Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 16 van de 18 [ 428 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

"een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

 
Profiel   

Katyatje schreef
Dit zijn van die inzichten waardoor je nooit een paard zou nemen vind ik :P Als je elk mogelijk scenario bedenkt en op alles voorbereid moet zijn dan begint geen enkel rationeel mens eraan, tenzij je inderdaad rijk bent.

Hier is het heel simpel. Als mijn paard acuut iets voorheeft wat 5000 euro kost dan zal het helaas einde verhaal zijn. Laat staan dat ik binnen de 5 jaar nog eens 5000 zou uitgeven...


Dat kan je helemaal niet weten. Het is niet altijd 1 rekening van 5000 euro, maar bij een blessure bijvoorbeeld dat kosten oplopen. Dat mensen een weg inslaan en een route bewandelen die geld kost. Dat er steeds weer wel hoop is en mensen toch dingen proberen.

Soms kan je gewoon dikke pech hebben dat een paard daarna terugvalt of iets anders krijgt. Dat zie je toch weleens gebeuren.

En ik zie toch weinig mensen heel snel de stekker eruit trekken. Daarbij laat een veearts ook niet zomaar een paard gaan als er behandelingen mogelijk zijn.

En ik nam 5000 als voorbeeld. Dan nemen we 2000 zoals in voorbeeld werd genoemd of dat wel of niet genoeg is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 13:12 



 
Profiel   

Indien het geld er niet is en de DA toch door wil gaan met behandelen zal hij moeten kiezen of delen lijkt me. :+ Als de eigenaar geen behandeling wil doen en het dier dan zal lijden om uiteindelijk te sterven ken ik niet veel DA's die het dier niet meteen verlossen eerlijk gezegd. En nee, ik heb tot op heden nog nooit een dier laten lijden omdat ik niet wilde behandelen. Maar ik kan me echt niet voorstellen dat een DA dan zegt "nou, sop het dan maar op met 'm." en hem niet laat gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 13:14 



 
Profiel   

Eens met superpony. Soms ben je al bakken geldt kwijt aan alleen al het stellen van een diagnose en is je paard nog niet eens behandeld. Als je pech hebt leidt de ene blessure soms tot de andere. Het kan zomaar flink oplopen. Ik maak geen potjes maar heb alle 3 mijn paarden voor ziektekosten verzekerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 13:28 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Indien het geld er niet is en de DA toch door wil gaan met behandelen zal hij moeten kiezen of delen lijkt me. :+ Als de eigenaar geen behandeling wil doen en het dier dan zal lijden om uiteindelijk te sterven ken ik niet veel DA's die het dier niet meteen verlossen eerlijk gezegd. En nee, ik heb tot op heden nog nooit een dier laten lijden omdat ik niet wilde behandelen. Maar ik kan me echt niet voorstellen dat een DA dan zegt "nou, sop het dan maar op met 'm." en hem niet laat gaan.


Dat zijn weer uitersten.

Bij bijv een peesblessure die goed te behandelen is, laten veeartsen een paard niet gaan omdat de baas zegt; Daar heb ik echt geen geld voor.

Ik heb altijd wel goed contact met veeartsen. Mijn ene ruin mankeerde wat en we zouden hem laten gaan. Hij fleurde weer op en toen zei de veearts zelf ook; Het moet voor hem wel degelijk ethisch verantwoord blijven om ene dier te laten gaan.
Op dat moment was hij gewoon goed.

Nu vorige week met spoed een paard moeten laten gaan en aan de telefoon al gezegd dat hij direct moest inslapen. Verteld om welk paard het ging en kort samengevat; leeftijd, andere mankementen etc. Dat we niet nog wilde dat hij ging onderzoeken, maar daar was de situatie ook echt niet naar.
Toch zijn er vast mensen die zelfs dan nog een stukje hoop hebben.

