[volg] Heb ik ineens twee vierhoevige fans?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

[volg] Heb ik ineens twee vierhoevige fans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 21:23

Vaak kom ik even langs bij een mooie boerderij waar ze ook paarden opvangen (pension) en zowat elke dag staan er buiten een paar paarden... die mij behoorlijk goed beginnen te kennen! In het begin keken ze nog een beetje de pony/kat uit de boom maar nu begint het toch echt te komen.

Ze hoeven alleen maar mijn stem te horen of gelijk komt vaak één van de twee (of zelfs allebei de paarden) naar mij toegedraaft voor alweer een flinke teug aan aandacht! En sinds kort is het al zo erg dat één van de twee (naam ken ik niet helaas, wel heb ik op één van de dekens 'Freedom' zien staan!) Dus de één heet Freedom en de ander..... ik weet het niet! :)

Ook andere mensen die langskomen geven de paarden aandacht. Dus ben niet de enige. Maar vaak ben ik de 'klos'! :') Wie het eerst komt.....

Ook heb ik laatst een HOEFIJZER uit de buitenbak (nét achter de tralies!) gevist en bij de boerin ingeleverd. Ze was blijkbaar heel trots op me want vanachter het raam kreeg ik twee duimen omhoog. Lieve dame! :)

Maarja, goeie verstandhouding houden we erin! :)

Zou het ook mogelijk zijn om ze te helpen met het paardenspul in Coronatijd? Hoe pak ik dat aan? (Thuiszitten is niks...)

En dat de dieren graag naar me komen komt écht niet door de snoepjes! :o
Laatst bijgewerkt door Ymor op 20-03-21 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Heb ik ineens twee vierhoevige fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:25

Wat leuk!

Misschien zou je eens kunnen vragen of je een keer foto's mag maken van de paarden.

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 21:25

Jolliegirl schreef:
Wat leuk!

Misschien zou je eens kunnen vragen of je een keer foto's mag maken van de paarden.


Moderatoropmerking:
helaas is het niet toegestaan op bokt om foto’s van iemand zijn/haar paard te plaatsen zonder toestemming

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Heb ik ineens twee vierhoevige fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:28

Wat leuk dat ze je herkennen! Ik zou ze geen snoepjes geven. Kan voor sommige paarden heel gevaarlijk zijn.

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 21:29

Ymor schreef:
Wat leuk dat ze je herkennen! Ik zou ze geen snoepjes geven. Kan voor sommige paarden heel gevaarlijk zijn.

Oeiii nooit geweten, thanks! :) En ja, ze herkennen me gelijk! Hup, oortjes naar boven, blik omhoog en daar komen ze weer aangestuifd! :')

beegee
Berichten: 947
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Heb ik ineens twee vierhoevige fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:30

Dat is leuk dat ze je kennen en toevallig dat je dat ijzer hebt gevonden! Zou wel uitkijken met fotos plaatsen van paarden die niet van jou zijn. Zelf zou ik dat niet fijn vinden namelijk.

Wbt de deken: is het toevallig een Bucas freedom deken? Dan heet ie wellicht geen Freedom maar is dat het model van de deken :))

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 21:32

beegee schreef:
Dat is leuk dat ze je kennen en toevallig dat je dat ijzer hebt gevonden! Zou wel uitkijken met fotos plaatsen van paarden die niet van jou zijn. Zelf zou ik dat niet fijn vinden namelijk.

Wbt de deken: is het toevallig een Bucas freedom deken? Dan heet ie wellicht geen Freedom maar is dat het model van de deken :))

AAAAAAAAAH!!!! Dat kan het ook nog zijn, liet me verleiden door het labeltje! Moet toch echt even moed bijelkaar rapen en bij mevrouw de Boerin vragen hoe ze écht heten... :')

Mwah denk niet dat ze daar een punt van maken... :)

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:33

Ymor schreef:
Wat leuk dat ze je herkennen! Ik zou ze geen snoepjes geven. Kan voor sommige paarden heel gevaarlijk zijn.



