"een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:16

Voetbal of hardlopen is dan misschien een van de goedkoopste dingen.
Maar veel intensieve sporten zijn erg duur.
mijn neefje heeft fanatiek gewielrend, nou paarden zijn goedkoop weet ik sindsdien :j

Als je uit eten gaan of vaak winkelen of wat ook als inleveren ziet en dat wel de enige manier is om wel een paard te houden dan denk ik niet dat je het vol gaat houden op den duur.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34673
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:22

Ja mijn man dacht pas ook, ga eens kijken voor een wielrenfiets. Daar kwam hij snel van terug :'). Wij rijden met het hele gezin. Dat scheelt een hoop discussie. Ik ken iemand waarvan de partner niks met paarden heeft. Die heeft een aparte rekening voor de paarden. Anders zou er teveel discussie zijn wbt de kosten.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:26

Wij kunnen sowieso elk jaar 'gewoon' op vakantie en dan ook nog wel eens een weekendje weg. Gemiddeld 1x in de 2 maand uit eten (en dan wel een beetje fancy). Op vakantie gaan geen probleem. Mijn moeder houdt dan 'vakantie' in ons huis en zorgt voor onze dieren en met een weekendje weg doet mijn buurvrouw het.
Uiteraard zou ik het geld wat ik uitgeef aan de paarden ook wel ergens anders mee op kunnen krijgen, maar ik mis niets/kom niets te kort.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 15:40

Ik ga niet elke dag naar de paarden, als ik werk sla ik over. Die vrijheid vind ik heerlijk. Toevallig is mijn andere hobby op vakantie gaan. Om allebei de hobby’s te kunnen doen laat ik weer andere dingen. Een goedkopere hobby zou mijn leven simpeler maken, maar dat zit er niet in :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:14

SusanH schreef:
Ja mijn man dacht pas ook, ga eens kijken voor een wielrenfiets. Daar kwam hij snel van terug :'). Wij rijden met het hele gezin. Dat scheelt een hoop discussie. Ik ken iemand waarvan de partner niks met paarden heeft. Die heeft een aparte rekening voor de paarden. Anders zou er teveel discussie zijn wbt de kosten.


Mijn man heeft ook een prijzige hobby, windsurfen, voor elke wind een ander zeil, verschillende planken, carbon masten enz enz. Maar veelal eenmalige uitgaven en je kunt weer een jaar of drie voort, paarden zijn maandelijkse kosten en uiteindelijk zijn we daar toch wel duurder voor uit.

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:16

Mijn neefje ging dan in de eerste bocht onderuit met 10 man, weg carbon fietsje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:17

DuoPenotti schreef:
Mijn neefje ging dan in de eerste bocht onderuit met 10 man, weg carbon fietsje...

Oops, ik vind carbon masten al duur :')

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:21

Ja is hij is om die reden ook moeten stoppen, mijn broer die echt geen slecht inkomen had kon de wedstrijdsport echt niet meer betalen.
Hij fietst nu recreatief en dan doe je inderdaad een hele tijd met je spullen.
Wielrennen moet echt met sponsoren en die heb je niet zomaar als je niet uit de wielrennerswereld komt. Want zo slecht deed hij het niet eens.

996981
Berichten: 9765
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:22

Ayasha schreef:
996981 schreef:

Het hebben van een quad, boot, crossmotor en dergelijke is dan ook (net als je het hebben van een eigen paard) voor veel mensen niet weggelegd :) dat zijn allemaal hobby’s voor “rijken”

Ik zag in dit topic voetballen genoemd worden als "goedkope hobby". Nu heb ik een neefje (inmiddels heeft ie een kind dus het is al geen "neefje" meer maar goed. :') ) en ook dat is gewoon een hele dure hobby als je het wil doen zoals de meeste mensen paarden houden. :=
Ga je op een veldje met vrienden tegen een bal trappen niet nee. Maar opnieuw: ga je eens per week een lesje volgen op de manege ben je ook goedkoper uit.