En andersom gebeurt ook. Ik kreeg een paard, die wat mankeerde. Onze eigen veearts deed onderzoek en zei; Dat paard is op. Maar vanwege vorige baas en mijn man, toch nog wat geprobeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 13:38 



 
Profiel   

Babootje schreef
Eens met superpony. Soms ben je al bakken geldt kwijt aan alleen al het stellen van een diagnose en is je paard nog niet eens behandeld. Als je pech hebt leidt de ene blessure soms tot de andere. Het kan zomaar flink oplopen. Ik maak geen potjes maar heb alle 3 mijn paarden voor ziektekosten verzekerd.


Tot hoe oud mogen ze daarin blijven?

Hier echt nooit wat gehad bijv en dan worden ze ouder en dan krijg je soms kleine dingetjes.

Nu gaf ik een groot bedrag als voorbeeld, maar ik denk juist dat ik veel geld kwijt ben door die kleine dingetjes, die extra's, de aanpassingen die we doen etc.

Als een paard duidelijk iets mankeert en het is over, is het totaal anders dan dingen die erin sluipen gewoon. En zeker bij paarden die bijv na sport nog recreatief werk kunnen doen of ouder wordende paarden, wil je ze vaak toch nog een tijd gezond bij je houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 13:41 



 
Profiel   

Maar nu wordt er ook over heel diverse situaties gediscussieerd.
Eerst ging het over acuut 5000 euro en dat je dat bedrag dan opnieuw snel bij elkaar moet kunnen sparen en nu gaat het om 2000 euro over een langere periode gespreid. Als de ene nog met de ene situatie in zijn hoofd zit en de andere met de tweede situatie, dan praten we een beetje langs elkaar heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 13:42 



 
Profiel   

Ik denk dat realistisch blijven altijd zinvol is.
Een DA kan me wel aanbieden om complexe diagnostiek op een bekken los te laten, maar dan is mijn eerste tegenvraag: wordt hij daar beter van? Kunnen we daar concreet iets mee?

Bij peesblessures kun je het sons ook zo gek maken als je wilt, stappen is stappen en 100x extra scannen gaat dat niet sneller maken (ja ik heb daar helaas ervaring mee).
Maar rekeningen kunnen soms inderdaad heel dom oplopen als je een paard hebt die op zondagmiddag zijn ooglid eraf scheurt en onder nood tarief geopereerd moet worden :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 13:47 



 
Profiel   

Gini schreef
Maar nu wordt er ook over heel diverse situaties gediscussieerd.
Eerst ging het over acuut 5000 euro en dat je dat bedrag dan opnieuw snel bij elkaar moet kunnen sparen en nu gaat het om 2000 euro over een langere periode gespreid. Als de ene nog met de ene situatie in zijn hoofd zit en de andere met de tweede situatie, dan praten we een beetje langs elkaar heen.


Nee hoor, Ik zei dat als je een potje hebt van 5000 euro waar je 5jr voor hebt gespaard, deze weer aangevuld moet als die leeg gaat opeens. En opeens kan in een periode van enkele weken, maanden of jaar gaan bijv.

Dan gaan mensen reageren dat ze stoppen als een paard 5000 euro gaat kosten, dus heb ik het bedrag even laten zakken. Was natuurlijk willekeurig gekozen.

Het gaat erom dat je niet weet hoe dingen lopen. Bedragen lopen op, zoals mensen aangeven. Stel je paard loopt kreupel, dan laat je ene vaarts komen. Eerst wordt er vaak klinisch gekeken. Daarna kan het alle kanten op gaan.

Ik ben met een paar paarden langer bezig geweest, bij meerdere veeartsen en klinieken aangeklopt voor we eindelijk antwoorden hadden.
Ik bewaar wel de facturen, ook vanwege de middelen en alles wat erop staat, maar ga het niet optellen.

Bij mn ene ruin heb ik ook goede periodes tussendoor gehad, omdat er een verkeerde diagnose was eerst. Dan geef je niet zomaar op.