Jup, voor de mijne zelfs dodelijk met een beetje pech.
En dat zie je echt niet aan hem.


Verder wel superleuk dat ze naar je toe komen.

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Heb ik ineens twee vierhoevige fans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 21:37

Ja ik heb ze in het begin elk 2 gegeven (pepermuntjes) maar nu ik dat zo lees... Oei, niet meer doen dus.
Beter ware paardensnacks van de EJ dan... Zijn nog gezonder ook...

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:37

beegee schreef:
Dat is leuk dat ze je kennen en toevallig dat je dat ijzer hebt gevonden! Zou wel uitkijken met fotos plaatsen van paarden die niet van jou zijn. Zelf zou ik dat niet fijn vinden namelijk.

Wbt de deken: is het toevallig een Bucas freedom deken? Dan heet ie wellicht geen Freedom maar is dat het model van de deken :))


Wat leuk voor je TS! Ben het wel eens met bovenstaande reacties (en hihi, ook ik moest gelijk denken aan de Bucas Freedom dekens, is een bepaald merk/type :') )

Maar echt; nóóit, nóóit zomaar (ongevraagd!!) andermans paarden voeren; ook niet met paardensnoepjes. Ook als er geen bordje met "verboden te voeren" staat. Jij weet niet of ze bepaalde dieeten volgen, ergens gevoelig voor zijn, en wat ze nog meer te eten krijgen (van anderen die misschien ook ongevraagd voeren, en van de eigenaars zelf).

Hier wordt ik echt heel vervelend van mensen/kinderen die mijn pony's voeren, ondanks al mijn zelfgemaakte bordjes met "niet voeren" en een leuk tekstje in rijmvorm.
"ja maar 1 appel/wortel/brood/snoepje kan toch geen kwaad??" krijg ik dan tegengeworpen.
Nou euh, als jij een appel voert, de buurman voert een appel, Pietje, Jantje, Miesje, Lotte etc. voeren ook allemaal "maar 1 appel", dan hebben ze maar zo een aantal kg. aan suikerbommen binnen.... :(

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:41

CoonArt schreef:
Ja ik heb ze in het begin elk 2 gegeven (pepermuntjes) maar nu ik dat zo lees... Oei, niet meer doen dus.
Beter ware paardensnacks van de EJ dan... Zijn nog gezonder ook...



Ook die niet doen zonder te vragen.

Voor mijn paard is dat ook écht een serieus probleem.
(Zeer ernstig maagpatient, 2x week intern op een kliniek gestaan. 20 gram verkeerd voer kan hem al een zeer ernstige koliekaanval geven. En dat is niet theoretisch, maar daadwerkelijk meer dan eens in de praktijk gebeurd helaas)



Als de boerin zegt dat het goed is, vooral doen, dan is het alleen maar leuk.
Maar echt beter niet zonder te vragen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:43

CoonArt schreef:
Ja ik heb ze in het begin elk 2 gegeven (pepermuntjes) maar nu ik dat zo lees... Oei, niet meer doen dus.
Beter ware paardensnacks van de EJ dan... Zijn nog gezonder ook...

Ook geen speciale paardensnoepjes. Gewoon niks, helemaal niks.

Ik zei eens tegen een dame die, ondanks mijn zeer duidelijke bordjes, toch haar kind mijn pony's liet voeren:
"oh kijk eens, * grijp in m'n zakken naar een verpakte mini snickers *, Lekker hé, hier neem jij die maar", tegen het kind, terwijl moeders er bij stond.

Gevolgd door: "zeg, hoe zou u het vinden dat een wildvreemde uw kind allerlei snoep aanbiedt? Is toch niet normaal?? Nou dan, doe dat dan ook niet bij andermans dieren, da's precies 't zelfde, en als ze ziek worden kan ik dan de DA rekening uw kant opsturen??".

