weg en is het klaar.

Ik ben echt stapelgek op al mn dieren, maar heb wel altijd gezegd; als op enig moment mijn kind eronder moet lijden, gaan ze ook weg of gaan we minderen. En kinderen lijden links of rechts, want paarden beheersen wel wat van je leven. Overigens onze honden misschien nog meer.

Maar zoonlief is niks tekort gekomen en doet het als volwassen man erg goed. Met dieren opgroeien heeft ook voordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:08

superpony schreef:
meganvr schreef:
Eigen paarden zijn zeker niet voor rijke mensen vind ik. Wat noem je rijk?

Ik kocht mijn eerste pony toen ik volgens mij 14 was. Het was een welsh veulen. Voor €400 gekocht op de markt in Bemmel.. Ik betaalde toen niks qua stalling en andere kosten want dat deden me ouders toen nog. Wel moest ik zelf de benodigdheden betalen. Nu ben ik bijna 18 en heb ik 4 pony’s en hopelijk later dit jaar 5 of 6 + 1 voor de verkoop. Ik betaal alles zelf. Verder kan ik wel zeggen dat ik inmiddels heel wat verdien voor mijn leeftijd en ook veel spaar. Maar ik ben nooit van het uitgaansleven geweest en al die mikmak dus dat scheelt ook wel. Doe mij maar lekker de paarden hahah. En jaa in het begin heb ik zeker moeten knokken toen ik ze zelf ging betalen maar wel met een goede reden natuurlijk :)

Dus nee ik vind niet persee dat paarden voor “rijke” mensen zijn. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Ik betaal nu €175 voor mijn weide (gaat per pony) en het onderhoud word door de boer zelf gedaan. Verder is mijn grootste kostenpotje toch echt de benzine war zo’n €220 per maand is. Voordroog balen van 400+ kg betaal ik €40 per baal voor bij de boer. Qua brok verschilt het heel erg per maand. Hoefsmid was eerder €30 per pony per 6-8 weken maar inmiddels doe ik het zelf.


18? Dan willen we allemaal wel weten wat jij voor werk doet, denk ik. Niet flauw bedoeld, maar als ik er even een rekensom op loslaat, verdien jij bizar veel voor een 18 jarige.

Dat heeft echt niks meer met uitgaan of shoppen te maken dan. En ik ben jong geweest en heb een zoon van 24 die al va zijn 16e veel en hard werkt. Heb ook zelf personeel gehad in die leeftijden en weet een beetje wat we kwijt waren.

En je hebt benzine kosten? Onze zoon had met 17 zijn rijbewijs wel, maar mocht niet alleen rijden??

Het is inderdaad keuzes maken, maar het geld moet eerst wel binnen komen.


Haar moeder (ik denk iig haar moeder) rijdt in de auto. Ik zie ze dagelijks, wie het betaald weet ik niet. Weet alleen dat de paardjes er erg netjes bij staan. Chapeau daarvoor en ook voor de dagelijkse rit vanuit Meppel, das toch gauw 25 km enkele reis.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:16

superpony schreef:
meganvr schreef:
Eigen paarden zijn zeker niet voor rijke mensen vind ik. Wat noem je rijk?

Ik kocht mijn eerste pony toen ik volgens mij 14 was. Het was een welsh veulen. Voor €400 gekocht op de markt in Bemmel.. Ik betaalde toen niks qua stalling en andere kosten want dat deden me ouders toen nog. Wel moest ik zelf de benodigdheden betalen. Nu ben ik bijna 18 en heb ik 4 pony’s en hopelijk later dit jaar 5 of 6 + 1 voor de verkoop. Ik betaal alles zelf. Verder kan ik wel zeggen dat ik inmiddels heel wat verdien voor mijn leeftijd en ook veel spaar. Maar ik ben nooit van het uitgaansleven geweest en al die mikmak dus dat scheelt ook wel. Doe mij maar lekker de paarden hahah. En jaa in het begin heb ik zeker moeten knokken toen ik ze zelf ging betalen maar wel met een goede reden natuurlijk :)

Dus nee ik vind niet persee dat paarden voor “rijke” mensen zijn. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Ik betaal nu €175 voor mijn weide (gaat per pony) en het onderhoud word door de boer zelf gedaan. Verder is mijn grootste kostenpotje toch echt de benzine war zo’n €220 per maand is. Voordroog balen van 400+ kg betaal ik €40 per baal voor bij de boer. Qua brok verschilt het heel erg per maand. Hoefsmid was eerder €30 per pony per 6-8 weken maar inmiddels doe ik het zelf.