Bij een gekregen ziek paard waren we in 5 maanden tijd, 4000 euro kwijt. Eerst onze eigen veearts met spoed laten komen. Daarna naar zijn kliniek. Onderzoek. Daarop naar een therapie stal incl therapie. Daar weer een spoed bezoek van de plaatselijke arts. Daarop naar die kliniek en weer onderzoek en een berg medicatie.
Naar huis gehaald, hier weer medicatie nodig gehad en 2x de arts met spoed incl medicatie. Uiteraard 's avonds en in het weekend. Nog 1x via ex eigenaren en hun veearts op afstand een behandeling gestart. En uiteindelijk besloten hem te laten gaan.
Het was de gehele situatie waarom het zo is gelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 15:50 



 
Profiel   

Mijn ervaring is, dat je met een beetje pech soms aanzienlijke bedragen verder bent eer je een diagnose hebt.
In mijn geval vond veearts 3 pas wat er aan de hand was. Inmiddels had ik bij veearts 1 en 2 ook al kosten gemaakt van foto's en scans van onjuiste locaties. Ben nog blij dat ik geen mri heb laten doen. Mijn gevoel was namelijk dat de locatie van de kreupelheid niet goed was. En dat bleek ook te kloppen. Overigens was het na de diagnose ook inslapen.
Dat gevoel had ik al wel als het niet betert met een half jaar rust op de wei, maar inslapen zonder diagnose doe ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 16:31 



 

Gypsy schreef
Mindim schreef
Wij waren voor een darmscopie van een kleine hond alleen al 800 euro kwijt, dus bedragen gaan vrij rap.


Ja maar voor zo'n bedrag heb je toch nog niet gelijk je noodgevallen potje nodig?


Nee hoor, ik bedoelde even aan te geven hoe duur medische handelingen kunnen uitvallen, dit is dan nog maar bij een kleine hond, vertaal het even naar een paard ;) Dan kan het dusdanig in de papieren lopen dat men wel degelijk het noodgevallenpotje moet aanspreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 16:54 



 
Profiel   

Ik denk dat als je maar 2000 euro potje hebt, je voor 800 euro wel dat potje aan moet spreken. Als je iedere maand 800 euro 'over' hebt dan heb of kun je ook wel een wat groter potje hebben. Of een kleiner natuurlijk omdat je zoveel overhoudt. Maar ik denk dat in de praktijk mensen die zoveel geld over houden toch ook een grotere buffer hebben.
2000 euro is er in ieder geval zo doorgeen als je pech hebt, dus ik zou altijd een groter potje aanhouden of je moet inderdaad iedere maand flink wat kunnen overhouden zodat je heel snel weer een potje hebt of een eventuele betalingsregeling kan treffen. Want ik denk dat er ook maar weinig klinieken zijn die een betalingsregeling van bijvoorbeeld 100 euro per maand en dan 3 jaar lang met je zullen treffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 19:42 



 
Profiel   

FleurVP schreef
Ik denk dat als je maar 2000 euro potje hebt, je voor 800 euro wel dat potje aan moet spreken. Als je iedere maand 800 euro 'over' hebt dan heb of kun je ook wel een wat groter potje hebben. Of een kleiner natuurlijk omdat je zoveel overhoudt. Maar ik denk dat in de praktijk mensen die zoveel geld over houden toch ook een grotere buffer hebben.
2000 euro is er in ieder geval zo doorgeen als je pech hebt, dus ik zou altijd een groter potje aanhouden of je moet inderdaad iedere maand flink wat kunnen overhouden zodat je heel snel weer een potje hebt of een eventuele betalingsregeling kan treffen. Want ik denk dat er ook maar weinig klinieken zijn die een betalingsregeling van bijvoorbeeld 100 euro per maand en dan 3 jaar lang met je zullen treffen.


Juist andersom imo, als je weet dat je geen 800 euro zomaar kan missen, dan moet je voordat je een paard koopt veel langer sparen om een grotere buffer aan te leggen.

