[VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 11:53

Oh wat super grappig! En vooral ook heel handig straks haha

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 12:27

Wat een schatje is het toch!

Captain schreef:
Tevens zijn zadelmaat opgemeten.. Dus als er nog iemand een 18 inch wintec te koop heeft? :P

18 inch is jouw maat, niet die van hem ;) Hooguit de maximale lengte die hij kan hebben, maar dan nog zit er verschil in per merk en kussens die er onder zitten enzo.
Voor zijn maat zou het gaan over bijv. 33 of MW/Medium Wide. (Wat overigens ook weer verschilt per merk hoe het valt)
Hebben jullie ook een Wintec gepast om te weten of de vorm bij zijn rug past?

Zou zonde zijn als je zadel toch niet goed blijkt te zijn terwijl jullie zo lekker bezig zijn :)

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 12:57

Bowo schreef:
Wat een schatje is het toch!

Captain schreef:
Tevens zijn zadelmaat opgemeten.. Dus als er nog iemand een 18 inch wintec te koop heeft? :P

18 inch is jouw maat, niet die van hem ;) Hooguit de maximale lengte die hij kan hebben, maar dan nog zit er verschil in per merk en kussens die er onder zitten enzo.
Voor zijn maat zou het gaan over bijv. 33 of MW/Medium Wide. (Wat overigens ook weer verschilt per merk hoe het valt)
Hebben jullie ook een Wintec gepast om te weten of de vorm bij zijn rug past?

Zou zonde zijn als je zadel toch niet goed blijkt te zijn terwijl jullie zo lekker bezig zijn :)


Ja dat snap ik, heb begeleiding van iemand met verstand, dus komt goed. :D

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:20

Past een Wintec op die van jou? Dat was hier absoluut niet mooi passend te krijgen. Op zn hoogst lag het "mwa".

Ik heb echt moeite gehad met het vinden van een zadel die goed passend was op die van mij. Uiteindelijk voor een luchtgevuld DK zadel gegaan. Bijna niets paste perfect en wilde absoluut niet settelen met iets wat "degelijk" lag.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 17:32

Oh daar ga ik ook niet voor settelen, maar als je het niet probeert dan weet je het niet. :D Krijg er als het goed is dinsdag een binnen, dus ben benieuwd!

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:41

Kan het me ook niet voorstellen dat een wintec gaat passen! Al hoop ik van wel voor jou natuurlijk.

Anoniem

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:45

Hier ook een wintec op een jonge pre, juist om makkelijk mee te groeien en rond haar 8 voor een mooi nieuw zadel te gaan.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:52

Gewoon nieuwsgierig gezien je in mijn omgeving woont, wie heb je als zadel passer?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 00:22

Robijntjah schreef:
Hier ook een wintec op een jonge pre, juist om makkelijk mee te groeien en rond haar 8 voor een mooi nieuw zadel te gaan.


Dat was ook een eis voor mijn huidige zadel. Het moest super makkelijk aanpasbaar zijn. Bleek nu ook wel weer volledig van toepassing. Begin oktober mijn zadel weer helemaal laten nakijken en wat laten aanpassen. Vond afgelopen week het zadel niet meer zo fijn liggen (sinds oktober echt wat zwaarder in het werk ook) en ponylief moest dus een ruime boommaat wijder meteen :+

Rohesia

Berichten: 897
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 14:02

Oh, héérlijk dier om te zien, en wat ben je fijn met hem bezig!
Heb niet alles in detail doorgelezen maar ga wel (in stilte) volgen en ben heel benieuwd naar jullie avonturen in de toekomst. Dat laatste filmpje is echt geweldig <3

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 14:46

Zo, tijd geleden! :oo
Erg druk geweest, en het is natuurlijk ook een hele periode heel slecht weer geweest. Maar we hebben niet stil gezeten. :D We zijn nog steeds heerlijk aan het wandelen, grondwerken en vrijheidsdressuren. :D

Op 24 februari is hij 4 jaar geworden! *\o/*
Afbeelding

Inmiddels is hij ook volop aan het verharen, ik vraag me af waar het vandaan komt want hij had amper een wintervacht, maar zijn zomerkleur is weer terug! :D
Afbeelding

Woensdag hebben we lol gehad met balkjes.. Als je naar rechts klikt zie je ook nog twee filmpjes waar we achterwaarts een bochtje om gaan. :D


En vandaag heb ik hem even laten wennen aan gewiebel op zijn rug. Ik wacht nog op de zadelmaker maar zo een beetje oefenen kan geen kwaad. :D Ik heb hem een hele tijd geleden al geleerd naast het krukje te komen staan. Dan beloonde ik hem met kriebelen over zijn rug, daar kon hij eindig van genieten! Maar met een zadel is dat natuurlijk wat lastiger, dus vandaag het commando 'wachten' geprobeerd, en hij deed het super goed. Hij is echt zo relaxed! <3


Echt super blij met hem! <3

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:50

Hij is prachtig <3
In het filmpje zie je hem denken ‘ nou waar blijf je nou’ :')
Hij is er helemaal klaar voor volgens mij.

pien_2010

Berichten: 43321
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:56

Leuk hoor. Volgens mij is hij er inderdaad klaar voor.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:02

Wat ik wel jammer vind van deze methode, is dat ik nu een paard zie die met de oefeningen met de balkjes eigenlijk alleen maar gefocust is op eten. Dat voelt voor mij nooit goed, natuurlijk is het fijn dat je op die manier wat bij een paard aan kan leren, maar nu is hij alleen maar aan het zoeken naar eten. Dan schiet wat mij betreft het doel voorbij, en daarom ben ik geen voorstander van voedselbeloningen.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 17:09

Ik denk dat dat zo lijkt omdat ik met mijn lichaam voor hem sta, en hij dus snel met z'n neus in mijn zakken lijkt te staan? :+ Hij wist soms ook niet zo goed waar hij nou heen moest, want voorwaarts is toch veel makkelijker? :D Maar dat hij het alleen voor de koekjes doet is pertinent niet waar. Dit paard gaat door het vuur voor mij, en ja ik beloon graag met voer. :j Ik [***] voor mijn baas ook niet voor een schouderklopje.