Maar het gaat hier toch hebben over het hebben van een eigen paard? Niet over lessen op een manege?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:32

Ik herinner me nog wel goed dat ik als kind enige tijd op paardrijden zat, maar daar toch vanaf moest omdat het een te dure sport was (en dat was dus gewoon eens per week les)
Mijn zusje zat op ballet en mijn broertje op tennis, en paardrijden was echt niet in verhouding.

dilemmaa
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 16:36

Ben zelf van mening dat hebben van een paard voor de 'rijkere' mensen is. Pensioengeld is al best duur, natuurlijk hangt dit af van waar je je paard stalt, maar dierenartskosten kunnen heel hoog uitvallen. Heb zelf altijd een lease paard gehad daarom. Mijn ouders wilden wel betalen met idee van het is een vast bedrag per maand en niet financieel voor onverwachte verassingen komen te staan.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:37

Maar rot is het soms wel. Ik hoor wel heel vaak dat kinderen willen rijden en de ouders zeggen; nee, paardrijden is te duur. In principe kan een kind daar niks aan doen. Die wil gewoon rijden en niet omdat het duur is.
Ja, je leert ze dan dat niet alles kan, maar dat je kind net iets wilt wat duur is,. kan ze op zich niks aan doen.

Mijn ouders reden al, dus ik ging automatisch rijden. Maar ik mocht het niet tegen sommige klanten vertellen als ik op de zaak was. Er zouden echt mensen weg blijven of zeggen; die mensen hebben kapsones, want hun dochter rijdt paard.
Toen ik een eigen pony kreeg, werd dat helemaal een probleem. We wilden het stil houden, maar soms wist iemand het en die vroeg dan waar andere klanten bij waren; hoe gaat het met de pony?

Maar ik heb ook een tijdje aan crossfietsen gedaan en kunstschaatsen en dan hoor je niemand, terwijl dat ook behoorlijk pittig is. Ik kwam met een eenvoudige, goede crossfiets en de ouders daar begonnen meteen tegen mijn ouders; je moet wel dit hebben, je moet dat hebben, jullie hebben zus en zo nodig. En dat ging ook niet zonder uit de hoogte te doen wat hun kinderen al presteerde en wat ze allemaal hadden.

Maar die fanatieke ouders rijden dus echt stad en land af en leven voor de sport van hun kind(eren)

Wij hebben dat ook een tijd gehad toen onze zoon in de selectie ging voetballen. We moesten een kledingpakket kopen de eerste jaren, de regio wordt groter op niveau, dus je rijdt ook overal heen.
Maar eerlijk heb ik bij voetbal ouders wel weinig meegemaakt dat mensen elkaar de ogen uitstaken wat ze hadden. Of je nou in een panda of BMW naar de wedstrijden reed hoorde je niemand over. En ook niet of je dure voetbalschoenen kocht of goedkope. Het ging echt om het spel.

Ik wil graag goede spullen hebben, maar zal niet zo snel heel veel halsters kopen voor een kleurtje of motiefje. Is niet eens bewust, maar komt niet echt in me op.
Maar heb wel weer eisen aan de halsters.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:05

Het ligt er natuurlijk aan welke sport, maar als je het vergelijk met de meeste teamsporten zoals voetbal dan is paardrijden wel duurder. Ook dat lesje op de manege voor kinderen. Ik heb voor mijn werk te maken met kinderen uit minima gezinnen en doe daarvoor veel aanvragen bij het Jeugdsportfonds. Je kan een jaar voetballen voor hetzelfde geld als een 10 rittenkaart bij een manege.

Mijn broer heeft een tijdje motorsport gedaan. (racen) Ja die was heel veel meer kwijt dan mijn 4 paarden bij elkaar kosten per seizoen. :D

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:29

Nadeel van een paard is wel dat ze leven. Ofja je kan ze natuurlijk altijd naar de slager of de eerste beste handelaar brengen, maar er zijn maar weinig mensen die dat kunnen. Een dure fiets kun je prima een half jaartje in de schuur laten staan, of een boot ergens in een niet al te dure opslag en er helemaal niet meer naar om kijken.