18? Dan willen we allemaal wel weten wat jij voor werk doet, denk ik. Niet flauw bedoeld, maar als ik er even een rekensom op loslaat, verdien jij bizar veel voor een 18 jarige.

Dat heeft echt niks meer met uitgaan of shoppen te maken dan. En ik ben jong geweest en heb een zoon van 24 die al va zijn 16e veel en hard werkt. Heb ook zelf personeel gehad in die leeftijden en weet een beetje wat we kwijt waren.

En je hebt benzine kosten? Onze zoon had met 17 zijn rijbewijs wel, maar mocht niet alleen rijden??

Het is inderdaad keuzes maken, maar het geld moet eerst wel binnen komen.



Mijn moeder rijd totdat ik mijn rijbewijs zelf gehaald heb wat door corona nog niet mogelijk is. En wat noem je veel? Met een eigen onderneming kan je heel leuk verdienen hoor ;) En niet alleen een eigen onderneming. Ik sta elke dag om 04.00 op voor mijn werk. En ja ik verdien veel voor mijn leeftijd maar dat moet ook wel met mijn toekomstplannen. Bovendien zijn de benzinekosten ook gewoon voor mijn rekening. Sterker nog de fjord heeft mams van mij gekregen voor haar verjaardag en daar hoeft ze precies niks voor te betalen (ik betaal alles dus).

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:32

Altijd leuk zulke mensen 8-)

Ja ik ben nog leerplichtig en geloof me, de rechtzaken wil je niet weten. En ja ik heb 4 pony’s en plannen om uit te breiden. Waarom? Ik heb nu 2 ruinen en 2 merries maar ik wil me toch meer gaan focussen op de fok en bovendien moet je gaan voor dat wat je wilt. En daar hoort uitbreiden ook bij. Ja het is “tricky” maar juist “tricky” dingen passen bij mij. T zal vast een keer fout gaan maar met de paarden zit ik wel goed. Ik hoef niet bang te zijn dat ik ineens geen geld meer heb voor de paarden of voor mezelf (daar maken sommige zich zo te zien ernstig zorgen over lol). Wat voor werk ik doe? Ik heb een eigen onderneming, doe ochtendkranten,handel in spullen en zit in de “bitcoin” wereld (niet via mezelf).

Dus nee wees maar niet bang dat ik niks voor mezelf opzij kan zetten want over een aantal jaar verhuis ik naar Duitsland toe. Plannen genoeg voor de toekomst maar zonder geld kom je er niet. Daarom ook na mijn vmbo gestopt en ja er is heel veel gezeik geweest en nog steeds maar dat maakt mij precies niks uit. Mijn ouders steunen me in alles wat ik doe en vinden het prima zolang ik goed nadenk over wat ik wil doen of op dit moment doe.

Bovendien denk ik heel anders dan de gemiddelde “tiener” of hoe je het ook wilt noemen. Vanaf jongs af aan was ik al veel bezig met geld.

Oh en mijn paarden komen precies niks te kort.

Over de kosten van de paarden,
Weide €175
Benzie +/- €220 per maand maar kan verschillen.
1 pak voordroog €40
Voer is heel verschillend maar laten we het op €50 a €60 per maand houden.
Hoeven was eerder dus altijd €30 per pony eens in de 6-8 weken maar sinds afgelopen maand doe ik dit zelf (met begeleiding uiteraard).
Ontworming is zo’n €15 per spuit en hier worden ze 2x per jaar ontwormt.
Qua enten doe ik alleen tetanus 1x p jaar
Ik spaar genoeg en heb genoeg opzij staan voor als er wat gebeurd.
En dan heb je nog de kleine dingetjes wat ik niet zo uit mijn hoofd weet.


Ik huurde van 2019 tot 2020 ook een plek voor mijzelf waar ik €350 kale huur betaalde. Kwam zo’n €90 aan hooi bij voor 3 pony’s en €30 aan stro per maand. Benzine zat ongeveer gelijk.

Iemand nog wat te klagen of te vragen? ;) Nogmaals ik red het allemaal en nee ik wil absoluuut!! Geen 9 tot 5 baan maar gewoon zoveel mogelijk geld verdienen e goede pony’s fokken in de toekomst. Oh en uiteraard mijn pony’s uitbrengen in de mensport.