Heb je meer speling in je budget dan hoeft dat niet perse. Zie je de veearts een maand niet, prima, hou je meer geld over voor leuke dingen. Heb je een dure maand, dan ga je even niet uit eten etc die maand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 19:53 



 
Profiel   

Dat zeg ik toch ook: Of een kleiner natuurlijk omdat je zoveel overhoudt. Maar ik denk dat in de praktijk mensen die zoveel geld over houden toch ook een grotere buffer hebben.
Ik denk alleen dus dat het in de praktijk 9/10 keer zo niet werkt. En stel je moet wel in een keer 5000-6000 euro betalen, wil je dan echt een betalingsregeling moeten treffen omdat je altijd alles uitgeeft aan leuke dingen? En het risico lopen dat ze dat misschien niet doen? Je weet het soms echt niet, toen die van mij onder het mes ging was de schatting ergens tussen de 3000 en de 6000 euro als er geen enorme complicaties bij kwamen. Paard heeft maar weekje op kliniek gestaan, was bijna 6000 euro kwijt.

Ik was toen echt heel blij dat ik dat zo kon overmaken. Zeker omdat binnen 2 maanden ook weer de hooi voorraad voor het hele jaar geleverd werd, het weer tijd was voor de tandarts + entingen, paard allergische reactie kreeg etc. Ik was niet graag nog aan het afbetalen geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 20:02 



 
Profiel   

Maar bijvoorbeeld bij een blessure kan je er ook voor kiezen om niet een hele behandeling aan te gaan van blijven scannen/laseren/aquatrainen etc, maar paard gewoon minimaal een half jaar/heel jaar op de wei te zetten.

Kosten zijn dus ook afhankelijk van hoe iemand erin staat en tot hoever je precies wil weten wat er aan de hand is.

Overigens ben ik het wel eens dat kosten voor dierenarts heel snel oplopen. Mocht ik het geld niet hebben en paard is te goed om in te laten slapen, dan zou ik hem dus gewoon op de wei doen voor langere tijd en hem na zo'n periode weer eens laten bekijken.

Al hoop ik nooit in die situatie te komen overigens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 21:43 



 
Profiel   

MalaQ schreef
Maar bijvoorbeeld bij een blessure kan je er ook voor kiezen om niet een hele behandeling aan te gaan van blijven scannen/laseren/aquatrainen etc, maar paard gewoon minimaal een half jaar/heel jaar op de wei te zetten.

Kosten zijn dus ook afhankelijk van hoe iemand erin staat en tot hoever je precies wil weten wat er aan de hand is.

Overigens ben ik het wel eens dat kosten voor dierenarts heel snel oplopen. Mocht ik het geld niet hebben en paard is te goed om in te laten slapen, dan zou ik hem dus gewoon op de wei doen voor langere tijd en hem na zo'n periode weer eens laten bekijken.

Al hoop ik nooit in die situatie te komen overigens.

Ja maar daarvoor moet je eerst een juiste diagnose hebben en ook die kosten kunnen al behoorlijk oplopen. En ik vind dat je het wel verplicht bent aan een levend dier om hem die medische zorg te geven. Pas als je weet wat er aan de hand is kun je een keuze maken. Dan kan pijnvrij op de wei een optie zijn, maar als er toch meer nodig is dan vind ik dat wel je plicht. Er voor kiezen je paard te laten gaan kan dan ook. Maar er niets aan doen omdat je het geld niet hebt zou imo nooit een optie mogen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 21:51 



 
Profiel   

Ohja dat kan zeker, ik heb ook weleens advies gekregen van DA om meteen foto's en scan te maken (paard liep paar dagen kreupel). Gezegd dat ik eerst nog weekje af wilde wachten, omdat ik dacht dat hij gewoon flink een spier verrekt had en paar dagen later was er niks meer aan te zien. Hij loopt ook al 1,5 jaar zonder cushing medicatie, terwijl dat wel het advies was (van een DA die alleen bloeduitslag had gezien en paard nog nooit) en is gewoon weer met verharen begonnen, loopt nog op het gras etc. Was niet echt een kostenkwestie meer dan ik bang was dat de bijwerkingen van de medicatie erger waren dan de kwaal. Maar geeft wel aan dat je kunt besparen met een beetje zelf nadenken. Een half jaar pijnvrij op de wei kan voor een paard ook fijner en gezonder zijn dan maanden boxrust en alleen stappen.

