[VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 21:21

pien_2010 schreef:
<3 Captain, ik vind je een fijn mens. Want wat leuk dat je jouw kennis zo gemakkelijk deelt. Ik heb geen paarden meer waar ik mee [***], maar vind dit heel interessant om te lezen.


Ah lief dank je wel! :o


YellowLemon schreef:
Wat een gaaf paard! Ik volg al eventjes maar nog geen reactie geplaatst. 'k Vind dat je geweldig bezig bent: lekker op zijn tempo, wat hij aangeeft... Heerlijk zo.

En ik kan het niet laten: wat een zalige tattoos heb jij :))


Haha dank je wel! :D


Elihood schreef:
Ohh zo! Dankjewel! Ik weet dan al waar ik mijn zomervakantie mee ga vullen haha. Wat wil je hem nogmeer leren, of gewoon kijken waar je eindigt ? :)


Gaat vast goed komen!! :)) Ik wil nog heel veel, maar heb geen haast. Ben nu bezig met de spaanse pas, dan komt de buiging, het compliment, het liggen, zitten, op het blok, en steigeren ooit nog. Ik kijk wel wat hij aanbied. :))

Mag ik even trots zijn? :D

Afbeelding

Had al een tijdje in mijn hoofd dat ik hem gewoon even de barebackpad op wilde doen. Dus dat vandaag maar even gedaan. :D Hij vond het een beetje spannend bij opzadelen maar gewoon m'n ding gedaan en daarna grondwerk en hij deed het hartstikke braaf! *\o/* Ook een begin gemaakt met de Spaanse pas (Je bent een spanjaard of je bent het niet {:} ) en ik denk dat 'ie dat met nog 2x oefenen al heel erg netjes gaat doen. :D

wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 21:56

Gaaf zeg!
Ik vind dat zo knap als je zoveel kan leren met vrijheid dressuur.. ik heb daar t geduld of eigenlijk de kennis niet voor. Zo jammer! Lijkt me best tof als ze Spaanse pas kunnen bijvoorbeeld. Of liggen op commando..

Hij ziet er echt goed uit!!!

Dais_

Berichten: 4026
Geregistreerd: 06-03-05

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:20

Die Spaanse pas zit er bij mijn ene spaanse merrie echt van nature in. Als ze kennis maakt met een nieuw paard, dan komt er een hele vloeiende showende spaanse pas uit :')

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:53

Wat gaaf! Mag je zeker trots op zijn :D
Bareback pad staat hem ook al heel stoer.
Gebruik je ook bepaalde stemcommando’s bij het naar voren vragen bij de spagaat of de berggeit? Gezien je bij de eerste de voorbenen naar voren vraagt en bij de tweede de achterbenen?

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:39

Wat fijn zeg!

wendy1987 schreef:
Gaaf zeg!
Ik vind dat zo knap als je zoveel kan leren met vrijheid dressuur.. ik heb daar t geduld of eigenlijk de kennis niet voor. Zo jammer! Lijkt me best tof als ze Spaanse pas kunnen bijvoorbeeld. Of liggen op commando..

Hij ziet er echt goed uit!!!


Ik wilde ook heel graag VD 'kunnen' maar wist niet hoe/wat/waar. Ik zag hoe leuk het paard van m'n zusje het bv vond en ik dacht ook: hier heb ik geen geduld voor. Maar wist vooral ook gewoon niet hoe het aan te pakken wat jij zegt.

Nu heb ik af en toe lessen en heb onlangs voor het eerst een paard iets zelf aangeleerd; namelijk op het blok staan. Ik trots, paard trots, en gewoon ook in 1 sessie dat hij al weet van: ok dus het blok is om op te staan (en echt niet het meest intelligente paard). Natuurlijk moet het nog verfijnd worden maar ik was verbaasd hoe snel we eigenlijk al resultaat hadden.

