[VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 18:49

Ik zal morgen even de dierenarts bellen om te laten checken. Heb vandaag bitloos lange lijnen gedaan, ging ook goed. :D Zal de komende week denk ik toch niet opstappen met al die regen, bah!

Liesje89 schreef:
Nee links, twee bejaarden, een vos en een donkerbruine, de donkere is mijn zus haar franse draver van 24 :)

Ohhh die, ja stonden lekker hooi te eten. :D


hasufel schreef:
Zo fijn om te zien, denk ook dat veel rechtuit de wijde wereld in het beste is.
Denk ook dat je de mensen die in het begin van het topic veel te zeuren hadden op de beste wijze de mond gesnoerd hebt :D gewoon door te laten zien dat jullie dit kunnen en hij als hengst met vriendjes buiten een blij paard kan zijn


Haha ja de "ik zou nooit zo een paard kopen" en "hem laten ruinen is veel beter voor hem" staan nog goed in mijn geheugen. :)) En het gaat me er niet om dat ik kan laten zien hoe goed ik ben ofzo. Ik hoop dat mensen ook in gaan zien dat het prima kan met de juiste omstandigheden. :j


pien_2010 schreef:
Zelf vergeet ik iedere keer dat hij een hengst is. Ik vind hem vooral een leuk mannelijk paard. En als hij zo blijft dan zie ik geen enkele reden om tot castratie over te gaan.


Ik begin het heel langzaam soms te merken. :j We hadden een extreem hengstige merrie op stal, en die vonden elkaar wel heel erg leuk. Maar er zit nu een extra draadje tussen en er wordt nu niet eens meer naar gekeken. :+ Ook tijdens het buitenrijden merk ik niet. Maandag kwamen we vlak langs een wei met een hengstige merrie, begon gelijk van zich af te pissen en draafde naast ons langs het hek. Hij liep er stoïcijns voorbij. :') Maar, de kruiwagen met poepjes in de bak die wordt wel interessant haha! <3

Anoniem

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:51

Ik heb al je berichten even terug zitten lezen, duurde effe. :+ Maar ik volg graag mee, ik vind je manier van werken met Latino heel fijn! En wat geweldig dat je kan rijden nu! *\o/*

Ik moet inderdaad ook wel heel erg lachen om al dat commentaar in het begin van je topic. Dat mensen dit nooit zo zouden doen en hem zouden laten castreren etc etc. Dikke middelvinger! :=

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:09

Persoonlijk had ik hem ook laten castreren hoor maar dat is omdat ik zelf niet met hem als hengst had kunnen omgaan. Ik zou nooit voor een ander beslissen wat handig is.. er zijn zat mensen die dat prima kunnen, waarvan captain er duidelijk een is. Eerst zien dan pas een oordeel hebben :o
En de setting is ook mooi toch? Vriendjes en buiten en een rustig duidelijk baasje :j

pien_2010

Berichten: 43693
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:44

Zo nodig, is hij zo gecastreerd. Nu is daar geen enkele aanleiding voor. Ik ken een hengstenhouder met allemaal brave hengsten. Eentje is geruind op 5 of 6 jarige leeftijd. Hij werd zelfs bij die ervaren man echt teveel hengst toen hij wat ouder werd. Toen is hij geruind.
De rest van de paarden bleef gewoon hengst. Dus ruinen zn kan altijd nog.

Zertab

Berichten: 12317
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 17:52

Hoe is het nu met Latino? Ik zag een gave insta post voorbij komen :)

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-22 17:04

Ja vorige week hebben we inderdaad een heerlijke rit gemaakt. <3 We gingen wat later dan normaal, dus het was echt druk in het bos en merkte flink wat onrust. Dus ben vrij snel omgedraaid en weer terug naar huis gegaan. Daarna werd hij een stuk fijner. :j

Afbeelding

Op de terugweg kwamen we toen nog wat koeien tegen, merkte dat hij weer wat spanning op bouwde dus ben afgestapt en toen was het allemaal goed. :(:)

