"een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bosbewoner

Berichten: 30
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Het bos

"een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 12:35

Beste bokkers,

Mijn droom is om binnenkort eindelijk een eigen paard te gaan kopen na een leven lang te hebben bijgereden.
Ik heb hierdoor ook vaak te maken gekregen met afscheid nemen van deze bijrijd paarden (door verkoop van deze paarden bijvoorbeeld) wat mij altijd zwaar viel.Je hecht je immers wel steeds aan een dier.
Nu krijg ik vaak te horen dat een eigen paard "niet kan" omdat je daaraan failliet zou gaan en dit alleen is weggelegd voor de rijken onder ons.
Hoe zien jullie dit en hoe gaan jullie om met dit soort uitspraken?
Vinden jullie het hebben van een eigen paard financieel te doen met een "normale" baan?
Moet je veel andere dingen laten daarvoor?
En staat dit in verhouding met hoeveel plezier en geluk het je geeft om een eigen paard te hebben?
Ben erg benieuwd naar jullie visie hierop!

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:38

Ik heb er 2, heb niet een heel goed betaalde baan, en ja we laten er wel dingen voor. Maar er blijft wel geld over eind van de maand, we kunnen nog steeds op vakantie, en als er wat nodig is dan wordt het gekocht.
Ik zorg wel dat ik een goede spaarpot heb, en je moet er rekening mee houden dat er een kans is dat een paard op een onverwacht moment wat gaat mankeren wat je goed geld gaat kosten.

Het hebben van een eigen paard brengt financiële verplichtingen mee en ik zou het niet doen als je net aan rond komt
Laatst bijgewerkt door ivy_power89 op 04-03-21 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:40

Wij zijn alles behalve rijk en hebben beide altijd maar een simpele mbo baan gehad.
Mijn eerste paard heb ik wel pas gekocht toen ik belangrijke dingen als een huis en vaste baan had.
En ook nog wat over op de spaarrekening voor onvoorziene dingen.

Wij vinden dat we er niet veel voor laten maar dat kan voor een ander wel zo voelen.
Zo geven mijn vriend en ik niets om luxe, niets om vakantie of een auto die mooier moet zijn dan die van de buren.
We hebben geen kinderen, die zijn ook wel geldverslindend :P
Ik ben niet iemand die setjes spaart enz.
Dus kijk wat is voor jou belangrijk. :)
ik kan me voorstellen dat onze levenswijze voor andere voelt als veel laten.

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:43

ik was 16 toen ik mijn eerste paard kocht met alle onderhoud die ik zelf betaalde en werkte weinig in de supermarkt dus elke euro ging daar heen , tuurlijk er zitten altijd financiele risico's aan maar je kan het ook zo duur maken als je zelf wil zeg ik altijd. ook bijv klinieken zijn erg duur maar ook daar zijn er opties om in termijnen te betalen. een spaarpotje is wel altijd handig om te hebben en natuurlijk de aanschaf van de spullen die je nodig hebt als je die er niet bij krijgt.

het kostte me toen der tijd wel heel veel tijd maar ik ben zelf nooit echt zo geweest dat ik vrienden had of echt behoefte had om iets te doen, nu heb ik een rijbewijs en scheel het veel in tijd en energie om daarna nog leuke dingen te doen met bijv vrienden.

maar ik zou het voor geen goud willen missen , ook de contacten op stal zijn super fijn waar je ook nieuwe mensen leert kennen en weer veel van hun kan leren.

ik weet niet of je nog thuis woont of op jezelf wand dat is natuurlijk ook nog een verschil qua finanacien.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:46

Wat hierboven staat, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Maar, het is geen hobby voor mensen met weinig geld, als ik dat zo mag zeggen. Er gaat een hoop geld en tijd in zitten. Dit is alle liefde en geluk dat het paard me geeft dubbel en dwars waard hoor, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Nu ben ik wel dol op leuke spulletjes kopen, dus daar zou zeker wat te besparen zijn. :Y)

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:48

Ik denk dat het misschien wel handig is om eens uit te rekenen wat je aan geld overhebt nu per maand. Dus wat heb je te besteden aan je paard per maand. Een eigen paard is natuurlijk gewoon niet heel goedkoop. Grootste deel van het geld ben je kwijt aan stalling ( en voer als dat er niet bij zit ), maar ook de hoefsmid, ontworming, dierenarts , lesgeld etc komt er dan nog bij.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:48