Als het je echt leuk lijkt zou ik zeker aanraden om wat lessen te nemen! Ik vind het in ieder geval fantastisch om te doen, en de paarden ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:40

Wat heerlijk om jullie bezig te zien! En hij pakt het zo goed op, de knapperd <3
Ik vind het een heel fijne manier om dingen te leren, vertrouwen te leren en nieuwe dingen te leren kennen. Ben benieuwd naar jullie verdere avonturen!

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 10:14

Dank jullie wel! :D

Je hebt inderdaad wel een portie geduld nodig, maar dat heb ik met dieren eindeloos. Met mensen en techniek niet zo. :')

Dais_ schreef:
Die Spaanse pas zit er bij mijn ene spaanse merrie echt van nature in. Als ze kennis maakt met een nieuw paard, dan komt er een hele vloeiende showende spaanse pas uit :')


Ja klopt, deze rassen hebben daar echt aanleg voor. Bij hem ging het ook zo makkelijk. Jambette deed hij direct toen ik zijn been aanraakte, terwijl ik weet dat dat daar niet aangeleerd is.


Janntjuh schreef:
Wat gaaf! Mag je zeker trots op zijn :D
Bareback pad staat hem ook al heel stoer.
Gebruik je ook bepaalde stemcommando’s bij het naar voren vragen bij de spagaat of de berggeit? Gezien je bij de eerste de voorbenen naar voren vraagt en bij de tweede de achterbenen?


Haha, dat is een vraag die ik heel vaak krijg.
Het antwoord is heel kort: ik gebruik geen stemcommando's. Simpelweg omdat een paard meer reageert op je lichaam dan op je stem. Als jij 20 kunstjes aan hebt geleerd wordt het een uitdaging hier 20 verschillende stemcommando's met klanken voor te verzinnen. Daarom doe je het vanuit de energie van je lichaam en niet op een woord. Je kunt wel een stemcommando gebruiken als je dat zelf fijn vindt maar je zult zien dat je paard meer reageert op je lichaam.

Zo zie je bijvoorbeeld dat het commando voor de berggeit is dat ik de beloning laag aanbied en op mijn hurken zit. Bij de spagaat sta ik voor hem, blokkeer ik zijn achterhand met mijn lichaam en vraag hem naar voren met mijn handen. (Moeilijk uit te leggen in tekst). Bij bijvoorbeeld het flemen steek ik mijn vinger op, bij Spaanse pas tik ik op de schouder. Ik ondersteun enkel in het achterwaarts met mijn stem zodat dit onder het zadel makkelijker aan te leren is. Bij liggen ga je bijvoorbeeld zelf kleine rondjes lopen, gebukt met lage energie..

Mijn verzorgpaard kende alle kunstjes, en daar had ik alleen voor het gapen een stemcommando.

LunarEclipse schreef:
Ik wilde ook heel graag VD 'kunnen' maar wist niet hoe/wat/waar. Ik zag hoe leuk het paard van m'n zusje het bv vond en ik dacht ook: hier heb ik geen geduld voor. Maar wist vooral ook gewoon niet hoe het aan te pakken wat jij zegt.

Nu heb ik af en toe lessen en heb onlangs voor het eerst een paard iets zelf aangeleerd; namelijk op het blok staan. Ik trots, paard trots, en gewoon ook in 1 sessie dat hij al weet van: ok dus het blok is om op te staan (en echt niet het meest intelligente paard). Natuurlijk moet het nog verfijnd worden maar ik was verbaasd hoe snel we eigenlijk al resultaat hadden.

Als het je echt leuk lijkt zou ik zeker aanraden om wat lessen te nemen! Ik vind het in ieder geval fantastisch om te doen, en de paarden ook.