Ik vind aan huis trouwens alles meevallen, maar ik heb het ook wel makkelijk geregeld. Ze kiezen zelf of ze buiten of binnen staan, dus daar hoef ik qua tijd niet naar te kijken. Een dagje overslaan met uitmesten kan daardoor ook wel. Ze hebben onbeperkt hooi en krijgen nog 2-3 keer per dag muesli/slobber maar niet op hele vaste tijden, als ik weet dat ik lang van huis ben zorg ik gewoon voor meer hooi. Er hangen camera's dus tijdens een dagje weg of vakantie kan ik ook gewoon zien hoe het met ze gaat en mocht het dan mis zijn staat er op vakantie altijd iemand stand by die sowieso al 2 keer per dag komt. Wij passen er maar weinig voor aan. Vooral het 'terreinonderhoud' vind ik in verhouding veel tijd kosten.

Ik heb overigens ook een aparte rekening voor de paarden en sowieso ons eigen 'zakgeld'. Salarissen komen op gezamelijke rekening binnen, daar gaan gemeenschappelijke uitgaven vanaf en we maken een X bedrag over naar onze eigen rekeningen. Zou dat ook niet anders willen, heerlijk om eigenlijk nooit ergens over te hoeven overleggen.

Babootje

Berichten: 26335
Geregistreerd: 25-06-05

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:56

Mijn ouders met een modaal inkomen en 3 kinderen vonden het ook een te dure hobby.
Ik mocht wel af en toe als we met vakantie waren een lesje rijden op een manege in de buurt. Als een soort "extraatje". ik ben pas regelmatig gaan rijden toen ik dat zelf kon betalen met vakantiebaantjes en andere betalende klusjes. Toen ik 25/26 jaar was heb ik mn eerste eigen paard gekocht. Dat vond ik nog spannend, want stel dat ik het niet meer zou kunnen betalen. Dat is inmiddels meer dan 30 jaar geleden. Ik heb nog steeds paarden, inmiddels 3. Twee jonge paarden en een veulen.
We zijn niet rijk, maar als je 3 paarden kunt betalen in de randstad ben je zeker ook niet arm. We laten er wel dingen voor. De paarden zijn verzekerd zodat ik niet ineens voor onverwacht hoge kosten sta.
Als ik een beetje nareken wat ik inmiddels aan paarden moet hebben uitgegeven, dan had ik inderdaad een stuk rijker kunnen zijn. Althans in middelen. Misschien een vrijstaand huis gehad. Maar de ervaring en het plezier dat we met de paarden hebben gehad neemt niemand je meer af. Dat was ook precies wat me heeft geholpen om de knoop om een eigen paard te kopen door te hakken.

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:06

Bosbewoner schreef:
Wederom dank voor alle reacties en de reality check!

Ik bekap inderdaad al jaren zelf, en het rijden met barebackpad en neckrope is maar om jullie een idee te geven van wat voor soort ruiter ik ben. Uiteindelijk is dit wel mijn doel, wat ik eerder ook al bereikt heb met bijrijd paarden. Dus weet dat je daar niet zomaar komt ;).
Ik zal de reservepot ophogen naar €2000 en natuurlijk zorg ik er voor dat er rek zit in de maandelijkse uitgaven, mocht er toch een of ander supplement oid nodig zijn.
Maar ben wel van mening dat we niet moeten betuttelen, zoals eerder aangegeven door iemand, met onnodige poedertjes en osteopaten.
Als een paard klachten aangeeft laat ik onderzoek doen door een dierenarts, maar verder vind ik dat een paard sober gehouden kan worden, zoals dat bedoeld is. Zonder dekens, ijzers en op uitsluitend goed ruwvoer.
Mijn plan is om een draver te kopen, dus denk dat die manier van paardenhouden wel past daarbij.
Dus geen "onderhoudsbeurten" door allerlij therapeuten. Afgezien door de jaarlijkse tandarts behandeling.
Klinkt dat heel gek?



Nee hoor, klinkt totaal niet gek. Je hebt ruwvoer nodig, vitamine mineralenkorrel, wormenkuur, tandarts en soms inenting en wij hadden nog de smid. Jaren zo gedaan.
En soms gaat het mis (ouderdom, weide blessure, koliek) en zoals je zelf al aangeeft heb je daarvoor je spaarpot. En net als bij ons komt dan de dierenarts en bij weideblessure, kwam dierenartsen die osteopaat is paar keer en dus ook even een foto maakt. Tja en 2x euthanasie maar 1x pas na 20 jaar (koliek te heftig bij 24 jarige ) en 1x drama bij 7 jarige en dierenarts wellicht te lang gewacht ondanks herhaalt bellen).