De één is €150 per maand aan z'n paard kwijt, de ander €600,-. Daar ligt een groot verschil natuurlijk. Hoeveel facilteiten wil je, in wat voor omgeving woon je (in de randstad zijn goedkope plekken eigenlijk niet te vinden), allemaal dingen die je mee moet nemen. En een gevulde spaarpot voor onverwachte kosten is natuurlijk sowieso belangrijk. Maar al met al: nee, ik ben het niet met de topic titel eens ;-)

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:51

Interessant topic.
Ik kom uit eenouder gezin (alleen papa) met nog een oudere broer en zus. Financieel hadden wij het oké, maar zeker niet breed. We leefden van salaris naar salaris en kwamen dan net uit en soms ook niet.
Mijn vader had vroeger het geld niet voor mijn paardrijlessen (logisch! Dure sport). Dit betaalde mijn oma omdat zij het zo leuk vond.(ben ik haar heel dankbaar voor!

Ik heb daarna veel bijrijdpaarden gehad waar ik voor een klein bedrag kon blijven rijden.

Inmiddels ben ik in de eindfase van mijn studie met goede baankansen.
Ik heb vanaf mijn 14de altijd gewerkt en nu een vast contract voor mijn bijbaantje.
In de jaren gespaard en toen mijn bijrijdpaard verkocht werd besloten dat het nu tijd is voor mij eigen.

Nu verdien is dus zeker nog niet veel, en kan mij niet als rijk beschouwen.
Ik heb een goede spaarpot, en een vast contract dus wel de zekerheid dat ik het kan financieren.

Waar een wil is, is een weg??

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:53

Nee,het is niet alleen voor rijke mensen,maar je moet er wel wat voor over hebben.Het is een levensstijl.Zigeuners bijv. hebben paarden terwijl zij niet veel geld hebben.

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:54

Hoe ik paard wil rijden is inderdaad niet weggelegd voor Jan Modaal.

Als je een paard bij de boer op de hoek neer wilt zetten voor een rondje door de polder, bij wijze van, dan hoeft het niet perse veel te kosten. Als je dan een goede spaarpot hebt voor mankementen ben je er wel.

Don't come at me, dit is even gechargeerd gezegd.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:54

Ik denk dat het ook per regio afhankelijk is. In mijn regio betaal je voor een beetje fatsoenlijke stalling ( met faciliteiten, nette paddocks, all-in) al snel 350-450 euro.
Je kunt uiteraard goedkoper staan, maar hier in de regio zullen de goedkope plekken schaars zijn.

Ik vind mezelf niet rijk, maar ik vind het wel een luxe dat ik dit kan doen. Ik denk dat ik per maand tussen de 500 en 600 euro kwijt ben voor mijn paard, als je dat kunt missen ben je niet arm. Niet dat ik mezelf als rijk bestempel, maar mijn vriendinnen zouden het niet kunnen missen bijvoorbeeld.

Ik ben alleen en heb een prima baan zonder een flitsende functie ofzo te hebben. Ik vind het elke cent waard omdat ik ook heel veel plezier uit haal. Maar ik heb wel het geluk dat ik niet heel veel hoef te laten om paard te hebben. Af en toe keuzes maken, ja. Ik wil ook nog gewoon op vakantie gaan, nieuwe kleding voor mezelf kunnen kopen, lekker uiteten gaan of een leuk cadeau willen geven. Dus het nieuwe dekje doe ik niet altijd, maar heeft de pony een ander zadel nodig komt die er gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:55

Ik heb denk ik aan beide kanten gezeten.

Mijn eerste eigen paard kocht ik toen ik nog een uitkering had (arbeidsongeschikt). Dat was besparen en ik liet er (heel) veel voor. Ik draaide ieder dubbeltje 3 x om.
Wel was het mijn lust en mijn leven en ik durf hardop uit te spreken dat ik zonder paarden hier nu niet meer zou zijn.

Tussen toen en nu is er veel veranderd. Ik heb een fulltime baan, een partner die als zzp-er werkt en ik denk dat wij nu zeker niets te klagen hebben qua financiën.
Nu hebben we er 2 aan huis en nog een kleinschalig pension er naast.