Ik vind het een onwijs fijne manier van werken met je paard en dingen aanleren, ze zetten net even dat extra stapje wanneer het nodig is.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 21:48

Earth schreef:
Wat ik wel jammer vind van deze methode, is dat ik nu een paard zie die met de oefeningen met de balkjes eigenlijk alleen maar gefocust is op eten. Dat voelt voor mij nooit goed, natuurlijk is het fijn dat je op die manier wat bij een paard aan kan leren, maar nu is hij alleen maar aan het zoeken naar eten. Dan schiet wat mij betreft het doel voorbij, en daarom ben ik geen voorstander van voedselbeloningen.


Zonder in een eindeloze discussie te willen belanden: als je je verdiept in gedrag, blijkt dat paarden gedrag vertonen om 4 redenen:

- je haalt iets leuks weg als hij het niet doet (bijv emmer voer waaruit hij aan het eten was)
- je voegt iets leuks toe als hij het wel doet (oa voedselbeloningen)
- je voegt iets vervelends toe als hij het niet doet (slaan met de zweep)
- je haalt iets vervelends weg als hij het wel doet (je haalt de druk eraf)

Google maar eens op het leerkwadrant. Samengevat: je paard doet het dus niet omdat hij je lief vindt of omdat hij denkt dat jij zijn kuddeleider bent, maar in de meeste gevallen om aan druk te ontkomen (been, wijken voor druk). De vraag is dus: wat denk jij dat je paard prettiger vindt? Dingen voor jou doen omdat hij anders onaangename dingen ervaart, of dingen voor jou doen omdat er iets leuks tegenover staat?

Het is hoogstens zo dat je paard, door het werken met beloningen, een zeer positieve associatie krijgt met jou en het daardoor juist eerder voor jóú zal doen dan wanneer je alleen wijken voor druk toepast. Dat zie je ook zo mooi bij dit paard: hij is relaxed en oprecht enthousiast om te werken, hij doet alles ook vrijwillig/in vrijheid.

Plus als je goed traint (zoals TS) krijg je geen paard dat alleen maar gefocust is op het voer. Dat is in de meeste gevallen een gevolg van inconsequent of onduidelijk trainen.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 18:33

Had ik al verteld dat mijn paard eenkennig is? :+

Hij moet níets van andere mensen weten. Bij hoge uitzondering wordt mijn vriend geaccepteerd haha, dus gisteren stelde ik voor om hem Latino te laten vangen. Ik verwachtte dat dat wel zou gaan, dus gewapend met een worteltje en halter ging hij de wei in.

Heb zo gelachen. :')


Op stal krijgen ze hem gelukkig wel te pakken als hij al een halster om heeft op de weide, en als je hem eenmaal hebt gaat het ook prima. De hoefsmid komt ook altijd als ik er niet ben. Dus hij laat zich wel behandelen. Maar dat vangen.. oi. :')

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:40

Geweldig

pien_2010

Berichten: 43321
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:41

O jeetje, hij is ondeugend.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 19:10

_O-
En daar staat hij dan met zijn halster :')
Geweldig!

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 18:11

Haha wat grappig
Je arme vriend
Wel lastig als jij een tijdje niet kan komen lijkt me. Maar goed, dan is halster omlagen een oplossing

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 19:49

Ja heel ondeugend.. :') Ook wel weer schattig.. die donder!

Vandaag heb ik iets nieuws aangeleerd.. "Chase the tiger" waarbij je een paard aanleert dat ze niet altijd weg hoeven rennen van iets wat ze eng vinden maar er juist naar toe moeten en het "aanvallen".
Op het eerste filmpje zie je hem zich nog verstoppen achter mij, maar na een paar minuten had hij de smaak te pakken haha! :D


jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:08

Oh wat gaaf. Maar hoe doe je dat. Hoe maak je dat je paard die omslag qua denken doet? Ik zie hier namelijk mogelijkheden voor mijn kleine grote shetten vriendje, die poolnoodjes echt ponyetende dingen vindt.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 11:25

Kent hij het targetten? Iets aanraken met zijn neus? Je leert eerst dat hij het aan moet raken met de neus, braaf: koekje. En dan ga je het object hoger houden, lager houden, links, rechts, tot hij echt snapt dat hij het aan moet raken.

Vervolgens kun je het gaan bewegen. Sommige paarden blijven het alleen aanraken met de neus, als je wilt dat de benen gebruikt worden kun je kijken of je hem naar voren kunt lokken. Bij aanraken met de benen belonen, bij aanraken met de neus ga je dan motiveren dat je paard de goede richting in denkt maar je nog een stapje verder wilt.

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:14

Ah, bedankt voor deze uitleg. Dat klinkt heel logisch. Ik ben hem idd net aan het leren dat hij iets wat eng lijkt maar eens moet gaan besnuffelen/aanraken. Gaan we dat uitbouwen.