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:25

SusanH schreef:
Ja mijn man dacht pas ook, ga eens kijken voor een wielrenfiets. Daar kwam hij snel van terug :'). Wij rijden met het hele gezin. Dat scheelt een hoop discussie. Ik ken iemand waarvan de partner niks met paarden heeft. Die heeft een aparte rekening voor de paarden. Anders zou er teveel discussie zijn wbt de kosten.


Mijn man heeft ook niets met paarden...Sterker nog, hij heeft mijn huidige paard nog nooit van dichtbij gezien :=
Mijn hij heeft wel mijn eerste paard als verassing voor mij gekocht!
Hij was de eerste die vond dat ik mijn huidige paard moest kopen toen mijn andere paard kwam te overlijden.
Hij doet nooit moeilijk over de medicatie die ik nu maandelijks moet halen, hij vindt dat ik moet kopen wat ik denk dat nodig is om mijn paard gezond te houden en goed te kunnen onderhouden.

Het is mijn hobby,een stukje van mij. En natuurlijk moppert hij wel eens dat hij me weinig ziet (ik werk ook nog 30u, hij is afgekeurd), maar hij gunt het me vooral!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 00:10

pien_2010 schreef:
Bosbewoner schreef:
Wederom dank voor alle reacties en de reality check!

Ik bekap inderdaad al jaren zelf, en het rijden met barebackpad en neckrope is maar om jullie een idee te geven van wat voor soort ruiter ik ben. Uiteindelijk is dit wel mijn doel, wat ik eerder ook al bereikt heb met bijrijd paarden. Dus weet dat je daar niet zomaar komt ;).
Ik zal de reservepot ophogen naar €2000 en natuurlijk zorg ik er voor dat er rek zit in de maandelijkse uitgaven, mocht er toch een of ander supplement oid nodig zijn.
Maar ben wel van mening dat we niet moeten betuttelen, zoals eerder aangegeven door iemand, met onnodige poedertjes en osteopaten.
Als een paard klachten aangeeft laat ik onderzoek doen door een dierenarts, maar verder vind ik dat een paard sober gehouden kan worden, zoals dat bedoeld is. Zonder dekens, ijzers en op uitsluitend goed ruwvoer.
Mijn plan is om een draver te kopen, dus denk dat die manier van paardenhouden wel past daarbij.
Dus geen "onderhoudsbeurten" door allerlij therapeuten. Afgezien door de jaarlijkse tandarts behandeling.
Klinkt dat heel gek?



Nee hoor, klinkt totaal niet gek. Je hebt ruwvoer nodig, vitamine mineralenkorrel, wormenkuur, tandarts en soms inenting en wij hadden nog de smid. Jaren zo gedaan.
En soms gaat het mis (ouderdom, weide blessure, koliek) en zoals je zelf al aangeeft heb je daarvoor je spaarpot. En net als bij ons komt dan de dierenarts en bij weideblessure, kwam dierenartsen die osteopaat is paar keer en dus ook even een foto maakt. Tja en 2x euthanasie maar 1x pas na 20 jaar (koliek te heftig bij 24 jarige ) en 1x drama bij 7 jarige en dierenarts wellicht te lang gewacht ondanks herhaalt bellen).


Het is alleen dat je bij een levend wezen nooit weet hoe het leven loopt en je dus voor verrassingen kan komen te staan.
En daarbij heb ik over sommige dingen denk ik een andere visie. Zelf bekappen zou ik bijvoorbeeld nooit doen.
Ik ben ook niet van betutteling. Maar het paard nog niet kennend kan het maar zo zijn dat hij toch een deken nodig heeft, ijzers door problemen aan zijn voeten, of iets anders.

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 00:13

Citaat:
Het is alleen dat je bij een levend wezen nooit weet hoe het leven loopt en je dus voor verrassingen kan komen te staan.
En daarbij heb ik over sommige dingen denk ik een andere visie. Zelf bekappen zou ik bijvoorbeeld nooit doen.