Leuk he!! En het hoeft ook echt niet snel te gaan, als jullie er beide maar plezier in hebben. En het ene paard leert ook gewoon makkelijker dan een ander paard.
Aan het begin is het vaak ook een beetje uitzoeken hoe je alles aan gaat pakken.. Halstertouw, zweep, voedselbeloning, eventueel een clicker, je hebt maar 2 handen en je moet ook nog op je lichaam letten.. Het kan dan heel verhelderend zijn om eens een lesje te nemen, want iemand anders ziet van een afstand meer dan dat je zelf ziet. :j

pien_2010

Berichten: 43252
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:13

Mijn dochter heeft ooit met onze Hercule vrijheidsdressuur gedaan geleerd bij een vriendin die optredens verzorgde voor die stal (knielen bv, spaanse pas, en nog wat dingetjes). Onze Hercule vond het echt fantastisch wat te zien was aan zijn 5de been die gelijk als mijn dochter begon, daar was :o . Ik heb dat altijd bij die twee gelaten want die twee waren niet zoheel gek op elkaar en dat stukje vonden ze elkaar echt in. Alleen het steigeren mocht ze hem niet aanleren want hij was lang een dominante hengst geweest en dat vond hij te leuk en te gemakkelijk.
Ik merk dat ik erg geniet van wat je met hem doet, ook al heb ik het dus nooit gedaan. Van mijn dochter kon ik zo genieten als ze zo met Hercule bezig was. Er zat iets meer show element in, en dat is logisch daar haar vriendin de shows deed met de paarden, en voor Hercule was dat erg leuk want was een show kikker. Die maakte graag de blitz :j

Ik herken nl ook wat jij zegt, dat het ene paard het sneller oppakt als het andere. Dat zei P. ook altijd en ook dat het op het lijf geschreven was van Hercule. Hij vond het gewoon super tof. Dus daar heeft het ook mee te maken. Als een paard iets echt tof vindt dan zal hij het heel gemakkelijk oppakken. Als hij er geen fluit aan vindt dan wordt het veel moeizamer. Jouw Latino vindt het ook erg leuk. Dat zie je gewoon en ik vind het ongelooflijk dat een paard in zo'n korte tijd al zoveel kan leren op dit gebied, terwijl je het toch heel erg rustig aanbiedt.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:18

Wat doet hij het toch goed.
Staat hem goed.

Vrijheids dressuur lijkt me ook wel leuk. Maar net als andere hier weet ik ook niet hoe te beginnen dus laat het dan maar weer.
Heb ooit geïnformeerd voor les maar moest dan een heel pakket afnemen in 1 keer.
Niet wetende of het wat voor me is niet gedaan.

welmoed__

Berichten: 6561
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:04

Als we het dan toch over vrijheidsdressuur hebben heb ik wat vragen.

Ik zie regelmatig paarden erg boos kijken tijdens het doen van de oefeningen, zwiepen soms ook met hun staart. Is daar een reden of verklaring voor?
En het uit schachten van ruinen, waarom doen zij dit? :)

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 14:45

Haha ja dat 5e been dat komt wel regelmatig voor. :D Mijn verzorgpaard deed dit ook, maar alleen bij bijvoorbeeld de spagaat of berggeit en dan wat kleine dingen na elkaar vragen met weinig beweging. Bij hem, en in de meeste gevallen, is het pure ontspanning. Ik liet hem dan weer wat actieve dingen doen en dan trok hij hem weer in. Was wel makkelijk met schoonmaken. Paar kleine kunstjes vragen en wassen maar. :))

Daarnaast kan het zijn dat als je bezig bent, je het niet ziet, en gewoon doorgaat en dus beloont, het paard denkt dat het er bij hoort en het een gewoonte gaat worden. Ik wilde dit zelf niet, dus telkens als hij er uit kwam dan moest hij wat actiefs gaan doen. Maar heeft verder niets met opwinding te maken, meer met ontspanning juist. Wat dus eventueel een gewoonte kan worden.

Wat betreft de gezichtsuitdrukkingen.. Vooral merries kunnen zo heerlijk zuur kijken tijdens het [***]. Maar er is echt een verschil tussen boos en geconcentreerd. Vaak staan de oren naar achteren in concentratie. Echt zuur kan een dominantiedingetje zijn, dat zie je nog weleens bij steigeren.