Nog steeds laten we er dingen voor maar dat zijn inderdaad dingen waar wij weinig waarde aan hechten. Ik investeer liever in een fijne plek voor de dieren dan dat ik 3 weken naar bali ga _O-

Westhof

Berichten: 2902
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:56

Ik heb een eigen pony gekocht op mijn 18e, en ik ben totaal niet rijk (en nu door mijn pony zeker niet :+). Mijn ouders hebben er nooit aan meebetaald. Op die leeftijd bekostigde ik hem van mijn bijbaantje. Dat ging altijd prima en heb er nooit dingen voor hoeven laten, maar ik ben dan ook niet iemand die veel voor zichzelf koopt, veel geld uitgeeft aan uitgaan enz.

Inmiddels heb ik een fulltime baan. Nu heb ik meer kosten, maar daar verdien ik ook naar. Er zijn voor mij gelukkig veel doorgroeimogelijkheden, maar als starter verdien ik nu nog geen topsalaris. Met een modaal salaris lukt het mij in ieder geval prima.

Ik moet zeggen dat ik, nu ik mijn pony bijna 7 jaar heb, ook niet meer zo gek doe qua aankopen. Hij krijgt wat hij nodig heeft, maar ik koop me niet meer scheel aan dekjes, halsters en andere zooi. Dat scheelt ook al enorm. En ik heb het geluk dat hij eigenlijk nog nooit iets noemenswaardigs heeft gehad, en ik aan de DA dus ook geen geld ben kwijtgeraakt. Naast het stalgeld en vaste kosten zoals de hoefsmid, enting, ontworming enz. heb ik nu niet zoveel extra kosten meer.

Soms denk ik wel eens na over de toekomst, wil ik na het overlijden van mijn pony weer een nieuwe? Ik moet zeggen dat het financiële aspect hierin wel zwaar weegt om dan 'nee' te zeggen. Nu ben ik single, hoef aan niemand verantwoording af te leggen. Maar als ik straks een gezin heb, dan lijkt het me toch lastiger te verantwoorden om per maand zo'n bedrag uit te geven aan een hobby. Want hoewel het me financieel prima lukt, blijft het wel een ontzettend dure hobby.

Maar ben wel erg blij dat ik ervoor gegaan ben :) Heb door de paarden ook ontzettend veel leuke mensen leren kennen en mooie ervaringen gehad. En ik ben gek op mijn pony. Had deze ervaring voor geen goud willen missen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:01

Ik denk wel dat er redelijk wat mensen zijn die het misschien niet zouden moeten doen....
Er is dan geld voor aanschaf en stalling, maar goed les, een goede smid, kwalitatief goed voer, misschien eens supplementen en regelmatig een check up door behandelaar zit er dan niet in... ik denk dat dat niet heel verstandig is.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:01

Ja, ik vind wel dat het houden van paarden voor de mensen met iets meer vermogen is.
Ik heb vaak genoeg in mijn omgeving gezien dat mensen met een minimum inkomen of uitkering medische zorg voor het paard uitstelden omdat er simpelweg geen geld was.

Natuurlijk hoef je geen topinkomen te hebben, maar zorg in ieder geval voor een potje van enkele duizenden euro's voor onvoorziene kosten. En als je nu al bijvoorbeeld van salaris tot salaris moet leven, denk er dan nog eens heel hard over na. Als je nu met gemak 300 - 600 per maand overhoudt, dan zou het goed moeten kunnen en zou je spaarpot nu ook afdoende moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 04-03-21 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:02

Mensen met paarden hebben de hemel op aarde, maar als ze komen te sterven valt er niks meer te erven :D

Ik heb al 40 jaar paarden aan huis. Voor mijn ponietje betaalden mijn ouders alles. Voor de paarden later ging ik zelf werken en bijwerken.

Ik ben nu alleen en heb geen riant loon, maar ik ga al heel lang niet meer op vakantie. Ga ook nooit uit eten, dus dat scheelt.
Luxe is aan mij ook niet besteed. Op geen enkel gebied. Ik hoef bijv niet elke week een nieuw dekje omdat het net in de mode is.

Ben ik rijk ? Zeer zeker wel. Maar dan niet op materialistisch gebied. 8-)
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 04-03-21 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Bosbewoner

Berichten: 30
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 13:03

Wij zijn gelukkig gesetteld, hebben een koophuis, een vaste baan, een gevulde spaarrekening en geen kinderen.
Ben inmiddels 44 jaar en krijg het gevoel dat ik iets mis loop als ik het nu niet ga doen. Het is nog steeds mijn droom en beter dan nu word het niet, zeg maar.
Ik ben niet van de dure spulletjes, heb alle tuig en benodigdheden al in huis.
Stalling is al geregeld, a €225 per maand, inclusief alles.