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:36

Jezus zeg, moet je je hier op Bokt nu gaan verantwoorden hoe je je hobby bekostigd?? Moet niet gekker worden

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:41

Popstra schreef:
Jezus zeg, moet je je hier op Bokt nu gaan verantwoorden hoe je je hobby bekostigd?? Moet niet gekker worden

Schijnbaar wel ja. Maar daar staat bokt bekend om toch? :D

Blacksquad

Berichten: 53
Geregistreerd: 01-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:07

Heb niet alles gelezen, maar TS: wat is je doel met het paard? Recreatief het bos in las ik volgens mij ergens. Maar is dat 2x per week een uurtje hobbelen, of..?

Ik heb ook als instelling: zo 'natuurlijk' mogelijk houden. Geen ijzers, 24/7 buiten, etc. Lukt zeker wel tot bepaalde hoogte en is inderdaad niet persé duur. Maar zoals velen aangeven, in de praktijk komt er gewoon veel meer bij kijken.

Ik rij ook recreatief, maar wel redelijk intensief. Dat heeft ook wel impact op je uitgaven. Ik laat 2x per jaar osteo en zadelmaker komen, want zodra je erop gaat zitten vraag je iets onnatuurlijks en ik wil problemen vóór zijn. Ik wil dat mijn paard mij zo'n 4-5x per week draagt, waarvan ook lange ritten van meerdere uren soms. Intensief gebruik betekent vaak ook dat je paard verandert gedurende de tijd en dat je zadelvulling/vorm nagekeken moet worden. Bij mij betekende het ook bijvoorbeeld ander soort (duurdere helaas) dekjes, ander materiaal singel.

Ook als aanvullend op het recreatieve rijden: wil je ook met je paard tochtjes maken, meerdere dagen of paard mee op vakantie nemen? Is ook weer een kostenpost.

Mijn paard was 'dik' genoeg met alleen hooi, maar begon toch af te vallen na verhuizing. Het hooi haalt ze gewoon niet genoeg uit, dus inderdaad aanvullingen geven.

Geen les lag ik ergens. Ik vind dat echt zonde om op te bezuinigen. Je leert ervan, je verbetert en kan wellicht meer uit jezelf en je paard halen. Althans, als je zo'n grote hobby hebt ben je vaak ook geinteresseerd om meer te leren is mijn ervaring (op allerlei gebieden kan dat dus he, of het nou om dressuur of grondwerk of wat dan ook gaat). Dus ik doe af en toe webinars volgen, les, keertje op trainingsweekend, boeken kopen.

En je eigen spullen.. Natuurlijk houden betekent vaak veel buiten in weer en wind, laarzen/schoenen in de blub of plassen water of in de mest. Ik heb om die reden wel een paar duurdere items, zoals echt goede schoenen en winterjas. Maarja, ook die moet je regelmatig nieuw kopen. En intensiever rijden is ook weer sneller door je rijbroeken heen.

En zo kan ik wel doorgaan. Ik heb thuis gezegd: ik ga niet onnodig uitgeven, maar ik wil me nooit gehinderd voelen om iets aan te kopen. Dus mijn vriend betaalt geen cent mee en ik reken ook niet op hem of mijn ouders als achtervang voor onvoorziene kosten. Vaak is het geld een investering in je paard en dat 'haal' je er ook uit. Ik vind het ook wel echt elke euro waard!

JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:51

Brainless schreef:
Summerdreams schreef:
Een potje van 2000? Operatie van m'n kat kostte al 3500 euro.. Vind 2000 wel heel weinig hoor.

Ik laat bij mijn paard geen dure operaties doen, dus dat scheelt weer.
En een operatie van 3500 bij een kat?