Zwiepen met staart kan aangeven dat een paard het moeilijk vindt. Ook dit kan een gewoonte worden, ik weet dat bijv. met het aanleren van de piaffe vaak met een zweep op de kont getikt wordt en het paard daarop reageert met de staart. Vervolgens zonder het tikken blijven ze met de staart zwiepen.

Ik ben echt zo blij met de stal waar ik sta.. <3 Hij stond dus altijd in een mooie ruime paddock, grenzend aan een weiland met een oudere merrie en een jonge ruin. Ze hebben een stukje afgezet zodat ze niet bij elkaar konden komen. Ik liet hem daar vaak aan de hand grazen, en de laatste tijd ook steeds vaker helemaal los. Gevraagd of dit 'zijn' weilandje kon worden, want hij geniet echt zo van het grazen. En zojuist kreeg ik deze foto's doorgestuurd:

Afbeelding
Afbeelding

Super fijn dat hij nu dus ook gewoon lekker kan grazen overdag (en dat ik er niet meer uren bij hoef te zitten omdat ik hem niet alweer terug in de paddock wil zetten. :'))
Zoals jullie kunnen zien heeft hij een dikke 'negeer' knop naar de andere paarden aan staan. Scheelt hem echt niets. :') Ook niet op de poetsplaats als ze op 50cm afstand voorbij komen lopen in de bak. Heerlijk ongecompliceerd!

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 15:02

Wat een fijne foto's.
Fijn een stal die mee wil denken.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 21:05

Echt zo dankbaar voor!!

Wat een wilde hengst!!

Afbeelding

Afbeelding

Heb 'm nog nooit zo chill gezien.. Denk deels ook het weer maar ook dat hij nu echt paard kan zijn, grazen, rollen.. wat een genot! <3

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:08

Oei. Pas op hoor. Zn oren zo naar achter en die lippen.
Gevaarlijk :+

Wat een fijne plek voor hem!

Jolien87

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:25

Hahaha die onderlip op half 7 _O-

Je zou toch denken dat hij de hitte wel gewend is van Spanje.

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:45

Wat heerlijk voor hem dat hij nu zo'n leuk leven heeft gekregen!

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 07:58

Vandaag is de eerste dag dat ik Latino niet ga zien, we zijn een weekendje op Texel! Gisteren was ik heel vroeg in de ochtend op stal, was niemand dus lekker rustig. <3 Hem meegenomen naar de poetsplaats en toen ik begon met borstelen begon het lied 'memories' te spelen..

"Here's to the ones that we got, cheers to the wish you were here, but you're not. 'Cause the drinks bring back all the memories, of everything we've been through.

Toast to the ones here today.
Toast to the ones that we lost on the way,'Cause the drinks bring back all the memories. And the memories bring back, you"

Was echt even een heel mooi momentje.. terug denkend aan Menno, maar zo onwijs blij zijn met m'n knappe Spaanse man! <3

Kreeg net een appje dat ze een dop hadden gevonden in de wei, blij mee! :D Wil er graag een sieraad van laten maken. Maar even kijken hoe of wat..

Afbeelding

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 08:52

Hehe, volgens mij ben je 'een beetje verliefd' om in de liedjessfeer te blijven :D
Mooi zo ! En wat heb je al veel verwezenlijkt met hem.

Toch een vraagje (van een absolute leek in vrijheidsdressuur). Ik denk dat je met voedselbeloningen werkt bij het grondwerk (afgaande op het heuptasje). Nu lees en hoor je toch altijd dat je met een hengst moet oppassen, opdat ze niet dominant en/of opdringerig zouden worden. En in dat kader lees je dan weer bv. dat je niet uit de hand mag voeren.
Ik merk dat het bij jullie wel goed loopt. Ligt het dan echt aan het paard of zoiets kan, met voedselbeloningen werken ?