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 21:44

OK OK OK I get the point! YIPE! #) Hier schrik ik wel van! -O-

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 21:47

Femke_Tweety schreef:
Voor mijn paard is dat ook écht een serieus probleem.
(Zeer ernstig maagpatient, 2x week intern op een kliniek gestaan. 20 gram verkeerd voer kan hem al een zeer ernstige koliekaanval geven. En dat is niet theoretisch, maar daadwerkelijk meer dan eens in de praktijk gebeurd helaas)



Als de boerin zegt dat het goed is, vooral doen, dan is het alleen maar leuk.
Maar echt beter niet zonder te vragen.


OMG! Da's echt niet fijn, hopelijk goed afgelopen naderhand? Wist niet dat iets 'onschuldigs' zo naar kon uitpakken... :n

Goed, het enigste dan een hele hoop aandacht geven en vrolijke momentjes! No candy!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:53

CoonArt, wist je al dat je op meerdere berichten tegelijk kunt antwoorden door op de ‘nieuw antwoord’ knop te drukken? ;)

Ik zou ook blij geweest zijn trouwens, als je dat hoefijzer uit de wei zou vissen vanachter het hek. Ze kunnen er lelijk in gaan staan anders.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:17

+:)+ Goed zo, top dat je het begrijpt en er in het vervolg rekening mee houdt. +:)+
Uiteraard zal het vast met de beste bedoelingen zijn, maar goed, je begrijpt nu waar dit mogelijk allemaal toe kan leiden.

Idd wel heel attent van je om dat ijzer te rapen en af te geven. :j Kunnen ze idd lelijk in gaan staan, en/of wellicht is het ijzer er nog weer gemakkelijk onder te tikken, scheelt weer een nieuw ijzer. :$

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 22:19

JoyCiej007 schreef:
+:)+ Goed zo, top dat je het begrijpt en er in het vervolg rekening mee houdt. +:)+
Uiteraard zal het vast met de beste bedoelingen zijn, maar goed, je begrijpt nu waar dit mogelijk allemaal toe kan leiden.

Idd wel heel attent van je om dat ijzer te rapen en af te geven. :j Kunnen ze idd lelijk in gaan staan, en/of wellicht is het ijzer er nog weer gemakkelijk onder te tikken, scheelt weer een nieuw ijzer. :$

IJzer was totaal doorgeroest door vocht en zo... Om maar niet te spreken over de nagels...

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 01:52

Oh, dan niet meer te hergebruiken.... Maar ken er zat die door wat voor oorzaak dan ook vrij gemakkelijk een nog zeer goed haast "nieuw" ijzer verliezen, die eigenaar er zelf net zo makkelijk er weer onder slaat. Of je laat het je smid doen.

Eigenlijk lopen mijn pony's altijd blootsvoets, maar lang geleden had ik er 1 een tijdje op voorijzers met zooltjes staan ivm (andere smid) tekort bekapt, dus stokkreupel zonder.
Was op de Eper Paarden4daagse. Na een zware rit met veel blubber hoorde ik ineens maar 1 "tik" toen we eindelijk asfalt hadden.
Pony liep stokkreupel.. k*t, ijzer eraf, kwijt in de blub...
Moest een vervangende smid zien te regelen die ook shetten beslaat, en dan met zooltjes. Zonde, ijzers waren net een weekje oud.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Heb ik ineens twee vierhoevige fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 02:00

Als ze op een wei met gras lopen, dan zijn een paar plukken 'vers gras' uit de berm geen probleem om vriendjes te maken. Zolang je niet de hele berm kaalplukt en opvoert natuurlijk, en geen rare planten maar alleen gras. Als ze op zand of een hele kale weide staan dan is het beter om niets te voeren, want ook in gras zitten suikers en sommige paarden worden daar echt heel ziek van.

Als je het spannend vindt om te vragen hoe ze heten, dan kan je misschien een briefje in de bus doen (of een van je kunstwerken?) met je telefoonnummer, en vragen of ze je wellicht een berichtje kunnen sturen met de namen van de paardjes. Misschien kan je begeleiding je meehelpen om tot een goeie tekst te komen!