Maar met koliek of nare verwondingen zit er tijdsdruk op. Ik snap wel dat niet iedereen voor een koliekoperatie kiest, ik had vooraf ook gezegd dat ik het niet zou doen met een 27-jarige maar als je voor de keuze staat en je gevoel zegt heel duidelijk het wel te doen, dan is het wel erg fijn om dat qua financien gewoon te kunnen volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 21:57 



 
Profiel   

Die morele verplichting is gewoon nogal een groot grijs gebied. Soms wordt er ook echt teveel gediagnosticeerd vind ik, maar dat is gewoon enorm persoonlijk.
Zo was het 16 jarige ex-sport-bos-wandel-paard licht kreupel op een voorvoet. Niets te vinden dus DA probeerde te pushen dat ze MRI zou doen omdat het waarschijnlijk om een bandje midden in de voet zou gaan. Stel dat zo was, dan kon hij er verder toch niet concreet aan behandelen, of hooguit op de gok inspuiten met cortison. Paard geeft gewoon 12 weken vrij gekregen en was weer rad.

Goede vrienden van mij zijn koeienboeren (vlees) en hebben ook paarden. Die paarden zijn echt heel veel voor ze maar als er echt iets mis mee is dan merk je gewoon dat die daar een stuk neutraler in zijn: dier heeft een fijn leven gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 21:59 



 
Profiel   

Jessix schreef
MalaQ schreef
Maar bijvoorbeeld bij een blessure kan je er ook voor kiezen om niet een hele behandeling aan te gaan van blijven scannen/laseren/aquatrainen etc, maar paard gewoon minimaal een half jaar/heel jaar op de wei te zetten.

Kosten zijn dus ook afhankelijk van hoe iemand erin staat en tot hoever je precies wil weten wat er aan de hand is.

Overigens ben ik het wel eens dat kosten voor dierenarts heel snel oplopen. Mocht ik het geld niet hebben en paard is te goed om in te laten slapen, dan zou ik hem dus gewoon op de wei doen voor langere tijd en hem na zo'n periode weer eens laten bekijken.

Al hoop ik nooit in die situatie te komen overigens.

Ja maar daarvoor moet je eerst een juiste diagnose hebben en ook die kosten kunnen al behoorlijk oplopen. En ik vind dat je het wel verplicht bent aan een levend dier om hem die medische zorg te geven. Pas als je weet wat er aan de hand is kun je een keuze maken. Dan kan pijnvrij op de wei een optie zijn, maar als er toch meer nodig is dan vind ik dat wel je plicht. Er voor kiezen je paard te laten gaan kan dan ook. Maar er niets aan doen omdat je het geld niet hebt zou imo nooit een optie mogen zijn.


Ik vind dat daar best een grens aan mag zitten. Tuurlijk is het je plicht je dier medische zorg te geven! Maar ik heb soms het idee dat we tegenwoordig zoveel kunnen, dat ook alles maar meteen uit de kast getrokken moet worden. En daar ben ik het niet mee eens. Heel vaak doet rust echt wonderen, en je kan samen met een dierenarts inschatten of dat verantwoord is zonder allerlei medische toestanden uit de kast te trekken.