TS heeft toch een spaarpot, dus is voorbereid op calamiteiten , of zoals jij zegt....jouw verrassingen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 00:15

Ja maar dat gaat meer om eenmalige dingen, geen terugkerende kosten toch?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 01:52

Babootje schreef:
Mijn ouders met een modaal inkomen en 3 kinderen vonden het ook een te dure hobby.
Ik mocht wel af en toe als we met vakantie waren een lesje rijden op een manege in de buurt. Als een soort "extraatje". ik ben pas regelmatig gaan rijden toen ik dat zelf kon betalen met vakantiebaantjes en andere betalende klusjes. Toen ik 25/26 jaar was heb ik mn eerste eigen paard gekocht. Dat vond ik nog spannend, want stel dat ik het niet meer zou kunnen betalen. Dat is inmiddels meer dan 30 jaar geleden. Ik heb nog steeds paarden, inmiddels 3. Twee jonge paarden en een veulen.
We zijn niet rijk, maar als je 3 paarden kunt betalen in de randstad ben je zeker ook niet arm. We laten er wel dingen voor. De paarden zijn verzekerd zodat ik niet ineens voor onverwacht hoge kosten sta.
Als ik een beetje nareken wat ik inmiddels aan paarden moet hebben uitgegeven, dan had ik inderdaad een stuk rijker kunnen zijn. Althans in middelen. Misschien een vrijstaand huis gehad. Maar de ervaring en het plezier dat we met de paarden hebben gehad neemt niemand je meer af. Dat was ook precies wat me heeft geholpen om de knoop om een eigen paard te kopen door te hakken.


Ja, je moet het niet uitrekenen. Ik denk dat we dan van dat geld toch wel weer wat anders zouden doen, maar geen idee of dat dan meerdere kleine bedragen zouden zijn of wegsparen voor iets groots? Het is geen behoefte, we hebben niet zoveel wensen, dus zou niet weten wat dan anders zou zijn.

Onze 4x4 vind ik echt een hele fijne auto bijv. Maar we zouden hem niet nodig hebben en misschien niet kiezen. Hoewel, nu je eraan gewend bent al jaren, je zo ene auto niet kwijt wil. Maar de zoektocht naar een nieuwe auto was anders geweest.

HOelang heb je al verzekering? Ik heb iets van 35 jaar paarden afwisselend van 1 tm 6 paarden.

Ooit een paard verzekerd. Die eruit gehaald ten tijde van blessure en gedoe. Ander paard later wel verzekerd, ook vanwege veulen erin.
Paard dat eruit is gehaald, heeft ons toen wel geld gekost.

Maar ook jaren echt 0,0 extra veearts rekeningen gehad en soms een jaar wat pech. Ik durf het niet uit te rekenen, maar denk dat de verzekering duurder is. Wij hebben al 25jr geen verzekeringen meer, behalve wa voor ze.
Sowieso zouden de oudjes nu niet meer te verzekeren zijn en die kosten soms wat.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 02:01

Nikass schreef:
Het is alleen dat je bij een levend wezen nooit weet hoe het leven loopt en je dus voor verrassingen kan komen te staan.
En daarbij heb ik over sommige dingen denk ik een andere visie. Zelf bekappen zou ik bijvoorbeeld nooit doen.
Ik ben ook niet van betutteling. Maar het paard nog niet kennend kan het maar zo zijn dat hij toch een deken nodig heeft, ijzers door problemen aan zijn voeten, of iets anders.


Maar bekappen zijn toch geen extra kosten?

Ik bekap al jaren zelf en heb evengoed goed gereedschap nodig. En ik heb behoorlijk wat probleem hoeven hier, maar is altijd met goede huisvesting, vaak en goed bekappen op te lossen. Heb een tijd niet zelf bekapt en alleen meer problemen gehad door de hoefsmeden met hele goede naam.
Zelf bekappen doe je natuurlijk niet als je dat niet kan. En er zijn net zoveel hoefsmeden die prutswerk leveren en dat zijn echt geen uitzonderingen.
Maar daarvoor zou je je erin moeten verdiepen, want de meeste mensen hebben echt geen enkel idee hoe een gezonde, goed bekapte hoef er echt uit hoort te zien. En ja, dat mag per paard verschillend zijn.