Afbeelding

Afgelopen woensdag is de zadelmaker geweest. Omdat hij nog zulke dunne spieren heeft is er een bredere boom in gezet zodat ik met een bontje er onder kan rijden en er wat meer demping is. Over een paar maanden komt ze weer langs om weer te checken. Latino deed het geweldig! Was de 10e keer onder het zadel maar zo vreselijk braaf. <3

Nog even gek doen! :')
Afbeelding

En ze staan weer op de wei, na inzaaien. :D
Afbeelding

Van de een op de andere dag is hij ineens weer bruin? :')
Hier boven winter, en onder na het verharen:
Afbeelding

En vandaag: :+
Afbeelding

En vandaag heeft mijn vriend er voor de eerste keer op gezeten. Ook dat ging super! Hebben simpel even wat rondjes gestapt. *\o/*
Afbeelding

Nou dat was het weer even haha! Woensdag komt de tandarts dus ben benieuwd. :j Kijken of ik hem dan natijd weer 2 weken niet kan vangen. :')

pien_2010

Berichten: 43693
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:09

Wat leuk dat je jouw vriend erop hebt gezet. Die Latino is een top gozer van een paard.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:13

Aahh lekker bekkie kus me eens _O-
Het is een tof paard echt +:)+

Zertab

Berichten: 12317
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 17:20

Wat een toverbal! :D

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:33

Ik had m'n kerel er echt niet op gezet...

Gaat ie straks met m'n knap peerd er vandoor!!! :')

Grapje natuurlijk.

Wat n bravert

Maddy_Paola

Berichten: 1338
Geregistreerd: 19-04-17

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:16

Als latino nou nog even doorkleurt heb je je prins op t witte paard _O-

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 16:58

Vandaag is de tandarts geweest! Wat kleine haken maar niets spannends, en een klein wolfstandje rechts.

Afbeelding

Voor wie twijfelt of hij wel echt hengst is. <<)
Afbeelding

Hij vond er het zijne van. :+
Afbeelding

En na een lekkere bak voer weer terug de wei op! <3
Afbeelding

Benieuwd of ik hem morgen kan vangen. _O-

Mocht er 4 dagen geen bit in doen, maar wacht gewoon een weekje voor de zekerheid. Ben benieuwd of ik verschil ga zien. :)

Ohja gisteren heeft hij zich trouwens nog goed uitgeslooft. :') Hij krijgt steeds meer kracht en balans! <3

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43693
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:12

Goed gedaan. Tandarts is altijd ruk, maar die kleine haakjes weg gaat hem zeker helpen verwacht ik.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:37

pien_2010 schreef:
Goed gedaan. Tandarts is altijd ruk, maar die kleine haakjes weg gaat hem zeker helpen verwacht ik.

Zo te zien letterlijk ruk :D

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 18:04

Hahaha dat hoofd _O-
Edit, voorbeen kan niet hoger hè!

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-22 16:51

Vandaag hebben we weer geoefend met het liggen op commando. Ik denk als we dit nog 3/4 keer doen het er in zit. :D Het is zo'n leukerd! <3
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43693
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 18:10

Dat is gemakkelijk opstappen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 19:06

Stille meelezer hier ook, wat leuk dat hij het zo goed doet onder het zadel!
chanicha schreef:
Jouw hoofd spreekt boekdelen :')
Hij is gewoon zadelmaker geboren!

Wat knap ook, eerste paard die als zadelmaker werkt }:0

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:48

Ppff gaat lekker de laatste tijd _O-

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 11:37

pien_2010 schreef:
Dat is gemakkelijk opstappen.

Hahahaha!! :')

Man, ik ben zó gefrustreerd. :')
Wolftand is getrokken, de haken bijgewerkt maar reactie op het bit blijft hetzelfde. Obsessief kauwen.

Heb van stal verschillende bitten mogen proberen maar hij is zo vreselijk onrustig.