Hoezo? Daar maak je toch geen keuze in of je wel of geen dure operatie laat doen? Denk dat niemand dat wil. Maar er kan iets gebeuren waardoor het noodzakelijk wordt.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:28

Ik heb mijn pony's ook zo vrij en eenvoudig mogelijk. Er is geen stal dus worden ze niet opgehokt, er hoeft niet uitgemest enz. Ze hebben een mooi bestaan zo in de kudde met onbeperkt eten. Ik kom zo nu en dan aanzetten met mijn zadel en hoofdstel(eenvoudig maar goed passend) voor een ritje. Ik rij veel maar heb gewoon Decathlon paardrijkleding of via MP.
Ik heb geen les, ook geen behoefte aan. Ik rij nu 40 jaar en blijf er over lezen om zo toch meer te leren.
Als ik had moeten wachten tot ik rijk was had ik nooit al die jaren zoveel plezier gehad! Ik heb sinds 1988 eigen pony's. Er is er nog maar eentje ingeslapen sindsdien en 2 naar het rusthuis gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 16:49

Amalarab schreef:
Ik heb mijn pony's ook zo vrij en eenvoudig mogelijk. Er is geen stal dus worden ze niet opgehokt, er hoeft niet uitgemest enz. Ze hebben een mooi bestaan zo in de kudde met onbeperkt eten. Ik kom zo nu en dan aanzetten met mijn zadel en hoofdstel(eenvoudig maar goed passend) voor een ritje. Ik rij veel maar heb gewoon Decathlon paardrijkleding of via MP.
Ik heb geen les, ook geen behoefte aan. Ik rij nu 40 jaar en blijf er over lezen om zo toch meer te leren.
Als ik had moeten wachten tot ik rijk was had ik nooit al die jaren zoveel plezier gehad! Ik heb sinds 1988 eigen pony's. Er is er nog maar eentje ingeslapen sindsdien en 2 naar het rusthuis gegaan.


Ik lees hier een hoop veroordeling in op de een of andere manier.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 16:57

JessicaD88 schreef:
Brainless schreef:

Ik laat bij mijn paard geen dure operaties doen, dus dat scheelt weer.
En een operatie van 3500 bij een kat?



Hoezo? Daar maak je toch geen keuze in of je wel of geen dure operatie laat doen? Denk dat niemand dat wil. Maar er kan iets gebeuren waardoor het noodzakelijk wordt.


Je kan dan ook kiezen voor inslapen. Zolang je je verantwoording maar neemt en je je dier niet laat lijden is dat een prima optie.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:45

Mindim schreef:
Amalarab schreef:
Ik heb mijn pony's ook zo vrij en eenvoudig mogelijk. Er is geen stal dus worden ze niet opgehokt, er hoeft niet uitgemest enz. Ze hebben een mooi bestaan zo in de kudde met onbeperkt eten. Ik kom zo nu en dan aanzetten met mijn zadel en hoofdstel(eenvoudig maar goed passend) voor een ritje. Ik rij veel maar heb gewoon Decathlon paardrijkleding of via MP.
Ik heb geen les, ook geen behoefte aan. Ik rij nu 40 jaar en blijf er over lezen om zo toch meer te leren.
Als ik had moeten wachten tot ik rijk was had ik nooit al die jaren zoveel plezier gehad! Ik heb sinds 1988 eigen pony's. Er is er nog maar eentje ingeslapen sindsdien en 2 naar het rusthuis gegaan.


Ik lees hier een hoop veroordeling in op de een of andere manier.


Ik niet hoor, alleen dat het allemaal niet het duurste van het duurste hoeft. Waarom een rijbroek van 200 als je er ook 1 voor 30 hebt? En waarom op een dure stal staan als het ook eenvoudiger kan? Dat is wat ik lees. Iedereen heeft daar eigen keuze in. Het hoeft allemaal niet duur te zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 00:30

Cinnepin schreef:
Ik niet hoor, alleen dat het allemaal niet het duurste van het duurste hoeft. Waarom een rijbroek van 200 als je er ook 1 voor 30 hebt? En waarom op een dure stal staan als het ook eenvoudiger kan? Dat is wat ik lees. Iedereen heeft daar eigen keuze in. Het hoeft allemaal niet duur te zijn ;)

En daar doelde ik nu juist helemaal niet op :')

Simoon__
Berichten: 1187
Geregistreerd: 15-05-07
Woonplaats: Emmeloord

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:43

Het is maar net welke standaard jezelf wilt en wat bij je past en wat kan. Ik ben nu 29, nu 5 jaar aan het werk, koophuis en stabiel zat voor 2 paarden. Komt niet vanzelf, ik werk er heel hard voor, dan mag ik ook van de luxe genieten. Op de paarden bezuinig ik ook niet..

Ik heb 2 Friese paarden, volpension, incl hoefsmid,enten, ontwormen etc +/- 950 per maand. Elke maand zet ik 200 opzij (dus dat komt bij 950), met en buffer a 4k voel ik mij save genoeg.