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 10:58

Marilu schreef:
Toch een vraagje (van een absolute leek in vrijheidsdressuur). Ik denk dat je met voedselbeloningen werkt bij het grondwerk (afgaande op het heuptasje). Nu lees en hoor je toch altijd dat je met een hengst moet oppassen, opdat ze niet dominant en/of opdringerig zouden worden. En in dat kader lees je dan weer bv. dat je niet uit de hand mag voeren.
Ik merk dat het bij jullie wel goed loopt. Ligt het dan echt aan het paard of zoiets kan, met voedselbeloningen werken ?

In mijn ervaring heeft dit meer met consequent zijn te maken, en ook gedeeltelijk wel het individu inderdaad. Werk inmiddels al heel wat jaren met clickertraining, maar de meeste paarden waar ik mee getraind heb waren totaal niet opdringerig. Mijn huidige ruin heeft die neiging wel, maar met consequent zijn en de beloning aanpassen (veel mensen trainen met 'te lekkere' snoepjes) is het nagenoeg weg. Tegen de tijd dat hij volwassen is en minder impulsief wordt verwacht ik dat ik er niet meer zo op hoef te letten. Als je verkeerd traint kan het bij het paard ook frustratie opwekken waardoor je ook meer opdringerigheid kan verwachten, of het uitschachten wat hierboven werd genoemd. Dat kan inderdaad ontspanning zijn, maar ook frustratie.

Met voedselbeloningen werken is echt ideaal trainen, maar het is verstandig om je goed in te lezen en/of een paar lesjes te nemen voor je begint.

Sorry voor het inbreken OP! Tijdje bokt niet geopend en meteen een heleboel nieuwe updates in dit topic. Leuk om je zo bezig te zien, lekker relaxt :) Je hebt echt een prachtexemplaar gekocht <3

Een open/niet veroordelende vraag: waarom begin je al zo vroeg met Spaanse pas? Vanuit wat ik weet van klassieke/barokke dressuur wordt dit gezien als een lastige/zware oefening om correct uit te voeren, die pas wordt aangeleerd nadat het paard al piaffe kan en dus fysiek al veel verder in opleiding is. Heb jou/jouw paarden de oefening niet zien doen uiteraard, maar ik zie vaak wel bij VD paarden met onderhalzen en weggedrukte ruggen. Hoe pak jij dit aan? Opnieuw, puur nieuwsgierig :)

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 11:59

Wat een leuke vragen, ik beantwoord ze als ik weer thuis ben en een normaal toetsenbord heb haha! :D

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 10:45

Zo, nou allereerst was het gisteren weer heerlijk om naar Latino te kunnen! <3 Zag er niet uit alsof hij me gemist had, maar ik had de tijd voor mezelf met hem wel even gemist. :D Het was rustig op stal en op de weg, dus we zijn heerlijk een stukje wezen wandelen. :D

Afbeelding

En even leuk om te delen.. De eerste week moest het halster 24/7 om omdat hij anders niet te pakken was. Zelfs in de stal met halster om was het echt geduld hebben tot je hem kon pakken.

Tegenwoordig komt hij zelfs van achterin de wei naar me toe gedraafd als ik hem roep. Wat een heerlijk dier! <3


Even terug komend op wat vragen:

Marilu schreef:
Ik denk dat je met voedselbeloningen werkt bij het grondwerk (afgaande op het heuptasje). Nu lees en hoor je toch altijd dat je met een hengst moet oppassen, opdat ze niet dominant en/of opdringerig zouden worden. En in dat kader lees je dan weer bv. dat je niet uit de hand mag voeren.
Ik merk dat het bij jullie wel goed loopt. Ligt het dan echt aan het paard of zoiets kan, met voedselbeloningen werken ?