Wat zeggen jullie, doen of niet?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:04

Uiteraard doen. Waar twijfel je over ? :P

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:05

onzin, het is maar wat je er voor wilt laten.

Ik heb aan beide kanten gezeten. Momenteel hebben wij het financieel behoorlijk goed omdat we beide een baan hebben met inkomens boven modaal. Ik houd nu goed geld over en spaar dat.

Ik heb echter ook veel mindere periodes gekend en ben mij er goed van bewust dat de financiele situatie waarin ik mij nu bevind, zo weer kan veranderen.

Ik heb mijn paard nu 15 jaar en twee keer een periode gehad waarin ik mijn baan kwijt raakte en het met heel weinig inkomen moest doen. Ook toen ik mijn paard kocht, hadden wij het financieel niet heel goed. Toch lukte het toen om rond te komen. Hoop voor gelaten dat wel, geen kleding, jaartje geen vakantie etc. Gewoon een kwestie van keuzes maken.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:05

Britt_xxx schreef:
Wat hierboven staat, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Maar, het is geen hobby voor mensen met weinig geld, als ik dat zo mag zeggen. Er gaat een hoop geld en tijd in zitten. Dit is alle liefde en geluk dat het paard me geeft dubbel en dwars waard hoor, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Nu ben ik wel dol op leuke spulletjes kopen, dus daar zou zeker wat te besparen zijn. :Y)

Precies dit inderdaad.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:05

Bosbewoner schreef:
Wij zijn gelukkig gesetteld, hebben een koophuis, een vaste baan, een gevulde spaarrekening en geen kinderen.
Ben inmiddels 44 jaar en krijg het gevoel dat ik iets mis loop als ik het nu niet ga doen. Het is nog steeds mijn droom en beter dan nu word het niet, zeg maar.
Ik ben niet van de dure spulletjes, heb alle tuig en benodigdheden al in huis.
Stalling is al geregeld, a €225 per maand, inclusief alles.

Wat zeggen jullie, doen of niet?


Ik zie geen reden waarom niet. Overleg het wel goed met manlief, want de extra kosten per maand kunnen nog weleens oplopen. ;-)

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:09

Bosbewoner schreef:
Wij zijn gelukkig gesetteld, hebben een koophuis, een vaste baan, een gevulde spaarrekening en geen kinderen.
Ben inmiddels 44 jaar en krijg het gevoel dat ik iets mis loop als ik het nu niet ga doen. Het is nog steeds mijn droom en beter dan nu word het niet, zeg maar.
Ik ben niet van de dure spulletjes, heb alle tuig en benodigdheden al in huis.
Stalling is al geregeld, a €225 per maand, inclusief alles.

Wat zeggen jullie, doen of niet?


DOEN

Anoniem

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:11

Lekker doen!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:14

Als je die €225 per maand goed kan betalen (is dat ook incl hoefsmid, inentingen, wormkuur, tandarts enz?) en nog een spaarpotje er naast hebt voor onvoorziene zaken dan moet dat prima kunnen :)
Mijn paard heeft een tijd particulier gestald gestaan voor €100 incl hooi, ik was maximaal 150 euro kwijt per maand, dus je hebt zeker geen topsalaris nodig om een paard te kunnen onderhouden.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:17

Ik ben zo blut als het maar niet kan en heb er 3 :')

Mijn voordeel is dat ze aan huis staan en ik per maand niet zo heel veel kwijt ben aan hooi en stro. Ik heb ook een hele goede spaarpot en alle grote dingen (bijvoorbeeld als paard naar kliniek moet) dan wordt dat verzekerd. Ook heb ik geluk met mijn ouders die altijd gereed staan om bij te springen als het nodig is. (Is gelukkig nog geen een keer gebeurd).

Ik denk altijd bij mezelf dat juist de extra, extra dingen veel geld zijn. Denk aan; dekens van de duurste merken, 20 dekjes per paard, etc.

Tandarts, hoefsmid, entingen heb ik allemaal klaar liggen in een spaarpot. Als je een goede basis hebt dan moet dat helemaal goed komen!