Maar dat tel je niet op bij onvoorziene kosten. Paarden zouden vaker bekapt moeten worden en er wordt teveel op bezuinigd. Dat absoluut. 6 weken is vaak echt de max.

Een deken hoort bij je spullen. Ik heb ze ook jaren niet gebruikt, maar nu wel en had ze nog en wat nieuw. Maar ook dat is geen mega uitgave en gaat normaliter jaren mee. Net als zadel, hoofdstel, cap, rijlaarzen.

Mensen zouden kunnen bezuinigen op onnodige spullen, maar dat zie ik weinig gebeuren. Men wil setjes, verschillende hulpteugels, supplementen en dat soort spul.

Of mee doen met dure merken? Ik begrijp het echt als mensen in pension staan, vooral de jonge meiden. Maar is het nodig? Vaak niet.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:01

Mijn bericht is een reactie SP. Ik reageer op een bericht van ts die er nog voordat het paard gekocht is vanuit gaat dat ze geen deken nodig heeft en geen ijzers.
Nou hou ik ook niet zo van ijzers hoor, maar sommige paarden hebben ze toch (tijdelijk) nodig.
De meeste zelfbekappers hebben veel te weinig kennis van zaken.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: "een eigen paard is alleen voor rijke mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:08

Je kunt op zich natuurlijk wel gericht op zoek gaan naar een paard dat al wat robuuster gehouden wordt.
Als je een jong dier koopt weet je het nooit, ook sommige langsokkige koudbloeden zijn koukleumpjes met dunne zolen.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:08

superpony schreef:
Nikass schreef:
Het is alleen dat je bij een levend wezen nooit weet hoe het leven loopt en je dus voor verrassingen kan komen te staan.
En daarbij heb ik over sommige dingen denk ik een andere visie. Zelf bekappen zou ik bijvoorbeeld nooit doen.
Ik ben ook niet van betutteling. Maar het paard nog niet kennend kan het maar zo zijn dat hij toch een deken nodig heeft, ijzers door problemen aan zijn voeten, of iets anders.


Maar bekappen zijn toch geen extra kosten?

Ik bekap al jaren zelf en heb evengoed goed gereedschap nodig. En ik heb behoorlijk wat probleem hoeven hier, maar is altijd met goede huisvesting, vaak en goed bekappen op te lossen. Heb een tijd niet zelf bekapt en alleen meer problemen gehad door de hoefsmeden met hele goede naam.
Zelf bekappen doe je natuurlijk niet als je dat niet kan. En er zijn net zoveel hoefsmeden die prutswerk leveren en dat zijn echt geen uitzonderingen.
Maar daarvoor zou je je erin moeten verdiepen, want de meeste mensen hebben echt geen enkel idee hoe een gezonde, goed bekapte hoef er echt uit hoort te zien. En ja, dat mag per paard verschillend zijn.

Maar dat tel je niet op bij onvoorziene kosten. Paarden zouden vaker bekapt moeten worden en er wordt teveel op bezuinigd. Dat absoluut. 6 weken is vaak echt de max.

Een deken hoort bij je spullen. Ik heb ze ook jaren niet gebruikt, maar nu wel en had ze nog en wat nieuw. Maar ook dat is geen mega uitgave en gaat normaliter jaren mee. Net als zadel, hoofdstel, cap, rijlaarzen.

Mensen zouden kunnen bezuinigen op onnodige spullen, maar dat zie ik weinig gebeuren. Men wil setjes, verschillende hulpteugels, supplementen en dat soort spul.

Of mee doen met dure merken? Ik begrijp het echt als mensen in pension staan, vooral de jonge meiden. Maar is het nodig? Vaak niet.

Die laatste opmerking van je klopt zeker.Bij sommige dames lijkt het wel of hun paard voornamelijk dient om op te tuigen met allerlei luxe chique modeaccessoires.Een catwalk-model.Nou ja,als je dat leuk vindt. Maar nodig voor het welzijn van het paard is het niet.