Dit ligt inderdaad meer aan consequent zijn, dan aan het paard. Sterker nog, ik heb nog geen paard gezien waarbij werken met voer niet mogelijk was. Het is zeker zo dat er paarden zijn die er opdringerig van worden, maar dat is redelijk makkelijk te verminderen door ze voedsel te laten weigeren. Waardoor je ze leert dat bedelen geen zin heeft, en ze moeten wachten op het 'goedzo' of de click van de clicker voor ze de beloning ontvangen. In die zin merk ik ook geen verschil tussen merries, ruinen of hengsten. Ze moeten allemaal netjes wachten en respect hebben voor je ruimte. Een hengst zal dat misschien vaker uitproberen, maar als je consequent blijft moet dat geen enkel probleem zijn.

Ik ben altijd een beetje allergisch voor '[...] kun je met een hengst niet doen hoor!!' het is en blijft nog steeds een paard. Natuurlijk moet je wat beter opletten, maar ook dat is weer per paard verschillend, en ligt ook grotendeels aan de opvoeding.


Fillis schreef:
Een open/niet veroordelende vraag: waarom begin je al zo vroeg met Spaanse pas? Vanuit wat ik weet van klassieke/barokke dressuur wordt dit gezien als een lastige/zware oefening om correct uit te voeren, die pas wordt aangeleerd nadat het paard al piaffe kan en dus fysiek al veel verder in opleiding is. Heb jou/jouw paarden de oefening niet zien doen uiteraard, maar ik zie vaak wel bij VD paarden met onderhalzen en weggedrukte ruggen. Hoe pak jij dit aan? Opnieuw, puur nieuwsgierig :)


Net als met bijna alle disciplines zijn er verschillende manieren om iets aan te leren. Inderdaad vanuit de klassieke dressuur manier, of vanuit de vrijheidsdressuur manier (en wellicht nog tal andere opties). Wat je inderdaad vaak ziet, zeker aan het begin, is dat als je het met vrijheidsdressuur aanleert je in kleinere stapjes werkt. Dus eerst die jambette aan beide kanten, vervolgens het aan een kant in stap, aan de andere kant in stap, en dan gaan combineren, waarbij ze de eerste paar keer meer kreupel lijken te lopen dan een Spaanse pas lijken te doen. :')
(Weet niet hoe dit via de klassieke manier aangeleerd wordt, wellicht ook wel in deze kleine stappen?)

De kunst daarna is om het te gaan verbeteren, dus inderdaad met een actieve achterhand zodat de rug gebruikt wordt en het gewicht naar achteren verplaatst wordt zodat de voorkant omhoog kan komen.
Ik denk dat veel mensen een Spaanse pas zien, en dan alleen kijken naar zwaaiende voorbenen en het zo goed vinden. Terwijl het aanleren misschien pas het minste [***] is, de kunst is om het te verbeteren. :D Maar het verschil zal daarin zitten dat klassieke dressuur echt gericht is op het juiste gebruik van het lichaam, en vrijheidsdressuur vaak meer als 'leuke kunstjes voor er naast'. Zeker als je alleen bent, en je vaak aan de voorkant bezig bent, zie je die achterkant helemaal niet.

Overigens zeker geen veroordelende vraag hoor, vragen staat vrij, en ik vind het juist leuk om zo eventueel andere inzichten te krijgen en na te denken waarom ik iets doe. :D

Mirjam79

Berichten: 1710
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:36

Ik vind dit zo'n fijn open en eerlijk topic!
Hele trotse foto's van een grote gok gekocht van een foto, hele fijne ontwikkelingen, maar ook kritische vragen die heel eerlijk en uitgebreid beantwoord worden.
Echt super fijn om bij te blijven lezen :j

chanicha

Berichten: 12152
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 13:31

Geweldig dat filmpje!
Dat soort dingen zijn gewoon een beloning en een teken dat je het goed doet!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 13:32

Wat een snoes....

Zertab

Berichten: 12209
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 13:58

Kan me voorstellen dat je echt zo geniet van hem! <3