En als dat niet verantwoord is, moet je inderdaad verder kijken. En daar moet je geld voor apart hebben. Maar ook daarin mag je best je grenzen hebben in mijn opinie. Ik zou bijvoorbeeld wel foto's laten maken. Of laten inspuiten. Of een scopie.
Maar geen MRI, aquatraining, CT, revalidatiestalling etc. Dat zijn de gevallen waarbij ik ervoor zou kiezen hem toch ook op de wei te zetten om te kijken of het nog wat wordt met rust. Desnoods met pijnstilling ter ondersteuning. Ik vind dat niet oneerlijk naar het paard, maar iedereen maakt daar zijn/haar eigen keuze in :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 22:32 



 
Profiel   

MalaQ schreef
Jessix schreef

Ja maar daarvoor moet je eerst een juiste diagnose hebben en ook die kosten kunnen al behoorlijk oplopen. En ik vind dat je het wel verplicht bent aan een levend dier om hem die medische zorg te geven. Pas als je weet wat er aan de hand is kun je een keuze maken. Dan kan pijnvrij op de wei een optie zijn, maar als er toch meer nodig is dan vind ik dat wel je plicht. Er voor kiezen je paard te laten gaan kan dan ook. Maar er niets aan doen omdat je het geld niet hebt zou imo nooit een optie mogen zijn.


Ik vind dat daar best een grens aan mag zitten. Tuurlijk is het je plicht je dier medische zorg te geven! Maar ik heb soms het idee dat we tegenwoordig zoveel kunnen, dat ook alles maar meteen uit de kast getrokken moet worden. En daar ben ik het niet mee eens. Heel vaak doet rust echt wonderen, en je kan samen met een dierenarts inschatten of dat verantwoord is zonder allerlei medische toestanden uit de kast te trekken.

En als dat niet verantwoord is, moet je inderdaad verder kijken. En daar moet je geld voor apart hebben. Maar ook daarin mag je best je grenzen hebben in mijn opinie. Ik zou bijvoorbeeld wel foto's laten maken. Of laten inspuiten. Of een scopie.
Maar geen MRI, aquatraining, CT, revalidatiestalling etc. Dat zijn de gevallen waarbij ik ervoor zou kiezen hem toch ook op de wei te zetten om te kijken of het nog wat wordt met rust. Desnoods met pijnstilling ter ondersteuning. Ik vind dat niet oneerlijk naar het paard, maar iedereen maakt daar zijn/haar eigen keuze in :)


Dan hebben we het min of meer over hetzelfde. Alleen heb ik niet van te voren bedacht welke onderzoeken of behandelingen ik uit zou sluiten. Maar ik doel ook meer op het voor traject, dus voor je tot het besluit komt om te kijken of iets vanzelf over gaat. Dan heb je de dierenarts toch al een paar keer over de vloer gehad, kreupelheidsonderzoek, beeldonderzoek, eventuele behandeling zoals inspuiten. Dat stukje ben je imo wel verplicht naar je paard. Evenals pijnstilling indien nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 00:15 



 
Profiel   

FleurVP schreef
Ik denk dat als je maar 2000 euro potje hebt, je voor 800 euro wel dat potje aan moet spreken. Als je iedere maand 800 euro 'over' hebt dan heb of kun je ook wel een wat groter potje hebben. Of een kleiner natuurlijk omdat je zoveel overhoudt. Maar ik denk dat in de praktijk mensen die zoveel geld over houden toch ook een grotere buffer hebben.
2000 euro is er in ieder geval zo doorgeen als je pech hebt, dus ik zou altijd een groter potje aanhouden of je moet inderdaad iedere maand flink wat kunnen overhouden zodat je heel snel weer een potje hebt of een eventuele betalingsregeling kan treffen. Want ik denk dat er ook maar weinig klinieken zijn die een betalingsregeling van bijvoorbeeld 100 euro per maand en dan 3 jaar lang met je zullen treffen.


Ben bang dat mensen die wat over houden dat anders besteden. Meer spullen, setjes, meer lessen, wedstrijden, duurdere stalling, eigen trailer, 2e paard etc. Het zit denk ik in de aard om als men geld overhoudt, om daar ook de wensen op aan te passen.

En wie het over heeft, heeft het en dan is niks een probleem meer.