Superleuk dat je vriendjes gemaakt hebt!

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 13:32

Haarbal schreef:
Als ze op een wei met gras lopen, dan zijn een paar plukken 'vers gras' uit de berm geen probleem om vriendjes te maken. Zolang je niet de hele berm kaalplukt en opvoert natuurlijk, en geen rare planten maar alleen gras. Als ze op zand of een hele kale weide staan dan is het beter om niets te voeren, want ook in gras zitten suikers en sommige paarden worden daar echt heel ziek van.

Als je het spannend vindt om te vragen hoe ze heten, dan kan je misschien een briefje in de bus doen (of een van je kunstwerken?) met je telefoonnummer, en vragen of ze je wellicht een berichtje kunnen sturen met de namen van de paardjes. Misschien kan je begeleiding je meehelpen om tot een goeie tekst te komen!

Superleuk dat je vriendjes gemaakt hebt!

Ze dartelen rond in een buitenbak met zand, geen gras. :)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Heb ik ineens twee vierhoevige fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:56

Wat super lief Coonart!

Ik zou denk ik eens aanbellen en vragen of zij het ok vinden dat je ze af en toe aait. Dat is voor de eigenaren fijn omdat ze dan weten wie je bent en ook dat je ervaring hebt met paarden. Ik vind het altijd wat spannend als onbekenden mijn paarden aaien (want ik weet niet zo goed of het goed volk is en of ze verstand hebben van paarden) maar het heel prima als een bekende dat doet :)

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 13:59

troi schreef:
Wat super lief Coonart!

Ik zou denk ik eens aanbellen en vragen of zij het ok vinden dat je ze af en toe aait. Dat is voor de eigenaren fijn omdat ze dan weten wie je bent en ook dat je ervaring hebt met paarden. Ik vind het altijd wat spannend als onbekenden mijn paarden aaien (want ik weet niet zo goed of het goed volk is en of ze verstand hebben van paarden) maar het heel prima als een bekende dat doet :)

Ik zie het al aan de reactie van haar en anderen, laatst stond ik ook bij de paarden en stond ze vrolijk lachend naar me te zwaaien :D Da's duidelijk een goed teken, en een paar weken terug ook gewoon een leuke babbel met d'r gehouden. Toen ook al gevraagd om om hulp maar ze zou er over nadenken, staat me nog bij... :) (Maar ik kom niet verder het terrein op dan de parkeerplaats ivm coronamaatregelen.)

And in other news, weet je nog die tinkers van vorig jaar? Heb soms ook contact met die eigenaresse en die is nog steeds blij dat ik nog steeds contact met haar heb. Had laatst nog gevraagd wanneer de paardjes weer in de wei zouden komen maar zij zei dat het gras nog moest groeien in de lente dus ergens in de zomer zijn ze weer van de partij! :D
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 15-03-21 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Heb ik ineens twee vierhoevige fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:02

Ah kijk dan ben je al een bekende dus voor hen! Leuk zeg!

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Heb ik ineens twee vierhoevige fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:00

Kijk uit met gras uit de berm, daar ligt vaak megaveel strooizout en rotzooi in.
Zou dat niet voeren aan paarden.


Wat leuk dat ze altijd naar je zwaait!

Ga je daar gewoon langs lopen, of op de fiets?
Gewoon als je een ommetje maakt?

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 18:18

Jolliegirl schreef:
Kijk uit met gras uit de berm, daar ligt vaak megaveel strooizout en rotzooi in.
Zou dat niet voeren aan paarden.


Wat leuk dat ze altijd naar je zwaait!

Ga je daar gewoon langs lopen, of op de fiets?
Gewoon als je een ommetje maakt?

Soms met de fiets, soms op loopafstand, net wat ik wil. Ze zijn gevestigd net buiten het park dus lekker lopen met mooi weer! :D

En mochten ze dit lezen, lui: jullie zijn GEWELDIG! :D

Gras voer ik ze nooit!