Ik zeg niet dat t voor rijke mensen is, het is net wat je zelf wilt qua standaard en hoeveel financiële ruimte je er voor hebt. Als de beesten het maar goed hebben denk ik altijd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:36

Simoon__ schreef:
Het is maar net welke standaard jezelf wilt en wat bij je past en wat kan. Ik ben nu 29, nu 5 jaar aan het werk, koophuis en stabiel zat voor 2 paarden. Komt niet vanzelf, ik werk er heel hard voor, dan mag ik ook van de luxe genieten. Op de paarden bezuinig ik ook niet..

Ik heb 2 Friese paarden, volpension, incl hoefsmid,enten, ontwormen etc +/- 950 per maand. Elke maand zet ik 200 opzij (dus dat komt bij 950), met en buffer a 4k voel ik mij save genoeg.

Ik zeg niet dat t voor rijke mensen is, het is net wat je zelf wilt qua standaard en hoeveel financiële ruimte je er voor hebt. Als de beesten het maar goed hebben denk ik altijd.


Maar dat is inderdaad persoonlijk. Heb ook in pension gestaan op diverse manieren, maar kan nou niet zeggen dat ik duurder altijd beter vind. Zeker niet voor de paarden.

De basis behoeften van paarden zijn niet per se heel duur. Het is daarna waar je voor wilt betalen. Heel veel mensen kiezen gemak en luxe boven welzijn paard en zijn bereid wat meer te betalen daarvoor.
Dat wil dan niet zeggen dat men beter is voor het paard.

Zelfde als mensen elkaar gek maken dat de duurste deken bijv het beste is. Ik zie alsnog paarden op stal staan, omdat het regent, dus dan is die dure, waterdichte deken voor de heb en niet de functie.

Simoon__
Berichten: 1187
Geregistreerd: 15-05-07
Woonplaats: Emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:04

superpony schreef:
Simoon__ schreef:
Het is maar net welke standaard jezelf wilt en wat bij je past en wat kan. Ik ben nu 29, nu 5 jaar aan het werk, koophuis en stabiel zat voor 2 paarden. Komt niet vanzelf, ik werk er heel hard voor, dan mag ik ook van de luxe genieten. Op de paarden bezuinig ik ook niet..

Ik heb 2 Friese paarden, volpension, incl hoefsmid,enten, ontwormen etc +/- 950 per maand. Elke maand zet ik 200 opzij (dus dat komt bij 950), met en buffer a 4k voel ik mij save genoeg.

Ik zeg niet dat t voor rijke mensen is, het is net wat je zelf wilt qua standaard en hoeveel financiële ruimte je er voor hebt. Als de beesten het maar goed hebben denk ik altijd.


Maar dat is inderdaad persoonlijk. Heb ook in pension gestaan op diverse manieren, maar kan nou niet zeggen dat ik duurder altijd beter vind. Zeker niet voor de paarden.

De basis behoeften van paarden zijn niet per se heel duur. Het is daarna waar je voor wilt betalen. Heel veel mensen kiezen gemak en luxe boven welzijn paard en zijn bereid wat meer te betalen daarvoor.
Dat wil dan niet zeggen dat men beter is voor het paard.

Zelfde als mensen elkaar gek maken dat de duurste deken bijv het beste is. Ik zie alsnog paarden op stal staan, omdat het regent, dus dan is die dure, waterdichte deken voor de heb en niet de functie.


De prijs zegt niets over het welzijn vind ik persoonlijk, ik heb voor deze optie gekozen (volpension) omdat het voor de paarden en daarnaast voor mij het beste past. Het paardenwelzijn is bij ons juist heel hoog, maar ook paardenwelzijn is een heel groot begrip tegenwoordig.
Ik ben hier door revalidatie gekomen voor het paard en nu heb ik een paard geopereerd (OCD) en dan is het top zo'n stal waar ze er van alles vanaf weten.

Met materiaal kijk ik naar wat het beste bij het paard past, dus eigenlijk het zelfde principe als de stalling. Wat het beste bij het paard en jezelf past.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:42

Je kunt het zo duur en goedkoop maken als je zelf wil. Alleen is het wel heel fijn als je een stal tot je beschikking hebt wanneer je paard een wat ingewikkelde aandoening krijgt. Waarbij de hele dag en nacht buiten staan nou juist niet zo'n strak plan is. Dus heb altijd een plan B achter de hand wanneer je echt heel eenvoudig staat.