Ik vraag me wel vaak oprecht af waar mensen het van doen. Dat mag je dan niet zeggen en het gaat me ook echt niks aan, maar soms weet je gewoon wel aan de hand van werk, vrije tijd, adres etc dat het toch echt heel pittig moet zijn om het elke maand op te brengen.

Mensen schijnen toch vaker echt behoorlijke schulden te hebben dan anderen denken. Ik denk dat je elke pensionstal wel kan vragen hoe vaak er betalings achterstanden zijn. En dat veeartsen echt goede klant zijn van incasso bureau's

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 01:26 



 
Profiel   

Jessix schreef
Alleen heb ik niet van te voren bedacht welke onderzoeken of behandelingen ik uit zou sluiten. Maar ik doel ook meer op het voor traject, dus voor je tot het besluit komt om te kijken of iets vanzelf over gaat. Dan heb je de dierenarts toch al een paar keer over de vloer gehad, kreupelheidsonderzoek, beeldonderzoek, eventuele behandeling zoals inspuiten. Dat stukje ben je imo wel verplicht naar je paard. Evenals pijnstilling indien nodig.

Mijn paardje gaat echt de mallemolen niet (meer) in.
Laden is een drama dus naar de kliniek breng ik hem niet.
Inspuiten is geen optie (moet meestal ook op de kliniek) en ook omdat ze daarna langere tijd boxrust moeten hebben, want voor hem geen succes is.
Zoals nu alleen de nacht gaat prima, maar zet je hem langer op stal dan breekt hij de boel af helemaal als er zijn vriendje er niet naast staat, van stress krijgt hij last van slokdarmverstoppingen dus een extra probleem erbij.
Na 1 dag krijgt hij mega stalbenen achter en na een paar dagen staat hij rondom met hele dikke benen.
Hij is nu nog gezond op wat strammigheid na.
Zou hij morgen kreupel lopen kan ik wel kijken wat er is.. maar er wordt eigenlijks niks met hem gedaan dus stil zetten verbeterd het dan niet.
Tuurlijk krijgt hij pijnstillers en evt overleggen of bv stappen op het harde bevorderend werkt of evt een ijzer bij bv HKO, maar MRI enz zal dan niks uitmaken.

Mijn vorige merrie had een blessure aan haar binnenste buiger (achter), daar was maar 1 DA-bezoek en echo voor nodig. Op stal zou geen succes worden (dus niet laten inspuiten) en heb haar 6 maanden lekker op de wei gehad, daarna was alles weer goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 02:41 



 
Profiel   

Eigen paarden zijn zeker niet voor rijke mensen vind ik. Wat noem je rijk?

Ik kocht mijn eerste pony toen ik volgens mij 14 was. Het was een welsh veulen. Voor €400 gekocht op de markt in Bemmel.. Ik betaalde toen niks qua stalling en andere kosten want dat deden me ouders toen nog. Wel moest ik zelf de benodigdheden betalen. Nu ben ik bijna 18 en heb ik 4 pony’s en hopelijk later dit jaar 5 of 6 + 1 voor de verkoop. Ik betaal alles zelf. Verder kan ik wel zeggen dat ik inmiddels heel wat verdien voor mijn leeftijd en ook veel spaar. Maar ik ben nooit van het uitgaansleven geweest en al die mikmak dus dat scheelt ook wel. Doe mij maar lekker de paarden hahah. En jaa in het begin heb ik zeker moeten knokken toen ik ze zelf ging betalen maar wel met een goede reden natuurlijk :)

Dus nee ik vind niet persee dat paarden voor “rijke” mensen zijn. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Ik betaal nu €175 voor mijn weide (gaat per pony) en het onderhoud word door de boer zelf gedaan. Verder is mijn grootste kostenpotje toch echt de benzine war zo’n €220 per maand is. Voordroog balen van 400+ kg betaal ik €40 per baal voor bij de boer. Qua brok verschilt het heel erg per maand. Hoefsmid was eerder €30 per pony per 6-8 weken maar inmiddels doe ik het zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 06:25 