Heb nu geprobeerd:
- dubbelgebroken kneveltrens
- ongebroken bustrens
- ongebroken zeer flexibele rubber
- ongebroken stuggere rubber
- enkelgebroken watertrens dikker
- enkelgenroken watertrens dunner (doet hij het het beste op)
- ongebroken met tongboog

Dus ja, toch maar eens op zoek naar een bitfitter. Vind bitloos geen probleem, maar wil wel dat hij het bit gewoon kent en accepteert.

Iemand een suggestie voor bitfitter midden Nederland? Fit2horses valt voor mij al af.

wendy1987

Berichten: 6969
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:46

Hele andere insteek maar kan het niet "aangeleerd" gedrag zijn nog uit Spanje? Dat die mssn ongemak daar had en dit zichzelf heeft aangeleerd? Wordt die niet rustiger na een poos? als je m gewoon in vrijheid laat lopen zonder dat jij eraan zit zeg maar? Dus wat laat eten ed met een bitje in?

Geen idee en misschien heb je dat al geprobeerd maar anders misschien proberen waard als de rest al nagekeken is..

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:49

Spanjaarden zijn wel vaak onrustiger met de mond, dus ik zou zomaar durven gokken dat dit iets is dat je er niet helemaal zal uitkrijgen.
De mijne is zelfs onrustig met de mond op bitloos (zo zadelmak gemaakt en de eerste twee jaar gereden, wil ze constant iets in de mond proberen te pakken). Met bit in contact is ze rustiger, met bit en losse teugels begint ze weer te klooien.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:53

Heb het hele topic (ok, alleen jouw berichten dan ;)) doorgelezen en vind het super leuk om te zien hoe jullie samen bezig zijn. Is zeker ook inspirerend om zelf zo aan de slag te gaan. Ook mooi om te zien hoe hij als hengst lekker de hele dag met soortgenoten buiten mag staan.

Moet wel zeggen dat ik het argument ik wil dat hij het bit kent want straks gebeurt er wat en wordt hij verkocht een beetje onzin :o Niemand zal hem er op laten staan dat hij bitloos gereden werd en mocht een nieuwe eigenaar dat belangrijk vinden is dat ook zo gebeurd denk ik dan. Dus waarom zou je hem nu dan er mee 'pesten' als ze zelf toch bitloos wil gaan werken? Ik rijd zelf met bit omdat mijn paard druk op de neus niet prettig vindt, zou het een beetje flauw vinden als ik dat toch door zou 'drammen' want straks is er iemand in de toekomst die wel graag bitloos met hem wil rijden... Het gaat om zo'n hypothetische situatie waarbij je waarschijnlijk daarvoor nog 1000 kansen hebt om het alsnog te doen mocht het nodig blijken. Overal de aanhalingstekens omdat ik zeker weet dat je alles op een super vriendelijke manier doet en je hem echt niet echt wil pesten.

Matheno

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:04

Dat onrustige in de mond herken ik ook bij die van mij. Bitloos, ongebroken, enkelgebroken, dubbelgebroken.. Allemaal hetzelfde effect.
Ik rijd hem nu op een enkelgebroken D-trens van Sprenger, en dat gaat eigenlijk nog het best.

pien_2010

Berichten: 43693
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:08

Chico én Polie stopten met dat gekauw met dubbel gebroken bit van sprenger van speciaal metaal dat de paarden heerlijk vonden.
Ze liepen er als een zonnetje op. Het is een speciaal bit gevormd naar de mond. Ik ga eens zoeken. De Investering waard.

Gevonden
https://hypostore.nl/sprenger-dynamics- ... sogan.html


Ik weet nog van chico die allang onder het zadel was, dat toen ik hem het bite van Hercule indeed en ging rijden (ik wilde hem kopen), dat hij gelijk zo vreselijk fijn liep, dat de mensen kwamen kijken welk paard ik reed. Ze konden niet geloven dat Chic zo prachtig kon bewegen en gaan. ♥
Want zijn eigen bit deed hij hetzelfde als jouw paard en ik heb het gelijk eruit gegooid. Voelde niet goed.

Bij Polie had ik precies dezelfde ervaring.