 
Profiel   

FleurVP schreef
Dat zeg ik toch ook: Of een kleiner natuurlijk omdat je zoveel overhoudt. Maar ik denk dat in de praktijk mensen die zoveel geld over houden toch ook een grotere buffer hebben.
Ik denk alleen dus dat het in de praktijk 9/10 keer zo niet werkt. En stel je moet wel in een keer 5000-6000 euro betalen, wil je dan echt een betalingsregeling moeten treffen omdat je altijd alles uitgeeft aan leuke dingen? En het risico lopen dat ze dat misschien niet doen? Je weet het soms echt niet, toen die van mij onder het mes ging was de schatting ergens tussen de 3000 en de 6000 euro als er geen enorme complicaties bij kwamen. Paard heeft maar weekje op kliniek gestaan, was bijna 6000 euro kwijt.

Ik was toen echt heel blij dat ik dat zo kon overmaken. Zeker omdat binnen 2 maanden ook weer de hooi voorraad voor het hele jaar geleverd werd, het weer tijd was voor de tandarts + entingen, paard allergische reactie kreeg etc. Ik was niet graag nog aan het afbetalen geweest.


Ohja sorry, nu zie ik het. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 08:34 



 
Profiel   

meganvr schreef
Eigen paarden zijn zeker niet voor rijke mensen vind ik. Wat noem je rijk?

Ik kocht mijn eerste pony toen ik volgens mij 14 was. Het was een welsh veulen. Voor €400 gekocht op de markt in Bemmel.. Ik betaalde toen niks qua stalling en andere kosten want dat deden me ouders toen nog. Wel moest ik zelf de benodigdheden betalen. Nu ben ik bijna 18 en heb ik 4 pony’s en hopelijk later dit jaar 5 of 6 + 1 voor de verkoop. Ik betaal alles zelf. Verder kan ik wel zeggen dat ik inmiddels heel wat verdien voor mijn leeftijd en ook veel spaar. Maar ik ben nooit van het uitgaansleven geweest en al die mikmak dus dat scheelt ook wel. Doe mij maar lekker de paarden hahah. En jaa in het begin heb ik zeker moeten knokken toen ik ze zelf ging betalen maar wel met een goede reden natuurlijk :)

Dus nee ik vind niet persee dat paarden voor “rijke” mensen zijn. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Ik betaal nu €175 voor mijn weide (gaat per pony) en het onderhoud word door de boer zelf gedaan. Verder is mijn grootste kostenpotje toch echt de benzine war zo’n €220 per maand is. Voordroog balen van 400+ kg betaal ik €40 per baal voor bij de boer. Qua brok verschilt het heel erg per maand. Hoefsmid was eerder €30 per pony per 6-8 weken maar inmiddels doe ik het zelf.


18? Dan willen we allemaal wel weten wat jij voor werk doet, denk ik. Niet flauw bedoeld, maar als ik er even een rekensom op loslaat, verdien jij bizar veel voor een 18 jarige.

Dat heeft echt niks meer met uitgaan of shoppen te maken dan. En ik ben jong geweest en heb een zoon van 24 die al va zijn 16e veel en hard werkt. Heb ook zelf personeel gehad in die leeftijden en weet een beetje wat we kwijt waren.

En je hebt benzine kosten? Onze zoon had met 17 zijn rijbewijs wel, maar mocht niet alleen rijden??

Het is inderdaad keuzes maken, maar het geld moet eerst wel binnen komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 13:54 



 
Profiel   

Ik zit al op 920 alleen voor weide (vier pony's) en benzine.... Ik vraag me nu toch ook wel af wat voor job je doet. :)
De enige baantjes die dergelijke bedragen op leveren voor -18 jarigen zijn niet legaal. :=

Dan komt er nog bij dat je thuis woont. Ik veronderstel dat je op een dag ook het huis wel uit zal willen. Dan komen er nog best wat maandelijkse lasten bij.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 14:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 16 van de 18 [ 428 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen